Zenés színház

Nem csak a fiatal nők élvezhetik a szexet

2017.11.01. 12:09
Ajánlom
Nem kell már szerényen és örömtelenül élni egy nőnek, ha nem fiatal, és nem igaz, hogy nehezebb szerető partnert találnia. Richard Strauss operája viszont hazudik a kérdésben.

Érdekes véleménycikk jelent meg a New York Timesban Martha C. Nussbaum filozófus tollából, aki az Aging Thoughtfully (Öregedjünk bölcsen) című könyv társszerzője. Az esszé írója Richard Strauss A rózsalovag című operáját vette górcső alá, és három hazugságot is talált benne a nőkről.

Az 1911-ben, Hugo von Hofmannsthal librettójával készült A rózsalovag egy erőteljes képpel kezdődik: a forró, erotikus nyitány után Werdenberg tábornagynét, a boldogtalan házasságban élő harminckét éves asszonyt egy fiatal fiúval, Octaviannal találjuk az ágyban. Egy szolga, aztán egy báró érkezik, Octaviannak – a megszokott komikus elem! – a szekrényben kell elbújnia, és amikor elhagyhatja a szobát, elmulaszt a tábornagynéval csókot váltani. A második felvonásban már egy Sophie nevű lánnyal énekel szerelmi duettet. Eközben Marschallin azaz a tábornagyné az idő múlásán törpeng és kesereg, mert a testi szerelem elmúlik, a férfiak jönnek és mennek.

Octavian szerepében Elina Garanca, a tábornagyné Renée Fleming (a Metropolitan előadása)

Octavian szerepében Elina Garanca, a tábornagyné Renée Fleming (a Metropolitan előadása)

A véleménycikk szerint Marschallin karaktere alapból elhibázott: "Strauss alighanem szerette volna bölcs asszonyként ábrázolni őt, aki követi a normákat, és úgy viselkedik, mint ahogy egy asszonytól az elvárható az ő korában". Nussbaum szerint ez

az első hazugság:

a nők számára az idő előrehaladása azt jelenti, hogy fel kell adniuk magukat, le kell mondaniuk az örömökről.

"Strauss kettős játékot játszik: azzal imponál, hogy egy szokatlan témát vesz elő, de a végén megnyugtatja a közönséget egy konvencionális válasszal" – írja a cikk.

Marschallin birkózik örömtelen sorsával, erotikát keres. De kihez fordul? Ha olyan bölcs, ahogy Strauss és Hofmannsthal ábrázolni szeretné, fordulhatna egy érett férfihoz, akitől nem csak szexet remélhet, hanem humort, beszélgetéseket, megértést. Octavian viszont tizenhét éves, egyelőre csak az ösztönei hajtják, és semmi őszinte intimitást nem ígér a személye. Pedig a 18. századi Bécsben az arisztokrata asszonynak lenne más lehetősége, de a librettó nem indokolja, hogy miért kellett minden férfi közül a legalkalmatlanabbat választania. "És a motiváció hiányában (...) a mű újabb hazugságot sugall: (...) a nőnek ez volt az egyetlen választása."

Szóval itt van

a második hazugság:

"... egy magányos, korosodó, de gyönyörű nő egy boldogtalan házasságban nem talál érdekes szeretőt.

Csak egy hormonoktól hajtott fiú akad a horgára, aki bárkivel lefekszik, és elveszi, amit el tud venni. Strauss alattomos hazugsága, hogy a bölcs asszony magától értetődően hibás döntést hoz a szexuális életével kapcsolatban. De később ezt a szerelmet is feladja – úgy tűnik, hogy egy férfi sem akar ránézni, akit nem a túltengő hormonok vezetnek."

Rózsalovag - Metropolitan Opera

Rózsalovag - Metropolitan Opera (Fotó/Forrás: Uránia Filmszínház)

A harmadik felvonásban Marschallin egyedül marad a színen Sophie-val és Octaviannal, és arra biztatja a fiút, hogy hallgasson a szívére, válassza a fiatal lányt. "Ez

a harmadik hazugság

a legalattomosabb:

a közönségnek el kell fogadnia, sőt helyeselnie kell a tábornagyné lemondását.

