Zenés színház

Női karmester a Szentmargitbányai Kőfejtő operaelőadásán

2017.07.24. 11:48
Ajánlom
Augusztus 19-ig még öt hétvégén keresztül láthatja a nagyközönség Verdi Rigoletto című operáját Philippe Arlaud rendezésében a Szentmargitbányai Kőfejtőben. A karmesteri pultnál Anja Bihlmaier, aki egyben az előadás művészeti vezetője is.

Bihlmaier a 2015/16-os szezon óta a kasseli Állami Színház karmestere és helyettes zenei igazgatója. A szezonban már két bemutatón is túl volt – Verdi Louisa Miller és Gounod Rómeó és Júlia című Operáján –, mielőtt hat héttel ezelőtt megkezdődtek a próbák a Kőfejtőben.

Anja Bihlmaier

Anja Bihlmaier

Túl a sikeres premieren és négy előadáson, már lazulásra is van ideje, így kihasználva a Fertő tavi szelet, szabadidejében szörföl a tavon. Bihlmaier tanulmányai után klasszikus színházi pályafutással indított: az elején szólórepetítori munkával illetve kisebb dirigensi feladatokkal bízták meg és innen dolgozta magát egyre feljebb. Olyan emberekkel találkozhatott, akik értékelték munkáját és lehetővé tették számára, hogy nagyobb zenekarokkal is dolgozzon.

A Rigoletto az első nagy szabadtéri munkája. A páratlan helyszín akusztikája és a színpad belátásának lehetősége egészen mások – a színpad hetven méter széles és 25 méter magas –, mint egy operaházban, s ez különleges kihívást jelent számára:

„Itt nem állok közvetlen kapcsolatban az énekesekkel.

Mély bizalomra van szükség az összes szereplő között, s különlegesen ügyesnek kell lenni az instrukciók átadásában.

A karmerster és a zenekar ugyanis nem egy az operaházakhoz megszokott formában, a zenekari árokban ül, hanem egy külön zenekari boxban a színpad mögött.

Verdi közvetlen és sokszínű zenei nyelvének, valamint a lebilincselő librettónak köszönhetően a darab minden alkalommal mélyen megérinti a karmesternőt. A főszereplő, Rigoletto érzelmei, személyisége és lánya iránt érzett szeretete elképesztően erősek. Túl erősek, hiszen halálra szereti Gildát:

„Már akkor érzem ezt, amikor kettősük elején énekelni hallom.”

Anja Bihlmaier

Anja Bihlmaier (Fotó/Forrás: Roland Schuller)

A dráma innentől feltartóztathatatlanul halad egészen a viharig, amikor Verdi villámlani, dörögni, rengeni, szinte őrjöngeni engedi a zenekart. A darab végén, amikor Gilda a szólófuvola hangjaitól kísérve szembemegy a halállal, Verdi rabul ejtő szépséggel komponál:

Ebben az operában egyszerűen minden benne van, amit csak kívánni tudok.

A „nők a karmesteri pultnál” témáról úgy véli, vannak ennél sokkal érdekesebb kérdések is, amiket egy női karmesternek fel lehetne tenni.

A nőknek újra és újra a gender témát hozzák elő, így a lényeg, a művészi vízió számára sokszor nem marad hely.

Vágya az, hogy a Rigoletto előadásain sikerüljön azt az örömöt átadni, amellyel az alkotók a darabra készültek, s lenyűgözni a közönséget a mély érzelmek és drámai történések lebilincselő világával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

15 sor film: Queer

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Queer című filmről szól. 15 sor film.
Plusz

„Sokszor próba előtt is tempózott a medencében” – Kállai Ferenc emléktáblát kapott egykori kabinjára a Lukács fürdőben

Kállai Ferenc születésének 100. évfordulója alkalmából emléktábla került kedvenc kabinjára a Szent Lukács Gyógyfürdőben. Az eseményen Őze Áron színművész is megosztotta emlékeit atyai mesteréről, Kállai Ferencről.
Színház

15 sor színház: Cyrano de Bergerac

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Budaörsi Latinovits Színház Cyrano de Bergerac című előadásáról szól. 15 sor színház.
Plusz

Arvo Pärtet köszöntik kilencvenedik születésnapján a Liszt Ünnepen

Alig zárult le a Bartók Tavasz, máris újabb felfedezések elé nézhet a közönség: nyilvánosak a Müpa szervezésében megvalósuló Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál első programjai.
Könyv

„Ha elkészülök egy művel, akkor az nekem véget ér” – Bognár Péter a Lírástudók vendége

A Magvető Kiadó szerzőjével beszélgettünk új regényéről, amely lezárja a polgárőrkrimi-trilógiáját. A műsorvezető ezúttal is Grisnik Petra, aki írásról, fikcióról, felelősségről és megoldatlan bűnügyekről faggatta Bognár Pétert.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Vidéken is dobban a szív – koncertturnéra indul az Erkel Színház

Hello Erkel! – dobbanaszív címmel koncertturnéra indul az újonnan alakult Erkel Színház. Az ősztől színpadra kerülő darabok legismertebb részleteiből összeállított koncertshow júniusban és júliusban Debrecenben, Tokajban és Siófokon lesz majd látható.
Zenés színház kritika

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Zenés színház interjú

A szabadság kettőssége – Szabó Máté a Stuart Máriáról

Májusban először kerül az Operaház színpadára Gaetano Donizetti történelmi királydrámáinak egyik legfontosabb darabja, a Stuart Mária. A háromfelvonásos opera rendezője Szabó Máté, a Miskolci Nemzeti Színház művészeti vezetője.
Zenés színház hír

Már lehet jelentkezni Miklósa Erika Mesteriskolájába – a Pécsi Tudományegyetemen tanulhatnak a KvintEsszencia növendékei

Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend kitüntetettje tavaly indította el KvintEsszencia Mesteriskoláját, az új tanévre a jelentkezések a napokban kezdődtek el, és május 31-ig tartanak.
Zenés színház ajánló

Georg Zeppenfeld és Joyce DiDonato koncertje következik az Opera Sztárestek zongorával-sorozatában

A daléneklés két elhivatott világszínvonalú előadóját látja vendégül májusban az OPERA: május 12-én Georg Zeppenfeld német basszista az Eiffel Műhelyházban, május 28-án pedig Joyce DiDonato amerikai mezzoszoprán az Operaházban lép fel.