Zenés színház

Olyan mozi, hogy valami csuda

2009.03.06. 00:00
Ajánlom
Sokan, sokszor kilátásba helyezték már az opera pusztulását. Mások azt mondják, hogy a műfaj közönsége harminc éve épp ilyen öreg volt, mint manapság. Közelebbről szemlélődve azonban nemcsak azt látjuk, hogy van közönség, méghozzá minden korosztályból, hanem azt is, hogy az opera csodálatosan felvette a világ tempóját, és jön, jön, jön!

Messziről kezdem: 1894-ben Párizsban mutatták be először Massenet Thais című művét. Mi magyarok legutóbb a Müpa vetítővásznán láthattuk a Metropolitan előadásában – műholdak segítségével, egyenesben. Januárban a Müpa honlapján olvasom a New York-i recenzens írását, amelyben az egekig dicséri a főszerepet éneklő Renée Fleminget, és megjegyzi: "utoljára éppen 30 éve, 1978-ban, a csodálatos Beverly Sills "birtokában" vállalkozott a New York-i Metropolitan Operaház erre a bemutatóra."

1894-ben nagyobb sanszunk lett volna Párizsba utazni, mint 1978-ban Amerikába. Évtizedekkel azelőtt bezártak minket – "szerencsére" operaénekeseinket is –, így maradt nekünk a magyar operakultúra, amelybe azért be-becsöppent egy-egy külföldi nagyság és a rádió. Az arra érdemes darabokat arra érdemes művészekkel megfilmesítették, így énekeseinket a tévében is láthattuk, akit érdekelt, megismerhette a Bánk bánt fekete-fehérben és színesben, részletekben, egészben, és filmre rendezve. Idővel sorra szivárogtak be a külföldi operafilmek, míg mára opera DVD-k széles választéka áll rendelkezésünkre, mi több, közeli és távoli operaházak teljes repertoárja, amelyből kedvünkre szemezgethetünk, az internetes jegyrendelés perceket vesz csupán igénybe. Operát tehát bárhol, bárhogyan élvezhetünk.

 
 

A 21. század küszöbét épp csak átlépve mégis olyan, sosem látott különlegességgel állt elő a Metropolitan Opera, amely az eddig elérhető lehetőségeket mintegy elegyíti. A "Live in HD" közvetítések a legmodernebb digitális technika segítségével történő opera-élőadások (sic!), amelyek a világ bármely pontján foghatók és megtekinthetők. Magyarországon először a Művészetek Palotája kötött szerződést a kontinenseken átívelő programra. Hogy mit is elegyít az operamozi? A színház élményét, a film adta képi élményt, az élő hang élményét, és ha még nem elég, a kulissza varázsát.

Így eshet meg, hogy a fent említett Renée Fleminget egyszer főszerepben, máskor házigazdaként láthatjuk, vagy éppen az, hogy a színpadon maradhatunk, miután lemegy a függöny – megleshetjük, amint Roberto Alagna törölgeti könnyáztatta szemeit. Olyan karmestereket kísérhetünk az árokba, mint James Levine, vagy Jesús López-Cobos; a felvonások között operasztárok interjúvolják fellépő kollégáikat – s e megismételhetetlen pillanatok tanúiként úgy lehetünk részesei az előadásnak, hogy közben az operaénekesekkel közvetlen, szinte személyes élményekhez jutunk.

 
 

A Met a legnagyobbakat hozza elérhető közelségbe. Szó szerint, tehát képben is, ami tán új kihívás a legkiválóbb énekesek számára is, hiszen a HD mozi nem film, nincs lehetőség ismételni, cizellálni, újra venni; de nem is színházi előadás: egy világközvetítés közönségével képtelenség együtt rezdülni, intim pillanatokat teremteni. Az élő rádiós közvetítés hosszú évtizedek óta megszokott a Metropolitan előadásaiban fellépő énekesek számára – ám itt észrevétlen mikrofonok helyett mozgó kamerák tömege pásztáz földön, vízen, levegőben: nemcsak hanggal nem lehet hibázni, de minden mozdulatnak, pillantásnak tökéletesnek kell lennie. Lám, a négyszáz éves operakultúra virágában van, és ma is képes erőpróbák elé állítani az énekeseket.

