Zenés színház

Nem kifizetődő a Botrány az operában

2011.08.03. 12:58
Ajánlom
Ken Ludwig vígjátéka, a Botrány az operában – eredetileg: Lend Me a Tenor – sem úszta meg a zenés színpadra írást. A vállalkozás azonban nem bizonyult nyereségesnek.

Június 2-től látható a londoni Gielgud Theatre-ben a produkció, amelynek hivatalos premierjére június 15-én kerül sor. Érdekesség, hogy a prózai változat bemutatóját is ugyanitt tartották 1986-ban. Ludwig darabját 16 nyelvre fordították le és 25 országban mutatták be; a magyar közönség 1990-ben láthatta először Vegyes páros címmel, de Othello kerestetik címmel is játszották.

A történet 1934-ben játszódik egy vidéki kisvárosban, egy szenzációs hírrel indul: a világhírű tenorista, Tito Merelli lesz a készülő Otello főszereplője. Mindenki izgatottan várja a Magnifico néven ismert tenort. A társulat igazgatója hatalmas bevételre számít, az Operabarátok Körének elnöknője végtelen tiszteletét készül kifejezni a nagy művész előtt. De van, aki egy kis protekcióra vágyik csupán, más pedig reménytelen szerelmével készül a sztárt ostromolni. A tenorista azonban csak a szenzációként meghirdetett előadás napján, az utolsó pillanatban érkezik meg a városka színházába. Az operának lassan el kellene kezdődnie, de Merelli nagyon fáradt. És mivel felesége is épp most hagyta el, túl sok gyógyszert vesz be, így képtelen színpadra lépni. Már majdnem kitör a botrány, amikor az igazgató hirtelen őrült ötlettel áll elő, hogy egyik munkatársa ugorjon be a szerepbe. A titkár feketére maszkírozza magát, közben azonban Merelli is feléled, és megjelenik a színen. Ettől kezdve bohózati szituációk követik egymást, és természetesen happy enddel zárul a történet.

A zenét Brad Carroll, a szöveget Peter Sham írta, akik semmit nem bíznak a véletlenre. A musical első változata 2006-ban készült el, ezen még egy évig dolgoztak a szerzők, 2010 őszén pedig a plymouthi Theatre Royalban futott másfél hónapig az előadás, amelynek rendezője Ian Talbot, koreográfusa Randy Skinner. A Lend Me a Tenor a tervek szerint november közepéig lett volna repertoáron, a sikertelenség miatt azonban augusztus 6-án leveszik a műsorról. Annak ellenére, hogy az első sajtóközlemények álló tapsokról, pozitív szakmai és közönségreakciókról, illetve az eredeti hat hónapos szezon meghosszabbításáról írtak, a legutóbbi hírek szerint ezt nem sikerült a bevételekben is realizálni.

Programkereső

Legolvasottabb

Tánc

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Klasszikus

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Klasszikus

Ismerje meg Bella Máté új művét! – VIDEÓ

Bella Máté Titan című művét Szentpáli Roland mutatta be az Óbudai Társaskörben, 2021. szeptember 30-án, a 34. Minifesztivál – Magyar Kortárs Zenei Körkép koncertsorozatában. Videónkban a két művész mesélt a darabról.
Színház

Ókori kérdések a mában – antik drámákból merít a Katona József Színház új előadása

Tarnóczi Jakab Varga Zsófia dramaturggal Aiszkhülosz, Euripidész és Szophoklész műveit emelte át a mába – vagy ha pontosak szeretnénk lenni: a jelent húzta rá a most is aktuális ókori történetekre.
Vizuál

KÉP-regény: Postaládák

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a postaládák mögött megbújó történelemről mesélt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Kultúrák találkozása – A mosoly országa bemutatójára készül az Operettszínház

Október 22-én, 23-án és 24-én mutatják be a Budapesti Operettszínházban Lehár Ferenc egyik legkülönlegesebb színpadi művét, amely ezúttal a Magyarországon először dolgozó Stephen Medcalf rendezésében kerül színre.
Zenés színház interjú

„Szu-Csong országa olyan, mint Vietnám régen” – interjú Ninh Duc Hoang Longgal

A vietnámi származású Ninh Duc Hoang Long néhány évvel ezelőtt a Bánk bán Hazám, hazám című áriájával és a János vitéz legismertebb dalával, Kukorica Jancsi belépőjével vált a közönség kedvencévé, azóta pedig megkerülhetetlen alakja lett a hazai opera- és operettjátszásnak. Rosillon szerepével debütált a Budapesti Operettszínházban, most pedig A mosoly országában Szu-Csong herceget alakítja. A kulturális különbségekről, a nyelvi nehézségekről és a kínai hercegről beszélgettünk.
Zenés színház kritika

Elhasznált életek egy lépcsőfordulóban

Képzelet és valóság határán egyensúlyozó, szürreális világot álmodott a Budapesti Operettszínház színpadára Balázs Zoltán, aki első musicalrendezésében Fellini önéletrajzi ihletésű filmjéhez, a 8 és 1/2-hez, valamint annak zenés színházi változatához nyúlt.
Zenés színház hír

Utoljára állt színpadon Haumann Péter

Szeptember 24-én lépett utoljára színpadra Haumann Péter, aki a Madách Színház 1500. jubileumi Macskák előadásán búcsúzott a nézőktől.
Zenés színház hír

„Engedjék meg, hogy elmenjek szabadon” – Utoljára lépett színpadra Lehoczky Zsuzsa

Szeptember 27-én, egy tiszteletére tartott gálán láthatták a nézők utoljára színpadon Lehoczky Zsuzsát, a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt.