Zenés színház

Nem pillanatnyi kegyelmi állapot

2015.05.31. 06:58
Ajánlom
Mikor megváltottam a jegyemet a Budapesti Wagner-napok máig tartó diadal menetét elindító, 2006-os Parsifal-előadásokra, a karmester és az énekesek nevének ismeretében elsősorban kifogástalan zenei megvalósításban reménykedtem. Fel sem merült bennem, hogy ennél is többet kaphatok. MÜPA MAGAZIN

Pedig így történt: a Parditka Magdolna-Szemerédy Alexandra-páros ma már a hazai Wagner-legendárium részeként emlegetett rendezése nagyságrendekkel lépett túl a félszcenírozott előadások alkalmi megoldásain, és a koncertterem játéktérré avatásával egyszerre hagyta háta mögött a realista színház és a Regietheater egymástól oly különböző irányzatainak megoldásait. S ha színházi vonatkozásban elmondható, hogy alig akartunk hinni a szemünknek, azt sem szabad említés nélkül hagynunk, hogy fülünk öt órán át fürdött a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem még alig-alig felfedezett akusztikájának csodáiban. Barátkoztunk a gondolattal, hogy a nemzetközi operaélet pályájuk csúcsán álló, vezető Wagner-énekesei jöttek el hozzánk (közülük ketten, Németh Judit és Christian Franz azóta egyetlen fesztiválról sem hiányoztak), és nehezen hittük el, hogy mindez nem pillanatnyi kegyelmi állapot, hanem a jövőben évről évre megismétlődhet.

Tudta Ön, hogy...

A nibelung gyűrűje 2008-ban teljessé vált produkciója az első hazánkban, melyet a 19. század óta az Operaházon kívül előadtak? A magyarországi bemutató a Gyapjú utcai német színházban volt Angelo Neumann utazó társulatának előadásában, röviddel megelőzve a Gustav Mahler vezényelte operaházi Rajna kincse- és Walkür-premiereket. - a Wagner-napokon a Lohengrin az egyetlen mű, mely nem csak Fischer Ádám vezényletével volt hallható? 2013-ban Vajda Gergely dirigálta a darabot, egy gyermekek számára készített rövidített verzió pedig A hattyúlovag címen volt látható Hamar Zsolt vezényletével, 2011-ben. - a fesztivál tízéves története során nem csak a bayreuthi mester zenedrámáit hallhatta a közönség? Az elmúlt évek során egy kamarakoncerten elhangzott a szerző összes dala, de korábban hallhattuk a Ring szimfonikus kivonatát is. - Wagner, aki karmesterként kezdte pályafutását, sohasem vezényelte a Lohengrin utáni műveit, köztük a Ringet sem? Részleteket azonban dirigált e művekből is - a Ringből például pesti koncertjén is hallhatott néhány szemelvényt a magyar közönség.

Fischer Ádám művészeti vezető azonban eltökéltnek bizonyult, és a következő két évben - Hartmut Schörghofer rendezésében - létrehozta A nibelung gyűrűje teljes előadását - melynek nem csak vizuális megjelenése számított újszerűnek a hazai operai gyakorlatban, de világszerte feltűnést keltett az is, hogy a ciklust a szerző elképzeléseihez alkalmazkodva, négy egymást követő napon adták elő. Előzetesen kétségeket keltett ez az ötlet: lehetséges-e fizikailag kibírni e monumentális műalkotást - voltaképpen pihenés nélkül?

A válasz egyértelmű igen. Sőt éppen e szünetnap nélküli produkció ébreszthette rá a nézőket arra, hogy Wagner pontosan tudatában volt annak, mit is vár el tőlük - és hogy cserébe mit kínál. A bayreuthi gyakorlathoz alkalmazkodóan korai (16 órás) kezdési időpont voltaképpen lehetetlenné teszi, hogy az előadások napjain kiszakadjunk a darab világából; még meg sem emésztettük az előző élményt, és már itt is van a következő - az egész gondolkodásunkat átható, meghatározó módon. Persze az ilyesfajta megszólaltatás kompromisszumokkal is jár: a főszerepekben érthető módon nem léphetnek fel ugyanazok az énekesek három egymást követő napon. Alighanem ezért fordulhatott elő, hogy egyetlenegyszer szünetnapokkal is látható volt a produkció - ekkor a szereposztás következetesen ugyanazokra az énekesekre épült egy-egy szerepben. A következő évek bemutatóinak legizgalmasabb kérdése a helyszínhez és az előzményekhez való viszony maradt: elsősorban a színpadiasság mértékének meghatározása, eldöntése.

