Zenés színház

Öngyilkos tinisztori-musical az elmúlt Broadway-évad legnagyobb szenzációja

2018.09.20. 09:55
Ajánlom
Igazi fiatal zsenipáros áll a Dear Evan Hansen című musical mögött, akik két éven belül nyerték el az Oscart, a Tonyt és a Grammyt is. A musicalban komplex, ellentmondásos karakterekkel mutatnak be kemény és fontos témákat.

Az egyik leginkább figyelemre méltó show a színházi musicalek történetében!

- írta róla a Washington Post. A Dear Evan Hansen a tavalyi Broadway-évad egyik legsikeresebb darabja volt, a három éve berobbanó Hamiltonnal, vagy az idén, hatalmas hírverés közepette debütáló Harry Potter and the Cursed Childdal ellentétben viszont, ha borsos áron is, de be lehet jutni rá. Sőt, még egy-két üres szék is akadt az augusztus végi, esti előadáson. A darabot 2017-ben 9 Tony-díjra jelölték, ebből hatot meg is nyert, közte a Legjobb musical díját, idén pedig a Grammy-n is díjazták. Nemsokára megjelenik young adult könyvadaptációja, és megkezdi szereplését Kanadában is. Nem szokásos zenés darabról van szó a műfajtól szokatlanul nehezen emészthető, sőt, néhol kifejezetten sötét előadás –, de olyan komplex élményt nyújt, amiből tényleg nem sok akad a színházakban. 

20819569_1916840478554882_3706293679693589741_o-173901.jpg

Részlet a Dear Evan Hansen című musicalből (Fotó/Forrás: A Dear Evan Hansen Facebook-oldala)

Főhőse, Evan Hansen gátlásos, zárkózott gimnazista, aki még akkor is szorong, ha a pizzafutárral kell pár szót váltania. Persze ő is arra vágyik, mint minden tinédzser, hogy legcsinosabb osztálytársa, Zoe Murphy végre észrevegye, hogy befogadják az iskolában, hogy az őt egyedül nevelő édesanyja megértse őt. Pszichológusától egyszerű feladatot kap önbizalma növelésére: minden nap levelet kell írnia magának.

Kedves Evan Hansen, a mai egy jó nap lesz, mert...

A bonyodalom akkor kezdődik, mikor a vele vitát és verekedést provokáló osztálytársa, Connor Murphy (szerelmének bátyja) elveszi tőle egyik ilyen levelét amelyben a tanáccsal ellentétben pont nem azt részletezte, minek kellene örülnie, hanem hogy mitől szenved. Connor öngyilkos lesz, zsebében pedig megtalálják az Evan Hansen-nek címzett levelet, Evan pedig hazugságok bonyolult hálójába keveredik. Megpróbál vigaszt nyújtani Connor szüleinek, akik a levél miatt azt hiszik, ő volt Connor legjobb barátja; közben pedig Zoe-hoz is közelebb kerül. Újabb leveleket ír egyik, hozzám hasonlóan magányos osztálytársa segítségével, amelyek azt hivatottak bizonyítani, hogy ő és Connor barátok voltak. Mivel mindketten a többiektől elszigetelve éltek, Evan pontosan tudja, mit érezhetett Connor. Leveleiben egy olyan barátságot hazudik, amelyre mindig is vágyott, de soha nem adatott meg neki. Nemcsak Connor emlékét próbálja megmenteni, de saját magát is hazugságaival. A gondosan felépített hamis emlékekből viszont úgy néz ki, nemcsak Evan profitál, hanem mindenki a környezetében.

A  darab tele van elveszett karakterekkel, amelyek mindegyike bonyolult és zaklatott sorsot rejt magában. 

Az összetett sztori miatt egy-egy szereplőnek viszont sokszor csak egyetlen dal erejéig van lehetősége megmutatni a karakterének összetettségét ez minden esetben sikerül is, hála a remek hangszerelésnek és a dalszövegeknek.

13418371_1718980325007566_9024970154943569218_o-174242.jpg

Részlet a Dear Evan Hansen című musicalből (Fotó/Forrás: A Dear Evan Hansen Facebook-oldala)

Az egész musicalt átlengi a legjobb dramedyk keserédessége: egyszerűen nem lehet eldönteni, mit is érezzen az ember. A dalokért és szövegért felelő Benj Pasek és Justin Paul a bemutató óta igazi sztár-szerzőkké váltak, a Tony-díjukkal egy évben Oscart is nyertek az utóbbi idők legjobb musicaléért, a Kalifornia álomért, idén pedig már A legnagyobb showmanért söprik be az elismeréseket. Az Evan Hansenhez írt dalaik egyszerre szívszorítóak, iróniával és életigenléssel teltek. Maga a sztorit egyébként Pasek középiskolai élményei ihlették. Egy magányos osztálytársa öngyilkos lett, a tragédia után pedig hirtelen mindenki úgy emlékezett vissza az áldozatra, mintha a legjobb barátok lettek volna ez a téma a közösségi médiával megspékelve az Evan Hansenben is hangsúlyos szerepet kap.

