Zenés színház

Operahuligánok még nincsenek

2013.03.28. 16:15
Ajánlom
A 2008-ban alapított Armel Operafesztivált 2013-ban hatodik alkalommal rendezik meg Szegeden. Mint a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának dékánja és a szegedi Alliance Française elnöke, Dr. Csernus Sándor kissé szarkasztikusan megjegyezte, operahuligánok még nem verik szét a várost egy-egy bemutató után, de a fesztivál fontos vonásokkal gazdagítja Szeged kulturális arculatát.

Az énektechnikai és színpadi előadói képességeket, rátermettséget egyaránt igénylő versenyen ebben az évben nem öt, hanem tíz produkcióra keresnek jelentkezőket. A hagyomány ugyanakkor csak átmenetileg változik: mivel az egyes tavaszi versenyfordulók, illetve a produkciók őszi színpadra állítása között meglehetősen rövid idő állt a résztvevők rendelkezésére ahhoz, hogy igazán testre szabják, önmagukhoz formálják az egyes szerepeket és operákat (különösen a kortárs kompozíciók esetében jelentett ez problémát), a szervezők az idei évtől kezdve a tavaszi versenyeken mindig a következő naptári év fesztiválprogramjának résztvevőit fogják kiválasztani. Ehhez azonban az szükséges, hogy az április-májusi fordulókon a 2013 őszén színpadra kerülő produkciók mellett a 2014-es darabokra is nevezhessenek a leendő szereplők. (A következő évtől tehát újra a régi rend lép életbe, húsz helyett tíz művészre váró szereppel, éppen csak egy évvel előre tervezve.)

 A verseny első fordulójában ezúttal a Zeneakadémia is részt vesz: a hangi adottságokat, az énektudást próbára tevő megmérettetés magyarországi helyszínét az egyetem biztosítja április 14-én. A párizsi válogatóra ezúttal is a Théâtre du Châtelet-ban kerül sor csaknem tíz nappal később, április 22-24-én. A Zeneakadémián Zalánki Rita, Párizsban Héléne Blanc biztosítja a zongorakísértet, a zsűri tagjai pedig Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, illetve Budapesten Pál Tamás, a francia fővárosban Raymond Duffaut lesznek. (A második forduló döntnökei között a szegedi produkcióban érdekelt, önmagát a rendezvénysorozat "házmestereként" aposztrofáló Gyüdi így természetesen nem szerepel.)

A második fordulóra, amelyre az első rosta hatvan továbbjutójának részvételével kerül sor Szegeden május 25-26-án, összeáll a rendezők névsora is, mivel ők, valamint a fesztiválon részt vevő színházak igazgatói és a leendő karmesterek választják ki a színpadi adottságaik alapján legrátermettebbnek ítélt húsz főszereplőt. Ebben a fordulóban a versenyzőknek éppen ezért a "bemutatkozásként" értékelt ária mellett a rendezőkkel közös munkát igénylő workshopon is részt kell venniük.

Maga a valódi verseny, az egyes operaprodukciók közti megmérettetés október 6-án kezdődik Szegeden (pontosabban a tavalyi kezdeményezést idén is megtartva a budapesti Uránia Filmszínház dísztermében, itt kerül sor ugyanis a fesztivál nyitókoncertjére, amelyen a Szegedi Szimfonikus Zenekar játszik Steven Mercurio vezényletével), és október 19-ig tart. A házigazda Szegedi Nemzeti Színház Verdi Simon Boccanegrájával, az Isztambuli Állami Opera és Balett Britten Henry James-feldolgozásával, A csavar fordul egyet című kísértettörténetből készült operával, a londoni English Touring Opera Russel Hepplewhite különös, a tervek szerint a közönséget is bevonó, Laikáról, az űrkutyáról szóló gyermekoperájával, a Novi Sadból (Újvidékről) érkező Szerb Nemzeti Színház kortárs produkcióval, a teátrum rijekai születésű vendégkarmestere, Zoran Juranić A nyár utolsó virága című darabjával, a Poznańi Opera pedig Stravinsky remekművével, az Oedipus rex-szel vesz részt a versenyben.

A 2014-es szerepek megformálóit az állandóságot jelentő Szegedi Nemzeti Színház mellett a svájci Théâtre Bienne Soleure, pilseni Josef Kajetán Tyl Színház társulata (Csapó Gyula Phaedrájával neveznek, a rendező Alföldi Róbert lesz), a bécsi Neue Oper és a Tbilisziből érkező Grúz Állami Operaház keresi. Csapó Gyula művén kívül egyébként két másik új kompozíciót is készül színre vinni az Armel, Eötvös Péter és Mester Tamás alkotásainak elkészültére azonban még várni kell. A bemutatókat természetesen csak elhalasztják, nem maradnak el.

