Zenés színház

Nemtetszésüket fejezték ki a nézők, rendreutasították őket az Erkelben

2020.02.07. 10:25
Ajánlom
Egy csapat külföldinek nem tetszett, ahogy a tenor énekel a Gioconda előadásán. Hangosan biztatták, mire a szünetben odaléptek hozzájuk az Operaház munkatársai. (FRISSÍTVE!)

Egy olvasónk számolt be az Erkel Színház tegnap esti Gioconda-előadásáról, amelyben Enzo Grimaldo szerepét Boncsér Gergely alakította. „Külföldiek ültek mögöttünk. Boncsér Gergely hangja nem töltötte be a nézőteret, és ezek a külföldiek elkezdték biztatni, hogy hangosabban, hangosabban, nem halljuk, több rendben véleményt nyilvánítva arról, amit hallanak.”

A szünetben aztán odament hozzájuk egy úr – Olvasónk beszámolója alapján az Erkel Színház munkatársa –, ezek a nézők pedig „hiába mondták az igazukat, hogy ők rendszeresen járnak külföldön operába, és ott nincs velük probléma.

A vége az lett, hogy addig ment a molesztálás, míg maguktól elhagyták a színházat.”

Olvasónk szerint ezután a nézők között is fellángolt a vita, hogy meddig szabad tetszést vagy nemtetszést nyilvánítani. „A magyar néző túl illedelmes” – vonta le a következtetést a szemtanú. – „Ahogy képtelen nevetni, ha Mohácsi János az Aidát úgy rendezi meg, hogy azon nevetni kelljen, úgy nem illik nemtetszést nyilvánítani, ha nem hall.”

Olvasónk hozzáteszi: a hangoskodó nézőknek Sümegi Eszter például kifejezetten tetszett, neki lelkesen bravóztak.

Kérdést küldtünk az Operaháznak, amelyben érdeklődünk, szabad-e véleményt nyilvánítani az Operában, és milyen keretek között. Ha válaszolnak, frissítjük a cikket.

Frissítés 2020.02.07. 14:20

A Magyar Állami Operaház megkeresésünkre leírta, hogy habár a véleménynyilvánításnak van helye, elvárják közönségüktől, hogy ne zavarják mások előadásélményét. Hangsúlyozzák továbbá, hogy nem „molesztálták” a hangoskodókat, hanem a vita elcsitítására törekedtek a szünetben. Válaszukat teljes terjedelmében az alábbiakban közöljük.

A Magyar Állami Operaház munkatársai természetesen tisztában vannak vele, hogy a nemzetközi operaéletben a Magyarországon meghonosodottnál vehemensebb véleménynyilvánítások is megszokottak előadásokon, azonban általánosan elfogadott illemszabály, hogy a vendégek – ez esetben a közönség tagjai – az adott vendéglátónál – ez esetben az Erkel Színházban – elfogadott viselkedési normákhoz igazodnak.

A Magyar Állami Operaház rugalmasan kezeli a nézői tetszés- és nemtetszés-nyilvánításokat, ugyanakkor elvárja a közönségétől, hogy viselkedésével ne zavarja huzamosan se más fizető nézők előadásélményét, se az aktuális produkció lebonyolítását. Zene alatti hangos megjegyzések ezért sem koncertteremben, sem színházban nem kívánatosak. Szerencsésebb, ha a véleménynyilvánításra az áriák, duettek után, vagy az előadás végén, a meghajlásnál talál alkalmat a közönség, ahogy jó esetben lelkes nézők sem szakítják meg tapssal az említett zeneszámokat. Ugyanakkor ha nézőtéri munkatársaink nem megfelelő viselkedést tapasztalnak és ez ügyben kéréssel fordulnak a közönség bármely tagjához, elvárható, hogy nézőink ennek eleget tegyenek.

Az Erkel Színházban a 2020. február 6-i Gioconda-előadás első felvonása alatt az erkély felsőbb soraiból egy hat fős olasz társaság fejezte ki nemtetszését. Viselkedésük alkalmas volt arra, hogy a környező nézők előadásélményét megzavarja. Nézőtéri kollégánk figyelmeztette a hangoskodókat, akik a szünetben nézőtársaikkal keveredtek vitába, nem pedig a nézőtéri ültetőkkel. Ezzel együtt az Opera visszautasítja azt a vádat, amely szerint nézőteres kollégái „molesztálták” volna a közönség tagjait, részvételükkel inkább a vita csitítására törekedtek, aminek leírására a „moderál” szó sokkal alkalmasabb. Munkatársaink számára előírás, hogy minden esetben tisztelettudóan és tapintatosan járjanak el még olyan egyértelmű jogsértéseknél is, mint például az előadások rögzítési kísérlete.

Ez régen azért sokkal egyszerűbben ment, az opera hőskorában mindig benne volt a pakliban, hogy lesz valami izgalom előadás közben. Erről szól ez a cikkünk, ez pedig arról, hogy szabad-e fütyülni az operában.

Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Kapcsolódó

Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Az opera fénykorának közönsége evett, ivott és beszélgetett Verdi operái alatt, mégis tudta, mikor kell ünnepelni egy új művet, és mikor kell színpadra kérni a szerzőt. Hogyan zajlott egy operaelőadás egykor, és hogyan zajlik ma?

Lehet-e fütyülni az operában?

Kapcsolódó

Lehet-e fütyülni az operában?

Néhány napja egy Pillangókisasszony-előadás kapcsán újra fellángolt a vita, hogy lehet-e véleményt nyilvánítani – fütyülni, hurrogni – az operában. Antonio Pappano már megszólalt a kérdésben, most megkérdezzük Önöket is.

 

Fejléckép: Erkel Színház. Fotó: Thaler Tamás.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.
Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

89 évesen elhunyt Szabó Rózsa operaénekes

Lukács Ervin Kossuth-díjas karmester özvegye, Szabó Rózsa magánénekes halálhírét a Magyar Állami Operaház közölte.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szalay Miklós, az Operaház egykori karigazgatója

Szalay Miklóst néhány nappal 86. születésnapja előtt érte a halál – tudatta az Operaház.
Zenés színház hír

Pályakezdő operaénekeseknek hirdet bel canto mesterkurzust és énekversenyt a Coopera

Molnár Levente Liszt-díjas bariton ötlete nyomán Musicum Laude címmel bel canto mesterkurzust hirdet a Coopera. A nyári képzést egy énekversennyel egybekötött gála zárja majd szeptemberben.
Zenés színház ajánló

Ajándék előadásokkal kedveskedik nézőinek a Madách Színház

Ismét műsorra tűzi népszerű online előadásait a Madách Színház, a zenés beszélgetéseket bárki ingyenesen megtekintheti. A SzínpadON produkciói szerda esténként láthatóak, az alkotók így szeretnének egy kis színházat visszacsempészni az emberek életébe.
Zenés színház magazin

A muzsika hangja szigorú valósága

Talán nem meglepő, hogy számos musicalhez hasonlóan a Broadway színpadáról vászonra álmodott, öt Oscar-díjjal jutalmazott és minden idők ötödik legjövedelmezőbb filmjeként számon tartott A muzsika hangját is valós események ihlették, arról viszont már kevés szó esik, hogy a szereplők olyannyira az életből csöppentek a képernyőre, illetve a színpadra, hogy a szerzők még a neveket sem változtatták meg.