„Az Opera, méreténél fogva, mindig is kilógott a kulturális intézmények közül” – jelentette ki Ókovács Szilveszter, arra utalva, hogy a dalszínház működése mindig parlament elé vitt ügy volt, mert csúcsintézményként több látszik belőle, mint egy vidéki színházból. „Már 134 éve, hogy így történik.”
Ókovács Szilveszter kétségbe vonta azoknak az állításoknak a hitelét, amely szerint a Billy Elliot-ügy botrány volt (hiszen így is előfordult, hogy naponta kétszer játszották az Erkelben), illetve hogy a közelmúltbeli New York-i turné mégsem lett volna siker, ahogy arra Fáy Miklós egy blogposztjában utalt. „Szerintem ez irigység” – mondta a főzeneigazgató, és felemlítette, hogy a turnén Marton Éva, Plácido Domingo, Áder János is részt vett, „meg lehet tőlük kérdezni”. Arra Ókovács nem tért ki, hogy a turné öt előadása elmaradt. A Blikk szerint ennek oka az volt, hogy az amerikai szakszervezetek nem engedték a túlórát a díszletépítő munkásoknak és a műszaknak, magyar kollégákat pedig egyáltalán nem alkalmazhattak az előadásokon.
Az Operaház amerikai turnéján 367 ember vett részt, noha csak két napig voltak ennyien együtt New Yorkban. „A Magyar Állami Operaház a világ negyedik legnagyobb operaháza (…), de az elmúlt két évben mi voltunk a legaktívabbak a világon” – tette hozzá.

Kapcsolódó
Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán
Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Ókovács Szilveszter szerint a Bánk bán – Janáček, Smetana, Martinů és Dvořák operáihoz hasonlóan – bekerülhetne a világ operarepertoárjának „perifériájára”, de ehhez kell egy hordozónyelv. Bartók a Kékszakállú esetében gondoskodott arról, hogy német nyelvű zongorakivonat készüljön, Erkelnél a hordozónyelv természetesen az olasz lehetne. „Verdi volt Erkel nagy példaképe” – mondta, és kiemelte, hogy a Bánk bán olasz nyelvű felvételét megkapta a közönség. Ókovácsék megállapodást kötöttek a New York City Operával, miszerint az ottani társulat színpadra állítja a Bánk bánt.
Egy Operaház nem élhet meg politikai támogatás nélkül,
felelte Rónai Egon kérdésére az igazgató. Ebben a turnéban sem volt üzleti rizikó, hiszen a kormány finanszírozta. Az Opera kétszer 1,6 milliárd forintot kapott külföldi turnéra az Ybl-palota bezárása idejére. Az Opera „2019-ben nem lesz kész, mi egy kisebb típusú beruházást terveztünk” – ismerte be, és rögtön meg is indokolta a késést. Történeti felújításra is érdemes sort keríteni, ez egy kicsit tovább fog tartani. „Vissza akarjuk helyezni [az Operaházat] abba a pompájába, ahogy Ybl megálmodta.”
A teljes beszélgetést itt lehet megnézni:
(forrás: ATV)