Zenés színház

Nem is ügyefogyott

2021.08.02. 16:35
Ajánlom
Lesz maga juszt is az enyém, Holdvilágos éjszakán, Szerelemhez nem kell szépség – ugye már ön is dúdolja mindegyik slágert? És ha még hozzátesszük a „Fekete Péter öcsém, te kis ügyefogyott” kezdetű nótát, máris helyben vagyunk: a Szabadkai Népszínház 2019-ben bemutatott, azóta is repertoáron tartott, számos sikeres vendégjátékot megjárt előadása, a Fekete Péter a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutatkozik be Budapest közönségének.

A nagy világégés idején, 1943 nyarán játszották először Eisemann Mihály zeneszerző, Somogyi Gyula és Zágon István szövegírók háromfelvonásos operettjét a Vígszínházban, ami gyakorlatilag azonnal a teátrum egyik bombasikere lett. A fővárosi nézők közül sokan még bizonyára emlékeznek a Víg 1990-es előadására is, ami az operettet a zenés színházi előadások szűk elitcsapatába röpítette.

A kétbalkezes Pierre Lenoir, azaz Fekete Péter mindent elront és tönkretesz, aminek csak a közelébe megy. A pechszériát közelről figyelve az éles szemű üzletember, Lucien Ouvrier hatalmas bizniszt szimatol: részvénytársasági elnökké teszi az egyetemi hallgatóból kéményseprővé avanzsált Pierre-t. Hiszen ha a balszerencsés csillagzat alatt született fickó mindent rosszul csinál, nyilván a kompániát is csődbe taszítja majd, így juttatva jelentős összegekhez a ravasz „jóakarót”. Csakhogy a gondviselésnek más tervei vannak: Fekete Péter lapjárása hirtelen az üzletben és a szerelemben is kedvező lesz. Vagyis minden jó, mert a vége jó.

A Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának előadása több szempontból is igen gazdaságos feldolgozása az Eisemann-műnek: Mezei Zoltán rendező az eredetileg húsz szerepet mindössze hat (!) színésszel játszatja el.

Vakmerő ötlet, profi kidolgozás: a klasszikus, jól megcsinált francia komédiák mestereinek, Feydeau-nak és Sardou-nak a műveit joggal juttatja eszünkbe a színészek által diktált elképesztő tempó. Hirtelen el- és feltűnések, szerepcserék és gyorsöltözések adják meg a groteszk alaphangot, miközben a szöveg feldúsított poénáradatára is oda kell figyelni.

A szabadkai produkció szerencsére egy pillanatig sem tekinti realistának az alapanyagot: elrajzolt, stilizált világba repít minket a kerettörténet, amit a díszlet és a jelmez is megtámogat.

Mezei Zoltán rendező az idézőjeleket nagyon is komolyan veszi, amikor egyértelműen a börleszk területére helyezi a játékot: a darab saját korában népszerű stílus ihletésére ezen a színpadon feketén-fehéren kiderül mindenkiről az igazság.

A hat játszó kemény munkáját négytagú zenekar segíti, akik olykor maguk is a színpadi történések részei lesznek, de ebben az égvilágon semmi meglepő nincs: Fekete Péter tornádóként söpör végig a színpadon és a zenekari árkon, ám a nyomában pusztulás helyett kacagás és hangos jókedv marad.

Eisemann – Somogyi – Zágon: Fekete Péter

Közreműködők

Pierre Lenoir: Hajdú Tamás

Lucien Ouvrier: Ralbovszki Csaba

Colette: Fülöp Tímea

Claire: Pámer Csilla

Lefebre: Sziráczky Katalin m.v.

Charlie: Baráth Attila 

Rendező: Mezei Zoltán

Helyszín: Városmajori Szabadtéri Színpad

Időpont: 2021. szeptember 5. 19:00

Jegyvásárlás a Városmajori Szabadtéri Színpad weboldalán

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Fekete Péter (forrás: Városmajori Szabadtéri Színpad)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.
Plusz

Patti Smith-napot rendeznek a Freeszfe hallgatói

Jóformán minden művészeti ág képviseli magát október 1-jén a hét helyszínen zajló Patti Smith-napon, koncert, színház, kiállítás, tánc, és megannyi program várja azokat, akik szeretik átlépni a megszokott határokat.
Könyv

5+1 izgalmas könyvbemutató a hamarosan kezdődő Könyvfesztiválon

Kortárs olasz regény, kisiskolásoknak szóló mesék az igazán nehéz kérdésekről, verses antológia a társadalom és az erőszak kapcsolatáról vagy épp történelmi elemzés Trianonról szlovák szemmel: mutatjuk, mire érdemes odafigyelni a hamarosan kezdődő 27. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon.
Könyv

Mutatjuk, kik az irodalmi Nobel-díj legnagyobb esélyesei

Michel Houellebecq és Salman Rushdie a két fő várományosa a 2022-es irodalmi Nobel-díjnak, de ezúttal is szoríthatunk Nádas Péterért, illetve Krasznahorkai Lászlóért. Cikkünkben mutatjuk, hogy látják a leghíresebb kortárs írók esélyeit a fogadóirodák.
Klasszikus

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Az év ősbemutatójának választotta az Opernwelt Eötvös Péter darabját

Az egyik legjelentősebb német kulturális folyóirat, az Opernwelt idén is évkönyv formájában összegezte az elmúlt évad legkiválóbb előadásait. Eötvös Péter Berlinben színre vitt, Sleepless című operáját a Zürichi Operában előadott Stefan Wirth-darabbal együtt választották a legjobb ősbemutatónak.
Zenés színház magazin

„Én tehát színésznő lettem!” – 150 éve hunyt el Déryné Széppataki Róza

A 19. század egyik legnépszerűbb színésznője, az első magyar opera-énekesnőként számon tartott művésznő több mint három évtizeden keresztül volt meghatározó és megkerülhetetlen alakja a magyar színházi életnek.
Zenés színház ajánló

A mozikban is láthatók a londoni Royal Opera House előadás-közvetítései

Szeptember végétől a hazai operabarátok is megtekinthetik a világ legnevesebb operaházai között számon tartott londoni Királyi Operaház előadásait: a 2022-23-as évad moziközvetítéseit – köztük több világpremiert – Budapesten és országszerte számos helyszínen tűzik műsorra a filmszínházak.
Zenés színház kritika

Egy elrajzolt valóságkép karikatúrája – kritika az Aranyoskám című előadásról

Három film-szín-játék és az 1848/49-es eseményeket feldolgozó drámai musical, A tizenötödik után a Madách Színház visszatért a könnyedebb, szórakoztató témákhoz. Az Aranyoskám Szirtes Tamás rendezésében azonban több, mint egyszerű vígjáték: humoros formában beszél elfojtott vágyakról, kudarcokról és az emberi kapcsolatokról.
Zenés színház magazin

Az igazi Mária főhadnagy: Lebstück Mária Ludovika, aki Jókainak mondta tollba az élettörténetét

Lebstück Mária neve elsőre talán nem cseng ismerősen, azonban Huszka Jenő Vértől pirosló ősi kard című áriáját, vagy a Ladilomot hallva egyből eszünkbe juthat egy huszárruhába öltözött fiatal nő, Mária főhadnagy.