Zenés színház

Nem akarták a vonatra engedni az operatársulatot, úgyhogy felmutatták Mussolini dedikált fényképét

2017.12.11. 08:06
Ajánlom
1935-ben Innocent Vincze Ernő vidám és tréfás történeteket kért az Operaház zenekarának tagjaitól. Az idei esztendő utolsó Figaro magazinszáma ebből a Budapesti Hírlap hasábjain megjelent írásból idéz fel néhány szórakoztató részletet.

„[...] bizonyára eszébe jutott már nem egy zenekedvelőnek, hogy éppen azokról, akiket a közönség naponta lát az Operaház előadásán, azokról tud a legkevesebbet: a zenekarról, a zenekar tagjairól. Nézzünk hát egyszer be abba a mélységbe a színpad előtt. Kik ülnek ott, kik muzsikálnak a karmester pálcájának levegőbe rajzolt hieroglifáira? Tudjuk róluk, hogy művészei hangszerüknek. Legtöbben tanárok, igen sokan a Zeneművészeti Főiskolán tanítanak. Zenéjüket, művészetüket ismerjük. – De természetesen a vidám oldalról fogva fel a kérdést, hadd szólaljon meg egyszer a zenekar – prózában...

funny-opera-theater-area-511

funny-opera-theater-area-511 (Fotó/Forrás: bizarrocomics.blogspot.com)

Az ország első zenekara az Operaházé. Tagjaiból áll a Filharmóniai Társaság, amely nyolcvanhárom éves múltra tekinthet vissza. (Ugye 2017-ben ez már újabb nyolcvanhárom - a szerk.)

A zenekar birodalma a szigorúan zárt vasajtó mögött kezdődik. A nézőtér alatt félkörben húzódik végig a vasajtó mögötti hatalmas folyosó. Innen nyílik a Filharmóniai Társaság földszinti irodája, könyvtára, múzeuma. Innen jutunk a hangolóba, amely már kora reggel zeng a gyakorlástól. Először rendszerint a fúvósok »fújják be« magukat, hogy jó »Ansatz«uk legyen a próbán. A fúvóshangokat újabbak váltják fel: brácsaskálák, hegedűfutamok, csellópizzicatók. A folyosón közben már zajlik az élet. Emlékeket kérünk, vidám élményeket, apró önvallomásokat és tréfákat.

Dömötör Lajos, a zenekari vezető, egyébként a Filharmóniai Társaság alelnöke, a zenekarban fuvolát fúj. »Civilben« a Zeneművészeti Főiskola fuvolatanára. Szabadidejében szenvedélyes horgász és turista, sőt disznótorspecialista. Vidám emlékét meséli:

– Meghívtam Gödöllőre egy-két bizalmas barátomat disznótorra. Amikor azonban kiszálltunk a vonatból, akkor derült ki, hogy még vagy negyvenen érkeztek velünk együtt, csupa ismerős, jó cimbora, nagyrészt a zenekarból. Barátaim azt mondták, hogy ha már ennyien együtt vagyunk, menjünk inkább vendéglőbe disznótorozni. Ők hívtak meg engem. A vendéglőben parázs mulatság kerekedett, megettünk egy egész disznót, a füle se maradt meg. A végén azonban előállt a kocsmáros és benyújtotta a számlát nekem! Kiderült, hogy az én disznóm került terítékre. De azon kívül ki kellett fizetnem a vendéglős költségeit is. A barátaim alaposan beugrattak. Az is igaz azonban, hogy kárpótlásul nagyon szép díszoklevelet kaptam tőlük, amellyel mint nagy »disznótorrendezőt« tüntettek ki.

