Zenés színház

Öngyilkos tinisztori-musical az elmúlt Broadway-évad legnagyobb szenzációja

2018.09.20. 09:55
Ajánlom
Igazi fiatal zsenipáros áll a Dear Evan Hansen című musical mögött, akik két éven belül nyerték el az Oscart, a Tonyt és a Grammyt is. A musicalban komplex, ellentmondásos karakterekkel mutatnak be kemény és fontos témákat.

Az egyik leginkább figyelemre méltó show a színházi musicalek történetében!

- írta róla a Washington Post. A Dear Evan Hansen a tavalyi Broadway-évad egyik legsikeresebb darabja volt, a három éve berobbanó Hamiltonnal, vagy az idén, hatalmas hírverés közepette debütáló Harry Potter and the Cursed Childdal ellentétben viszont, ha borsos áron is, de be lehet jutni rá. Sőt, még egy-két üres szék is akadt az augusztus végi, esti előadáson. A darabot 2017-ben 9 Tony-díjra jelölték, ebből hatot meg is nyert, közte a Legjobb musical díját, idén pedig a Grammy-n is díjazták. Nemsokára megjelenik young adult könyvadaptációja, és megkezdi szereplését Kanadában is. Nem szokásos zenés darabról van szó a műfajtól szokatlanul nehezen emészthető, sőt, néhol kifejezetten sötét előadás –, de olyan komplex élményt nyújt, amiből tényleg nem sok akad a színházakban. 

20819569_1916840478554882_3706293679693589741_o-173901.jpg

Részlet a Dear Evan Hansen című musicalből (Fotó/Forrás: A Dear Evan Hansen Facebook-oldala)

Főhőse, Evan Hansen gátlásos, zárkózott gimnazista, aki még akkor is szorong, ha a pizzafutárral kell pár szót váltania. Persze ő is arra vágyik, mint minden tinédzser, hogy legcsinosabb osztálytársa, Zoe Murphy végre észrevegye, hogy befogadják az iskolában, hogy az őt egyedül nevelő édesanyja megértse őt. Pszichológusától egyszerű feladatot kap önbizalma növelésére: minden nap levelet kell írnia magának.

Kedves Evan Hansen, a mai egy jó nap lesz, mert...

A bonyodalom akkor kezdődik, mikor a vele vitát és verekedést provokáló osztálytársa, Connor Murphy (szerelmének bátyja) elveszi tőle egyik ilyen levelét amelyben a tanáccsal ellentétben pont nem azt részletezte, minek kellene örülnie, hanem hogy mitől szenved. Connor öngyilkos lesz, zsebében pedig megtalálják az Evan Hansen-nek címzett levelet, Evan pedig hazugságok bonyolult hálójába keveredik. Megpróbál vigaszt nyújtani Connor szüleinek, akik a levél miatt azt hiszik, ő volt Connor legjobb barátja; közben pedig Zoe-hoz is közelebb kerül. Újabb leveleket ír egyik, hozzám hasonlóan magányos osztálytársa segítségével, amelyek azt hivatottak bizonyítani, hogy ő és Connor barátok voltak. Mivel mindketten a többiektől elszigetelve éltek, Evan pontosan tudja, mit érezhetett Connor. Leveleiben egy olyan barátságot hazudik, amelyre mindig is vágyott, de soha nem adatott meg neki. Nemcsak Connor emlékét próbálja megmenteni, de saját magát is hazugságaival. A gondosan felépített hamis emlékekből viszont úgy néz ki, nemcsak Evan profitál, hanem mindenki a környezetében.

A  darab tele van elveszett karakterekkel, amelyek mindegyike bonyolult és zaklatott sorsot rejt magában. 

Az összetett sztori miatt egy-egy szereplőnek viszont sokszor csak egyetlen dal erejéig van lehetősége megmutatni a karakterének összetettségét ez minden esetben sikerül is, hála a remek hangszerelésnek és a dalszövegeknek.

13418371_1718980325007566_9024970154943569218_o-174242.jpg

Részlet a Dear Evan Hansen című musicalből (Fotó/Forrás: A Dear Evan Hansen Facebook-oldala)

Az egész musicalt átlengi a legjobb dramedyk keserédessége: egyszerűen nem lehet eldönteni, mit is érezzen az ember. A dalokért és szövegért felelő Benj Pasek és Justin Paul a bemutató óta igazi sztár-szerzőkké váltak, a Tony-díjukkal egy évben Oscart is nyertek az utóbbi idők legjobb musicaléért, a Kalifornia álomért, idén pedig már A legnagyobb showmanért söprik be az elismeréseket. Az Evan Hansenhez írt dalaik egyszerre szívszorítóak, iróniával és életigenléssel teltek. Maga a sztorit egyébként Pasek középiskolai élményei ihlették. Egy magányos osztálytársa öngyilkos lett, a tragédia után pedig hirtelen mindenki úgy emlékezett vissza az áldozatra, mintha a legjobb barátok lettek volna ez a téma a közösségi médiával megspékelve az Evan Hansenben is hangsúlyos szerepet kap.

A Dear Evan Hansen nemcsak élvezetes és összetett élmény, de fontos darab is: olyan forró témákkal foglalkozik nyíltan és összetetten, mint a közösségi média, a depresszió és az öngyilkosság. Mivel sem a sztori, sem karakterei nem fekete-fehérek, kiváló táptalajt nyújt az ezekkel kapcsolatos vitáknak. Evan Hansennel például képtelenség nem együtt érezni, de hazugságai miatt, ahogy a Slate esszéje is rámutat, közel sem egyértelműen pozitív hős. Az előadás talán legnagyobb gyengesége, hogy dramaturgiája kissé egyenetlen: az első felvonásban gondosan felépített karakterek és konfliktus váratlanul és hirtelen éri el a tetőpontot, majd szinte rögtön a finálé következik. 

