Zenés színház

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

2019.06.16. 13:00
Ajánlom
Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.

Három évvel ezelőtt Szentendrén indult útjára az egyedülálló színházi együttműködés, a Co-Opera: a Szentendrei Teátrum, a debreceni Csokonai Színház, a Szegedi Nemzeti Színház, a Miskolci Nemzeti Színház és a Budapesti Operettszínház társulata a Magyar Állami Operaház szólistáival együtt lépnek fel most Szentendrén június 29-én. A Szentendrei Teátrum 50. születésnapját ezzel a rendhagyó operagálával is ünneplik, amelyet Szabó Máté rendez. Vele beszélgettünk.

Mozart, Donizetti, Rossini, Bizet, Delibes operáiból ad elő részleteket húsz művész. Hogyan kapcsolódnak majd egymáshoz az egyes részletek?

Különleges kísérletnek gondolom, ahogyan az egymáshoz kapcsolódó részletekből egyszer csak létrejön egy történet, arca, arculata lesz.

Felszabadultsággal, kellő kreativitással érdekes este születhet belőle. Dinyés Dániel zeneszerzővel, az est karmesterével lehet közösen gondolkodni, tele van ötletekkel, kivételesen leleményes zenész. Ez örömzene, lesznek például olyan duettek, amelyeket nem ketten, hanem több pár énekel együtt, kvázi dupladuett, vagy egy tercettben minden hangfajból ketten szerepelnek, ilyen nincs, de nevezhetjük például „terc-szextettnek”. Nevezhetjük, de nem nevezzük. Ez egy lehetőség arra, hogy elszabadulhasson velünk együtt a néző fantáziája is. Ezek a nagyon ismert művek így összeeresztve valójában egy izgalmas kísérlet részei.

Tavaly Mozart Figaro házassága c. operáját rendezted meg Szentendrén. Az opera is rengeteg lehetőséget ad a játékosságra, a humorra, a különböző rendezői ötletek megvalósítására. A prózai színházból jöttél, a történet vagy a zene adja a rendezéskor az első impulzusokat?

Erősek azok az élmények, amikor vagy „átjön” egy opera vagy falat képez a néző és a színpad között a dermedt unalom. Gyerekként több olyan előadást is láttam – akár meghökkentőeket is – ami akkor felvillanyozott. Amikor valódi kapcsolat, valós helyzet jön létre az énekesek között, attól másként szól a zene is. Ha újra tud teremtődni az a helyzet, az a pillanat, amiben a zeneszerző alkotta meg a művet, akkor a zene is hitelesebben szól, mint hogyha az ember csak hiszi, hogy színházban van, de közben mégsem.

A zene indítja el bennem a történetet, az köt a Földhöz, abból indul el a történet. Olykor a költészettől mentesen is meg kell vizsgálni a szikár alaphelyzetet, s utána lehet a folyamatot kívülről is szemlélni.

Ha az ember már látja a racionális kiindulópontot, ami létrehozta a zenét, akkor hagyhatja, hogy hasson rá a zene.

Szabó Máté

Szabó Máté (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Mi alapján válogattátok a gála szerzőit, egyes zenei részleteit?

Azok a művek alkotják a műsor gerincét, amelyeket a Co-Opera a létrejötte óta műsorára tűzött. De szerepelnek benne olyan művek is, amelyeket pusztán szeretünk.

Egészen más megrendezni egy opera előadást, mint áriákból, elhangzó részletekből törekvésed szerint előadássá szerveződő estét rendezni. Mennyiben más egy ilyen rendezői munka?

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés.

Adottak az alapanyagok, a legjobb szerzők, a legkiválóbb előadók, a szabadtér,  a nyár, csak jól kell összekeverni. Szabadtéren, azáltal, hogy nem vagyunk dobozba zárva, az érzékivel is jobban kapcsolatba kerül az ember. A lényeg, hogy jólessen.

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Kapcsolódó

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.

Bár éppen a tavalyi szentendrei Figaro házassága rendezésed egyik különlegessége a dobozokból kialakított díszlete volt.

Sokfelé utaztunk azzal az előadással, arra is utalás volt. Mint egy barátságos fekete-lyuk, ami a központban van, kinyílik, s magába szippant mindannyiunkat. Valami, amit kívülről látunk, hogy azután belülről is rácsodálkozhassunk. Számos olvasata van.

Mindig rendező szerettél volna lenni, vagy voltak kitérők?

Mindenkinek megvan a maga útja, és sokszor az ember arra is hallgat, hogy mit látnak bele. A színház és a zene iránt is vonzódtam.  Fiatalon, amikor bekerülünk a világba, rengeteg lehetőség nyílik meg előttünk. Nem feltétlen azokon kezdünk haladni, amelyek aztán a jövőt jelentik. A színpadról például tanulságos volt, látni azt, hogy mi hasznos, ha elhangzik egy nézőtérről, s mi nem az. Hogy mennyire más állapot fent lenni. Egészen más állapotban indul el az ember egy próbán a nézőtér és a színpad felé. Más gondolkodásmódot és identitást jelent.

Pályafutásod elején nagyon sok prózai művet rendeztél, később egyre több zenéset. Korábban a lehetőségek, a bátorság hiányzott ehhez?

