Zenés színház

"Nyomokban tartalmaz Csárdáskirálynőt"

2017.04.24. 09:50
Ajánlom
Lévai Enikő a hétköznapokban nem díva, de imádja a dívát alakítani a színpadon. A Riviera girl főszereplőjét, a Fidelio Fortissimo mentor program egyik résztvevőjét a próbafolyamatról, a Csárdáskirálynőről, operáról és operettről kérdeztük.
17990226 1474029629285733 1828104207401147234 o

17990226 1474029629285733 1828104207401147234 o (Fotó/Forrás: photo/gordoneszter)

- A Csárdáskirálynőben szintén a főszerepet énekled. Mennyiben különbözik a kettő és mik azok a berögzült szerepelemek, melyeket el kellett felejtened a Riviera girlnél?

- Egészen más a szöveg, így megesik, hogy a Csárdáskirálynő ugrik be a Riviera girl helyett, de a zene is új feldolgozást kapott. A Riviera girl jazzesebb, valamint van benne például samba és twist is, de füstös hangulatában megidézi az egykori Moulin Rouge-t. Ez a régi, csodálatosan egyedi hangulat egyébként megmaradt a felújított Kálmán Imre Teátrumban is.

Járja be velünk az Operettszínház új épületrészét!

Kapcsolódó

Járja be velünk az Operettszínház új épületrészét!

Április 20-án nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt a Budapesti Operettszínház új játszóhelye, a Kálmán Imre Teátrum, amit a színház tőszomszédságában álló volt Moulin Rouge helyén alakítottak ki.

- Melyik változat áll közelebb a szívedhez?

- Természetesen mindkettő, nem tudnék választani. Mivel operaénekesnőként végeztem, zenei szempontból közelebb érzem magamhoz a Csárdáskirálynőt.

A Riviera girl viszont hatalmas és izgalmas kihívás, egy teljesen új oldalamat mutathatom meg benne.

A Csárdáskirálynő Broadway-változatával nyit az új Kálmán Imre Teátrum

Kapcsolódó

A Csárdáskirálynő Broadway-változatával nyit az új Kálmán Imre Teátrum

Április 20-án új színházat avatnak az egykori Moulin Rouge helyén. A Kálmán Imre Teátrum azzal a Riviera girl című operettel nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt, amely a legendás Csárdáskirálynő itthon eddig soha nem játszott amerikai változata. A darabot mai kor számára is érvényes és átélhető módon alakította át és magyarította vissza Kerényi Miklós Gábor rendező és csapata.

- Miért volt szükség a történet modernizálására?

- A Riviera girl valósághűbb, jobban illik a mai ember gondolkodásmódjához. Úgy szoktuk mondani, hogy nyomokban tartalmaz Csárdáskirálynőt, hiszen rengeteg párhuzam van a két történet között. Persze a központi téma itt is a szerelem, ahogy majdnem minden operettben. De a Riviera girlben két bonvivan szerepel, a főhősnő sokáig ingadozik kettejük között. Ezzel szemben a Csárdáskirálynőben Szilvia egyedül Edwinhez ragaszkodik. Szilvia naivabb szerelmes, mint Sylva, az utóbbi ugyanis rájön, hogy a két férfi közül az egyik csupán a rajongója, aki nem magáért szereti, és a másik az, aki csak érte él.

- Sylva Vareska egy mindenki által imádott és csodált díva. Hogy illik hozzád ez a karakter?

Énekesnőként és a magánéletben nem vagyok az a dívatípus, de a színpadon imádom játszani.

Örülök annak, hogy KERO egy olyan karaktert vár el, aki a reflektorfényben díva, de egyébként egy teljesen normális hétköznapi ember, olyan, mint Madonna vagy Liza Minelli. Persze megjelenik majd a klasszikus díva is, de Sylva egy hús-vér nő lesz, aki ugyanúgy érez és él, mint mások, neki is vannak fájdalmai, ő is szerelmes, neki is van szerelmi bánata. Olyan karakterről van szó, akivel bárki tud azonosulni.

5

5 (Fotó/Forrás: Bíró András)

- Egyértelmű volt, hogy te kapod az operett főszerepét?

- Nem tudom, hogy mi miatt esett rám a választás, de nagyon örültem a szerepnek és hálás vagyok az Operettszínháznak. Igyekszem megfelelni magamnak, nekik, és természetesen a közönségnek is egyaránt.

