Zenés színház

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

2021.01.17. 10:10
Ajánlom
„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.

A világ legnézettebb tehetségkutatóiban minden évben megtörténik, hogy valaki elénekli a Nessun dormát, és a közönség részéről már az első hangokat tapsvihar kíséri. Ezt az áriát énekelték a karantén alatt olasz erkélyekről, ezt énekelte – igaz, „Vírusirtás” szöveggel – László Boldizsár is. Erre éltették és erre temették Pavarottit, ez inspirálta Andrea Bocellit, hogy pályára lépjen, és ez inspirál ma is számos tehetséges és tehetségtelen énekest, hogy bemutatkozzon operaénekesként.

Vajon mi az oka, hogy egy operaária ilyen népszerű majd’ száz évvel a keletkezése után?

1989 egyik hétvégéjén a BBC fiatal sportproducere, Philip Bernie rádiót hallgatott. Luciano Pavarotti hangja szólt, a Nessun dorma Giacomo Puccini Turandot című operájából.

A győzedelmes hangú ária, a végén a magas H-val – „Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – magával ragadta. „Azt gondoltam, úristen, ez fantasztikus” – emlékezett vissza. Néhány héttel később egy, az olasz fociról szóló tévészpoton dolgozott, amelynek zárórészében Marco Tardelli híres gólörömének képsorait szerette volna felidézni. Rögtön eszébe jutott a Nessun dorma, és sikerült elintéznie, hogy az ária szóljon a film alatt.

A film egy nap kétszer lement a BBC-n, és a visszajelzések alapján „jó gombot nyomogatott” a futballszurkolóknál.

A csatornánál úgy döntöttek, Pavarotti 1972-es felvétele fog szerepelni az 1990 júniusában Milánóban megkezdődő labdarúgó világbajnokság közvetítésének főcímében is. A nyolcvan másodperces főcím, amelyben egyaránt szerepelnek reneszánsz festmények és múlt századbeli futballisták, mai szemmel már szörnyen lassú, de a lassabb televíziózáshoz szokott közönség fejében annál jobban megragadt.

GettyImages-76546082-220749.jpg

Luciano Pavarotti, Jose Carreras és Placido Domingo a római Caracalla fürdőjében rendezett koncertre próbál 1990 júniusában (Fotó/Forrás: Franco Origlia/Getty Images)

Ami ezután következett, az egyszerre sport- és operatörténelem. A Nessun dorma a slágerlisták élére repült (az Egyesült Királyságban a UK Singles Chart második helyét szerezte meg), és senki nem törődött vele, ha a puristák az operarészlet ilyen célú felhasználását kárhoztatták. A vébédöntő előtti napon a Három Tenor Rómában adott koncertet, az ebből készült lemez minden idők legnagyobb példányszámban elkelt albuma lett. A következő nyáron már 125 ezren mentek ki, hogy meghallgassák Pavarottit a Hyde Parkban, a Decca hanglemezkiadó döntéshozói pedig áldották a jó szerencséjüket, hogy mégis engedélyezték a BBC-nek a felvételt felhasználását (nehezen álltak ugyanis kötélnek). Még akkor is, ha a vaskalapos operarajongók ehhez hasonló olvasói levelekkel árasztották el a szakmai magazinok szerkesztőségeit: „A feltételezés, miszerint Pavarotti a nép embere lenne, aki tömegekhez viszi el az operát, nem több mint maszlag” – panaszkodott valaki az Opera magazin 1991-es számában – „a tömegek ugyanis a Hyde Parkban nem figyeltek eléggé.”

Ha megkérdeznénk az utca emberét, melyik Pavarotti legismertebb áriája, jó eséllyel a Nessun dormát nevezné meg, és igaza lenne. Akkor is, ha Pavarotti viszonylag kevésszer bújt Kalaf bőrébe operaszínpadon.

Pavarotti ezt énekelte volna a Grammy-díjak átadóján 1998-ban is, de betegség miatt az utolsó pillanatban kénytelen volt lemondani a szereplést. Aretha Franklin ugrott be helyette, aki saját stílusának megfelelően tolmácsolta a Puccini-áriát. (A felvételt itt lehet megnézni.) Ez az ária szólt Pavarotti utolsó fellépésén, a 2006-os torinói téli olimpia megnyitóján (később kiderült, a már gyengélkedő énekes előre rögzített felvételre tátogott), és a tenor temetésén is.

