Zenés színház

"Nem vagyok nyomulós típus…"

2008.12.22. 00:00
Ajánlom
Javában zajlanak az Armel Produkció és francia partnere által közösen színpadra állított Rossini-opera, a Reimsi utazás előadásai Franciaország városaiban. A szereplők között egyedüli magyarként Kovács István énekest találjuk. INTERJÚ

Kovács István

-A részvétel jogát komoly versenyben vívtad ki, s azóta is megállod a helyed. Nem zavar, hogy minderről itthon jóformán a kutya sem tud?

- Valóban nem lehetett sokat hallani erről - de talán én is hibás vagyok. Nem vagyok az a nyomulós típus, nem érdekel a körülöttem zajló hírverés, ráadásul az elmúlt időszakban nem is ezek voltak a fontos kérdések. Ennek ellenére mindez tényleg nem igazán zavar.

-Az sem, hogy túl gyakran az Operaházban sem láthatunk? Milyen a viszonyod a házzal?

- Nagyon szeretek ott énekelni, hiszen az épületnek történelme, "szaga" van! Legutóbb egyébként tavaly énekeltem a Karnyónéban, az viszont most nincs műsoron. Kétségtelen tény, hogy mindegyik vezetés az elképzeléseihez pontosan illő szereplőket keresi, s én nem mindig passzolok a képbe. A komolyabb versenygyőzelmek idején én is többet szerepelhettem, Petrovics Emil idején viszont nem sikerült ilyen harmonikus kapcsolatot kialakítani. Győriványi Ráth Györgynek ismét tetszett a felkészültségem, s oly sok felkéréssel látott el, hogy jó néhányat vissza is kellett adnom. A jelenlegi vezetéssel tudunk egymás létezéséről, vannak folyamatban lévő terveink, de erről inkább nem beszélnék.

-Már megvalósult produkcióról szót ejteni viszont talán nem hiba - hogy viseled a kettős, magyar-francia életet?

- Ingázom, ami fárasztó, de a munka öröme mindezt feledteti! Ez egy óriási, majdnem 500 énekest felvonultató európai, sőt, kis túlzással a világot megmozgató meghallgatás-sorozat volt. A folyamat végén egyedüli magyarként én kaptam Lord Sidney szerepét a 14 másik nemzetet képviselő énekes között. Örülök, hiszen a szerepből sokat tanulok - Furlanetto szerint a Zakariás mellett ez a karakter jelentette a másik komoly kihívást a repertoárjában. Valóban kiemelkedően nehéz, roppant technikás szerep, megfejelve egy húszperces, többszereplős jelenettel. Ennek ellenére azt érzem, hogy épp erre van szükségem. 36 éves vagyok, itt az ideje elmélyülnöm a számomra rendelkezésre álló operarepertoárba, s elénekelnem a fontosabb szerepeket. Elsősorban az olasz repertoárra, a bel cantora gondolok, de idővel - a hangom fejlődésétől függően Mefisto is aktuálissá válhat.

-Hűtlenné válsz az oratóriumokhoz?

- Szó sincs róla, csak a hangsúlyok kerülnek máshová! Amikor elkezdtem versenyekre járni, meggyőződésem volt, hogy nekem oratóriumversenyeken kell próbálkoznom, mert az való igazán nekem. Megérzésemet vissza is igazolta az 1998-as barcelonai versenygyőzelem. Most viszont azt érzem, hogy ki kell tágítanom a lehetőségeimet. Ennek ellenére az oratóriumok továbbra is nagyon fontosak számomra, hiszen sokszor éltem meg általuk gyógyításszerű pillanatokat!

 

Jelenet a Reimsi utazás című előadásból
 

-A gyógyítás úgy tűnik életed egyik alapkérdése, hiszen orvos is vagy.

- Mondjuk úgy, hogy van egy orvosi diplomám, amelynek megszerzését követően az egyetemen tanítottam, de 1999 óta nem vagyok jelen a szakmában. A diplomát nem alibiből szereztem, sok energiám fekszik benne, amit igazol, hogy kétszer választottak meg az év oktatójának! Gyógyítani pedig ezerféleképpen lehet! Ma nem divat hangoztatni, de az orvoslás is isteni tudomány, művészet, ahogy a zene is, a két szféra ugyanarról a tőről fakad. Vannak tehát gyógyító zenék, koncertélmények, amelyek terápiás hatást fejtenek ki egy-egy érzékeny emberben. Ráadásul azok a nagy archetípusok, amelyekkel mi, énekesek dolgozunk, bizony nagyon sokat formálnak rajtunk, hiszen ők is énekelnek minket. Olyan ez, mint egy alkímiai szertartás, amelyet mostanában éneklés útján végzek, s remélem legalább egy-egy ilyen gyógyító pillanatban én is részt vállalhatok.

-Amely akár számodra is felépülést hoz?

- Ó, hát persze! Hiszen ezért csináljuk! Az éneklés számomra alapvető változásokat hozott az életemben. Bach h-moll miséje, Kocsis Zoltánnak a Liszt Kamarazenekarral rögzített Bach-zongoraversenyei által nyíltak ki bennem új, addig ismeretlen csatornák. Új érdeklődésemet pedig az 1993-as Ki mit tud?-on, majd a Szegedi ősz énekversenyen elért sikerek megerősítették. Később a színpadi jelenlét lett újabb, óriási felszabadító erő az életemben.

- S adtál vissza szerepet, mert azt érezted, káros rád nézve?

- Nem, alkati vagy lelki okból soha nem adtam vissza szerepet. Mindegyik szerep olyan, mint egy prizma, minden személyiség, karakter – akár a Kékszakállút, Sarastrót vagy Papagenót említjük - rengeteg vetületet hordoz magában. Számomra épp ettől izgalmas az opera világa, mert megélhetem, hogy ezek a karakterek mennyire dolgoznak rajtam, bennem, mennyiben változtatnak meg.

- Említetted, hogy a beszélgetést követően próbálsz - munkával töltöd az év végét?

- Nem, pihenéssel. November közepéig nagyon zsúfolt időszakom volt, mert október elején tartottuk a Reimsi utazás premierjét Reimsben, s azóta felléptünk Vichyben és Avingnonban is. Az ünnepekig hátra lévő időben csak kisebb felkéréseknek teszek eleget, így szerepet kaptam a Művészetek Palotája Nyugat lánya-produkciójában, majd jön egy-két karácsonyi koncert, s aztán a pihenés a családommal. Január elején aztán újra indul a munka, újabb előadást tartunk a Rossini-operából Montpellier-ben, majd pedig Svájcba utazom néhány Messiás-koncert erejéig.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Zenés színház

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Vizuál

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Zenés színház

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház

Ki volt az igazi Hans Sachs?

Több ezer mű szerzője, Luther támogatója, eszményített lírikus, egy koraújkori, egyszemélyes Monty Python, foltozóvarga, és nem utolsósorban Wagner egyetlen vígoperájának főszereplője.
Zenés színház Mörbisch

Bodor Johanna: „Minden társulatot meg kellett hódítani”

A Mörbisch-i Seefestspiele gigaméretű, 3600 négyzetméteres színpadának közepéig a kulisszából 35 lépést kell megtenni. Ez volt az első, amit rögtön kiszámolt a helyszínen Bodor Johanna, miután felkérték: idén nyáron ő legyen a koreográfusa a Marica grófnőnek a Fertő-tónál.
Zenés színház billy elliot

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Zenés színház magazin

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.