Chelemen Paula karikatúrája a Figaro magazinban

Chelemen Paula karikatúrája a Figaro magazinban

Mire Dömötör befejezte a történetet, már körülöttünk álltak a többi disznótor-specialisták, Dulanszky Rajmund fagottista, aki egyébként a motorbicikli nagy barátja és Ackermann Péter nagybőgős, akiről a beavatottak úgy tudják, hogy szenvedélyes disznóhizlaló. Kemenes Artúr oboista viszont galambtenyésztő, a rossz nyelvek szerint azért, mert kedvenc étele a töltött galamb. Konti [Izidor] bácsiról pedig azt beszélik a zenekari folyosón, hogy tyúkászata van pestszentlőrinci tanyáján, s

minthogy kiváló első kürtös, már korán reggel a Siegfried-motívummal ébreszti a tyúkokat.

A tréfálkozás után Melles Béla veszi át a szót, és a következőket meséli:

– Olaszországban jártunk művészkörúton, vonósnégyessel; vitéz Gálántay Jenő dr., Gáti István, Kárpáthy Sándor dr. és én. Mussolini előtt is játszottunk, aki aláírásos fényképével tüntetett ki bennünket. Amikor hazafelé jöttünk a vonaton, Kárpáthy nem akart megválni kitűnő és drága gordonkájától, hanem mint személypoggyászt magával vitte a fülkébe.

A kalauz azonban tiltakozott a nagy helyet elfoglaló hangszer ellen. Vitatkoztunk vele, de hiába. Végül le akart szállítani a vonatról. Éppen Firenzébe érkeztünk, ekkor már a közönség is a kalauz pártján volt, és szorult helyzetbe kerültünk. Végül is – minthogy szóval nem tudtuk megértetni magunkat – hirtelen ötlettel

elővettük Mussolini nekünk dedikált arcképét és felmutattuk. Óriási éljenzés tört ki a pályaudvaron,

a kalauz visszatessékelt bennünket a fülkénkbe, csellóstul együtt, sőt csak később vettük észre, hogy a fülke elé, amelyben utaztunk, díszőrség került. Azt hiszem, ez volt az egyetlen eset a világon, amikor harmadik osztályú fülke előtt díszőrség állt – fejezte be nevetve Melles Béla, a kitűnő hangversenymester.

[...] Melles történetét Gáti István nem hallhatta, mert a kitűnő hegedűs az Opera Kávéház művészasztalánál az »inspekciós« [ügyeletes] szerepét tölti be. Állandóan inspekciózik a márványasztal mellett, mint mondják – s ellenőre is van Bánki [Weisz] Imre személyében. Bánki szintén hegedűs, nagy súlyt vet a szép vonójárásra, s ezért tükör előtt gyakorol.

A kollégái egyszer tréfából tükröt szereltek a kottaállványára, mondván, hogy »tükörből még szebben tud hegedülni, mint kottából«.

Ugratásban egyébként is gazdag a zenekar élete. Csuka Bélát, a zenekar neves első magángordonkását komoly tanulmányaiért ugratják. Csuka egy régi hangszer, a viola da gamba nagy szakértője, gyakorta játszik viola da gambán a rádióban is. Egyszer az egyik fagottista azzal fordult hozzá:

– Mondd Béla, nem félsz, hogy – gambamérgezést kapsz?

Mire a csellista végignézte az ugratót, és

leírhatatlan hangsúllyal csak ennyit mondott:

– Te... analfagottista!

Heccelik is a fagottistát azóta, hogy ezzel a viccel alaposan melléfagott!”

Forrás: Innocent Vincze Ernő: „Megszólal a zenekar – hangszer nélkül... Vidám emlékek, tréfák, apróságok az Operaház zenekarának életéből”, Budapesti Hírlap 55/294 (1935. december 25.), 38.

Az írása a Figaro decemberi számában jelent meg. A Figaro a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzatának ingyenes zenei lapja.

Elérhető a Zeneakadémia épületeiben, a budapesti konzikban, illetve a következő helyeken: Óbudai Társaskör, Fonó Budai Zeneház, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjtemény, Rózsavölgyi Szalon, Írók Boltja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Vizuál

Horvát Lili új filmjét dicséri a rangos Variety

Szeptember 24-én mutatták be itthon Horvát Lili megjegyezhetetlen című filmjét. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotásról a Variety közölt méltató kritikát.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.