Emlékeznek arra, amikor Aretha Franklin ugrott be Pavarotti helyett?

Kapcsolódó

Emlékeznek arra, amikor Aretha Franklin ugrott be Pavarotti helyett?

Pavarotti pótolhatatlan, de helyettesíthető. Erről tanúskodik az az 1998-as felvétel, melyen a soul királynője énekli a Nessun dorma kezdetű áriát a betegeskedő tenor helyett.

A Nessun dorma népszerű maradt a tévéképernyőkön is. 

Ezt az áriát énekelte Paul Potts, amikor 2007-ben megnyerte Britain's Got Talent brit tehetségkutatót. A felvételt azóta több száz millióan látták. A Nessun dormával aratott sikert Emanne Beasha is, és a közönséget egyáltalán nem zavarta, hogy Turandot kegyeiért ezúttal nem egy drabális tenor küzd, hanem egy tízéves kislány, mikroporttal. Használták néhány éve a stockholmi Folkoperan kreatívosai, amikor orgazmushangokkal reklámozták a Turandotot. „Mindkettő [az éneklés és a szeretkezés] nagy fizikai élmény, amelyek endorfin és oxitocin termelődésével járnak” – kommentálta a nem mindennapi hirdetést az egyik PR-os.

Orgazmushangokkal reklámozzák Puccinit a svédek

Kapcsolódó

Orgazmushangokkal reklámozzák Puccinit a svédek

Az egyperces videó végén a sok szeretkező ember hangja a Nessun dorma kezdetű áriává alakul.

Kapudrog lett a műfajhoz.

Éppen azért, mert ebben a három-négy percben minden benne van, amiért az operát szeretjük: szerelem furcsa hatalmi viszonyok közepette, magas, gyönyörűen kitartott H hang színes és romantikus szimfonikus zenekarral megtámogatva és persze a katartikus pillanat – „ò-ò-ò” –, amely annak a bizonyos sportproducernek is annyira tetszett. (Azt talán a legtöbben nem is tudják, hogy a H hangot Puccini nem írta elő tartott hangként, az eredeti kotta szerint a tenor épp csak egy tizenhatod kottafejnyi időre mászik fel odáig, aztán vissza is ugrik a kétvonalas A-ra. Így énekelte az ária záróhangjait Francesco Merli is 1927-ben.)

Puccini utolsó művében az ismeretlen herceg, Kalaf kihívás elé állítja Turandotot, hogy fejtse meg a nevét. Ha sikerül neki, kivégeztetheti a következő nap. Ha nem, egybe kell kelniük. A hercegnő nem akar feleségül menni a büszke ifjúhoz, ezért heroldokkal hirdetteti egész Peking-szerte, hogy a nép járjon utána az ismeretlen nevének, különben halállal sújtja alattvalóit. Éjjel a herceg büszkén és elszántan énekel – szerelemről és a titkáról, amelyet nem árul el addig, míg csókban nem forrnak össze a hideg Turandottal. A női kar egyetlen sort szúr közbe: „Senki sem tudja a nevét, így hát meg kell halnunk.”

Kalaf viszont elkötelezett, hogy győzni fog: „Vincerò-ò-ò!”

Ez az az ária, amelyet más füllel hallgatna a nagyközönség, ha tudnák miről szól pontosan, és milyen dalműben hangzik el. A zárszó – Győzni fogok! – azonban elhomályosít mindent. A Nessun dorma furcsa módon olyan dalokkal került egy polcra, mint a We Are The Champions vagy a Seven Nation Army.

Ez az az ária, amely sokaknak egyszerűen a győzelemről szól. És ez az az ária, aminek akkor is el lehet felejteni a szövegét, ha közben ennyire nagyon népszerű.

Amikor Jonas Kaufmann elfelejti a szöveget...

Kapcsolódó

Amikor Jonas Kaufmann elfelejti a szöveget...

Azzal, hogy a legismertebb és legelismertebb tenor vagy a földkerekségen, még nem kerül a fejedbe az operairodalom összes librettója varázsütésre. Jonas Kaufmann például a Nessun dorma szövegét felejtette el egy milánói előadás kellős közepén. A közönség egy cseppet sem bánta, sőt.

