Zenés színház

Nyakig a műfajban

2014.12.01. 08:16
Ajánlom
Mit tehet a kritikus, ha egy előadás eleve rossznak hirdeti magát? Semmit. Legfeljebb megpróbálhatja túlélni a darab közel két óráját – ám ez jóval bonyolultabb feladat, mint azt elsőre gondolnánk.

A Centrál előadását elnézve az embernek könnyen támadhat olyan érzése, mintha egy civakodó családot nézne, ahol épp a kisebb testvér igyekszik elorozni a figyelmet a nagyobbtól. Kevésbé enigmatikusan: a kisebb testvér maga a Centrál Színház, amely a hazai musicaljátszásban igyekezett valamiféle harmadikutas szerepet kivívni magának, olyan közönségsikerekkel, mint a Chicago, a Cabaret, vagy épp az Egy nyári éj mosolya - hozzátéve, hogy ez utóbbi inkább csak Sondheim itthoni mellőzöttsége, esetleg Törőcsik Mari miatt tarthat számot az érdeklődésre. A nagyobb testvér pedig az a maroknyi, zenés-szórakoztató műfajban magának monopolhelyzetet kivívó intézmény, amelynek a Broadway felett az ég - hol karikírozva, hol a maga kínos valóságában átemelve - görbe tükröt igyekszik tartani.

Kikacsintás és bennfentesség. Ez a két szó tudná legjobban jellemezni a Baráthy György és Kiss Márton által jegyzett sztorit. Eszerint van egy teátrum a belváros szívében, a Pesti Broadway Színház, amelynek a mindenki által csak tanár úrnak szólított igazgatója ("Major óta az első zseni") régen megfejtette a siker titkát:

1.)    projektor

2.)    lézer

3.)    három löket szárazjég

A recept pedig minden jel szerint működőképes, sorra mutatják be a banális, mégis teltházas darabokat (így az irodalmtörténeti ihletettségű Róza és Mórt, majd nem sokkal később a Vukot). Aztán egy gyors váltással a színfalak mögé kerülünk, ahol címlapsztárok helyett alkoholista primadonnával, pásztorórákon castingoló, despota igazgatóval (Papp János), és az ő főszerepekkel elhalmozott fiával találjuk szembe magunkat (Rada Bálint), utóbbi ráadásul szíve szerint leginkább mégis csak a Hamletet játszaná el.  És ide csöppen be az árva musical-gruppie is, Flipper Ditta (Szilágyi Csenge). Majd nem sokkal érkezése után hullani kezdenek előbb a kritikusok, aztán a színház riválisai.

A Broadway felett az ég nem árul zsákbamacskát, alcímben hirdeti magáról, hogy ez itt „Magyarország legszarabb musicalje". És tényleg minden arra vall, hogy amit látunk, az egy antimusical: a játéktér eleve kamaraszínpad, a díszlet gyakorlatilag végig egy fekete paraván, Darvasi Ferenc zenei anyaga csupán zongorán szólal meg, a színészek ahol csak lehet túljátszva, rosszul énekelnek. Ám legyen bármennyire is szándékoltan rossz, amit látunk, az előadás még így sem mentes a kockázattól: hiszen míg a "legszarabb" jelző kifejezetten szórakoztató tud lenni, addig a közepesen, netalán a kicsit szar, valljuk be, már jóval kevésbé csalogató.

A szuperlatívusz bőven kitart az első felvonás végéig. Egyfelől poénok egész sorát kapjuk, mintha csak az alkotók műfaj iránti egykori rajongásukat állítanák pellengérre, tanúbizonyságot adva nemcsak az önirónia iránti fogékonyságukról, hanem mesterségbeli tudásukról is. Darvas Ferenc zenéje sorra emeli át a musicalek patikamérlegen kimért kötelező elemeit, ügyefogyott dalszövegekre komponált duettekkel és tercettekkel, megannyi zenei utalással, Erkeltől kezdve Seres Rezsőig. Másfelől az összekacsintós poénokon túl a darab mégiscsak valamiféle krimibe illő izgalmat ígér, még ha az áldozatok eleinte csak népszerűségnek ritkábban örvendő kritikusok is.  A második felvonásra ez a fajta bátorság alábbhagy, a gyilkos kilétére is fény derül, izgalom helyett ezért csak a borítékolható végső fordulat túlságosan hosszúra nyújtott kiteljesedése marad a nézőnek.