Az oly hosszú szünet után végre ismét Budapesten is látható Trisztán és Izolda (2010, újfent Parditka-Szemerédy produkció) egyelőre a Parsifal által megkezdett úton járt, bátrabb díszletezéssel, de továbbra is a hangversenyterem adottságaiból, mi több: ezúttal anyagából kiindulva. A Lohengrin (2011) és a Tannhäuser (2012) egymást követő bemutatói nyíltan színházat varázsoltak a pódiumra, a sajátos „budapesti Wagner-stílus" arányait a német ihletésű rendezői színház felé billentve. A nürnbergi mesterdalnokok 2013-as, Michael Schulz rendezte bemutatója aztán újfent revelatívan avatta játéktérré a Művészetek Palotája belső terét, visszakanyarodva a Parsifal által meghatározott ideálhoz - és el is érve annak színvonalát.

 "Vizuálisan kötetlenül asszociatív előadásmód"

Hogyan látta a kritika az első években a Wagner-napok által kezdeményezett új színpadi irányzatot? Tanulságos ezzel kapcsolatban felidézni Fodor Géza szavait, aki így írt élete egyik utolsó recenziójában a Ring 2008-as premierjét követően: "Azt megvitatni sem vezet most sehová, hogy az az operaelőadási mód, amelyet ez a Ring példáz, megmarad-e alkalmi megoldásnak, vagy az operajátszás új útját, jövőjét jelenti. Egyfelől a színház túl gyökeres és szubsztanciális művészet ahhoz, hogy lemondjon akár az operának is autonóm és következetes, pontról pontra való színi interpretációjáról. Másfelől a radikális rendezői operaszínház gyakorlata: az operák nyersanyagként kezelése (...) irritálja a nagyközönséget kedves operáival kapcsolatban, s elképzelhető, hogy egy olyan, a nézőnek szabadságot hagyó, vizuálisan kötetlenül asszociatív előadásmód, amely nem igyekszik arra kényszeríteni, hogy pontról pontra kövesse a rendező logikáját, életképes alternatívának bizonyul." (Muzsika, 2008. szeptember)

Kilenc év, kilenc opera. Bár sokan várták, remélték, hogy a 2013-as Wagner-bicentenáriumra válik teljessé a Budapesti Wagner-napok teljes érett kori életművet felvonultató kínálata, ez végül a fesztivál évfordulójára valósult meg. Kovalik Balázs első Wagner-rendezése napjaink egyik legelismertebb operai gondolkodójának Wagnerhez és a helyszínhez val ó viszonya szempontjából egyaránt izgalmasnak ígérkezik. Azt pedig, hogy a következő években a három fiatalkori műre, vagy a már látott tíz darab új színpadra állítására szólítanak-e a majd fanfárok, egyelőre csak találgathatjuk. Egy biztos: a Wagner-rajongók mindenképpen ott lesznek

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Erőd Iván zeneszerző

A magyar származású osztrák zeneszerző 83 éves volt, halálhírét a bécsi Staatsoper közölte.
Zenés színház hír

Átadták a Honthy-díjakat a Budapesti Operettszínházban

Kilenc kategóriában jutalmazta az évad legjobbjait a Budapesti Operettszínház, ahol hivatalosan is lezárult a 2018/19-es évad.
Zenés színház hír

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.
Zenés színház hír

Kijött az első fotó az új West Side Story-filmhez

„Something’s comin’, somethin’ good…” Steven Spielberg rendezi az 1961-es West Side Story remake-jét, összeszedtük, mit tudunk róla.
Zenés színház operaház

Díjátadóval zárult az Opera „Puccini Itáliája”-évada

Az eltelt évad legkiemelkedőbb művészi teljesítményeit jutalmazta az Operaház. Az évzáró Csillagóra gálaesten azt is bejelentették, hogy kik viselhetik egy éven át „A Magyar Állami Operaház Kamaraénekese” és „A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja” címeket.