A darabot első ízben 2015-ben mutatták be Washingtonban, ezt követte 2016-ban az Off-Broadway bemutató, majd ugyanebben az évben a Broadway-debütálás a Music Box nevű színházban. A főszerepet alakító, tavaly ezért a Tony-t is elnyerő Ben Platt, ahogy az a Broadway-n lenni szokott, már nem játssza a darabot (egyedül a Connor anyját alakító Jennifer Laura Thompson maradt meg az eredeti cast-ból), de az őt helyettesítő Taylor Trensch is félelmetesen nagyot alakít. (Ezzel azok is egyetértenek, akik az eredeti felállásban is látták a musicalt.) A Dear Evan Hansen semmilyen értelemben nem a megszokott, tipikus zenés Broadway-siker  sokkal több annál.

Bárcsak az ilyenek is eljutnának hozzánk.

EGOT, a szórakoztatóvilág legelitebb klubja

Kapcsolódó

EGOT, a szórakoztatóvilág legelitebb klubja

A Jézus Krisztus Szupersztár legújabb feldolgozásának díjazásával tovább nőtt az EGOT-győztesek névsora - a legnagyobb díjakat elnyerő művészek tartoznak ebbe a kiváltságos klubba.

Ültem a Jóbarátok kanapéján, fogtam Oscar-szobrot és még a Teszlek Süveg is beosztott

Ültem a Jóbarátok kanapéján, fogtam Oscar-szobrot és még a Teszlek Süveg is beosztott

Az egyik legpatinásabb amerikai filmstúdió programja egyszerre ad betekintést a filmkészítés kulisszatitkaiba, és reklámozza szenvtelenül a saját termékeit. Nemcsak azt tudhatjuk meg az ilyen programokon, miért néz ki minden amerikai utca ugyanúgy a filmeken, de akár a klasszikus filmekből származó kincsekre is bukkanhatunk.

Bajban a Broadway?

Bajban a Broadway?

Az erős karácsonyi időszak ellenére 2015-ben 8 millió dollárral (2,3 milliárd forinttal) kevesebb lett a Broadway bevétele, mint egy évvel korábban, és a nézőszám is csökkent.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Rolla János

A Kossuth-díjas hegedűművész, a Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének oktatója és korábbi tanszékvezetője hetvenkilenc éves volt – tudatta a szomorú hírt a Zeneakadémia.
Színház

Otthonából üzent Szász Júlia

„Jobban vagyok már, lassan, de biztosan gyógyulgatok” – írta Instagram-bejegyzésében a Nemzeti Színház balesetet szenvedett művésze, aki egyúttal megköszönte az elmúlt hetekben kapott rengeteg támogatást.
Klasszikus

„Micsoda tűz gyúlt benne a színpadon” – Vass Lajos emlékezik Rolla Jánosra

A hetvenkilenc éves korában elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész, a Liszt Ferenc Kamarazenekar egykori koncertmestere több szállal kötődött az Óbudai Társaskörhöz, ahol legutolsó koncertjét is adta. Emlékét az intézmény igazgatója, Vass Lajos idézte fel.
Zenés színház

Presser Gábor és Sztevanovity Dusán dalaival érkezik a Pinokkió a Vígszínházba

A padlás óta először dolgozott együtt zenés előadáson a két alkotó. A Keresztes Tamás rendezésében készült produkciót december 9-én és 10-én mutatják be. Az alkotók az eredeti Collodi-regényre támaszkodtak.
Plusz

Visszakerült a kereszt a Notre-Dame csúcsára

A 2019-es tűzben súlyosan megrongálódott párizsi Notre-Dame székesegyház újjáépített huszártornyára december 6-án került vissza a kereszt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Presser Gábor és Sztevanovity Dusán dalaival érkezik a Pinokkió a Vígszínházba

A padlás óta először dolgozott együtt zenés előadáson a két alkotó. A Keresztes Tamás rendezésében készült produkciót december 9-én és 10-én mutatják be. Az alkotók az eredeti Collodi-regényre támaszkodtak.
Zenés színház interjú

A negyedik te magad légy! – Pacsay Attila zeneszerző az Artabanról

Különleges, az érzékszerveinkkel játszó előadásnak ad otthont decemberben az Eiffel Műhelyház: Pacsay Attila zenéjével és Almási-Tóth András szövegével jön létre az új magyar kamarazene-ciklus. Az Artaban című darabról a zeneszerzőt faggattuk.
Zenés színház hír

Negyven százalékkal csökkenti kórusa létszámát a Bayreuthi Ünnepi Játékok

A neves Wagner-fesztivál anyagi nehézségekkel indokolta, hogy százharmincnégy fős énekkarát mindössze nyolcvan főre csökkenti. A Német Opera- és Táncegyüttesek Szövetsége azt javasolta az Ünnepi Játékok vezetőségének, fontolják meg a döntést.
Zenés színház ajánló

Eötvös Péter-ősbemutatóra készül az Opera

A zeneszerző Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című regényéből írt Valuska címmel operát, amelyet december 2-án mutat be a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.
Zenés színház kritika

A nevetés védelme – Ligeti-bemutató Bécsben

A Ligeti-évforduló alkalmából újabb darabbal gyarapodott a magyar művek (egyébként nem túl nagy) száma a nemzetközi operarepertoáron. A Le Grand Macabre november 17-i előadásán jártunk.