Zenés színház

Nyakig a műfajban

2014.12.01. 08:16
Ajánlom
Mit tehet a kritikus, ha egy előadás eleve rossznak hirdeti magát? Semmit. Legfeljebb megpróbálhatja túlélni a darab közel két óráját – ám ez jóval bonyolultabb feladat, mint azt elsőre gondolnánk.

A Centrál előadását elnézve az embernek könnyen támadhat olyan érzése, mintha egy civakodó családot nézne, ahol épp a kisebb testvér igyekszik elorozni a figyelmet a nagyobbtól. Kevésbé enigmatikusan: a kisebb testvér maga a Centrál Színház, amely a hazai musicaljátszásban igyekezett valamiféle harmadikutas szerepet kivívni magának, olyan közönségsikerekkel, mint a Chicago, a Cabaret, vagy épp az Egy nyári éj mosolya - hozzátéve, hogy ez utóbbi inkább csak Sondheim itthoni mellőzöttsége, esetleg Törőcsik Mari miatt tarthat számot az érdeklődésre. A nagyobb testvér pedig az a maroknyi, zenés-szórakoztató műfajban magának monopolhelyzetet kivívó intézmény, amelynek a Broadway felett az ég - hol karikírozva, hol a maga kínos valóságában átemelve - görbe tükröt igyekszik tartani.

Kikacsintás és bennfentesség. Ez a két szó tudná legjobban jellemezni a Baráthy György és Kiss Márton által jegyzett sztorit. Eszerint van egy teátrum a belváros szívében, a Pesti Broadway Színház, amelynek a mindenki által csak tanár úrnak szólított igazgatója ("Major óta az első zseni") régen megfejtette a siker titkát:

1.)    projektor

2.)    lézer

3.)    három löket szárazjég

A recept pedig minden jel szerint működőképes, sorra mutatják be a banális, mégis teltházas darabokat (így az irodalmtörténeti ihletettségű Róza és Mórt, majd nem sokkal később a Vukot). Aztán egy gyors váltással a színfalak mögé kerülünk, ahol címlapsztárok helyett alkoholista primadonnával, pásztorórákon castingoló, despota igazgatóval (Papp János), és az ő főszerepekkel elhalmozott fiával találjuk szembe magunkat (Rada Bálint), utóbbi ráadásul szíve szerint leginkább mégis csak a Hamletet játszaná el.  És ide csöppen be az árva musical-gruppie is, Flipper Ditta (Szilágyi Csenge). Majd nem sokkal érkezése után hullani kezdenek előbb a kritikusok, aztán a színház riválisai.

A Broadway felett az ég nem árul zsákbamacskát, alcímben hirdeti magáról, hogy ez itt „Magyarország legszarabb musicalje". És tényleg minden arra vall, hogy amit látunk, az egy antimusical: a játéktér eleve kamaraszínpad, a díszlet gyakorlatilag végig egy fekete paraván, Darvasi Ferenc zenei anyaga csupán zongorán szólal meg, a színészek ahol csak lehet túljátszva, rosszul énekelnek. Ám legyen bármennyire is szándékoltan rossz, amit látunk, az előadás még így sem mentes a kockázattól: hiszen míg a "legszarabb" jelző kifejezetten szórakoztató tud lenni, addig a közepesen, netalán a kicsit szar, valljuk be, már jóval kevésbé csalogató.

A szuperlatívusz bőven kitart az első felvonás végéig. Egyfelől poénok egész sorát kapjuk, mintha csak az alkotók műfaj iránti egykori rajongásukat állítanák pellengérre, tanúbizonyságot adva nemcsak az önirónia iránti fogékonyságukról, hanem mesterségbeli tudásukról is. Darvas Ferenc zenéje sorra emeli át a musicalek patikamérlegen kimért kötelező elemeit, ügyefogyott dalszövegekre komponált duettekkel és tercettekkel, megannyi zenei utalással, Erkeltől kezdve Seres Rezsőig. Másfelől az összekacsintós poénokon túl a darab mégiscsak valamiféle krimibe illő izgalmat ígér, még ha az áldozatok eleinte csak népszerűségnek ritkábban örvendő kritikusok is.  A második felvonásra ez a fajta bátorság alábbhagy, a gyilkos kilétére is fény derül, izgalom helyett ezért csak a borítékolható végső fordulat túlságosan hosszúra nyújtott kiteljesedése marad a nézőnek.

