Zenés színház

"Olyan érzésmentes, akár a világ lelke"

2013.12.09. 10:14
Ajánlom
Wagner többnyire igen ambivalensen viszonyult más zeneszerzők művészetéhez, de azért akadtak kivételek.

Liszt zsenialitása lenyűgözte, második felesége, Cosima előtt mégis gyakran rohant ki ellene. Bár indokai rendszerint személyesek voltak, elkeseredését időnként Liszt alkotói személyiségére is kivetítette, azt a véleményt sejtetve, hogy barátja és apósa művészi énje bizonyos fokig a sarlatánsággal rokon vonásokat mutat, épp csak különleges, egyedi géniusza, virtuozitása választja el tőle. Beethovent a német zene egyik legnagyobb bajnokának tartotta, Mendelssohnt viszont, noha némi irigységgel csodálta könnyedén folyó zenei invencióját, nyilvánosan többnyire eredetietlen, mások kultúráján élősködő komponistának tekintette - a 19. századi antiszemita toposzoknak megfelelően. Ráadásul meggyőződéssel vallotta, hogy alapvető tévedés az opera műfajához a drámai logika helyett a zenei forma felől közelíteni, Rossini életművét titokban mégis őszintén csodálta.

Mindezek ismeretében J. S. Bachról megfogalmazott, különösen tiszta, jóllehet némiképp moralizáló gondolatai, amelyek annak ellenére relevánsak és erőteljesek, hogy Wagner a nagy barokk mester oeuvre-jének nyilvánvalóan csak egy szeletét ismerte, meglepően fegyelmezettek, éntelenek, tartózkodóak és éleslátóak.

Mint Cosima feljegyezte, 1871. február 12-én (a Siegfried befejezése után egy héttel) Wagner a következőket mondta: "Bach muzsikája kétségkívül maga a világ ideája, figurációi mentesek minden érzelemtől, akár a természet, úgy halnak meg, úgy születnek, úgy kúsznak, viharzanak, tündökölnek; a természetben is minden úgy történik, mint amilyen egy-egy ilyen figuráció, a téma az individuum, Bachnál mindig különösen szép és érzésteljes, és ebben az ide-odában győz, akár a vallásos protestáns hit. E két dolog szembenállását mutatja be Mozart A varázsfuvolában, ahol a két vértes Taminónak az örök vándorlásról és fáradozásról énekel; ezt Bach módjára érezteti. Ehhez pedig hozzátartozik az orgona, amely olyan érzésmentes, mint a világ lelke, és ugyanakkor olyan hatalmas is."

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Zenés színház

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Vizuál

Pixelekbe zárt generáció

Jane Schoenbrun szemkápráztató vizualitással, egy egészen különleges, mégis átélhető allegórián keresztül képes beszélni az identitáskeresés és a média viszonyáról. I Saw the TV Glow kritika.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.