A Dear Evan Hansen nemcsak élvezetes és összetett élmény, de fontos darab is: olyan forró témákkal foglalkozik nyíltan és összetetten, mint a közösségi média, a depresszió és az öngyilkosság. Mivel sem a sztori, sem karakterei nem fekete-fehérek, kiváló táptalajt nyújt az ezekkel kapcsolatos vitáknak. Evan Hansennel például képtelenség nem együtt érezni, de hazugságai miatt, ahogy a Slate esszéje is rámutat, közel sem egyértelműen pozitív hős. Az előadás talán legnagyobb gyengesége, hogy dramaturgiája kissé egyenetlen: az első felvonásban gondosan felépített karakterek és konfliktus váratlanul és hirtelen éri el a tetőpontot, majd szinte rögtön a finálé következik. 

A darabot első ízben 2015-ben mutatták be Washingtonban, ezt követte 2016-ban az Off-Broadway bemutató, majd ugyanebben az évben a Broadway-debütálás a Music Box nevű színházban. A főszerepet alakító, tavaly ezért a Tony-t is elnyerő Ben Platt, ahogy az a Broadway-n lenni szokott, már nem játssza a darabot (egyedül a Connor anyját alakító Jennifer Laura Thompson maradt meg az eredeti cast-ból), de az őt helyettesítő Taylor Trensch is félelmetesen nagyot alakít. (Ezzel azok is egyetértenek, akik az eredeti felállásban is látták a musicalt.) A Dear Evan Hansen semmilyen értelemben nem a megszokott, tipikus zenés Broadway-siker  sokkal több annál.

Bárcsak az ilyenek is eljutnának hozzánk.

EGOT, a szórakoztatóvilág legelitebb klubja

Kapcsolódó

EGOT, a szórakoztatóvilág legelitebb klubja

A Jézus Krisztus Szupersztár legújabb feldolgozásának díjazásával tovább nőtt az EGOT-győztesek névsora - a legnagyobb díjakat elnyerő művészek tartoznak ebbe a kiváltságos klubba.

Ültem a Jóbarátok kanapéján, fogtam Oscar-szobrot és még a Teszlek Süveg is beosztott

Ültem a Jóbarátok kanapéján, fogtam Oscar-szobrot és még a Teszlek Süveg is beosztott

Az egyik legpatinásabb amerikai filmstúdió programja egyszerre ad betekintést a filmkészítés kulisszatitkaiba, és reklámozza szenvtelenül a saját termékeit. Nemcsak azt tudhatjuk meg az ilyen programokon, miért néz ki minden amerikai utca ugyanúgy a filmeken, de akár a klasszikus filmekből származó kincsekre is bukkanhatunk.

Bajban a Broadway?

Bajban a Broadway?

Az erős karácsonyi időszak ellenére 2015-ben 8 millió dollárral (2,3 milliárd forinttal) kevesebb lett a Broadway bevétele, mint egy évvel korábban, és a nézőszám is csökkent.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.
Vizuál

A kozmikus leheletet jeleníti meg a következő Velencei Biennálé magyar pavilonjának installációja

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a következő Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását.
Színház

Bátyai Éva: „Megtanultam szeretni a nehézségeket”

Bátyai Éva pályája során számos zenés előadásban szerepelt, de thrillerben ez idáig még nem játszott. Az Újszínház színésznőjével új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán a készülő krimi-musicalről, a leghálásabb közönségről, az összetartó társulat erejéről, valamint arról is beszélgettünk, mi mindenre tanítja őt a futás.
Klasszikus

Egy kézfogás múlt és jövő között

Snétberger Ferenc és Tehetség Programjának négy növendéke adott koncertet január 26-án a berlini Collegium Hungaricumban az auschwitzi haláltábor felszabadításának nyolcvanadik évfordulója alkalmából, a holokauszt szinti és roma áldozataira emlékezve.
Vizuál

Egy kutyát is perbe fognak a 15. Frankofón Filmnapokon

Február 27. és március 9. között rendezik meg a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben huszonhárom kortárs frankofón alkotást nézhet meg a közönség eredeti nyelven, magyar felirattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Zenés színház interjú

Megtalálni az emberit – három fiatal karmester a Magyar Állami Operaházban

Három olyan fiatal karmestert szólítunk meg, akikben egy dolog biztosan közös, az OPERA művészeti vezetése látja bennük a tehetséget, a lehetőséget, ezért kellően komoly feladatokat is rájuk bíz.
Zenés színház ajánló

Egy disztópikus Skóciába utazhatunk Verdi Macbethjének operaházi előadásán

A New York-i Metropolitan sztárja, George Gagnidze és Kálmándy Mihály címszereplésével, Boross Csilla és Rálik Szilvia női főszereplésével mutatja be Verdi Macbethjét február 22-én a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház ajánló

Újra az Operaházban látható Anna Netrebko és Yusif Eyvazov

A Bohémélet, a Manon Lescaut, a Pillangókisasszony, a Tosca és a Turandot közkedvelt részletei is elhangoznak Anna Netrebko és Yusif Eyvazov áriaestjén március 23-án az Operaházban.