Az elején egyrészt magamat is fegyelmezni igyekeztem, másrészt a zenés színházi lehetőségek csak később adódtak. Érdekes terápia számomra a zene a színházban. Egy keskeny sávon is simán végigsétál az ember, de ha az életveszélyes magasságban van, eluralkodhat a félelem. A mélység tudata más állapotba hoz. A zene segít arra gondolni, hogy mi van előttem, azáltal, hogy magára irányítja, el is tereli valamiről a figyelmet. Különbség az idő-tényező. A prózai színházban a te kezedben van, a zenés színházban a kotta határozza meg.

Végeredményben mindkét esetben, ahogyan a valóságban is – ha lehet ilyet mondani – relatív az idő.

Felkértek olyan előadásra is, ahol téged kértek meg egy születő zenés mű megrendezésére. Izgalmas lehet ezt a kezdetektől látni.

Öröm, ha  egy zenés mű egy-egy momentuma közös alkotói beszélgetésből születik meg és különös élmény valamit először hallani.

Szentendre, a város hangulata mit ad hozzá az estéhez?

Közel lakom hozzá, mindig örömmel megyek Szentendrére, és rácsodálkozom, hogy ez ma van és itt. Az első szentendrei előadásoknál díszletként használták a várost, és valóban, bárhová le lehetne rakni a nézőteret. Amióta megépült a színpad és a nézőtér, a város foglalja magába a színházat. Egy biztos, mindkét eset örömet okoz.

Fejléckép: Szabó Máté. Fotó: Gálos Mihály Samu. 

A június 29-i operagáláról bővebben itt tájékozódhat, illetve a jegyét is megválthatja a Szentendrei Teátrum honlapján.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kortárs magyar szerzők a Gyulai Várszínházban

A világirodalmi (Csehov, Donizetti, Ibsen, Shakespeare, Goldoni) és magyar klasszikusok (Madách Imre, Móricz Zsigmond, Örkény István, Wass Albert) mellett a kortárs magyar szerzők művei az idei évadban is hangsúlyos szerepet kapnak Gyulán.
Vizuál

A megfejthetetlen ember - Nagy Dénes rendező, a Természetes fényről

Sárban úszó táj, sebhelyes kezek, feszítő csend és kiismerhetetlen vidék. Egy magyar honvéd gyalogosegység a mocsaras vidéket járva, eldugott orosz falvakban szovjet partizánokat keres. A Magyar Mozgókép Fesztiválon mutatkozik be Nagy Dénes első filmje, az Ezüst medve-díjas Természetes fény.
Színház

Új társulati tagok és jubiláló munkatársak a Vígszínházban

Díjátadóval és a jövő évad terveivel búcsúztatta a 2020/21-es évadot a Vígszínház társulata. A fennállásának 125. évét ünneplő teátrum vezetősége az eseményen köszöntötte a jövő évadtól társulati tagként ott játszó művészeket, valamint díjazta a kiemelkedő teljesítményt nyújtó munkatársakat.
Klasszikus

Barokk muzsikától a dallamos kortárs zenéig - 11 éves az Anima Musicae

A 11 éves Anima Musicae korszakokon átívelő műsorral készül születésnapi koncertjére. Locatelli, Haydn, Dohnányi és Wolf Péter műveivel, valamint Balog József virtuóz zongoraművésszel köszöntik a közönséget és az élet visszatértét június 20-án este, a Nádor Teremben.
Színház

Almodóvar musicallal nyit a Mézesvölgyi Nyár

2021. július 3. és augusztus 29. között már ötödik alkalommal várja nézőit Pest megye legnagyobb nyári szabadtéri színházi fesztiválja, a Mézesvölgyi Nyár.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A Pécsi Nemzeti Színház újraalkotja a szabadtéri színház fogalmát – indul a #színháztér projekt

Júniusban a pécsi teátrum művészei nyakukba veszik Baranya megyét, hogy szó szerint az utcára vigyék a színházat. A miniszter félrelép telt házas premierjével újranyitó intézmény ingyenesen látogatható Erkélykoncertekkel és klasszikus produkciókkal várják a szórakozni vágyókat.
Zenés színház bécs

Cecilia Bartoli is fellép a bécsi Operaház új évadában

Öt saját produkcióval, a Monte-Carlói Opera vendégelőadásával, gyermekoperával és három balettpremierrel is készül a Bécsi Állami Operaház a 2021/22-es szezonra. Az új évad egyik szenzációja, a világhírű olasz mezzoszoprán, Cecilia Bartoli debütálása a bécsi színpadon.
Zenés színház ajánló

Idén (is) online jelentkezik a Budapesti Wagner-napok

Világsztárok közreműködésével élőben közvetített, operarészletekből összeállított koncertekkel, dalesttel, valamint a 2019-ben felújított Nibelung gyűrűje tetralógia felvételének első nyilvános közzétételével jön a Budapesti Wagner-napok a Müpa Home felületein.
Zenés színház hír

A közösségi élményről is szól az Operaház következő évada

Tizenhét bemutatóval várja a közönséget az új évadban a Magyar Állami Operaház, amely a 2021/22-es szezonban az Erkel Színház és az Eiffel Műhelyház mellett megnyitja a felújított Andrássy úti anyaintézményét is. A három helyszínre tervezett tizenkét egész estés és öt egyfelvonásos új produkció mellett visszatérnek a népszerű ifjúsági programok és előadássorozatok is, miközben olyan nemzetközi hírű művészek lépnek színpadra, mint Plácido Domingo, Patricia Petibon, Lawrence Brownlee, vagy épp Sir Willard White.
Zenés színház gyász

Elhunyt Herczeg Zsuzsanna fuvolaművész

A Madách Színház zenekarának tagját 49 éves korában érte a halál – tudatta a színház.