A 125 éves amerikai operaház által életre hívott "Live in HD" pedig szép csendben a globalizáció részévé teszi az operát. Egy-egy közvetítés egymástól mérföldekre élő, különböző kultúrákhoz tartozó emberek tömegeit kapcsolja össze. Pedig a Metropolitan nem csinál mást, mint folytatja évtizedek óta tartó missziós tevékenységét: megpróbálja a legszélesebb közönséghez eljuttatni az operát. A Met a kezdetektől fogva a legjobbakkal dolgozik: mai dirigensei személyében Toscanini és Mahler utódai lépnek a karmesteri dobogóra, a világ operaénekesei számára pedig ma is a legnagyobb rang a Metropolitan Opera színpadára lépni. A ház az általuk létrehozott világszínvonalú előadásokat – 1931 óta minden időben a legkomolyabb technikai lehetőségeket megragadva – igyekszik közkinccsé tenni. 1977-ben már több mint négymillió néző nézhette a Bohémélet közvetítését. A "Live in HD" program előadásait egy időben élvezheti Dél-Amerika, Ázsia, Európa és Ausztrália közönsége, a New-York-i fiatalok pedig egy oktatási program részeként saját iskolájukban, ingyenesen ismerhetik meg az opera világát a Met jóvoltából. S hogy ebből nekünk mi a nyereségünk? Például az, hogy naprakészen ismerhetjük meg a Metropolitan kínálatát, vagy az, nemcsak otthoni "ketyeréink" által, kis képernyőn, hanem más módon is megismerkedhetünk a jelen operaóriásaival. Márciusban például láthatjuk a hirtelen és korán elhunyt Anthony Minghella, Az angol beteg rendezője által színpadra állított Pillangókisasszonyt, amelynek címszerepére még Minghella választotta a chilei születésű Cristina Gallardo-Domás-t , valamit a Mary Zimmerman által megálmodott Az alvajárót, s benne Natalie Dessay oldalán az egyik legfelkapottabb operamacsót, Juan Diego Flórezt.

A "Live in HD" műsorszerkesztése hűen követi a színház repertoár-összeállítási hagyományait. A programban a korai operáktól a kortársig minden korszak darabjaira hangsúlyos figyelem vetül. Ha a cél az, hogy százezrek ismerjék és szeressék meg a legkomplexebb művészeti ágat, csak így érdemes. S hogy a digitális operaközvetítés után mi jöhet még? Talán újra atomjaira hullanak a nagy operaszerető közösségek, és visszabújunk lakásainkba. Mert a vége most már csak az lehet, hogy Florez kilép a tévéből – ahogy annak idején Mézga Géza otthonában, a Köbüki-féle készülékből Harangozó Teri.

(A Metropolitan Opera a Müpában - Művészetek Palotája - Előadóterem (Budapest)
2009. március 7. 19:00 - Puccini: Madame Butterfly (Pillangókisasszony), km.: Cristina Gallardo-Domás (Csocsoszán), Maria Zifchak (Suzuki), Marcello Giordani (Pinkerton), Dwayne Croft (Sharpless), a Metropolitan Opera Zenekara és Kórusa, vez.: Patrick Summers, rend.: Anthony Minghella
2009. március 21. 18:00 - Bellini: La Sonnambula (Az alvajáró), km.: Natalie Dessay (Amina), Juan Diego Flórez (Elvino), Michele Pertusi (Rodolpho), a Metropolitan Opera Zenekara és Kórusa, vez.: Evelino Pidó, rend.: Mary Zimmerman
Élő közvetítések magyar feliratozással)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.