Zenés színház

„Nem viszem haza a szerepeimet”

Interjú Szemenyei Jánossal
2018.08.04. 10:30
Ajánlom
Volt már Mozart, Bóni, Mágnás Miska, zongorakísérő a világ legrosszabb énekesnője mellett. Nem csak színész, zenét is szerez. Szemenyei János a hazai zenés színházi élet független személyisége. Nem képzelhetjük már el nélküle a műfajt, még szép, hogy az idei KULT50 kiadványunkban is szerepel.

Két próba között ülünk le beszélgetni. Honnan hova rohansz most?

Huh, a mai napom elég durva. A Madáchban a Rocksulit próbáljuk, szeptemberben lesz a bemutató. Az én szerepem végig színpadon van, egész nyáron próbálunk, minden hétköznap délelőtt és délután. A Magyar Színházban pedig a Vámpírok bálját újítjuk fel. A háromszázadik előadásunk lesz. Este vissza a Madáchba Szerelmes Shakespeare-t játszani.

A Rocksuliban Dewey Finnt alakítod, aki egy csőd szélén álló rockzenész. Hogy kapcsolódsz a karakterhez?

Ő rocker, én viszont nem tudok gitározni. Szóval most azzal telik a nyaram, hogy megtanulok. Volt már hasonló tapasztalatom. Győrben a Rongyláb című előadásban azt a srácot alakítottam, aki Chicagóból egy kisvárosba érkezik, ahol betiltották a táncot. A srác „lazítja” a többieket, megtanítja őket táncolni. Nem volt túl szerencsés: én, az én mozgáskultúrámmal mutattam a mozdulatokat, amit a győri balett tökéletesen ismételt vissza. Azóta törekszem arra, ha valamit tanítanom kell a színpadon, az profinak tűnjön.

A Mennyei hangban zongoráznod kellett...

Igen, a Játékszínben. Várpalotán, ahol felnőttem, ciki volt, ha egy fiú zenélni tanul vagy táncol, úgyhogy nem is mentem zeneiskolába. Megvan ennek a hátránya és az előnye a zeneszerzésben. Nincsenek bennem megrögzült klasszikus fordulatok, de biztosan gyorsabban tudnék felrakni egy rezesbandát, ha lenne mögöttem képzés. A Mennyei hangban azt találtuk ki a zongoratanárommal, hogy amikor Bánsági Ildikó énekel, akkor játszhatok egyszerűbb akkordokat az áriák eredeti zenéjénél, de az átvezető részekre, amikor csak én hallatszom, rá kellett gyúrnom.

A POSZT-on megkaptad a legjobb férfi mellékszereplő díját. Számítottál rá?

Ez már a második év, hogy zenés színházi előadás is kerül a versenyprogramba, idén is, tavaly is Béres Attila-rendezés.

Gondoltam rá, hogy a Csárdáskirálynőt díjazzák majd, de meglepődtem, hogy az elismerést én kaptam.

Rögtön fel is hívtam Szirtes Tamást, hogy ha ráér, játszhat-e helyettem a váltóm, ugyanis dupla előadásom lett volna aznap a Madáchban. Megtisztelő érzés volt átvennem a díjat.

015-134740.jpg

Szemenyei János Mozart szerepében

Hiába kereslek a közösségi médiába, nincs Facebookod, nincsen Instagramod. Nem érzed ennek a hiányát?

A Facebookból négy-öt évvel ezelőtt kiszálltam, mert vagy túl sokat lapozgattam, vagy felé sem néztem hetekig. Voltak belőle sértődések, ha nem válaszoltam valakinek, úgyhogy leszedtem magam. Aki akar, megtalál telefonon vagy e-mailen. Az Instagramhoz meg nem is értek.

Nyáron viszont tökéletesítem a honlapomat, ami egy profi portfolio lesz repertoárral, fotókkal, videókkal és a zenéimmel.

Brandépítés nélkül is tele vagy munkával.

Igen, és zeneszerzői felkéréseim is vannak a jövő évadra. De ezek még nem publikusak.

Valahol azt mondtad, hogy türelmetlen vagy. Ez szokatlan tulajdonság lenne egy zeneszerzőnél.

