Zenés színház

Nina Stemme lett az év operaénekese

2012.10.04. 17:30
Ajánlom
Legalábbis az Opernwelt című német folyóirat kritikusai szerint, akik a svéd szoprán mellett Christian Thielemmannt és a kölni operaházat is díjazták.

A szakmai folyóirat ötven nemzetközi operakritikus véleménye alapján nevezte meg idén is az év énekesét, felfedezettjét, előadását, rendezőjét, karmesterét és operaházát. Az utóbbi döntés nem kis vihart kavart, mert már az elmúlt évadban is a Kölni Operaház okozta a "legtöbb bosszúságot". Az intézmény pénzügyi válsága, valamint a várossal való konfliktusai miatt lemondott Uwe Eric Laufenberg intendáns, jelenleg helyettese, Birgit Meyer irányítja az együttest. A versenytárs, a Stuttgarti Opera sem maradt elismerés nélkül, a legjobb kórusteljesítményt már második alkalommal itt tapasztalták a szavazók. Jossi Wieler intendáns a legjobb rendező, Sergio Morabito pedig a legjobb dramaturg címet kapta az év legjobb előadásáért, Bellini Az alvajáró című operájáért. Női főszereplőjét, Ana Durlovskit az legjobb fiatal énekesének tartják a kritikusok.

Christian Thielemann a Salzburgi Ünnepi Játékokon vezényelt Richard Strauss mű, Az árnyék nélküli asszonyért érdemelte ki az év karmestere címet, az év zenekara a Kent Nagano vezette Bajor Állami Zenekar lett. A legjobb jelmezeket Christian Schmidt tervezte a berlini Komische Operben Janácek Ravasz rókácskájához. Dmitrij Csernyakov a Mese a láthatatlan Kityezs városáról amszterdami és a Ruszlán és Ludmilla moszkvai nagyszínházi színreviteléért érdemelte ki a legjobb díszlettervező címet. Az év újrafelfedezésének a drezdai Semperoper produkcióját Jaromir Weinberger Schwanda, a dudás című népoperáját választották az operakritikusok Axel Koehler rendezésében. Az év premierje Manfred Trojahn Oresztésze, az amszterdami Holland Opera ősbemutatója lett.ű

Nina Stemme Stockholmban született. Eredetileg hegedülni tanult az Adolf Frederick Zeneiskolában. Az operával kórustagként került először kapcsolatba. A stockholmi közgazdasági egyetem hallgatója lett, de ezzel párhuzamosan a stockholmi operastudió kétéves kurzusát is látogatta, és a stockholmi National College of Opera énektanszakát is elvégezte. A művésznő több nemzetközi versenygyőzelmének köszönhetően tett szert nagyobb hírnévre: megnyerte a "Cardiff Singer of the World" és a "Placido Domingo" énekversenyeket, amit követően a sztártenor közös koncertre is meghívta.

Stemme 1994-ben elénekelte Freia szerepét A Rajna kincsében a Bayreuthi Ünnepi Játékokon tartott, Alfred Kirchner/James Levin Produkcióban; ezt követte Cherubino a Figaro házasságából Stockholmban, illetve a Pillangókisasszony Göteborgban. Az 1995/96-os évadtól kezdve Nina Stemme a Kölni Opera tagja, ahol repertoárját olyan szerepekkel bővítette, mint a Varázsfuvola Paminája, Grófnő a Figaro házasságából és Agathe a Bűvös vadászból, illetve itt is énekelte Mimit.

1998 nyarán a Savonlinna Fesztiválon óriási sikerrel alakította Elisabeth szerepét a Tannhäuserben, Katerinát a Görög Passióban (Martinu) az 1991-es Bregenzi Ünnepi Játékokon, Angelika nővért a Triptychonban (Puccini hármas operájában) Kölnben, és a Lohengrin Elzáját Bázelben. Pályájának újabb csúcsát jelentette A bolygó hollandi Sentájának nagysikerű előadása az antwerpeni Flamand Operában, Savonlinnában Margarita szerepe a Faustban és a Manon Lescaut az angol Nemzeti Operában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Jazz/World

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.
Zenés színház

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Vizuál

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Bordás Barbara: A nők ma bármire képesek!

Mozart-operával folytatódik a Figaro-történet Szentendrén. Susanne szerepében Bordás Barbara lép színpadra, aki beszélgetésünk során elmondta, hogy sosem gondolta volna, hogy ilyen fontos és hosszú szerepben debütálhat operaszínpadon.
Zenés színház interjú

Rab Gyula: „Felüdülést jelent számomra ez a könnyedebb műfaj”

A Junior-díjas Rab Gyula magyarországi karrierjén kívül nemzetközi szinten is sikeres tenorista. Elsősorban operát énekel, de most, a Palotakoncertek vendégfellépőjeként az operett műfajában is belekóstol.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.