Zenés színház

Nemtetszésüket fejezték ki a nézők, rendreutasították őket az Erkelben

2020.02.07. 10:25
Ajánlom
Egy csapat külföldinek nem tetszett, ahogy a tenor énekel a Gioconda előadásán. Hangosan biztatták, mire a szünetben odaléptek hozzájuk az Operaház munkatársai. (FRISSÍTVE!)

Egy olvasónk számolt be az Erkel Színház tegnap esti Gioconda-előadásáról, amelyben Enzo Grimaldo szerepét Boncsér Gergely alakította. „Külföldiek ültek mögöttünk. Boncsér Gergely hangja nem töltötte be a nézőteret, és ezek a külföldiek elkezdték biztatni, hogy hangosabban, hangosabban, nem halljuk, több rendben véleményt nyilvánítva arról, amit hallanak.”

A szünetben aztán odament hozzájuk egy úr – Olvasónk beszámolója alapján az Erkel Színház munkatársa –, ezek a nézők pedig „hiába mondták az igazukat, hogy ők rendszeresen járnak külföldön operába, és ott nincs velük probléma.

A vége az lett, hogy addig ment a molesztálás, míg maguktól elhagyták a színházat.”

Olvasónk szerint ezután a nézők között is fellángolt a vita, hogy meddig szabad tetszést vagy nemtetszést nyilvánítani. „A magyar néző túl illedelmes” – vonta le a következtetést a szemtanú. – „Ahogy képtelen nevetni, ha Mohácsi János az Aidát úgy rendezi meg, hogy azon nevetni kelljen, úgy nem illik nemtetszést nyilvánítani, ha nem hall.”

Olvasónk hozzáteszi: a hangoskodó nézőknek Sümegi Eszter például kifejezetten tetszett, neki lelkesen bravóztak.

Kérdést küldtünk az Operaháznak, amelyben érdeklődünk, szabad-e véleményt nyilvánítani az Operában, és milyen keretek között. Ha válaszolnak, frissítjük a cikket.

Frissítés 2020.02.07. 14:20

A Magyar Állami Operaház megkeresésünkre leírta, hogy habár a véleménynyilvánításnak van helye, elvárják közönségüktől, hogy ne zavarják mások előadásélményét. Hangsúlyozzák továbbá, hogy nem „molesztálták” a hangoskodókat, hanem a vita elcsitítására törekedtek a szünetben. Válaszukat teljes terjedelmében az alábbiakban közöljük.

A Magyar Állami Operaház munkatársai természetesen tisztában vannak vele, hogy a nemzetközi operaéletben a Magyarországon meghonosodottnál vehemensebb véleménynyilvánítások is megszokottak előadásokon, azonban általánosan elfogadott illemszabály, hogy a vendégek – ez esetben a közönség tagjai – az adott vendéglátónál – ez esetben az Erkel Színházban – elfogadott viselkedési normákhoz igazodnak.

A Magyar Állami Operaház rugalmasan kezeli a nézői tetszés- és nemtetszés-nyilvánításokat, ugyanakkor elvárja a közönségétől, hogy viselkedésével ne zavarja huzamosan se más fizető nézők előadásélményét, se az aktuális produkció lebonyolítását. Zene alatti hangos megjegyzések ezért sem koncertteremben, sem színházban nem kívánatosak. Szerencsésebb, ha a véleménynyilvánításra az áriák, duettek után, vagy az előadás végén, a meghajlásnál talál alkalmat a közönség, ahogy jó esetben lelkes nézők sem szakítják meg tapssal az említett zeneszámokat. Ugyanakkor ha nézőtéri munkatársaink nem megfelelő viselkedést tapasztalnak és ez ügyben kéréssel fordulnak a közönség bármely tagjához, elvárható, hogy nézőink ennek eleget tegyenek.

Az Erkel Színházban a 2020. február 6-i Gioconda-előadás első felvonása alatt az erkély felsőbb soraiból egy hat fős olasz társaság fejezte ki nemtetszését. Viselkedésük alkalmas volt arra, hogy a környező nézők előadásélményét megzavarja. Nézőtéri kollégánk figyelmeztette a hangoskodókat, akik a szünetben nézőtársaikkal keveredtek vitába, nem pedig a nézőtéri ültetőkkel. Ezzel együtt az Opera visszautasítja azt a vádat, amely szerint nézőteres kollégái „molesztálták” volna a közönség tagjait, részvételükkel inkább a vita csitítására törekedtek, aminek leírására a „moderál” szó sokkal alkalmasabb. Munkatársaink számára előírás, hogy minden esetben tisztelettudóan és tapintatosan járjanak el még olyan egyértelmű jogsértéseknél is, mint például az előadások rögzítési kísérlete.

Ez régen azért sokkal egyszerűbben ment, az opera hőskorában mindig benne volt a pakliban, hogy lesz valami izgalom előadás közben. Erről szól ez a cikkünk, ez pedig arról, hogy szabad-e fütyülni az operában.

Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Kapcsolódó

Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Az opera fénykorának közönsége evett, ivott és beszélgetett Verdi operái alatt, mégis tudta, mikor kell ünnepelni egy új művet, és mikor kell színpadra kérni a szerzőt. Hogyan zajlott egy operaelőadás egykor, és hogyan zajlik ma?

Lehet-e fütyülni az operában?

Kapcsolódó

Lehet-e fütyülni az operában?

Néhány napja egy Pillangókisasszony-előadás kapcsán újra fellángolt a vita, hogy lehet-e véleményt nyilvánítani – fütyülni, hurrogni – az operában. Antonio Pappano már megszólalt a kérdésben, most megkérdezzük Önöket is.

 

Fejléckép: Erkel Színház. Fotó: Thaler Tamás.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A végzet asszonya élete végéig díva maradt

A magyar femme fatale emigráns éveiben ritkán mutatkozott, nem járt társaságba - saját, régi filmjei viszont hipnotikus erővel hatottak rá.
Klasszikus

Zaklatási botrány rázza meg a finn Sibelius Akadémiát

Egy finn lap szerint a helsinki zeneművészeti akadémia működéséhez tartozik a szexuális zaklatás és a növendékek megalázása.
Plusz

Megalakult a Nemzeti Kulturális Tanács

Megtartotta alakuló ülését az Országgyűlés által tavaly decemberben kihirdetett törvény alapján életre hívott testület.
Klasszikus

Börtönbe megy a nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatott komolyzenét

A liverpooli nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatta a ClassicFM-et, azt mondta a bírónak, verjék csak láncra. Huszonnégy hétre tették hűvösre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Mozart zenéje kíséri az apokalipszist a k2 Színház új előadásán

A k2 Színház új, abszurd és melankolikus bemutatója Mozart Dies irae-szekvenciájából indul ki, hogy a Requiem hangjain keresztül rákérdezzen, miért akarja megúszni az európai ember újra és újra a poklok poklát.
Zenés színház árvíz

Még egy árvíz, és nem menekül meg a velencei La Fenice operaház

Túlélte az árvizet Velence operaháza, de szakértők arra figyelmeztetnek, jelen állapotában az épület nem állna ellen még egy áradásnak.
Zenés színház ajánló

Az operavilág Angelina Jolie-ja az Erkel Színház színpadán

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.
Zenés színház gyász

Elhunyt Franco Bordoni olasz operaénekes

A nemzetközi hírű baritonénekest 88 éves korában, február 13-án érte a halál.
Zenés színház ajánló

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.