Zenés színház

Nekünk találkozni kellett – interjú Nádasi Veronikával, a Carmen-musical címszereplőjével

2024.04.05. 13:45
Ajánlom
Április 19-én, 20-án és 21-én, hármas szereposztásban, először láthatja Magyarországon a közönség Frank Wildhorn Carmen című musicaljét a Budapesti Operettszínházban, Homonnay Zsolt rendezésében. Az előadás bizonyos értelemben tekinthető világpremiernek is, hiszen a darabot most először adják elő nagyzenekari kísérettel. Az első szereposztásban címszerepet alakító Nádasi Veronika számára méltó feladatot jelent ennek a minden porcikájában nagybetűs nőnek a megformálása, hiszen az a bizonyos duendeség, ami ennek a szenvedélyes történetnek az elmeséléséhez szükséges, abszolút megvan benne.

Éppen két éve mutatta be a színház Frank Wildhorn egy másik, a Broadway-n is óriási sikert aratott munkáját, a Jekyll és Hyde-ot, amiben a női főszerepet alakítod. Amikor megtudtad, hogy érkezik a Carmen, milyen várakozások voltak benned?

Nagy Wildhorn-rajongó vagyok, úgyhogy tudtam: kivételes darab vár rám. A Jekyll és Hyde mellett játszottam a Rudolfban is, ami a wildhorni életmű másik kiemelkedő alkotása. A zeneszerző érti és szereti a nőket, kitűnő dalokat ír nekünk, olyanokat, amik hiteles gondolatokat és érzelmeket képviselnek, mindemellett igazán akad benne énekelnivaló. Arról viszont, hogy mekkora ez a szerep, fogalmam sem volt, aztán amikor kézbe kaptam az anyagot... Óriási öröm volt!

A Carmenről mindenkinek Bizet operája jut eszébe. Nem okoz ez majd zavart az emberekben?

Amikor azt kérdezték, mit fogok játszani, és azt válaszoltam, hogy a Carment, akkor mindenki meglepődött, persze hozzátettem, hogy nem az operát, hanem a musicalt. Valóban, sokan a Bizet-műre gondoltak először, hiszen a musical nálunk még nem igazán ismert, nem került be a Broadwayra. Ez viszont nagy előnyt jelent számunkra, mert így valami egyedit valósíthatunk meg, ami olyan lesz, ahogyan azt mi megálmodjuk – igazi újdonságot jelent majd. Biztos vagyok benne, hogy mostantól a Carmenről nemcsak Bizet operája, hanem Wildhorn musicalje is eszükbe jut majd az embereknek. Éppen azon gondolkoztam, hogy a novella – amit Prosper Mérimée írt azonos címmel, és az előadás irodalmi alapja – igazán musical színpadra kívánkozik, hiszen

megtalálható benne minden, ami a műfajhoz szükséges: szenvedély, szerelem, dráma, spanyolos világ

és Wildhorn is érezhetően erre fókuszált. Carmen számai tüzes és táncos dallamokból építkeznek, kifejezetten populárisak, fülbemászóak, de ez szinte igaz az egész alapanyagra.

Te az életben és a színpadon is szenvedélyes, erős nő vagy, épp mint Carmen. Azonnal azt érezted, hogy igen, ez az én szerepem, vagy volt benned bizonytalanság, kishitűség?

Alapvetően inkább vívódó alkat vagyok, ezért Carmennel nekem dolgom van, ehhez a szerephez muszáj elhinni, hogy én vagyok az a bizonyos nagybetűs nő. Kicsit szorongtam a próbák elején, hiszen nem vagyok már húszéves, az alakom sem tökéletes, de közben csodálatos volt arra rájönni, hogy Carmenben épp az a lényeg, hogy nem ilyen, ő egy valódi hús-vér nő. Nem egy manöken, olyan tapasztalat van a háta mögött, hogy talán nem is tudtam volna eljátszani tíz évvel ezelőtt. Most, itt, ebben a pillanatban viszont azt érzem, sok közöm van hozzá, és nekünk találkozni kellett.

FB_IMG_1712306479078-134143.jpg

Lipics Franciska, Nádasi Veronika és Dancs Annamari (Fotó/Forrás: Janus Erika / Budapesti Operettszínház)

Carmen maga a szenvedély és a tűz.

Igen, és ami talán még lényegesebb, hogy szabad. Ez a fajta szabadság, az őszinteség és egyenesség irigylésre méltó számomra. Ez a nő azt mondja, amit gondol: ilyen vagyok. Ha kellek, itt vagyok, ha nem kellek, hát akkor tovább állok. Van benne egy jó értelemben vett egyszerűség, természetes erő és végtelen szabadság. Ehhez a történethez mindenki tud kapcsolódni. Az élet annyi területén találkozunk azzal, hogy valamiben nagyon biztosak vagyunk, és egyszer csak kihúzzák a lábunk alól a talajt.

