Zenés színház

Olyan mozi, hogy valami csuda

2009.03.06. 00:00
Ajánlom
Sokan, sokszor kilátásba helyezték már az opera pusztulását. Mások azt mondják, hogy a műfaj közönsége harminc éve épp ilyen öreg volt, mint manapság. Közelebbről szemlélődve azonban nemcsak azt látjuk, hogy van közönség, méghozzá minden korosztályból, hanem azt is, hogy az opera csodálatosan felvette a világ tempóját, és jön, jön, jön!

Messziről kezdem: 1894-ben Párizsban mutatták be először Massenet Thais című művét. Mi magyarok legutóbb a Müpa vetítővásznán láthattuk a Metropolitan előadásában – műholdak segítségével, egyenesben. Januárban a Müpa honlapján olvasom a New York-i recenzens írását, amelyben az egekig dicséri a főszerepet éneklő Renée Fleminget, és megjegyzi: "utoljára éppen 30 éve, 1978-ban, a csodálatos Beverly Sills "birtokában" vállalkozott a New York-i Metropolitan Operaház erre a bemutatóra."

1894-ben nagyobb sanszunk lett volna Párizsba utazni, mint 1978-ban Amerikába. Évtizedekkel azelőtt bezártak minket – "szerencsére" operaénekeseinket is –, így maradt nekünk a magyar operakultúra, amelybe azért be-becsöppent egy-egy külföldi nagyság és a rádió. Az arra érdemes darabokat arra érdemes művészekkel megfilmesítették, így énekeseinket a tévében is láthattuk, akit érdekelt, megismerhette a Bánk bánt fekete-fehérben és színesben, részletekben, egészben, és filmre rendezve. Idővel sorra szivárogtak be a külföldi operafilmek, míg mára opera DVD-k széles választéka áll rendelkezésünkre, mi több, közeli és távoli operaházak teljes repertoárja, amelyből kedvünkre szemezgethetünk, az internetes jegyrendelés perceket vesz csupán igénybe. Operát tehát bárhol, bárhogyan élvezhetünk.

 
 

A 21. század küszöbét épp csak átlépve mégis olyan, sosem látott különlegességgel állt elő a Metropolitan Opera, amely az eddig elérhető lehetőségeket mintegy elegyíti. A "Live in HD" közvetítések a legmodernebb digitális technika segítségével történő opera-élőadások (sic!), amelyek a világ bármely pontján foghatók és megtekinthetők. Magyarországon először a Művészetek Palotája kötött szerződést a kontinenseken átívelő programra. Hogy mit is elegyít az operamozi? A színház élményét, a film adta képi élményt, az élő hang élményét, és ha még nem elég, a kulissza varázsát.

Így eshet meg, hogy a fent említett Renée Fleminget egyszer főszerepben, máskor házigazdaként láthatjuk, vagy éppen az, hogy a színpadon maradhatunk, miután lemegy a függöny – megleshetjük, amint Roberto Alagna törölgeti könnyáztatta szemeit. Olyan karmestereket kísérhetünk az árokba, mint James Levine, vagy Jesús López-Cobos; a felvonások között operasztárok interjúvolják fellépő kollégáikat – s e megismételhetetlen pillanatok tanúiként úgy lehetünk részesei az előadásnak, hogy közben az operaénekesekkel közvetlen, szinte személyes élményekhez jutunk.

 
 

A Met a legnagyobbakat hozza elérhető közelségbe. Szó szerint, tehát képben is, ami tán új kihívás a legkiválóbb énekesek számára is, hiszen a HD mozi nem film, nincs lehetőség ismételni, cizellálni, újra venni; de nem is színházi előadás: egy világközvetítés közönségével képtelenség együtt rezdülni, intim pillanatokat teremteni. Az élő rádiós közvetítés hosszú évtizedek óta megszokott a Metropolitan előadásaiban fellépő énekesek számára – ám itt észrevétlen mikrofonok helyett mozgó kamerák tömege pásztáz földön, vízen, levegőben: nemcsak hanggal nem lehet hibázni, de minden mozdulatnak, pillantásnak tökéletesnek kell lennie. Lám, a négyszáz éves operakultúra virágában van, és ma is képes erőpróbák elé állítani az énekeseket.