Gyorsan dolgozom, gondolatban mindig két-három lépéssel magam előtt járok. Szeretem, ha van mellettem egy hangmérnök, aki jobban ért nálam a zeneszerkesztő programhoz. Akkor gyorsabban megy.

Mozart is kottamásolóval dolgozott...

Én a technikának köszönhetően rögtön hallom, ha nem stimmel valami, és tudok változtatni. Mozart nem tudta visszahallgatni, amit leírt - de hát ő zseni volt.

Mi az átjárás egy Queen-musical és egy Winterreise között?

Engem az inspirál, ha különböző dolgokat csinálhatok.

Nem akartam zenés színházhoz szerződni, mert akkor csak az lenne, vidéken pedig adódnak prózai szerepek, amik a fővárosban ritkábban. Bekerültem az alternatív színházi közegbe is a Protonnal és Mundruczó Kornéllal, akinek a Winterreisét is köszönhetem. Kifejezetten szeretem a változatosságot, egyik szerepből a másikba csöppenni. Nem vagyok az a színész, aki hazaviszi magával a szerepeket.

Leteszed őket, amikor kilépsz a színházból?

Igen. Nagyon szeretek hirtelen beugrani karakterekbe. Szeretem az éles váltásokat – a zenémben is.

Szeszélyes vagy?

Nem, nagyon könnyű velem élni. Otthon a családi életben a nyugalmat szeretem. Így is van elég izgalom a két kisgyerekem miatt.

Hogyan kapcsolódsz ki?

Engem az pihentet, hogy egyik feladatból ugrom a másikba. Egyébként a gyerekekkel vagyok. De amíg a gyerekek nem voltak, a feleségemmel töltöttem a szabadidőmet.

Művészként megőrizted a függetlenségedet. Mennyire fér el a demokratikusság a színházi közegben?

Szeretek együttgondolkodni, beleszólni a közös munkába. Zeneszerzőként sokkal inkább részt tudok venni az előadás alakításában, korábban is találkozom a koncepcióval, mint a színészek. Ha olyan a rendező, harmonikus munka alakul ki, ami engem is inspirál.

És színészként?

Hagyom, hogy a rendező egy üres lapra ráírhassa, amit szeretne. Aztán az a jó, ha az adott pillanatban lehetnek ötleteim.

Azt mondtad egy interjúban, jó a kecskeméti Katona Színházhoz tartozni.

Amíg jó szerepeket kapok, érdemes ott lennem. A kecskeméti színház enged máshol is játszani, ami nagyon ritka, és ezért hálás vagyok.

Mi érdekel egy szerepben?

Legyen íve. Régimódinak tűnhet ez a gondolkodás, mert mostanában gyakran snittekből, etűdökből áll egy darab. De én szeretem, ha egy szerepnek klasszikus íve van. Az elején lehessen akár nevetni rajtam, s a végén jó, ha meghalok.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Színház

Csákányi, Grecsó, Lackfi és a Sztalker Zsámbékon

Telt házzal mennek Zsámbékon a nyári színházi és felolvasószínházi előadások, amelyek a város több, emblematikus helyszínén várják a közönséget a Romtemplom és a Bázis vonzásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A „Hazám, hazám”-áriát is elénekli Ninh Long a Palotakoncerteken

Alig pár hét, és ismét operettslágerektől lesz hangos az Oroszlános udvar, ahol a hagyományokhoz híven idén is megrendezik a műfaj szerelmeseinek nyári ünnepét, a Budavári Palotakoncerteket. A Budapesti Operettszínház jól ismert sztárjai mellett új tehetségek is színpadra állnak, aki óriási lelkesedéssel vetették bele magukat a munkába.
Zenés színház ajánló

Az operettrajongók ünnepe lesz ez a két nap

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 20-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Auksz Évával, Lombos Pállal, Mits Gergellyel és Vadász Dániellel. Utóbbi a Budavári Palotakoncertek producere, amelyet augusztus 2-án és 3-án rendeznek meg.
Zenés színház előzetes

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Zenés színház magazin

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Zenés színház hír

Paul McCartney filmklasszikusból ír musicalt

Az Amerikában kötelező karácsonyi filmnek számító Az élet csodaszép című 1946-os Frank Capra filmklasszikust dolgozza fel - írta meg a BBC News.