A szeretettel együtt jár a féltés,

de abban benne van a veszteség lehetősége is. Milyen sokszor felmerül bennünk a kérdés, van-e bátorságunk kockáztatni, ha tudjuk, hogy csalódások és kudarcok is érhetnek?

Homonnay Zsolt korábban azt nyilatkozta, hogy tulajdonképpen nem is a szerelemről, hanem a sorsról szól ez a történet. Ezt hogyan kell érteni?

Zsoltnak nagyon fontos, hogy megmutassa a történet örökérvényűségét. Hangsúlyozni szeretné, hogy ez egy olyan sztori, ami újra és újra megismétlődik, hogy ez az örök körforgás mennyire benne van az életünkben. Erre egyébként jó lehetőséget ad a mű keretes szerkezete. Az is benne van, hogy hiába a végső tragédia, mégis érdemes élni, mert csodák történhetnek velünk, és

mindig lesznek, akik újra és újra nekirugaszkodnak, mert hisznek ebben a csodában.

Zsolt a jelmezekben és a díszletben is a kortalanságot akarja kiemelni. Persze megjelennek benne mai formák, főleg a misztikus, sajátos cirkuszi világból fakadón, de Carmen története bárkivel és bármikor megeshet.

FB_IMG_1712306470419-134143.jpg

Nádasi Veronika (Fotó/Forrás: Janus Erika / Budapesti Operettszínház)

Gondolom nem keveset kell majd táncolnod, és nem könnyű megtanulni a koreográfiákat sem, szuflával bírni azokat. Az éneklésben viszont egyértelműen magabiztos lehetsz, hiszen fantasztikus hangod van.

Valahogy azt érzem, hogy Carmen létezésének az esszenciája a folyamatos lüktetés, mert végig ott van benne a tűz, a tánc, kicsit olyan, mint a hurrikán, mindig megy valamerre és pörög, ezért Homonnay Zsolt azt kérte tőlem, próbáljam meg minél több mozdulatba belecsempészni picit a szintén erre hajazó flamenco ízét. Az a csodálatos a musicalben, mint műfajban, hogy a szélsőséges, erős érzelmeket is hitelessé tudja tenni, ezért nem érzed túlzásnak azt sem, hogy ez a nő állandó mozgásban van. És igen,

nekem a hangom a nagy kapaszkodóm.

Van az a bizonyos duende, a megfogalmazhatatlan tűz, az ösztönnek és a zenének valami egészen különös keveréke, amivel a flamencót táncolni kell. Amikor énekelek, akkor ezt érzem magamban. Épp ezért a zenéből kiindulva tudom megfogalmazni a szerepet. A látszat ellenére ezek nem könnyű dallamok, senki sem rázza ki a kisujjából, viszont abszolút nekem való ez az anyag. Nyilván azért is szeretem nagyon a musicalt, és azért is ebben a műfajban mozgok leginkább, mert ez az a forma, amivel a legintenzívebben tudok kommunikálni.

Már látod, melyik lesz a tuti sláger?

Azt nem én éneklem. (Nevet) A leginkább fülbemászó dallamot, A sors szele című számot a jósnő énekli. De például a Vivát sokan ismerik, gyakran elhangzik koncerteken, én is előadtam már itt a színházban egy gálaesten. Wildhorn szereti behozni a rockos világot a műveibe, és ezt itt is megteszi. Például a női duett kifejezetten húzós lett, nem olyan, mint a Jekyll és Hyde-ban a gyönyörű Vágyom rád, ami szerintem a musical irodalom egyik legszebb duettje. Mindezek mellett csodálatos dolog, hogy akadnak improvizációs lehetőségeink is, és ez megadja azt a szabadságot, amit a flamenco egyébként is megkövetel: az énekes, vagyis Carmen szabadsága, hogy éppen hogyan díszíti azt a sort, vagy miként frazeál.

Fontos, hogy kicsit a saját hangunkra, magunkra tudjunk illeszteni egy adott dalt.

Hogy fog megszólalni mindez?

