Zenés színház

„Ő James Gatz, én Wunderlich József vagyok”

2019.11.03. 10:00
Ajánlom
A Vígszínház idei musicalsikerének főszerepét gyakorlatilag neki írta Kovács Adrián. Idén kevesebb munkát vállal, de nem tűnik el. Viszont szeretne „többet találkozni a saját életével”. A nagy Gatsby kapcsán Wunderlich József azt is elmondta, hogy az előadás igazi műhelymunkában készült – és talán ezért lett olyan egyedi.

Formabontó musical A nagy Gatsby, hiszen nem zárt számok vannak benne, hanem a prózai és a zenés részek sűrűbben keverednek. Nekem egyenesen szoknom kellett ezt az atmoszférát az első felvonásban. Te hogy érezted magad az előadásban?

Célunk volt, hogy ne egy klasszikus formájú zenés darabot alkossunk, amely engedi, hogy hátradőlj. Meg akarjuk lepni a nézőket: egy prózai résznél akár csak egy akkord vagy egy rövid zenei frázis is megszólalhat, a dalok pedig széttörtebbek annál, hogy együtt lehessen velük úszni.  Amikor Daisy kimondja, hogy Tom Buchanant is szereti, Gatsby darabokra törik, ahogy a dala is, amit énekel. Sokféle zenés színházi előadást láttam már, a Broadwayn is jártam, de ilyen formával, mint a mi Nagy Gatsbynk, még nem találkoztam.

A te hangodra szabta a szerepet a zeneszerző, Kovács Adrián?

Igen, de [Szilágyi] Csenge dalai is olyanok, ahogy az ő személyiségén keresztül Jordan Baker megjelenik, és ez igaz Waskovics Andira is, aki Daisyt alakítja. Minden egyszerre alakult – a szöveg, a dalszövegek, a zene. Valódi műhelymunka eredménye a darab.

A zenészek kottái még most is tele vannak firkálva, mert az utolsó kottába is annyi plusz került bele, hogy ceruzával kellett javítgatni a példányokat.

nagy_gatsby_tavasz_ea_domolky_daniel_PRINT_029-163953.jpg

A nagy Gatsby a Vígben: Hegedűs D. Géza és Wunderlich József (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Volt bennetek drukk azzal kapcsolatban, hogy értékeli-e a közönség ezt az új formát?

Nagyon jó érzés dicsérő kritikákat hallani, fogadni a színházi szakmából érkező gratulációkat. Örömet jelentenek a telt házak – mert szerencsére telt házzal fut a Gatsby –, de annál, hogy eljön-e a néző, sokkal fontosabb, hogy hogyan megy el. Hogy mit visz magával.

Sokáig zenésznek készültél, a Bartók konziban jártad a középiskolát. Nagyobb biztonságban érzed magad, ha a színpadon zene is szól?

Korábban jellemző volt rám, hogy jobban fel tudtam oldódni, ha tudtam, hogy zenei megszólalás felé halad egy jelenet. Ma már nincs erre kifejezett igényem, ha tisztában vagyok vele, miről szól a prózai jelenet, átlátom a koncepciót és értem a rendező elképzeléseit. A zenés daraboknál viszont ösztönösen figyelem a zenei megszólalást – ez a muzsikus fülnek köszönhető. Évekig hegedültem, zenekaroztam, kamarazenéltem, kórusban is énekeltem, megedződött a fülem. Adrián sokszor támaszkodott rám, többször megkért, hogy hallgassam meg, hogyan hangzik a nézőtérről néhány szakasz.

A_nagy_Gatsby_domolky_daniel_PRINT_04-141443.jpg

A nagy Gatsby a Vígszínházban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

Ezek szerint olyan színész vagy, aki szeret beleszólni, hogy mi folyik a próbákon?

Adriánnal régóta ismerjük egymást, együtt jártunk a konziba, Attilával [ifj. Vidnyánszky Attila, az előadás rendezője - a szerk.] és Hasival [Vecsei H. Miklós, az előadás társszerzője – a szerk.] pedig nem ez az első közös munkánk. Jó érzés, hogy nem csak a színészi képességeimben, hanem a fülemben is megbíznak.

Egy helyen azt nyilatkoztad, hogy miután egy kézsérülés miatt nem kezdhettél profi zenészkarrierbe, nem nyugodtál bele a középszerűségbe, és így lettél színész. Mintha Gatsby is ettől félne, a középszerűségtől…

Fontosnak tartottuk, hogy Gatsby ne abszolút hős, Tom Buchanan pedig ne tisztán negatív figura legyen. Úgy kellett alakítanom a karaktert, hogy ne legyen mindig szimpatikus. Gatsby gyakran gőgös, nagyképű, pózőr. Hogy a középszerűség elől menekül, vagy a saját élete, a saját sorsa elől, ez jó kérdés. Ezt én sem válaszoltam meg, és remélem, a nézőkben is kérdés marad.