Mindaddig azonban jutalomjátékok egész sorát kapjuk. A Centrál társulatához frissen szerződött Rada Bálintnak például nagyszerűen sikerül megoldania a hálátlan, mégis életszerű szerepet: rosszul kell eljátszani azt, hogy sokra hivatott színész. Szilágyi Csengével ketten ők azok, akik az előadás legfőbb biztosítékait jelentik: játékuk a darab leszállóágában is vonzza a tekintetet, tényleg erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy az egyébként fokozatosan kifulladó karaktereiket tartalommal töltsék meg.  Botos Éváé az előadás legjobb, Zalaszentgrótnak dedikált dala, párja, Cserna Antal korai ötvenes éveiben járó, kicsit fáradt, kicsit hajlott nyomozója pedig minden gesztusával a musicalhősök sztereotip képe ellen dolgozik.

Nehéz eldönteni, hogy a Broadway felett az ég amolyan diákcsíny-e, vagy inkább egy műsorpolitikai ars poetica. Amennyiben az utóbbi, a nézőnek még egyetlen kérése maradhat: tartson ki ez a(z ön)kritikus hangvétel - ne csak egyetlen előadás erejéig, hanem az egész évadban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Bagossy László: „A rektorválasztás eredményének megkérdőjelezését visszautasítom”

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Színházművészeti Intézetének vezetője közleményben reagált Vidnyánszky Attila az elmúlt időszakban megjelent nyilatkozataira.
Vizuál

Hét film premier előtt a Cirko Film országos fesztiválján

A Vissza a moziba! című, július 17. és 19. között rendezett fesztivállal arra emlékeztetnek, hogy filmet nagy vásznon, közösségi élményként érdemes nézni. A programhoz a főváros hat mozija mellett 16 vidéki város filmszínháza csatlakozik.
Plusz

Vecsei H. Miklós és Szabó Balázs Pilinszky-estje és Budapest Bár koncert is lesz a Balaton-parton

Idén is közel hozza a Balaton-parton nyaraló közönséghez a kultúrát a Kultkikötő.
Jazz/World

Meghalt Ennio Morricone olasz zeneszerző

Hétfőn, 91 éves korában elhunyt Ennio Morricone olasz zeneszerző - közölte családja az ANSA hírügynökséggel.
Vizuál

Újrarendezett emlékszobával tisztelegnek az anyák megmentője előtt

A járványhelyzetet követően a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum június 23-án ismét megnyitotta kapuit, a látogatókat pedig újrarendezett Semmelweis Emlékszobával várja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Világsztárokkal indul a nyár a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

A színház vezetése a már megtervezett programokból, valamint új eseményekből, koncertekből és előadásokból egy újraépített nyári repertoárral kívánja megszólítani és beinvitálni a közönséget.
Zenés színház interjú

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.
Zenés színház hír

Szabadtéri koncertsorozatot indít júliusban az Operettszínház

A musical és az operett szerelmeseinek egyaránt kínálnak könnyed, nyáresti szórakozást egy különleges belvárosi helyszínen, a Pesti Vármegyeháza udvarán.
Zenés színház hír

A jövő héten nyit a milánói Scala

A koronavírus-járvány miatti négy hónapos kényszerszünet után a koncerten a közönség és az énekesek számát is csökkentette az operaház.
Zenés színház koktélparti

Brünnhilde és Wotan pszichológiája – 150 éve mutatták be A walkürt

A főisten leszállt a halandók közé, hogy fiút nemzzen. A fiú és ikerhúga között szerelem gyúlt, amely nyomán felsejlettek a múlt traumái. Brünnhilde pedig integritást nyert azáltal, hogy szembeszállt apjával. Wagner tetralógiája nem csak a zenetudomány, hanem a pszichológia számára is kutatási terület.