A világon először nagyzenekari kísérettel lesz hallható a mű, Tassonyi Zsolt hangszerelésében. Wildhorn annak idején kis zenekarra írta meg, mi azonban itt, az Operettszínházban megengedhetjük magunknak, hogy egy teljes nagyzenekarral, rock alapokkal adjuk elő. Aki kedveli a musicalt, nagyon fogja szeretni a Carment, mert ebben mindaz megvan, amit ettől a műfajtól elvárunk: szenvedélyes, érzelmekre ható sztori, fülbemászó muzsika, cirkuszi show, elképesztő látványvilág és vérpezsdítő táncok.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Nádasi Veronika (forrás: Budapesti Operettszínház)

Aki mindent fel akar perzselni maga körül – interjú Dancs Annamarival, a Carmen-musical címszereplőjével

Kapcsolódó

Aki mindent fel akar perzselni maga körül – interjú Dancs Annamarival, a Carmen-musical címszereplőjével

Sokoldalú előadó, aki magabiztosan mozog a különféle műfajok között a népdaltól a könnyűzenén át a zenés színház világáig. Ennek a rugalmasságnak pedig most különösen nagy hasznát veheti Dancs Annamari, aki a Budapesti Operettszínház készülő Carmen-bemutatójának címszerepében ismét új oldalát mutathatja meg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Abbahagyja a balettet, és búcsúzik a színpadtól Leblanc Gergely

A 31 éves balettművész az Operaház videójában beszélt arról, hogy elbúcsúzik a színpadtól, és a továbbiakban a háttérben fogja segíteni a Magyar Nemzeti Balett munkáját.
Klasszikus

Balázs Jánost, Harcsa Veronikát és Fischer Ivánt is elismerték az első alkalommal átadott Bartók Rádió Zenei Díjjal

A Bartók Rádió a tavalyi év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseképpen először adta át díjait. A nagyszabású díjkiosztót a Bartók Rádió és a Duna május 25-én, az M5 kulturális csatorna május 26-án tűzi műsorra.
Klasszikus

Faültetéssel ünnepelte pályafutásának ötvenedik évfordulóját Kobayashi Ken-Ichiro

Egy japán cseresznyefát ültetett el a MÁV Szimfonikus Zenekar székházának kertjében nemzetközi karrierje ötvenedik évfordulója alkalmából a világhírű karmester, Kobayashi Ken-Ichiro.
Jazz/World

Ha uralod a csöndet, a tiéd lehet – beszélgetés João Camarero brazil gitárművésszel

João Camarero rendkívül kellemes beszélgetőpartner és hihetetlenül kifinomult játékú előadóművész, akiből a világ legtermészetesebb módján árad a zene. A brazil gitárművésszel a budapesti fellépését megelőző napon beszélgettünk.
Vizuál

Enyedi Ildikó megkezdte új filmje, a Csendes barát forgatását

A németországi helyszínek felvétele után május 28-án Magyarországon folytatódik Enyedi Ildikó legújabb filmjének forgatása. A most készülő, szerzői alkotás érzelmes utazás az időn keresztül, némi humorral fűszerezve.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Operaház Verdi városában – a pármai Teatro Regio

Bár Giuseppe Verdi nem itt, hanem egy közeli kistelepülésen látta meg a napvilágot, Párma és az egész környék magáénak érzi a zeneszerzőt. Sorozatunkban ezúttal a pármai Teatro Regióba kalauzoljuk az olvasókat.
Zenés színház interjú

Csak semmi komolyság! – interjú Janklovics Péterrel

„Mindennek meg lehet fogni a humoros oldalát” – vallja Janklovics Péter humorista, aki érzékenyítő előadásaiban a klasszikus zene és az opera műfaját igyekszik közelebb hozni a hallgatósághoz provokatívan, ám mindig kellő tisztelettel.
Zenés színház ajánló

Szabadakarat: innovatív koncertszínház sztárokkal a Margitszigeti Színházban

A reformkor első „celeb párjának” szerelmét mutatja be a térben és időben is szabadon mozgó, koncerthangulatú történetet, a szabadakarat >>>> című előadás. Az októberi ősbemutató után, május 28-án szabadtéren is debütál a koncertszínház a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
Zenés színház hír

Harminckét országból csaknem kétszázan jelentkeztek az idei Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre

A Zeneakadémia 70 ezer euró összdíjazású megmérettetésére 106 női és 90 férfi énekese adott be érvényes pályázatot a világ minden tájáról.
Zenés színház interjú

„Ha sztrájkolunk, ha lejjebb kapcsolunk, nem lesz magyar operaéneklés” – interjú Ókovács Szilveszterrel

Új évadról, sztrájkról, szereposztásokról és az Eiffel Műhelyházról is kérdeztük Ókovács Szilveszter főigazgatót, aki azt is elárulta, mit gondol az elmúlt időszak néhány olyan kínos ügyéről, amit felkapott a sajtó.