Zenés színház

Nyolc élő közvetítés látható jövőre az Uránia Metropolitan-közvetítéseiben

2024.04.30. 13:15
Ajánlom
Már elérhető az Uránia Nemzeti Filmszínház honlapján a Metropolitan Opera Live in HD közvetítéseinek 2024/25-ös programja. A népszerű közvetítéssorozat új évadában októbertől nyolc élő közvetítést láthatunk New Yorkból. Offenbach, Mozart, Beethoven, Puccini, Richard Strauss, Verdi és Rossini örökzöld művei mellett egy kortárs mű, Jeanine Tesori Grounded című operája is helyet kapott a programban. Új rendezésben kerül színre Verdi Aidája és Richard Strauss Saloméja. A közvetítések során olyan előadókkal találkozhatunk, mint Lise Davidsen, Angel Blue, Piotr Beczała, Peter Mattei, Quinn Kelsey, akik mellett magyar művészeket is üdvözölhetünk Kutasi Judit és Kálmán Péter személyében.

A Met-operaközvetítések 2024/25-ös évadát október 5-én Offenbach fantasztikus életműzáró operája, a Hoffmann meséi nyitja, remek szereposztásban és pazar díszletekkel. A főszerepet, az idős és megcsömörlött romantikus költőt a francia tenor, Benjamin Bernheim alakítja. Három egykori szerelmét Erin Morley, Pretty Yende és Clémentine Margaine énekli. Az előadást Marco Armiliato vezényli.

Október 19-én a sorozat három új produkciójának egyikét láthatjuk. A kétszeres Tony-díjas zeneszerző, Jeanine Tesori kifejezetten a Met számára írta Grounded című új operáját.

A kortárs mű Michael Mayer csúcstechnológiás, LED-képernyőket és légifelvételeket is használó rendezésében kerül színpadra, története pedig a 21. századi háború etikai és pszichológiai problémái körül forog.

Főhőse, Jess első vonalbeli vadászpilóta, aki váratlan terhessége miatt kikerül a pilótafülkéből, és a földre kényszerülve drónokkal osztja a halált. A főhőst Emily D'Angelo, az opera egyik lenyűgöző fiatal sztárja személyesíti meg. Az előadást a Metropolitan Opera főzeneigazgatója, Yannick Nézet-Séguin vezényli.

EmilyD_AngeloasJess_PhotoPaolaKudackiMetOpera-131007.jpg

Emily D'Angelo a Grounded főszerepében (Fotó/Forrás: Paola Kudacki / Metropolitan Opera)

Az évad kiemelkedő eseményei közé tartozik a norvég sztárszoprán, Lise Davidsen visszatérése – két előadásban is. Először november 23-án láthatjuk Puccini Tosca című operájában: Davidsen első alkalommal szerepel a szenvedélyes díva, Floria Tosca szerepében a Metben. Freddie De Tommaso tenor mint Cavaradossi tűnik fel, Quinn Kelsey bariton pedig (aki tavalyelőtt remek Rigoletto volt) a kegyetlen Scarpia rendőrfőnökként látható.

Az Urániában immár hagyomány, hogy karácsony körül minden évben levetítik A varázsfuvola 2006-os felvételét. Így lesz ez idén is, december 26-án láthatjuk Mozart remekművének legendássá vált, rövidített, ifjúsági előadását, amelyben Miklósa Erika énekli az Éj királynőjének szerepét. Ezzel az évad kínálata tulajdonképpen kilenc előadásra bővül.

Az új évben, január 25-én Verdi Aidájával folytatódik a sorozat Michael Mayer látványos új rendezésében. Külön öröm a magyar nézők számára, hogy

az előadásban újra láthatjuk a temesvári születésű mezzoszopránt, Kutasi Juditot, aki Verdi A végzet hatalma című dalművében az idén debütált a Metropolitan Operában.

Most Aida szerelmi riválisát és úrnőjét, Amneris egyiptomi hercegnőt alakítja olyan világsztárok mellett, mint Angel Blue, Piotr Beczała, Quinn Kelsey és Dmitrij Belosszelszkij.

Nemzeti ünnepünkön, március 15-én láthatjuk Beethoven Fidelióját, a politikai önkény ellen küzdő Leonóra történetét. Lise Davidsen alakítja a darab főhősnőjét, aki férfinak öltözve megy a börtönbe férje után, hogy megmentse a zsarnokság karmaiból. Beethoven szabadsághimnuszát Jürgen Flimm rendező a jelenkorra adaptálva, modern környezetbe helyezte. Karmesterként a világhírű finn dirigens, Susanna Mälkki tér vissza a Metbe.

Két, Beaumarchais-vígjátékból készült klasszikus opera is része a programnak. A Figaro házassága, Mozart operája április 26-án látható élő közvetítésben, Michael Sumuel basszbaritonnal a címszerepben.  Az angol Richard Eyre rendezésében a XVIII. századi sevillai történet a 30-as évek díszletei közé kerül. Az előadásban az üstökösként feltűnt fiatal karmester, Joana Mallwitz debütál az operaházban.

AscenefromSalome_PhotoMonikaRittershaus-131257.jpg

Jelenet Claus Guth Saloméjából (Fotó/Forrás: Monika Rittershaus / Uránia Nemzeti Filmszínház)

Új produkcióként, húsz év után tér vissza a Met színpadára Richard Strauss Saloméja. Claus Guth, Európa egyik vezető operarendezője viktoriánus környezetbe helyezi a bibliai tárgyú opuszt. A május 17-i közvetítésen a dél-afrikai Elza van den Heever szoprán énekli a címszerepet, Salome hercegnőt, aki szerelmi bosszúból Jochanaan, azaz Keresztelő Szent János fejét követeli. Utóbbit az ünnepelt bariton, Peter Mattei személyesíti meg.

 Az évad utolsó operája a másik híres Beaumarchais-adaptáció, A sevillai borbély, Rossini pezsgő és fordulatos remekműve. Bartlett Sher immár közel két évtizedes rendezése május 31-én új szereposztásban, az olasz Giacomo Sagripanti vezényletével kerül színre.

Ebben találkozhatunk az évad másik magyar szereplőjével: Bartolo doktort Kálmán Péter énekli.

A darabban Rosinaként tér vissza a tavalyi év Carmenje, az orosz-kirgiz mezzoszoprán, Aigul Akhmetshina.

Valamennyi előadás angol és magyar felirattal látható.

A közvetítésekről részletes információ itt érhető el. >>>

Fejléckép: Jelenet A sevillai borbélyból (fotó/forrás: Marty Sohl / Metropolitan Opera)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Klasszikus

Tág keretek között mozog a Zeneakadémia rektori pályázati kiírása

Az intézmény vezetésére március 17-ig lehet jelentkezni, a pályázatokat május 15-ig bírálják el. Sajtóértesülések két főbb jelöltet prognosztizálnak.
Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Lelkiismereti kérdések – Matthew Wild rendező a Macbethről

Dél-Afrikából érkezik Budapestre az európai zenés színpadokat sorra hódító rendező, Matthew Wild, hogy Verdi Macbethjét új elképzelés szerint állítsa színre.
Zenés színház ajánló

Peller Anna és Peller Károly lesznek az Operabeavató következő vendégei

Különkiadásokkal búcsúzik a közönségtől az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál előadássorozata. Február 15-én az operett kerül terítékre a népszerű programon, ennek megfelelően a műfaj két meghatározó művésze, Peller Anna és Peller Károly lesznek a vendégek.
Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.