A fesztivál emellett kísérőprogramokat is kínál: az érdeklődők közönségtalálkozókon tehetnek fel kérdéseket a rendezőknek, karmestereknek, szereplőknek, de részt vehetnek backstage-túrákon is, amelyeken a színpadra állítás folyamatát figyelhetik meg a világosítók munkájától a sminkesek feladatain át a rendezők tevékenységéig. Az egyes előadások és a díjátadó, mint eddig, továbbra is követhető lesz a Mezzo- és Arte-közvetítések segítségével. Az MTVA részvételéről még folynak a tárgyalások.

Mivel a kezdeményezés, hogy a díjnyertes alkotás színre kerüljön az avignoni fesztiválszínházban, az Opéra-Théâtre d'Avignonban, igen sikeresnek bizonyult, az idén is sor kerül erre: a tavalyi győztest, William Mayer Haláleset a családban című darabját (a New-York-i Center for Contemporary Opera produkciója) június 9-én mutatják be a dél-francia városban. 

Mint Havas Ágnes, a fesztivál igazgatója elmondta, a pénzügyi háttér átalakulóban van. A tapasztalatok szerint az Armel éves költségvetése kétszázmillió forint körül alakul, ebből negyvenmilliót biztosít Szeged városa (ez az összeg az idén is rendelkezésre áll), az állam a korábban megszokott harmincmillió helyett ebben az évben azonban mindössze ötmillió forint támogatást ítélt meg egyelőre, ráadásul az energiaszolgáltatókat sújtó extra financiális terhek miatt a fő szponzor, a DÉMÁSZ részvételére sem lehet a megszokott mértékben számítani. A szervezők ezért külföldi források felé fordulnak.

Az Armel körüli teendőkből a Szegedi Tudományegyetem eddig is aktívan részt vállalt szervezési feladatok intézésével, libretto-fordítások készítésével, 2013-ban azonban külön egyetemi zsűri is jelen lesz a versenyen, akik saját egyetemi díjukat ítélik majd oda az általuk legjobbnak ítélt produkciónak. Dr. Csernus Sándor, a Bölcsészettudományi Kar dékánja beszámolt arról is, hogy az egyetem hallgatói és oktatói számára kedvezményes jegyeket és bérleteket tartanak fenn a versenyelőadásokra. Kérdésre válaszolva biztosította a jelenlévőket, hogy nem csak a frissen indított művészeti mesterképzések (többek között a kurátorképzés) népszerűsége jelzi a kultúra iránti érdeklődést, de a hallgatók körében - ahogyan azt egy pályázat is tükrözte, amelyre az intézmény tizenkét karából nyolcról érkeztek pályamunkák - az opera műfajának léte, kortárs problémái is valódi figyelemre tarthatnak számot.

Ettől, persze, az operahuligánok megjelenésére még várni kell, de a helyzet nem reménytelen.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A magyar feltaláló, akit Amerikában sztárként ünnepelnek

Galériánkban megmutatjuk, hogy készült a nyolcvanas években az eredetileg a tanítványainak szánt, de végül játékká vált Rubik-kocka. Július 13-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Rubik Ernő Kossuth- és állami díjas építészmérnök, tárgytervező. 
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

A dél-afrikai taxist, aki operát énekel az utasainak, felkapta az internet

Egy virális videóval kezdődött az egész: egy Menzi Mngoma nevű Uber-sofőr a Rigolettóból énekelt egy utasának, majd egyre többekhez jutott el az erről készült videó.
Zenés színház interjú

Felmutatni a világ tetejét - Interjú Szemző Tiborral

Óbudán, az Esernyős belső udvarán új szabadtéri kamaraszínházi sorozat indul, amelyben (újra) debütál Szemző Tibor Kőrösi Csoma Sándorról készített opera cinematique műfajú előadása, a Csoma.   
Zenés színház ajánló

Operett show a Vajdahunyadvárban

Július 18-án Magyarország leglátványosabb operett produkcióját tekinthetjük meg a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon. A Monarchia Operett gálaműsora fantasztikus szólistákkal és ruhakölteményekkel varázsolja el a nagyérdeműt.
Zenés színház hír

Koncertfilmmel ünnepelték Jonas Kaufmann 50. születésnapját

Németország, Ausztria és Svájc több mint 200 filmszínházában mutatták be július 10-én, Jonas Kaufmann 50. születésnapján a sztártenor egyik berlini (Waldbühne) koncertjéről készült filmet.
Zenés színház armel

Hogy milyen volt Alföldi Don Giovannija? Profi.

Ha sztárrendező operafavoritot állít színpadra, abból könnyen siker lehet, de nálam Tihanyi Ildi díszletei ágyaztak meg annak, hogy szeressem ezt a Don Giovannit.