Zenés színház

Női karmester a Szentmargitbányai Kőfejtő operaelőadásán

2017.07.24. 11:48
Ajánlom
Augusztus 19-ig még öt hétvégén keresztül láthatja a nagyközönség Verdi Rigoletto című operáját Philippe Arlaud rendezésében a Szentmargitbányai Kőfejtőben. A karmesteri pultnál Anja Bihlmaier, aki egyben az előadás művészeti vezetője is.

Bihlmaier a 2015/16-os szezon óta a kasseli Állami Színház karmestere és helyettes zenei igazgatója. A szezonban már két bemutatón is túl volt – Verdi Louisa Miller és Gounod Rómeó és Júlia című Operáján –, mielőtt hat héttel ezelőtt megkezdődtek a próbák a Kőfejtőben.

Anja Bihlmaier

Anja Bihlmaier

Túl a sikeres premieren és négy előadáson, már lazulásra is van ideje, így kihasználva a Fertő tavi szelet, szabadidejében szörföl a tavon. Bihlmaier tanulmányai után klasszikus színházi pályafutással indított: az elején szólórepetítori munkával illetve kisebb dirigensi feladatokkal bízták meg és innen dolgozta magát egyre feljebb. Olyan emberekkel találkozhatott, akik értékelték munkáját és lehetővé tették számára, hogy nagyobb zenekarokkal is dolgozzon.

A Rigoletto az első nagy szabadtéri munkája. A páratlan helyszín akusztikája és a színpad belátásának lehetősége egészen mások – a színpad hetven méter széles és 25 méter magas –, mint egy operaházban, s ez különleges kihívást jelent számára:

„Itt nem állok közvetlen kapcsolatban az énekesekkel.

Mély bizalomra van szükség az összes szereplő között, s különlegesen ügyesnek kell lenni az instrukciók átadásában.

A karmerster és a zenekar ugyanis nem egy az operaházakhoz megszokott formában, a zenekari árokban ül, hanem egy külön zenekari boxban a színpad mögött.

Verdi közvetlen és sokszínű zenei nyelvének, valamint a lebilincselő librettónak köszönhetően a darab minden alkalommal mélyen megérinti a karmesternőt. A főszereplő, Rigoletto érzelmei, személyisége és lánya iránt érzett szeretete elképesztően erősek. Túl erősek, hiszen halálra szereti Gildát:

„Már akkor érzem ezt, amikor kettősük elején énekelni hallom.”

Anja Bihlmaier

Anja Bihlmaier (Fotó/Forrás: Roland Schuller)

A dráma innentől feltartóztathatatlanul halad egészen a viharig, amikor Verdi villámlani, dörögni, rengeni, szinte őrjöngeni engedi a zenekart. A darab végén, amikor Gilda a szólófuvola hangjaitól kísérve szembemegy a halállal, Verdi rabul ejtő szépséggel komponál:

Ebben az operában egyszerűen minden benne van, amit csak kívánni tudok.

A „nők a karmesteri pultnál” témáról úgy véli, vannak ennél sokkal érdekesebb kérdések is, amiket egy női karmesternek fel lehetne tenni.

A nőknek újra és újra a gender témát hozzák elő, így a lényeg, a művészi vízió számára sokszor nem marad hely.

Vágya az, hogy a Rigoletto előadásain sikerüljön azt az örömöt átadni, amellyel az alkotók a darabra készültek, s lenyűgözni a közönséget a mély érzelmek és drámai történések lebilincselő világával.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.