Zenés színház

Nem tilos az átjárás

2008.04.12. 00:00
Ajánlom
Van, aki bevallja, hogy szereti az operettet és van, aki tagadja, de ez utóbbi csoportba tartozók is kapásból felsorolnak tíz-tizenöt slágert. (Sőt!) Talán nincs még egy műfaj, amelynek ennyi előítélettel kellene megküzdenie.

A Zeneakadémia frissen diplomázott növendéke, akinek Saturnalia című szimfonikus költeményét az Operaházban játszották, egyre reménytelenebbül küldözgette komolyzenei darabjait a kiadóknak. András herceg című operájának elutasítása utáni keserűségében a következő bejelentéssel állt elő: "Ha ez így megy tovább... valami retteneteset csinálok!… Operettet fogok írni!" A társaság szörnyülködve nézett Kálmán Imrére, mert ő volt az ifjú zeneszerző, majd felnevettek, mert tréfának vélték ezt a blaszfémiának is beillő mondatot. Ezek után csodálkozunk, hogy az operettre hakni, gagyi feliratú címkéket ragasztanak?

Komoly ellenállással találkozhat az a rendező, aki meg akarja szabadítani a "legmagyarabb zenés műfajt" a túl nagy mennyiségben rárakott porcukortól, vagy ha a rózsaszíntől eltérő árnyalattal – pláne komorabb színekkel – próbálja a valósághoz közelíteni az operett látszatvilágát. Pedig a klasszikusokról időnként le kell fújni a port, különben a színház múzeummá alakul. Ám ami a drámáknál bevett, sőt elvárt, az az operett világában – ha nem is megbotránkozást keltő, mindenesetre – nehezebben elfogadott. Ennyi ellenállást talán még idővel le lehetne küzdeni. Azzal a meglehetősen rossz és degradáló beidegződéssel azonban, ami az operettet az elviselhetetlennel, a giccses, szirupos, túlhaladott korban játszódó, anakronisztikus, valószerűtlen mesével azonosítja, és ab ovo elutasítja, igencsak nehéz mit kezdeni. Hatékony megoldás lehet a nézői elvárások kizökkentése, akik ha végignéznek az előadók listáján, azonnal tudják, itt most valami egészen másról lesz szó.

Az alkotók nem árulnak Zsákbamacskát, a műsorban ezúttal biztosan nem lesz Macskazene, Handa-Banda és Zenebona. (Pedig ezek is operettek, igaz, nem a leggyakrabban játszottak közül valók.) Amire viszont számíthatunk: a legismertebb slágerek új, szándékosan meghökkentő köntösben.

- A Müpa vezérigazgatójának, Kiss Imrének az volt a kérése, hogy ez a műfaj is jelenjen meg a Ház repertoárján. Az operett belépőjét szándékosan figyelemfelkeltőnek szántuk, pontosan olyannak, mint a primadonnák entrée-ja. A sztereotípiáktól mentesen, nem úgy, ahogy megszokott, vagy ahogy esetleg unjuk – mondja a produkció rendezője, Böhm György, aki Kállai Istvánnal együtt válogatott össze mintegy harminc dalt. – Az eredeti listánkon kétszer ennyi szerepelt, de nyugodt szívvel bővíthetnénk még azt is, hiszen a magyar operettirodalom szerencsére nagyon gazdag. Ezúttal Ábrahám Pál, Buday Dénes, Fényes Szabolcs, Huszka Jenő, Jacobi Viktor, Kálmán Imre, Lehár Ferenc, Szirmai Albert, Zerkovitz Béla művei hangzanak fel, és a zenére kerül a hangsúly, mert ez bizony nagyon jó zene. Ha végignézzük a névsort, szinte csupa Zeneakadémiát végzett komponistát találunk, Hubay-, Koessler- és Siklós-növendékeket, akik azért "tisztességes" állásba jártak, nappal hivatalnokként keresték kenyerüket, este pedig a Magyar Színház, a Király Színház vagy épp a Budai Színkör függönye előtt hajoltak meg.

Tehát az Operett! Operett? melegen ajánlható azoknak, akik nagyzenekar kísérte klasszikus melódiákra vágynak, de azoknak is, akik voltak már Krétakör SzínészTáncZenekar koncerten, és merték üvölteni punkra hangszerelve, hogy "Ahol az ember felmászik a fára, a turulmadárra, ott van Budapest". Nem kell megijedni, Kovács Zoltán és Riederauer Richárd hangszerelők és a közreműködők nem "fordítják ki" az eredeti dallamokat. Lesz Dohnányi-átirat zongorán Zsoldos Bálinttól, lesz szimfonikus zenekar, lesznek bonvivánok (az Adagio, az Unicum Laude és Vadász Dániel) és primadonnák (Palya Bea, Péterfy Bori, Rálik Szilvia, Behumi Dóri, Kozma Orsi és Váczi Eszter), mert az operettnek komoly szabályai vannak, amelyeket büntetlenül nem lehet felrúgni. A határok persze átléphetők, és lehet ütősökre hangszerelni A bajadérból a Shimmyt vagy a Csárdáskirálynőből a Jaj, cicát, Fassang László játszhat orgonán operettmelódiákat, a Solti György Fúvósegyüttes meg a Luxemburg grófja betétdalait, a Gimbelem-gombolom-ot és a My Golden Babyt, a Hot Jazz Bandtől nem okozhat meglepetést a Luxusvonat, de a Cintányéros cudar világ váratlanul érhet. És ha Balogh Kálmán és a Gipsy Cimbalom Band, a Trio Midnight, Farkas Róbert és DJ Jutasi hozzányúlnak a jól ismert számokhoz, az eredeti nem vész el, csak átalakul. Éppen úgy, mint a decemberi filmzene- és a februári táncdalfesztivál-koncerten elhangzó dalok esetében.

- Leginkább talán parafrázisnak vagy variációknak nevezném ezeket a feldolgozásokat – keresi Böhm György a megfelelő kifejezést az operettslágerek nem "klasszikusok diszkóritmusban" jellegű, hanem továbbgondolásra késztető előadására. Mert éppen az előadók sokműfajúsága biztosíthatja azt, hogy az operettben jóval több van, mint a közel százharminc év alatt hozzátapadt klisék folyamatos reprodukciója.

(2008. április 20. 20:00 - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Operett! Operett?)

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Színház

„Egy fantasztikus korszaknak bukkantam a nyomára” – interjú Szikora Jánossal

Idén már hatodik alaklommal rendezi meg a Koronázási Szertartásjátékot a Vörösmarty Színház igazgatója. Az augusztus 18-i bemutató apropóján Szikora János beszélt a kezdetekről, az idei év újdonságairól és a darab nemzeti öntudatformáló szerepéről.
Vizuál

Banksy nem örült neki, hogy kiállítást rendeztek a műveiből az oroszok

A graffitiművész Banksy tudta és hozzájárulása nélkül rendeztek munkáiból kiállítást Moszkvában. A művész kifogásolta, hogy elveivel ellentétben a tárlat látogatóinak még fizetniük is kell, mint mondta, ő sohasem kérne pénzt az emberektől, akik látni akarják a képeit.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház tévé

Nézze meg a Budavári Palotakoncertet a tévében!

Ahogy minden évben, idén is volt operettgála a budai Vár Oroszlános Udvarában. Az Operettszínház sztárjai léptek színpadra Lőcsei Jenő rendezésében. Ha lemaradt róla, vagy szeretné újraélni a pillanatait, augusztus 20-án megnézheti a tévében.
Zenés színház hír

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”