Zenés színház

Nyitott szív, elhivatott előadók Miskolcon

2017.06.18. 14:08
Ajánlom
Budapesten sokszor tapasztalom, hogy a közönség nem mer nevetni. Amikor szegény zenészek, táncosok, színművészek azért küzdenek a színpadon, hogy jókedvre derítsenek minket, leggyakrabban csak félig lenyelt, halk kacagás a válasz. Tegnap sokan próbáltak minket megnevettetni itt Miskolcon, és a közönség bizony nem szégyellte átadni magát az önfeledt szórakozásnak.

Délután Juhász Előd zenetörténész elméleti előadását hallgattam meg: Bartók színpadi művei Kocsis Zoltán zenemagyarázatával. Kis színházterem, 20-30 fős közönség, családias hangulat. A Kocsis Zoltán utolsó nyilvános előadásáról készült felvétel részleteit láthattuk, melyen Bartók színpadi műveit elemezte – természetesen zongora mellett. Miközben sok új információval és nézőponttal gazdagodtunk a Kékszakállút, a Csodálatos mandarint vagy A fából faragott királyfit illetően, a Kocsist gyermekkora óta ismerő Juhász Előd remek sztorikkal szórakoztatott minket. Rögtön utána Kiss Péter és Szűcs Péter Bartóktól Kurtágig című zongora-klarinét koncertje következett. Csupa 20. századi és kortárs magyar mű. Ijesztően hangzik, ugye? Pedig, higgyék el, nagyon élvezetes volt! Nyitott szív, elhivatott előadók és egy kis háttérmagyarázat – ennyi a recept.

Kis szusszanás, majd rohanás át a Szent István térre, nehogy valamiről lemaradjak. Jaj, nem, állj! Itt a hatalmas illatozó hársfa alatt épp a Miskolci Harsona Quartett játszik, muszáj kicsit hallgatni őket. Rohanás folyt.köv., közben szembedöcög velem a guruló zongora, amin igazi klasszikus slágerdarabok szólnak egész nap – felvételről. A szabadtéri színpadon az Á la cARTe független társulat előadását néztem meg: négy zenész, öt énekes, és egy igen különleges, szellemes kisopera (vagy talán inkább musical). Nőtársaim, mit szólnának hozzá, ha újdonsült férjük a nászútjukon egy házaspár elidegenedéséről szóló darabot komponálna? Én mély részvéttel gondoltam Leonard Bernstein feleségére, akinek ezt el kellett szenvednie 1951-ben. A Trouble in Tahiti félig szcenírozott előadásába nem csak az érthetőséget segítő magyar mondatokat csempészett a társulat, hanem az „Egyszer egy szép napon” kezdetű Edda-szám stilizált verzióját is. A hűvös idő miatt nem túl nagy számban összegyűlt közönségnek (ami addig is remekül szórakozott a poénokon,) nem is kellett több a hangos tetszésnyilvánításhoz, bekiabáláshoz, füttyögéshez – persze csak mértékkel, éppen odaillőn.

A Miskolci Balett utcatánca sem hagyott minket megkomolyodni. Kozma Attila néhány perces koreográfiái ismert operarészleteket vagy teljes operacselekményeket foglaltak össze, kiaknázva a történetek minden humornak teret adó lehetőségét. Sosem gondoltam volna, hogy egyszer önfeledten fogok hahotázni Tosca imáján, vagy Dvořák Ruszalkájának tragikus történetén.

Milyen jó a miskolciaknak!

Kapcsolódó

Milyen jó a miskolciaknak!

"Borzasztóan irigylem a miskolciakat. Villamosoznak haza a munkából, futnak a boltba, vagy éppen fagyizva sétálnak a Széchenyi utcán, és egyszer csak egy Figaro-áriába botlanak." A június 16-i naplóbejegyzést Hózsa Zsófia írta.

„Kodály mesével és tánccal”, azaz Háry János szvit és Páva-variációk: ez várt ránk tegnap este a Nyári színházban a Miskolci Szimfonikus Zenekar előadásában, Gál Tamás vezényletével. Nyári színház, téli idő – gondoltam, miközben helyet foglaltam a fedett, de szabadtéri sorokban. A szervezők azonban velem ellentétben tényleg mindenre gondoltak: a közönség vacogó tagjainak nagykabátokat biztosítottak a színház ruhatárából. Így kényelmesen élvezhettük a zenekar színes játékát, Fandl Ferenc színművész magával ragadó Háry-narrációját, Bősze Ádám műsorvezető szórakoztató bevezetőit, és mindenekelőtt Zsuráfszky Zoltán Páva-variációkra készített koreográfiáját, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadásában. „Kodály műve sok kis tételből áll, és ezek zenei világára válaszoltam a Kárpát-medencei táncos formanyelvvel” – így fogalmazott az előadásról Zsuráfszky Zoltán, akinek humort sem nélkülöző kompozíciója nem csak a néptánc, hanem a pompás népviseletek sokszínűségét is a színpadra emelte. Hosszú taps és hangos éljenzés volt a fellépők megérdemelt jutalma, a nagyszámú közönség pedig széles mosollyal távozott a Nyári színházból.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.