Zenés színház

"Nyomokban tartalmaz Csárdáskirálynőt"

2017.04.24. 09:50
Ajánlom
Lévai Enikő a hétköznapokban nem díva, de imádja a dívát alakítani a színpadon. A Riviera girl főszereplőjét, a Fidelio Fortissimo mentor program egyik résztvevőjét a próbafolyamatról, a Csárdáskirálynőről, operáról és operettről kérdeztük.
17990226 1474029629285733 1828104207401147234 o

17990226 1474029629285733 1828104207401147234 o (Fotó/Forrás: photo/gordoneszter)

- A Csárdáskirálynőben szintén a főszerepet énekled. Mennyiben különbözik a kettő és mik azok a berögzült szerepelemek, melyeket el kellett felejtened a Riviera girlnél?

- Egészen más a szöveg, így megesik, hogy a Csárdáskirálynő ugrik be a Riviera girl helyett, de a zene is új feldolgozást kapott. A Riviera girl jazzesebb, valamint van benne például samba és twist is, de füstös hangulatában megidézi az egykori Moulin Rouge-t. Ez a régi, csodálatosan egyedi hangulat egyébként megmaradt a felújított Kálmán Imre Teátrumban is.

Járja be velünk az Operettszínház új épületrészét!

Kapcsolódó

Járja be velünk az Operettszínház új épületrészét!

Április 20-án nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt a Budapesti Operettszínház új játszóhelye, a Kálmán Imre Teátrum, amit a színház tőszomszédságában álló volt Moulin Rouge helyén alakítottak ki.

- Melyik változat áll közelebb a szívedhez?

- Természetesen mindkettő, nem tudnék választani. Mivel operaénekesnőként végeztem, zenei szempontból közelebb érzem magamhoz a Csárdáskirálynőt.

A Riviera girl viszont hatalmas és izgalmas kihívás, egy teljesen új oldalamat mutathatom meg benne.

A Csárdáskirálynő Broadway-változatával nyit az új Kálmán Imre Teátrum

Kapcsolódó

A Csárdáskirálynő Broadway-változatával nyit az új Kálmán Imre Teátrum

Április 20-án új színházat avatnak az egykori Moulin Rouge helyén. A Kálmán Imre Teátrum azzal a Riviera girl című operettel nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt, amely a legendás Csárdáskirálynő itthon eddig soha nem játszott amerikai változata. A darabot mai kor számára is érvényes és átélhető módon alakította át és magyarította vissza Kerényi Miklós Gábor rendező és csapata.

- Miért volt szükség a történet modernizálására?

- A Riviera girl valósághűbb, jobban illik a mai ember gondolkodásmódjához. Úgy szoktuk mondani, hogy nyomokban tartalmaz Csárdáskirálynőt, hiszen rengeteg párhuzam van a két történet között. Persze a központi téma itt is a szerelem, ahogy majdnem minden operettben. De a Riviera girlben két bonvivan szerepel, a főhősnő sokáig ingadozik kettejük között. Ezzel szemben a Csárdáskirálynőben Szilvia egyedül Edwinhez ragaszkodik. Szilvia naivabb szerelmes, mint Sylva, az utóbbi ugyanis rájön, hogy a két férfi közül az egyik csupán a rajongója, aki nem magáért szereti, és a másik az, aki csak érte él.

- Sylva Vareska egy mindenki által imádott és csodált díva. Hogy illik hozzád ez a karakter?

Énekesnőként és a magánéletben nem vagyok az a dívatípus, de a színpadon imádom játszani.

Örülök annak, hogy KERO egy olyan karaktert vár el, aki a reflektorfényben díva, de egyébként egy teljesen normális hétköznapi ember, olyan, mint Madonna vagy Liza Minelli. Persze megjelenik majd a klasszikus díva is, de Sylva egy hús-vér nő lesz, aki ugyanúgy érez és él, mint mások, neki is vannak fájdalmai, ő is szerelmes, neki is van szerelmi bánata. Olyan karakterről van szó, akivel bárki tud azonosulni.

5

5 (Fotó/Forrás: Bíró András)

- Egyértelmű volt, hogy te kapod az operett főszerepét?

- Nem tudom, hogy mi miatt esett rám a választás, de nagyon örültem a szerepnek és hálás vagyok az Operettszínháznak. Igyekszem megfelelni magamnak, nekik, és természetesen a közönségnek is egyaránt.

- Miből táplálkozol a szerep megformálásában?

- Nagyon sokat beszélgetünk a többi szereplővel a karakterek közötti kapcsolatokról. Barkóczi Sándor alakítja Charles-t, a naiv szeretőt, az ő apját, Lorenz grófot pedig Szabó P. Szilveszter. Lorenz gróf egy régimódi figura, aki azt hiszi, pénzzel bárkit megszerezhet, így Sylvát is. Amikor ráébred, hogy ennél a lánynál ez nem működik, még erősebben tönkre akarja tenni. Ilyen és ehhez hasonló mozzanatokról, a szereplők közötti alá- és fölérendeltségi kapcsolatokról beszélgetünk a többiekkel, és egyre több mindenre jövünk rá. És természetesen tanár úr (Kerényi Miklós Gábor – a szerk.) is elmondja, ő mit gondol a karakterről.

- Milyen KERO-val dolgozni?

- Őszinte leszek, én félek tőle (nevet). De rendkívül élvezetes vele dolgozni, nagyon jó meglátásai vannak, és olyan instrukciókat ad nekünk, amik hihetetlenül megkönnyítik a munkánkat. Lehetetlen nem igazat adni neki. Mindig tudja, pontosan mit vár tőlünk, és ha sikerül megcsinálni, akkor jelzi, hogy meg van elégedve.

Nagyok az elvárásai, de ennek meg is van az eredménye.

- Önkritikus vagy?

- Igen, és nagyon mérges tudok lenni, ha nem sikerül valami. Szerintem ebben a szakmában soha senki nem elégedett magával.

György-Rózsa Sándorral

György-Rózsa Sándorral (Fotó/Forrás: photo/gordoneszter)

- Mennyire von téged hatása alá az a darab, amit játszol?

- Nagyon. A próbafolyamat során is állandóan a művön agyalok, és sokszor előadás után is, és mindig eszembe jut valami, ami még színesebbé teheti a karaktert.

- Operaénekesként kezdtél. Tervezed, hogy visszatérsz ebbe a műfajba?

- Szeretnék majd operát is énekelni, de most más feladatok találnak meg. Az operett műfaja más szempontból kihívás, semmivel sem könnyebb, mint az opera. A Riviera girlben is akadnak nehéz feladatok, Horváth Csaba koreográfus például magasra tette a lécet a színpadi mozgást illetően. Teljesen más a két műfaj, egy Pillangókisasszonyt is ugyanolyan konzisztensen kell felépíteni, mint egy operettet,

át kell élni, át kell érezni – el kell játszani. Lehetőleg úgy, hogy a végén ne a színész sírjon, hanem a néző.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.
Zenés színház kritika

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.