Zenés színház

„Ő James Gatz, én Wunderlich József vagyok”

2019.11.03. 10:00
Ajánlom
A Vígszínház idei musicalsikerének főszerepét gyakorlatilag neki írta Kovács Adrián. Idén kevesebb munkát vállal, de nem tűnik el. Viszont szeretne „többet találkozni a saját életével”. A nagy Gatsby kapcsán Wunderlich József azt is elmondta, hogy az előadás igazi műhelymunkában készült – és talán ezért lett olyan egyedi.

Formabontó musical A nagy Gatsby, hiszen nem zárt számok vannak benne, hanem a prózai és a zenés részek sűrűbben keverednek. Nekem egyenesen szoknom kellett ezt az atmoszférát az első felvonásban. Te hogy érezted magad az előadásban?

Célunk volt, hogy ne egy klasszikus formájú zenés darabot alkossunk, amely engedi, hogy hátradőlj. Meg akarjuk lepni a nézőket: egy prózai résznél akár csak egy akkord vagy egy rövid zenei frázis is megszólalhat, a dalok pedig széttörtebbek annál, hogy együtt lehessen velük úszni.  Amikor Daisy kimondja, hogy Tom Buchanant is szereti, Gatsby darabokra törik, ahogy a dala is, amit énekel. Sokféle zenés színházi előadást láttam már, a Broadwayn is jártam, de ilyen formával, mint a mi Nagy Gatsbynk, még nem találkoztam.

A te hangodra szabta a szerepet a zeneszerző, Kovács Adrián?

Igen, de [Szilágyi] Csenge dalai is olyanok, ahogy az ő személyiségén keresztül Jordan Baker megjelenik, és ez igaz Waskovics Andira is, aki Daisyt alakítja. Minden egyszerre alakult – a szöveg, a dalszövegek, a zene. Valódi műhelymunka eredménye a darab.

A zenészek kottái még most is tele vannak firkálva, mert az utolsó kottába is annyi plusz került bele, hogy ceruzával kellett javítgatni a példányokat.

nagy_gatsby_tavasz_ea_domolky_daniel_PRINT_029-163953.jpg

A nagy Gatsby a Vígben: Hegedűs D. Géza és Wunderlich József (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Volt bennetek drukk azzal kapcsolatban, hogy értékeli-e a közönség ezt az új formát?

Nagyon jó érzés dicsérő kritikákat hallani, fogadni a színházi szakmából érkező gratulációkat. Örömet jelentenek a telt házak – mert szerencsére telt házzal fut a Gatsby –, de annál, hogy eljön-e a néző, sokkal fontosabb, hogy hogyan megy el. Hogy mit visz magával.

Sokáig zenésznek készültél, a Bartók konziban jártad a középiskolát. Nagyobb biztonságban érzed magad, ha a színpadon zene is szól?

Korábban jellemző volt rám, hogy jobban fel tudtam oldódni, ha tudtam, hogy zenei megszólalás felé halad egy jelenet. Ma már nincs erre kifejezett igényem, ha tisztában vagyok vele, miről szól a prózai jelenet, átlátom a koncepciót és értem a rendező elképzeléseit. A zenés daraboknál viszont ösztönösen figyelem a zenei megszólalást – ez a muzsikus fülnek köszönhető. Évekig hegedültem, zenekaroztam, kamarazenéltem, kórusban is énekeltem, megedződött a fülem. Adrián sokszor támaszkodott rám, többször megkért, hogy hallgassam meg, hogyan hangzik a nézőtérről néhány szakasz.

A_nagy_Gatsby_domolky_daniel_PRINT_04-141443.jpg

A nagy Gatsby a Vígszínházban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

Ezek szerint olyan színész vagy, aki szeret beleszólni, hogy mi folyik a próbákon?

Adriánnal régóta ismerjük egymást, együtt jártunk a konziba, Attilával [ifj. Vidnyánszky Attila, az előadás rendezője - a szerk.] és Hasival [Vecsei H. Miklós, az előadás társszerzője – a szerk.] pedig nem ez az első közös munkánk. Jó érzés, hogy nem csak a színészi képességeimben, hanem a fülemben is megbíznak.

Egy helyen azt nyilatkoztad, hogy miután egy kézsérülés miatt nem kezdhettél profi zenészkarrierbe, nem nyugodtál bele a középszerűségbe, és így lettél színész. Mintha Gatsby is ettől félne, a középszerűségtől…

Fontosnak tartottuk, hogy Gatsby ne abszolút hős, Tom Buchanan pedig ne tisztán negatív figura legyen. Úgy kellett alakítanom a karaktert, hogy ne legyen mindig szimpatikus. Gatsby gyakran gőgös, nagyképű, pózőr. Hogy a középszerűség elől menekül, vagy a saját élete, a saját sorsa elől, ez jó kérdés. Ezt én sem válaszoltam meg, és remélem, a nézőkben is kérdés marad.