Mindaddig azonban jutalomjátékok egész sorát kapjuk. A Centrál társulatához frissen szerződött Rada Bálintnak például nagyszerűen sikerül megoldania a hálátlan, mégis életszerű szerepet: rosszul kell eljátszani azt, hogy sokra hivatott színész. Szilágyi Csengével ketten ők azok, akik az előadás legfőbb biztosítékait jelentik: játékuk a darab leszállóágában is vonzza a tekintetet, tényleg erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy az egyébként fokozatosan kifulladó karaktereiket tartalommal töltsék meg.  Botos Éváé az előadás legjobb, Zalaszentgrótnak dedikált dala, párja, Cserna Antal korai ötvenes éveiben járó, kicsit fáradt, kicsit hajlott nyomozója pedig minden gesztusával a musicalhősök sztereotip képe ellen dolgozik.

Nehéz eldönteni, hogy a Broadway felett az ég amolyan diákcsíny-e, vagy inkább egy műsorpolitikai ars poetica. Amennyiben az utóbbi, a nézőnek még egyetlen kérése maradhat: tartson ki ez a(z ön)kritikus hangvétel - ne csak egyetlen előadás erejéig, hanem az egész évadban.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

A kortárs művészetről szól az augusztus Lovason

Augusztus első hétvégéjén harmadik alkalommal nyílt meg Lovason a Garten Balaton kortárs művészeti hetek, melynek célja, hogy bemutassa a kortárs képzőművészet és szobrászat legjelentősebb hazai alkotóit.
Vizuál

Négy díjat nyert Los Angelesben Szajki Péter filmje

New York után Los Angelesben is díjazták Szajki Péter Most van most című alkotását. A film a Los Angeles Film Awardson a legjobb elbeszélő nagyjátékfilm és a legjobb romantikus vígjáték kategóriájában nyert, míg Tompos Kátya a legjobb színésznő, Mohai Tamás pedig a legjobb férfi főszereplő különdíját díját vehette át.
Plusz

Állami gondozott fiatalokon segít a Magyar Művészeti Akadémia egyik legsikeresebb ösztöndíjas projektje

2021 szeptemberétől intézményesített formában működik tovább az a kezdeményezés, melyet Czikora István László a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasaként kezdett el 2018-ban. A projekt idén egy háromnapos táborral zárul, ám a munka ezzel nem ér véget: a művészeti foglalkozás ezután is a gyerekek mindennapjainak része lesz.
Színház

Nemzetbiztonságra hivatkozva vizsgálják az orosz színházi előadásokat

Vlagyimir Putyin elnök rendeletben adott utasítást az orosz állami színházakban játszott előadások vizsgálatára.
Könyv

Világrekordra készül Nemere István 758. könyvével

Augusztus 7-én, szombaton az író több új könyvét is bemutatja, ezzel pedig többször is megdönti az élő szerző legtöbb megjelent könyvének világrekordját – szúrta ki a hvg.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Nem is ügyefogyott

Lesz maga juszt is az enyém, Holdvilágos éjszakán, Szerelemhez nem kell szépség – ugye már ön is dúdolja mindegyik slágert? És ha még hozzátesszük a „Fekete Péter öcsém, te kis ügyefogyott” kezdetű nótát, máris helyben vagyunk: a Szabadkai Népszínház 2019-ben bemutatott, azóta is repertoáron tartott, számos sikeres vendégjátékot megjárt előadása, a Fekete Péter a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutatkozik be Budapest közönségének.
Zenés színház ajánló

A férfi és a női lélek mélységei

Mester Viktória és Molnár Levente művészházaspár előadásában szcenírozott, vizuál-operakoncert formájában elevenedik meg Bartók Béla egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára.
Zenés színház hír

„Azért dolgozunk, hogy értéket teremtsünk” – amerikai turnéra készül az Operettissima

Egyedülálló nemzetközi együttműködés jött létre az Operettissima és a legnagyobb amerikai közszolgálati televízió, a PBS között, melynek eredményeképpen egy stream koncerten, valamint egy nagyszabású turné keretében ismertethetik meg az alkotók az operettet a helyi közönséggel.
Zenés színház hír

Szirtes Tamás újra pályázik a Madách Színház igazgatói posztjára

Továbbra is a Madách Színház élén maradna a teátrum jelenlegi igazgatója, Szirtes Tamás, ezért beadta a pályázatát a posztra - adta hírül az Index.
Zenés színház interjú

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.