Zenés színház

„Nem ego, szolgálat” – társulatot építene és visszahozná az Operabált Rost Andrea, aki szerint jót tenne a női vezetés az Operának

2023.04.05. 16:50
Ajánlom
Igazgatói kinevezése esetén számos ponton újragondolná a Magyar Állami Operaház működését Rost Andrea, aki kevesebb bemutató mellett több társulat- és közönségbarát változtatást is tervez. A világhírű operaénekes az Aria Hotelben tartott sajtóeseményen ismertette pályázatának részleteit.

Rost AndreaDimenzióváltás az Operában” címmel beadott pályamunkájában az alábbi személyeket jelölte meg csapatának tagjaként:

  • Főzeneigazgató: Káli Gábor karmester
  • Művészeti vezető és főrendező: Balázs Zoltán színész, rendező
  • Balettigazgató: Nagy Tamás Zoltán balettművész
  • Operatív ügyvezető igazgató: Mozsár István gazdasági szakember, a Magyar Állami Operaház korábbi megbízott főigazgatója

A Kossuth-, Prima Primissima és Liszt Ferenc-díjas operaénekes is pályázik az Opera élére, ezt március 28-án, a pályázat határidejének napján közösségi oldalán jelentette be. A világhírű szoprán április 4-én – napokban megnevezett csapatának három tagjával közösen – ismertette pályázatának részleteit zártkörű sajtótájékoztatón, amelyen lapunk is részt vett. Rost Andrea az eseményen úgy fogalmazott, az Operaházat vissza kell vezetni a nemzetközi porondra, „arra a helyre, ahol korábban volt”. Az intézmény nemzetközi pozícionálásának erősítése érdekében koprodukciók létrehozásában is gondolkodnának külföldi partnerintézményekkel, amelyekkel közösen viselnék a megszülető produkció előállításának költségeit.

A pályázat egyik lényeges eleme, hogy a társulati struktúrát preferálja: Rost Andrea úgy véli, egy ötven-hetven főből álló, szerződtetett társulattal már ki lehetne szolgálni a repertoáron lévő előadásokat, dupla szereposztás mellett is. Jelenleg külföldön karriert építő, fiatal magyar énekeseket is hazahívna játszani az Operába, ahol a további szakmai fejlődés érdekében mesterkurzusokra is lehetőséget biztosítana.

Láthatóság, együttműködések

Rost Andra újra „feltámasztaná” a vidéki operajátszást is, együttműködést alakítana ki a nagyobb városok intézményeivel, többek között a Szegedi Nemzeti Színházzal, amellyel közösen bemutatót tervezne a Szegedi Szabadtéri Játékokra. Ezen kívül támogatná az énekesek vendégszereplését is. Határon túli magyarlakta településeket is felkeresnének különböző turnék keretében.

A láthatóság növelése és az új közönségrétegek bevonása érdekében úgynevezett tour-buszokkal járnák be a vidéki településeket, és szabadtéri, open air koncerteket hirdetnének – többek között a margitszigeti nagy rétre –, így népszerűsítve az intézményhez kapcsolódó műfajokat. A készülő produkciók esetében nyílt próbákkal segítenék a nézőket a rendezői koncepció és a különböző formai és tartalmi összefüggések megértésében.

A hármas osztottság (Andrássy úti Ybl-palota – Erkel Színház – Eiffel Műhelyház) kapcsán kifejtette, az Operaházban elsősorban klasszikus operákat hallhatna a közönség, ezen kívül dalesteket is meghirdetne, amelyen a társulat művészei külföldi szólistákkal együtt léphetnének fel. Az Andrássy úti palota olyan társasági események helyszíne lehetne, mint a Budapest Fashion Week, de

a sajtóeseményen elhangzott az is, hogy Rost Andrea visszahozná az Operabált.

Az Eiffel Műhelyházban a tervek szerint egy úgynevezett „OperaLab” működne, amely az összművészeti kísérletezésre adna helyet, ebbe bevonnák többek között a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatói is a végzett énektanszakos hallgatókkal.

Az Erkel Színház – amelynek felújítását is tervezné megválasztása esetén, amennyiben ezt a rendelkezésre álló költségvetés lehetővé teszi – népoperai funkciót töltene be, elsősorban az alapműveltséghez tartozó operákat és balett-előadásokat vinné közelebb a szélesebb közönségréteghez. Ezzel kapcsolatban a csapat művészeti vezető és főrendező jelöltje, Balázs Zoltán kifejtette, sok múlik a megvalósítás módján, többek között fontos, hogy ne csak illusztrációs színjátszás történjen a színpadon, amihez jól működő társulatra van szükség.

image_50733825-150410.jpg

Balázs Zoltán, Rost Andrea, Káli Gábor és Mozsár István (Fotó/Forrás: Rost Andrea hivatalos oldala)

A műsorpolitika kapcsán Rost Andrea úgy fogalmazott,

jelenleg túl nagy a terhelés az énekeseken és a produkciókat támogató stábon.

Kiemelte, hogy a mostanihoz képest kevesebb bemutatót tartanának, azonban lehetőség szerint több alkalmat hirdetnének meg egy-egy előadásból, kiváltképp a premiert követő első napokban. Szakítanának a mostani, tematikus évadokat meghirdető gyakorlattal, az operákat eredeti nyelven állítanák színpadra, és külön hangsúlyt kapnának a darabválasztásnál az aktuális évfordulók. Az operaénekes egyik célkitűzése a kortárs operák támogatása, valamint – német minta alapján – magyar kötődésű gyermekoperák színpadra állítása. Ehhez kapcsolódva kortárs operaírói pályázatot írnának ki többek között Weöres Sándor születésének idei, 100. évfordulójához is kapcsolódva.

