Zenés színház

Norvég nemzeti piknik

2015.06.23. 07:40
Ajánlom
Kovalik Balázs már előre figyelmeztetett, hogy a monumentális hajókról és a tengeri viharokról mondjon le A bolygó hollandi közönsége. Cserébe egy vitatható, de elgondolkodtató rendezést láthattunk a Művészetek Palotájában. KRITIKA

Ami egyúttal rögtön pozitívumként könyvelhető el, mondom én, aki inkább közhellyé vált mondást vallom magaménak - szeressék vagy gyűlöljék, de beszéljenek róla. Kovalik rendezése nagyon is ilyen. A nyitányt például szokás ugyan szcenírozni, de nem mindig üdvös. Ezúttal Senta előéletébe nyerhetünk bepillantást alatta, ám az eseményeket szinte lehetetlen megérteni első nézésre - és akkor már lehet, hogy inkább élveztük volna csak a zenét. Viszont már itt megjelenik a darab fő motívuma, a vágyak és a konzumvilág ellentéte, benne a kitörni vágyó lánnyal, aki pisztolyt szegez a saját homlokához a szabadságért, és a kislányokat prostituáló, öltönyös maffiózókkal.

A rendezés jó érzékkel aktualizál, és egyúttal száműzi a mitikus elemeket Wagner operájából: nem akar örök és elévülhetetlen lenni. A hajó legénysége maffiabanda, a norvég matrózok futballdrukkerek, a hollandi saját hírnevétől szenvedő énekes, Senta pedig felelőtlenül ígér hűséget mind neki, mind Eriknek - lehetnénk ennél földhöz ragadtabbak? Aligha. Kovalik sokat markol, mégsem fog keveset.

A rendező saját bevallása szerint a konzumvilággal akarta szembesíteni nézőit. Ennek egyik emlékezetes momentuma a mosógépek szerepeltetése, amelyek a librettóban említett rokkát helyettesítik. A fitnesszel, házimunkával elfoglalt nők férjük helyett sokkal inkább az általuk hozott kincseket várják haza, s paradox módon magukkal törődnek többet azért, hogy megtartsák a másikat. A koncepció érdekében Kovalik a német rendező Peter Konwitschny (aki egy nappal a bemutató után előadást is tartott a Művészetek Palotájában) ötletéből is merít, és három tornázó lányt állít a színpad hátuljába. Az előadás világában fogyasztói társadalom felszámolhatatlan: árucikk benne a nő, a művészet, a hősszerelmes (?) Erik pedig nevetség tárgya. Eltűnt minden, ami magasztos, a transzcendens szférát képviselő hollandi legénysége legfeljebb ha megrémiszti a hűtőtáskás vasárnapi focidrukkereket. S ha már itt tartunk, apró szatirikus elem, hogy a hazafiság fogalma is a nemzeti színekben virító norvégok piknikezésévé profanizálódik.

A címszereplő hollandi kudarca éppen abban áll, ahogy egy termékből érző emberré próbál válni - ironikusan pénzzel megváltva magát. Érdemes a zárójelenetből megközelíteni a rendező koncepcióját. Az eredeti zenedráma több helyen hézagos és logikai bukfencekkel teli - és valljuk meg, a zárlatban megalapozatlan a magát a tengerbe vető hősnő jelenete. Amikor jelen rendezésben a sztárénekes úgy, ahogy jött, ballonkabátban, carry-on bőrönddel lelép a színről, Senta a fotelbe telepedve egy hanglemezzel pótolja hiányát. Mindenképpen Kovalik érdeme, hogy feloldja Senta alakjának hiteltelen statikusságát, még ha ezzel le is számol a romantikus, önfeláldozó heroinával. A lány szerelme rövidéletű (ha szerelmes volt egyáltalán), éppolyan gyenge, üres, mint amit Erik iránt érezhetett. A záró momentumban a fotel kényelmével való megelégedés éppúgy az ő, mint a hollandi kudarca. Hol van a lány, aki a nyitány alatt még pisztollyal fenyegetőzött? Ezek után már kötelező, hogy elmaradjon az eredeti művet feloldó, hárfával illusztrált megváltás is.

A rendezésre fújóknak pedig marad a zene. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarára nem panaszkodhatunk, ahogy a szólistákra sem. James Rutherford kiválóan hozza az énekest alakító énekest, éppen annyi pátosszal és műviséggel, mint amennyi őszinteséggel, és figyelemreméltó, hogy első áriájában vissza tudja lopni azt a drámaiságot is az előadásba, amit a díszlet elvesz. Elisabet Strid fényes és szilárd mint Senta, és noha hangi teljesítményében kevéssé alkalmazkodik a rendezői koncepcióhoz, ez a próbákra jutó idő rövidsége folytán aligha róható fel neki. Daland Peter Rose alakításában kellően felületes, felszínes figurává válik, éneklése az iróniát sem nélkülözi. Nyári Zoltán kiváló mint Erik, kár, hogy a harmadik felvonásban szerencsétlenül megbicsaklott a hangja. Üdítő élmény volt Wiedemann Bernadett Mary szerepében: a fiatalos énekesnő remekül árnyalta a csökkent erővel, de még mindig kitörni vágyó asszony alakját. Ahogy annak lennie kell, Fischer Ádám zenekara vitte a hátán a produkciót. Játékuk különösen figyelemreméltó a harmadik részben, ahol - a Nemzeti Énekkarral és a Magyar Rádió Énekkarával együtt (karigazgató: Antal Mátyás, Pad Zoltán) - fékevesztett energiával festették meg a norvégok és a hollandi matrózainak találkozását.

A kérdés pedig nem az, hogy miről is szól a Hollandi, hanem ez: van-e érvénye, hogy most éppen erről. Úgy tűnik, van.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Színház

Csákányi, Grecsó, Lackfi és a Sztalker Zsámbékon

Telt házzal mennek Zsámbékon a nyári színházi és felolvasószínházi előadások, amelyek a város több, emblematikus helyszínén várják a közönséget a Romtemplom és a Bázis vonzásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A „Hazám, hazám”-áriát is elénekli Ninh Long a Palotakoncerteken

Alig pár hét, és ismét operettslágerektől lesz hangos az Oroszlános udvar, ahol a hagyományokhoz híven idén is megrendezik a műfaj szerelmeseinek nyári ünnepét, a Budavári Palotakoncerteket. A Budapesti Operettszínház jól ismert sztárjai mellett új tehetségek is színpadra állnak, aki óriási lelkesedéssel vetették bele magukat a munkába.
Zenés színház ajánló

Az operettrajongók ünnepe lesz ez a két nap

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 20-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Auksz Évával, Lombos Pállal, Mits Gergellyel és Vadász Dániellel. Utóbbi a Budavári Palotakoncertek producere, amelyet augusztus 2-án és 3-án rendeznek meg.
Zenés színház előzetes

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Zenés színház magazin

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Zenés színház hír

Paul McCartney filmklasszikusból ír musicalt

Az Amerikában kötelező karácsonyi filmnek számító Az élet csodaszép című 1946-os Frank Capra filmklasszikust dolgozza fel - írta meg a BBC News.