Vajon megéri-e valaki másnak hazudnia magát, elszakadni a sorsától, a nevétől, a történetétől, ha jön egy mindent elsöprő szerelem?

Én nem tudom elképzelni, hogy másnak mondjam magam. Ő James Gatz, én pedig Wunderlich József vagyok. Sosem tagadnám le, hogy ez a nevem, hogy Pécsett nőttem fel egy panelben, hogy nem az Oxfordra, hanem a Színműre jártam.

A Pál utcai fiúk kapcsán mondtad, hogy amikor sorban állnak a művészbejárónál a nézők, azt nem érted teszik, hanem Bokáért. Mennyire kell elválasztanod a saját személyedet a színpadi perszónától?

Ha nevetnek, mert jól megcsináltam egy poént, nem én vagyok a jófej. Az a szöveg, a rendezés érdeme is. Csak akkor jön létre jó előadás, ha igazi csapatmunkában készül, ahol azt érzem, hogy én és a másik is fontos a folyamatban. Ha így, hitelesen, tisztán mesélünk el egy történetet, a nézőt is be tudjuk rántani. Ezért szoktam mondani, hogy nincs rossz közönség, viszont jó közönség van.

Aki a színpadon főszereplő, annak az életben is annak kell lennie?

Egocentrikus ember vagyok, de…

Ezt nem sokan szokták bevallani magukról.

Igyekszem ezzel inkább élni, mint visszaélni. Szeretem jól érezni magam, de nem mások kárára.

Hiszek abban, hogy először magamba kell néznem ahelyett, hogy a saját belső békétlenségemért másokat hibáztatnék.

Szeretem a felelősséget, ami a főszerepekkel jár. De az életben nem történik annyi minden három óra alatt, mint a színpadon. Ennyi idő alatt kétszer tisztába teszem a kislányom, elmegyek vele és a kutyával sétálni, megöntözöm a virágokat, és ebben fontosnak érzem magam. A színpad viszont egész más, és a kétfajta létezésnek kell egyensúlyban lennie.

Noha az évadot rögtön főszereppel kezdted, behúztad a féket, kevesebbet vállalsz a Vígszínházban. Nem fél ilyenkor a színész, hogy ez árt a karrierjének?

Nem egy kollégával találkoztam, akik folyamatosan ebben a dilemmában éltek, nem mertek visszaadni egy szerepet – vagy anyagi okok miatt, vagy mert féltek, hogy kiesnek a pikszisből. Ha ez a csapat együtt marad a Vígszínházban, sokáig el tudom képzelni még az életemet itt. Nem származom jómódú családból, hatan voltunk testvérek, egy kis lakásban nőttünk fel. De volt időnk egymásra, és nagyon boldogok voltunk. Pénz után futni ahelyett, hogy találkoznék a saját életemmel – a gyerekemmel, a családommal, magammal –, ez borzasztó lenne!

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

Kapcsolódó

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

Gatsby pesti milleniál 2019-ből. Gatsby Fitzgerald klasszikus alakja. Gatsby visszafele úszik, az idővel szemben. A Vígszínház új előadásában Gatsby jól énekel.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Plusz

Ők kapták idén a Junior Prima díjakat népművészet és közművelődés kategóriában

A díjátadó rendezvény idén a Docler Irodaházban kapott helyet, ahol a biztonsági előírásokat betartva nyújtotta át a díjakat Árendás Péter, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, valamint Gattyán György, a Docler cégcsoport alapító-tulajdonosa.
Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.
Zenés színház ajánló

Szerelem, féltékenység és rengeteg humor - látványos revü-operettel indul az évad a Miskolci Nemzeti Színházban

A Bál a Savoyban Ábrahám Pál egyik legnépszerűbb, napjainkban is Európa szerte játszott operettje. A bohózati fordulatokban bővelkedő mulatságos féltékenységi történet helyszínét Szőcs Artur rendezése Nizzából Londonba teszi át. A mediterrán – olasz és spanyol – motívumokból építkező zenei anyagban számos népszerű sláger is felcsendül.
Zenés színház hír

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Zenés színház hír

Október közepéig elmaradnak az Opera előadásai

A koronavírus járvány növekvő esetszámaira tekintettel a Magyar Állami Operaház vezetősége úgy döntött, felfüggeszti előadásainak próbáit, ennek eredményeképp pedig a meghirdetett előadások döntő többsége október 17-ig elmarad.
Zenés színház interjú

Létkérdés az opera – Interjú Almási-Tóth Andrással

A kortárs amerikai darab, Jake Heggie Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című alkotásának magyarországi bemutatójára szeptemberben kerül sor. A színpadra állítás koncepciójáról Almási-Tóth András rendezőt kérdeztük.