Vajon megéri-e valaki másnak hazudnia magát, elszakadni a sorsától, a nevétől, a történetétől, ha jön egy mindent elsöprő szerelem?

Én nem tudom elképzelni, hogy másnak mondjam magam. Ő James Gatz, én pedig Wunderlich József vagyok. Sosem tagadnám le, hogy ez a nevem, hogy Pécsett nőttem fel egy panelben, hogy nem az Oxfordra, hanem a Színműre jártam.

A Pál utcai fiúk kapcsán mondtad, hogy amikor sorban állnak a művészbejárónál a nézők, azt nem érted teszik, hanem Bokáért. Mennyire kell elválasztanod a saját személyedet a színpadi perszónától?

Ha nevetnek, mert jól megcsináltam egy poént, nem én vagyok a jófej. Az a szöveg, a rendezés érdeme is. Csak akkor jön létre jó előadás, ha igazi csapatmunkában készül, ahol azt érzem, hogy én és a másik is fontos a folyamatban. Ha így, hitelesen, tisztán mesélünk el egy történetet, a nézőt is be tudjuk rántani. Ezért szoktam mondani, hogy nincs rossz közönség, viszont jó közönség van.

Aki a színpadon főszereplő, annak az életben is annak kell lennie?

Egocentrikus ember vagyok, de…

Ezt nem sokan szokták bevallani magukról.

Igyekszem ezzel inkább élni, mint visszaélni. Szeretem jól érezni magam, de nem mások kárára.

Hiszek abban, hogy először magamba kell néznem ahelyett, hogy a saját belső békétlenségemért másokat hibáztatnék.

Szeretem a felelősséget, ami a főszerepekkel jár. De az életben nem történik annyi minden három óra alatt, mint a színpadon. Ennyi idő alatt kétszer tisztába teszem a kislányom, elmegyek vele és a kutyával sétálni, megöntözöm a virágokat, és ebben fontosnak érzem magam. A színpad viszont egész más, és a kétfajta létezésnek kell egyensúlyban lennie.

Noha az évadot rögtön főszereppel kezdted, behúztad a féket, kevesebbet vállalsz a Vígszínházban. Nem fél ilyenkor a színész, hogy ez árt a karrierjének?

Nem egy kollégával találkoztam, akik folyamatosan ebben a dilemmában éltek, nem mertek visszaadni egy szerepet – vagy anyagi okok miatt, vagy mert féltek, hogy kiesnek a pikszisből. Ha ez a csapat együtt marad a Vígszínházban, sokáig el tudom képzelni még az életemet itt. Nem származom jómódú családból, hatan voltunk testvérek, egy kis lakásban nőttünk fel. De volt időnk egymásra, és nagyon boldogok voltunk. Pénz után futni ahelyett, hogy találkoznék a saját életemmel – a gyerekemmel, a családommal, magammal –, ez borzasztó lenne!

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

Kapcsolódó

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

Gatsby pesti milleniál 2019-ből. Gatsby Fitzgerald klasszikus alakja. Gatsby visszafele úszik, az idővel szemben. A Vígszínház új előadásában Gatsby jól énekel.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hegedűn játszott az agyműtétje közben, a sebész elveszett Mahlernél

Egy 53 éves brit muzsikus agyműtéten esett át. A hangszerét is vinnie kellett az operációra, hogy az orvosok ellenőrizni tudják, ne sérüljenek az agy más részei a beavatkozás közben.
Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Vizuál

A színész, akinek Oscar-jelölést hozott, hogy összebilincselték Tony Curtis-szel

Sidney Poitier bahamai földművesek gyerekéből lett az első afroamerikai, aki Oscar-díjat kapott a legjobb férfi színész kategóriában. Kitaposta az utat a fehérek uralta Hollywoodban, mégis számos kritika érte az alakításait. Idén ünnepli 93. születésnapját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Zenés színház ajánló

Mozart zenéje kíséri az apokalipszist a k2 Színház új előadásán

A k2 Színház új, abszurd és melankolikus bemutatója Mozart Dies irae-szekvenciájából indul ki, hogy a Requiem hangjain keresztül rákérdezzen, miért akarja megúszni az európai ember újra és újra a poklok poklát.
Zenés színház árvíz

Még egy árvíz, és nem menekül meg a velencei La Fenice operaház

Túlélte az árvizet Velence operaháza, de szakértők arra figyelmeztetnek, jelen állapotában az épület nem állna ellen még egy áradásnak.
Zenés színház ajánló

Az operavilág Angelina Jolie-ja az Erkel Színház színpadán

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.
Zenés színház gyász

Elhunyt Franco Bordoni olasz operaénekes

A nemzetközi hírű baritonénekest 88 éves korában, február 13-án érte a halál.