Zenés színház

Népopera a Népoperában

2015.02.21. 07:28
Ajánlom
Ha van produkció, amely az Erkel Színházba illik, akkor az a Nabucco. Az épületre és az operára egyaránt jellemző, hogy némiképp kívül áll az időn. Nem mondanám, hogy korszerűtlen, de mindkettőben van valami bájosan idejétmúlt. KRITIKA

A Nabucco igazi népopera. A cselekménye kicsit bénácska: egy nép elveszti a szabadságát, de Isten akaratából és szíves közbenjárására visszanyeri azt. Egy zsarnok elveszti hatalmát, majd megtisztulva - józan eszével egyetembe - szintén visszanyeri. Egy sértett bitorló elbukik és végül egy kicsit meghal. Egy szerelmespár értékválságba kerül, de a körülmények szerencsés alakulása folytán ebből nem lesz nagyobb baj. Ezen vonások egyike-másika akár egy Shakespeare-drámából is származhatna, különösen Nabucco sorsa emlékezet a nagy Shakespeare-hősökére, Leartől az V. Henrik Falstaffjáig. A szövegkönyv - a vérprofi Temistocle Solera alkotása - mégsem eléggé ütős, a darab igazi hőse ugyanis az Isten által is megtámogatott nép. Drámaíró legyen a talpán, akinél a tömeg főszereplői erényeket mutat meg.

Ehhez kell Verdi zenéje. Nem véletlen, hogy épp a Nabucco lett 1848 slágere. A mű zenei főhőse mindenképp a tömeg, a zsidó nép, amely időben is szokatlanul sokat és hosszan szerepel, slágerlistanyertes dalokkal véve le a közönséget a lábáról.

Kesselyák Gergely rendezésében is a tömeg volt a főszereplő. A rendező már a mű elején körbeénekeltette a termet, s le a kalappal az Erkel kórusa és Strausz Kálmán előtt: ebben a „sakktábla-felállásban" is meggyőzően, szép, erőteljes, de nem erőszakos hangon szólt a kórus, s ez megadta a dráma kezdőlendületét. Mely aztán alábbhagyott.

Holott remek énekeseket hallhattunk. Nem lehetett panasz Horváth Istvánra Izmael szerepében, még kevésbé Palerdi Andrásra, aki Zakariás szerepéből igazi nagy alakítást hozott ki, s hangban számomra Gál Erika (Fenéna) olykor még Rálik Szilviát (Abigél) is felülmúlta. Az est igazi sztárja - a címszerepben - Alexandru Agache volt, aki hangban és alakításban is maradandót alkotott. S mindehhez a zenekar is igazán szépen muzsikált (gondoljunk az olykor kegyetlenül nehéz, még a Rossini-örökségen nevelkedett belső szólamokra, pl. a fafúvóknál), Kovács János pedig lendületesen és egyfajta folyamatos méltósággal vezette végig az együttest a négy felvonáson.

Hogy mégsem vagyunk maradéktalanul boldogok, az alighanem a színészi alakításokon és rendezésen múlott. Gál Erikának a hangján túl alig jutott szerep, karaktere kissé zárójelbe került a sokkal erőteljesebb jelenlétű Rálik Szilvia mellett. Ebben (is) társa volt Horváth István. Rálik Szilviának pedig a díszlet okozott nehézséget: a roppantul szimbolikus gömb - a ligetbeli időkerék közeli rokona -, amely trónként funkcionált, s amelyre láthatólag a páni félelmet nehezen legyőzve lehet csak felcsücsülni. És valahogy túl szeretnivaló volt Rálik Abigélje, ami egyúttal igaz volt az egész rendezésre is, különösen abban a jelenetben, ahol mindenki a vérzivatar és az erkölcstelenség közeledtéről énekel. A néző bárkivel azonosulhatott, s ez azért talán túlzottan megengedő rendezői felfogás. Igaz, a cselekmény néhány drámai vonása szinte zárójelben maradt - pl. Izmael létfenyegetettsége, Fenéna sorsa, de akár az a nem mellékes körülmény is, hogy Abigél a végén megmérgezi magát. Vagyis szépen történtek a dolgok, mintha mindent a Jóisten rendezett volna el, ez azonban a Nabucco esetében csak részben lehet igaz: vannak egyéni felelősségek, súlyos tettek, árulások, becsapások, köpönyegforgatás itt és ott - Kesselyák felfogásában mégis az egész művet átlengte valami olyan fokú tolerancia, hogy a néző azon gondolkodott, miképp fogjuk ekkora szeretetben, nagy konfliktusok és halottak nélkül megúszni a finálét.