A 125 éves amerikai operaház által életre hívott "Live in HD" pedig szép csendben a globalizáció részévé teszi az operát. Egy-egy közvetítés egymástól mérföldekre élő, különböző kultúrákhoz tartozó emberek tömegeit kapcsolja össze. Pedig a Metropolitan nem csinál mást, mint folytatja évtizedek óta tartó missziós tevékenységét: megpróbálja a legszélesebb közönséghez eljuttatni az operát. A Met a kezdetektől fogva a legjobbakkal dolgozik: mai dirigensei személyében Toscanini és Mahler utódai lépnek a karmesteri dobogóra, a világ operaénekesei számára pedig ma is a legnagyobb rang a Metropolitan Opera színpadára lépni. A ház az általuk létrehozott világszínvonalú előadásokat – 1931 óta minden időben a legkomolyabb technikai lehetőségeket megragadva – igyekszik közkinccsé tenni. 1977-ben már több mint négymillió néző nézhette a Bohémélet közvetítését. A "Live in HD" program előadásait egy időben élvezheti Dél-Amerika, Ázsia, Európa és Ausztrália közönsége, a New-York-i fiatalok pedig egy oktatási program részeként saját iskolájukban, ingyenesen ismerhetik meg az opera világát a Met jóvoltából. S hogy ebből nekünk mi a nyereségünk? Például az, hogy naprakészen ismerhetjük meg a Metropolitan kínálatát, vagy az, nemcsak otthoni "ketyeréink" által, kis képernyőn, hanem más módon is megismerkedhetünk a jelen operaóriásaival. Márciusban például láthatjuk a hirtelen és korán elhunyt Anthony Minghella, Az angol beteg rendezője által színpadra állított Pillangókisasszonyt, amelynek címszerepére még Minghella választotta a chilei születésű Cristina Gallardo-Domás-t , valamit a Mary Zimmerman által megálmodott Az alvajárót, s benne Natalie Dessay oldalán az egyik legfelkapottabb operamacsót, Juan Diego Flórezt.

A "Live in HD" műsorszerkesztése hűen követi a színház repertoár-összeállítási hagyományait. A programban a korai operáktól a kortársig minden korszak darabjaira hangsúlyos figyelem vetül. Ha a cél az, hogy százezrek ismerjék és szeressék meg a legkomplexebb művészeti ágat, csak így érdemes. S hogy a digitális operaközvetítés után mi jöhet még? Talán újra atomjaira hullanak a nagy operaszerető közösségek, és visszabújunk lakásainkba. Mert a vége most már csak az lehet, hogy Florez kilép a tévéből – ahogy annak idején Mézga Géza otthonában, a Köbüki-féle készülékből Harangozó Teri.

(A Metropolitan Opera a Müpában - Művészetek Palotája - Előadóterem (Budapest)
2009. március 7. 19:00 - Puccini: Madame Butterfly (Pillangókisasszony), km.: Cristina Gallardo-Domás (Csocsoszán), Maria Zifchak (Suzuki), Marcello Giordani (Pinkerton), Dwayne Croft (Sharpless), a Metropolitan Opera Zenekara és Kórusa, vez.: Patrick Summers, rend.: Anthony Minghella
2009. március 21. 18:00 - Bellini: La Sonnambula (Az alvajáró), km.: Natalie Dessay (Amina), Juan Diego Flórez (Elvino), Michele Pertusi (Rodolpho), a Metropolitan Opera Zenekara és Kórusa, vez.: Evelino Pidó, rend.: Mary Zimmerman
Élő közvetítések magyar feliratozással)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól – az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül. Utánajártunk a kultregény titkának.
Klasszikus

Takács-Nagy Gábor és Kovács János kapta meg a Cziffra Fesztivál életműdíját

Vasárnap este, a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén átadták a rendezvény díjait. Fiatal tehetségek és
Könyv

Elhunyt Csukás István

Süsü, Pom-pom és a Nagy Ho-ho-ho-horgász alkotója 83 éves volt.
Klasszikus

Újabb ősbemutatóval vár a Régizene Fesztivál a Müpában

Február 28. és március 8. között várja közönségét a Régizene Fesztivál, amelyen A Felvilágosodás Korának Zenekara, Rohmann Ditta, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar egyaránt fellép.
Zenés színház

A milánói Scala is bezár a koronavírus miatt

Pánikhangulat van Olaszországban, miután száz fölé emelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma. Operaházak is bezárnak, a velencei karnevált félbeszakították.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Egyiptom királyaként mutatkozik be Köpeczi Sándor az Aidában

Egyiptom királyának szerepét Köpeczi Sándor énekli az Erkel Színház februári Aida-előadásaiban. A fiatal magyar basszista januárban Verdi-interpretációjáért különdíjat nyert a barcelonai Gran Teatre del Liceuban megrendezett, rangos Teatro Viñas nemzetközi dalversenyen.
Zenés színház hír

A milánói Scala is bezár a koronavírus miatt

Pánikhangulat van Olaszországban, miután száz fölé emelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma. Operaházak is bezárnak, a velencei karnevált félbeszakították.
Zenés színház magazin

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Zenés színház ajánló

Mozart zenéje kíséri az apokalipszist a k2 Színház új előadásán

A k2 Színház új, abszurd és melankolikus bemutatója Mozart Dies irae-szekvenciájából indul ki, hogy a Requiem hangjain keresztül rákérdezzen, miért akarja megúszni az európai ember újra és újra a poklok poklát.
Zenés színház árvíz

Még egy árvíz, és nem menekül meg a velencei La Fenice operaház

Túlélte az árvizet Velence operaháza, de szakértők arra figyelmeztetnek, jelen állapotában az épület nem állna ellen még egy áradásnak.