- Miből táplálkozol a szerep megformálásában?

- Nagyon sokat beszélgetünk a többi szereplővel a karakterek közötti kapcsolatokról. Barkóczi Sándor alakítja Charles-t, a naiv szeretőt, az ő apját, Lorenz grófot pedig Szabó P. Szilveszter. Lorenz gróf egy régimódi figura, aki azt hiszi, pénzzel bárkit megszerezhet, így Sylvát is. Amikor ráébred, hogy ennél a lánynál ez nem működik, még erősebben tönkre akarja tenni. Ilyen és ehhez hasonló mozzanatokról, a szereplők közötti alá- és fölérendeltségi kapcsolatokról beszélgetünk a többiekkel, és egyre több mindenre jövünk rá. És természetesen tanár úr (Kerényi Miklós Gábor – a szerk.) is elmondja, ő mit gondol a karakterről.

- Milyen KERO-val dolgozni?

- Őszinte leszek, én félek tőle (nevet). De rendkívül élvezetes vele dolgozni, nagyon jó meglátásai vannak, és olyan instrukciókat ad nekünk, amik hihetetlenül megkönnyítik a munkánkat. Lehetetlen nem igazat adni neki. Mindig tudja, pontosan mit vár tőlünk, és ha sikerül megcsinálni, akkor jelzi, hogy meg van elégedve.

Nagyok az elvárásai, de ennek meg is van az eredménye.

- Önkritikus vagy?

- Igen, és nagyon mérges tudok lenni, ha nem sikerül valami. Szerintem ebben a szakmában soha senki nem elégedett magával.

György-Rózsa Sándorral

György-Rózsa Sándorral (Fotó/Forrás: photo/gordoneszter)

- Mennyire von téged hatása alá az a darab, amit játszol?

- Nagyon. A próbafolyamat során is állandóan a művön agyalok, és sokszor előadás után is, és mindig eszembe jut valami, ami még színesebbé teheti a karaktert.

- Operaénekesként kezdtél. Tervezed, hogy visszatérsz ebbe a műfajba?

- Szeretnék majd operát is énekelni, de most más feladatok találnak meg. Az operett műfaja más szempontból kihívás, semmivel sem könnyebb, mint az opera. A Riviera girlben is akadnak nehéz feladatok, Horváth Csaba koreográfus például magasra tette a lécet a színpadi mozgást illetően. Teljesen más a két műfaj, egy Pillangókisasszonyt is ugyanolyan konzisztensen kell felépíteni, mint egy operettet,

át kell élni, át kell érezni – el kell játszani. Lehetőleg úgy, hogy a végén ne a színész sírjon, hanem a néző.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Színház

Elhunyt Kerényi Imre

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató hosszú, türelemmel viselt betegség után, életének 75. évében családja körében hunyt el.
Tánc

50 éves Bozsik Yvette, akinek bátorságát még Pina Bausch is elismerte

Saját nevét viselő társulata az ország egyik kiemelt, nemzetközileg is elismert kortárs táncegyüttese.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”
Zenés színház vélemény

Miért ijednek meg a rockosított Don Giovannitól az operarajongók?

Kovács János karmester nyílt levelet fogalmazott meg Szüts Apor RockGiovanni című Mozart-átirata ellen, a kérdés felzaklatta az operarajongó facebookozókat, és rámutatott néhány fontos dologra.
Zenés színház interjú

„Nem viszem haza a szerepeimet”

Volt már Mozart, Bóni, Mágnás Miska, zongorakísérő a világ legrosszabb énekesnője mellett. Nem csak színész, zenét is szerez. Szemenyei János a hazai zenés színházi élet független személyisége. Nem képzelhetjük már el nélküle a műfajt, még szép, hogy az idei KULT50 kiadványunkban is szerepel.
Zenés színház palotakoncertek

Vadász Zsolt: „Bármire hajlandó vagyok, ha azt a műfaj megköveteli”

Vadász Zsolt immár ötödik alkalommal lép fel a Budavári Palotakoncerteken. Az Operettszínház bonvivánja, akitől a mókázás sem áll távol, már nagyon készül az estre, mert úgy véli, ezek a koncertek sokat segítenek az operett műfajának népszerűsítésében.