Zenés színház

Női karmester a Szentmargitbányai Kőfejtő operaelőadásán

2017.07.24. 11:48
Ajánlom
Augusztus 19-ig még öt hétvégén keresztül láthatja a nagyközönség Verdi Rigoletto című operáját Philippe Arlaud rendezésében a Szentmargitbányai Kőfejtőben. A karmesteri pultnál Anja Bihlmaier, aki egyben az előadás művészeti vezetője is.

Bihlmaier a 2015/16-os szezon óta a kasseli Állami Színház karmestere és helyettes zenei igazgatója. A szezonban már két bemutatón is túl volt – Verdi Louisa Miller és Gounod Rómeó és Júlia című Operáján –, mielőtt hat héttel ezelőtt megkezdődtek a próbák a Kőfejtőben.

Anja Bihlmaier

Anja Bihlmaier

Túl a sikeres premieren és négy előadáson, már lazulásra is van ideje, így kihasználva a Fertő tavi szelet, szabadidejében szörföl a tavon. Bihlmaier tanulmányai után klasszikus színházi pályafutással indított: az elején szólórepetítori munkával illetve kisebb dirigensi feladatokkal bízták meg és innen dolgozta magát egyre feljebb. Olyan emberekkel találkozhatott, akik értékelték munkáját és lehetővé tették számára, hogy nagyobb zenekarokkal is dolgozzon.

A Rigoletto az első nagy szabadtéri munkája. A páratlan helyszín akusztikája és a színpad belátásának lehetősége egészen mások – a színpad hetven méter széles és 25 méter magas –, mint egy operaházban, s ez különleges kihívást jelent számára:

„Itt nem állok közvetlen kapcsolatban az énekesekkel.

Mély bizalomra van szükség az összes szereplő között, s különlegesen ügyesnek kell lenni az instrukciók átadásában.

A karmerster és a zenekar ugyanis nem egy az operaházakhoz megszokott formában, a zenekari árokban ül, hanem egy külön zenekari boxban a színpad mögött.

Verdi közvetlen és sokszínű zenei nyelvének, valamint a lebilincselő librettónak köszönhetően a darab minden alkalommal mélyen megérinti a karmesternőt. A főszereplő, Rigoletto érzelmei, személyisége és lánya iránt érzett szeretete elképesztően erősek. Túl erősek, hiszen halálra szereti Gildát:

„Már akkor érzem ezt, amikor kettősük elején énekelni hallom.”

Anja Bihlmaier

Anja Bihlmaier (Fotó/Forrás: Roland Schuller)

A dráma innentől feltartóztathatatlanul halad egészen a viharig, amikor Verdi villámlani, dörögni, rengeni, szinte őrjöngeni engedi a zenekart. A darab végén, amikor Gilda a szólófuvola hangjaitól kísérve szembemegy a halállal, Verdi rabul ejtő szépséggel komponál:

Ebben az operában egyszerűen minden benne van, amit csak kívánni tudok.

A „nők a karmesteri pultnál” témáról úgy véli, vannak ennél sokkal érdekesebb kérdések is, amiket egy női karmesternek fel lehetne tenni.

A nőknek újra és újra a gender témát hozzák elő, így a lényeg, a művészi vízió számára sokszor nem marad hely.

Vágya az, hogy a Rigoletto előadásain sikerüljön azt az örömöt átadni, amellyel az alkotók a darabra készültek, s lenyűgözni a közönséget a mély érzelmek és drámai történések lebilincselő világával.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.
Klasszikus

Balázs János ingyenes koncertet ad a Zeneakadémia előtt

Balázs János ad ingyenes zongorakoncertet szombaton a romantikus zeneirodalom legismertebb alkotóinak műveiből a Zeneakadémia előtti téren, ahol erre az estére komponált videóinstallációkat is láthatnak az érdeklődők.
Klasszikus

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház soharóza

Lemez készülhet a Soharóza Tabu-előadásából, de a támogatásodra van szükségük

Halas Dóra és Nagy Fruzsina extravagáns projektjei felkavarták a zenés színházi műfaj állóvizét. Szívesen hallgatnánk a Tabu előadásuk dalait, de eddig nem készült róla felvétel. De majd most!
Zenés színház interjú

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.