Az asszonynak bűnhődnie kell, amiért belement egy ilyen szexuális kalandba. Az egész a büntetésről szól, hiába öntjük le azt a beletörődés és a melankólia szirupjával. "Marschallin számára a szerelem nem jár sem tragédiával, sem nevetéssel, csak udvarias lemondással" –írja Nussbaum bátor és okos publicisztikájában.

Korábban írtunk már a Pillangókiasszonyról, amelyet időről-időre a rasszizmus és szexizmus vádja ér. De nem csak az fogas kérdés, hogy Cso-cso-szánnak miért kell szenvednie, hanem az is, hogy egyáltalán miért mindig a nők halnak meg az operában.

Rasszista lenne a Pillangókisasszony?

Kapcsolódó

Rasszista lenne a Pillangókisasszony?

Eljárt az idő Puccini operája fölött, a Pillangókisasszony tragikus sorsú heroinájának ábrázolása bántóan sztereotipikus és szexista, vélik egyre többen. Egy New York-i színház jelentősen átdolgozta az operát, melyről kérdés, hogy átmenthető-e a modern korba.

Miért mindig a nők halnak meg az operákban?

Kapcsolódó

Miért mindig a nők halnak meg az operákban?

Leszúrják, megfojtják, lelövik, megmérgezik. Megőrül, öngyilkos lesz. Nem is olyan jó primadonnának lenni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Plusz

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.
Plusz

Kicsoda valójában a hölgy a híres „We Can Do It!” poszteren?

Mindenki ismeri az ikonikus posztert, amelyen egy nő feszít, mellette a híres szlogen: „Meg tudjuk csinálni”. De kicsoda a képen látható hölgy?
Zenés színház

Népdalt énekelve sétál át a macska a hivatalon

Halas Dóra és Nagy Fruzsina már a második közös előadásukat készítették el a Soharóza kórussal. Catwalk-koncertnek nevezik az általuk alkotott műfajt, amelyben elegyednek a kóruskoncert, a színház és a divatbemutató jellegzetességei. Az Ügyben népdalokat dolgoztak fel, bár mint mondták, Kodály és Bartók óta valami nagyon félrecsúszott a népzene társadalmi megítélésében.
Színház

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Tóth Péter operát írt a Tótékból

Kenessey Jenő Az arany meg az asszony és Örkény István-Tóth Péter Tóték című egyfelvonásos operáit Káel Csaba rendezésében és Jankó Zsolt vezényletével mutatja be április 26-án a Magyar Állami Operaház az Eiffel Műhelyházban.
Zenés színház ajánló

Kortársak és klasszikusok a Bartók Plusz Operafesztiválon

Közzétette programját a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál. A klasszikus és modern zenés színházi élményt, opera-animációt és báboperát is kínáló fesztivál szenzációjának Eötvös Péter Az Aranysárkány című művének hazai ősbemutatója ígérkezik. A jegyárusítás megkezdődött, egyes előadásokra 30 százalékos kedvezménnyel vásárolhatnak belépőjegyet május 5-ig.
Zenés színház interjú

Népdalt énekelve sétál át a macska a hivatalon

Halas Dóra és Nagy Fruzsina már a második közös előadásukat készítették el a Soharóza kórussal. Catwalk-koncertnek nevezik az általuk alkotott műfajt, amelyben elegyednek a kóruskoncert, a színház és a divatbemutató jellegzetességei. Az Ügyben népdalokat dolgoztak fel, bár mint mondták, Kodály és Bartók óta valami nagyon félrecsúszott a népzene társadalmi megítélésében.
Zenés színház interjú

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Zenés színház hír

Posztumusz Igaz Ember díjat kapott Kálmán Imre

A Holokauszt Magyarországi Áldozatainak Emléknapján a zeneszerző lánya, Kálmán Yvonne vette át a díjat az Operettszínházban.