És mégsem öli meg a darabot ez a rendezés. Ugyanis rendkívül szép részletek is vannak benne, különösen a tömegjelenetek ilyenek, legfőképp a Va pensiero, azaz a Mint a fecske. Én még nem láttam operában ráadást, hát most erre is sor került, ezt a slágert adta rá mindenki, beleértve a közönség bátrabbik felét (pl. e sorok íróját) is. Hogy ennek aztán milyen üzenete van, azt nem szeretném firtatni, én az operát - és az Operát - politikától függetlenül (és mentesen) szeretem, emiatt arra gondolok, hogy ez a közös éneklés sem szól másról, mint a Nabucco és az Erkel Színház: arról, hogy jó dolog akár avítt, de szívünkből és szívünkhöz szóló dallamokat hallgatni (és énekelni!)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Borbély Alexandra filmjét nevezi Szlovákia az Oscarra

Az Emma és a halálfejes lepke című szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült történelmi filmben Borbély Alexandra egy özvegy nőt alakít, aki egy zsidó fiút rejteget a második világháború idején.
Zenés színház

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.
Jazz/World

Lazulás és pörgés ősszel is a Várkert Bazárban

Keep Floyding, godfater., Дeva és Szeder – két különleges női előadóval és két supergrouppal várja a közönséget az ősz folyamán az idén 10 éves Várkert Bazár.
Színház

Hernádi Judit főszereplésével mutat be West End-sikerdarabot az Orlai Produkció

A legenda háza az egyik legnépszerűbb brit drámaírónő, Penelope Skinner legfrissebb darabja, amelyet Szabó Máté rendezésében tűz műsorra az Orlai Produkció. A bemutatót szeptember 19-én tartják a Belvárosi Színházban.
Színház

Átadták a Színikritikusok díját, Marosvásárhelyre került a legtöbb elismerés

A Színházi Kritikusok Céhe idén 45. alkalommal adta át a Színikritikusok díját, amellyel a 2023/2024-es évad kiemelkedő színházi teljesítményeit ismeri el. A szeptember 17-i gálát a Trafóban tartották, amelyen a Loupe Színházi Társulás közreműködött.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.
Zenés színház hír

Öt fiatal művésszel elindult a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió

Négy magyar és egy osztrák énekes részvételével megkezdte első félévét a Magyar Állami Operaház kétéves szakmai továbbképzése, amelynek fővédnöki tisztségét a világhírű drámai szoprán látja el.
Zenés színház ajánló

Történelmi csúcstalálkozó operaszínpadon – közeleg a Nixon Kínában bemutatója

Több helyszínen játszódó, musical- és balettelemeket is felvonultató operashowban, Szemerédy Károly és Kolonits Klára, valamint Nyári Zoltán és Rácz Rita főszereplésével mutatja be a John Adams Nixon Kínában című operáját szeptember 22-én a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.
Zenés színház hír

Jubilumi évadot kezd a Madách Színház

Megnyitotta 2024/25-ös évadát a Madách Színház. Még szeptemberben érkezik A nyomorultak bemutatója, amiben új generáció lép színpadra, novemberben pedig Örömkoncerttel ünneplik, hogy 20 éve lett zenés színház a Madách Színház.
Zenés színház ajánló

Hamupipőke-premierre készül a Budapesti Operettszínház

Az intézmény november közepén tartja első idei bemutatóját, amelyen Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljének ősbemutatóját láthatja a közönség.