Az évadok között egy barokk fesztivál is helyet kapna, amely kapcsán a pályázatban főzeneigazgatóként megjelölt karmester, Káli Gábor megjegyezte, szükség van az Operaház hangszerparkjának bővítésére korhű hangszerekkel, amelyek a vendégkarmesterek számára is nagyobb alkotói szabadságot tehetnek majd lehetővé. Ugyancsak elhangzott az eseményen, hogy együttműködnének a legrégebben alapított, ma is működő hazai együttessel, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarával.

Az Opera jelenlegi vezetése által már meghirdetett, szláv évad megvalósíthatósága kapcsán a pályázók elmondták, tiszteletben tartják a mostani vezetés terveit, ám megválasztásuk esetén szükségszerű lesz az előzetes felkérések és a megkötött szerződések áttanulmányozása, valamint a szükséges fedezet meglétének kontrollja, hiszen – mint azt az operatív ügyvezető igazgatói feladatokra felkért Mozsár István aláhúzta – a minisztérium által meghirdetett pályázatban gazdasági kríziskezelést is megjelölt a kiíró, ennek pontos lépéseit pedig a konkrétumok ismeretében tudják majd megtervezni.

A sajtóeseményen az is elhangzott, Rost Andrea ismét megnyitná a közönség számára a Székely Bertalan-termet, amely jelenleg irodaként funkcionál, valamint hangsúlyozta, azoknak is lehetővé kell tenni az épület bejárását, akiknek a jegye a nézőtér legfelső emeletére szól.

„Kötelességem megpróbálni”

A Fidelio érdeklődésére, miszerint megválasztása esetén tervez-e fellépéseket vállalni, illetve mit tartana egészséges aránynak, Rost Andrea azt válaszolta, ezt még nem döntötte el magában, ám biztos benne, hogy igazgatóként az Operaház vezetése jelentené számára az elsődleges fókuszt. Mint kifejtette, ez is inspirálta a pályázásban, a főigazgatói posztra pedig életfeladatként tekint. „A bőrömön tapasztalom, mik vannak az Operában, és hogy mennek a dolgok. Most jött egy olyan pillanat, amikor vállalkozni lehet erre a feladatra, én pedig úgy éreztem, hogy kötelességem megpróbálni.”

Női vezetőként fontos erényének tekinti a kompromisszumkészséget, a mások véleményére való nyitottságot. Úgy véli, a kinevezést követő öt év arra lehet elegendő, hogy szikrát gyújtson, és elinduljon valamilyen változás, az igazgatói pozícióra pedig elsősorban nem önmegvalósításként, hanem mint szolgálat tekint.

A Fidelio a következő időszakban a többi pályázó számára is lehetőséget biztosít szakmai koncepciójuk ismertetéséhez.

Fejléckép: Rost Andrea (fotó: Emmer László)

Rost Andrea beadta pályázatát a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára

Kapcsolódó

Rost Andrea beadta pályázatát a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára

Az énekesnő közösségi oldalán erősítette meg a hírt: indul a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatán, amelynek március 28-án jár le a határideje.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.
Vizuál

A kozmikus leheletet jeleníti meg a következő Velencei Biennálé magyar pavilonjának installációja

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a következő Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását.
Színház

Bátyai Éva: „Megtanultam szeretni a nehézségeket”

Bátyai Éva pályája során számos zenés előadásban szerepelt, de thrillerben ez idáig még nem játszott. Az Újszínház színésznőjével új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán a készülő krimi-musicalről, a leghálásabb közönségről, az összetartó társulat erejéről, valamint arról is beszélgettünk, mi mindenre tanítja őt a futás.
Klasszikus

Egy kézfogás múlt és jövő között

Snétberger Ferenc és Tehetség Programjának négy növendéke adott koncertet január 26-án a berlini Collegium Hungaricumban az auschwitzi haláltábor felszabadításának nyolcvanadik évfordulója alkalmából, a holokauszt szinti és roma áldozataira emlékezve.
Vizuál

Egy kutyát is perbe fognak a 15. Frankofón Filmnapokon

Február 27. és március 9. között rendezik meg a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben huszonhárom kortárs frankofón alkotást nézhet meg a közönség eredeti nyelven, magyar felirattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Zenés színház interjú

Megtalálni az emberit – három fiatal karmester a Magyar Állami Operaházban

Három olyan fiatal karmestert szólítunk meg, akikben egy dolog biztosan közös, az OPERA művészeti vezetése látja bennük a tehetséget, a lehetőséget, ezért kellően komoly feladatokat is rájuk bíz.
Zenés színház ajánló

Egy disztópikus Skóciába utazhatunk Verdi Macbethjének operaházi előadásán

A New York-i Metropolitan sztárja, George Gagnidze és Kálmándy Mihály címszereplésével, Boross Csilla és Rálik Szilvia női főszereplésével mutatja be Verdi Macbethjét február 22-én a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház ajánló

Újra az Operaházban látható Anna Netrebko és Yusif Eyvazov

A Bohémélet, a Manon Lescaut, a Pillangókisasszony, a Tosca és a Turandot közkedvelt részletei is elhangoznak Anna Netrebko és Yusif Eyvazov áriaestjén március 23-án az Operaházban.