Fejléckép: Luciano Pavarotti (Fotó/Forrás: Brian Rasic/Getty Images Hungary)

Puccini élete pont olyan szenvedélyes volt, mint művei

Kapcsolódó

Puccini élete pont olyan szenvedélyes volt, mint művei

Az opera műfajának megújítója, a huszadik század egyik legnépszerűbb olasz operaszerzője önmagáról csak így nyilatkozott: „Nem vagyok én igazi muzsikus, színész vagyok, komédiás!”. 1858. december 22-én született Luccában, az évfordulóról tíz érdekességgel emlékezünk meg.

Az operairodalom legszebb szerelmi duettjei

Az operairodalom legszebb szerelmi duettjei

Az opera szerelmes műfaj: még ha rengeteg románc tragédiával is végződik, az elmondható, hogy nincs operatörténet szerelem nélkül – legalábbis ami a klasszikus darabokat illeti. Valentin-nap alkalmából összeszedtünk néhány gyönyörű részletet a Bohéméletből, a Lammermoori Luciából, az Otellóból és más művekből.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Nyílt hétvégével ünnepli százötvenedik születésnapját a Zeneakadémia

November 8–9-én ingyenes programkavalkád várja az érdeklődőket a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem főépületében rendezett nyílt hétvégén, az intézmény a 150. évfordulóját pedig november 14-én nagyzenekari esttel, másnap Liszt-maratonnal ünnepli.
Klasszikus

Sztárénekesek és világhírű kórus csatlakoznak a Fesztiválzenekar karácsonyi koncertjéhez

A következő hónapokra is számos koncertkülönlegességet tartogat az együttes, csúcspontként pedig december 26-án Bach Karácsonyi oratóriumát adják elő, parádés szereposztással.
Könyv

Különleges francia irodalmi díjjal ismerték el Nádas Pétert

A Prix Médicis nevű rangos elismerés hírhedten szigorú zsűrije egy kifejezetten a magyar szerzőt és művét elismerő, ebből az alkalomból létrehozott különdíjjal jutalmazta a Világló részletek francia nyelvű kiadását.
Klasszikus

Alina Ibragimova hegedűművész koncertje szépíti meg az adventi várakozást

A Fesztivál Akadémia Budapest tizedik, jubileumi évében különleges, ünnepi koncerttel örvendezteti meg a közönséget december 13-án a Zeneakadémia Nagytermében. Az est vendége a varázslatos hegedűművész, Alina Ibragimova.
Klasszikus

Palesztinpárti tüntetők gyújtogattak Schiff András párizsi koncertjén

November 6-án este az Izraeli Filharmonikus Zenekar Schiff András szólójával lépett fel a Párizsi Filharmóniában, mikor palesztinpárti tüntetők fáklyákkal és skandálással zavarták meg a koncertet. A beszámolók szerint egy helyen a székek is lángra kaptak.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A jubiláló Pál Tamás vezényletével mutatják be a Don Pasqualét Szegeden

Gaetano Donizetti egyik legnépszerűbb vígoperája, a Don Pasqualeismét látható Szegeden: december 19-től Toronykőy Attila rendezésében, várja a nézőket, címszerepben a Magyar Állami Operaház magánénekeseivel, Cseh Antallal és Kálmán Péterrel.
Zenés színház ajánló

Szerelem, kincs, kaland vérpezsdítő zenével – jön A cigánybáró premierje az Operettszínházban

Javában zajlanak ifj. Johann Strauss A cigánybáró című nagyoperettjének próbái a Budapesti Operettszínházban. A hármas szereposztásban látható premierre november 21-én pénteken, 22-én szombaton és 23-án vasárnap 19 órától kerül sor.
Zenés színház ajánló

Lohengrin, steampunk környezetben – jön az Operaház idei első premierje

Látványos kivitelben, nemzetközi és magyar szereposztással, Almási-Tóth András rendezésében és Rajna Martin vezényletével mutatja be Wagner Lohengrin című operáját november 15-én a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház ajánló

Budapesten is bemutatkozik a Veres 1 Színház vadonatúj szving-musicalje, az Amerikai komédia

A nagy sikerű bemutatót követően országos turnéra indult az idén tizenegy éves független társulat legfrissebb bemutatója, az Amerikai komédia. Peller Károly rendezése november 19-én és december 10-én Budapesten, a Vidám Színpadon vendégszerepel.
Zenés színház ajánló

Erkel Ferencről szóló új dokumentumfilm látható a televízióban a magyar opera napján

November 7-én este kilenc órakor mutatja be az M5 kulturális csatorna a nemzeti opera megteremtőjéről szóló, nagyszabású dokumentumfilmet, A mi Erkelünk címmel.