Zenés színház

Operahuligánok még nincsenek

2013.03.28. 16:15
Ajánlom
A 2008-ban alapított Armel Operafesztivált 2013-ban hatodik alkalommal rendezik meg Szegeden. Mint a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának dékánja és a szegedi Alliance Française elnöke, Dr. Csernus Sándor kissé szarkasztikusan megjegyezte, operahuligánok még nem verik szét a várost egy-egy bemutató után, de a fesztivál fontos vonásokkal gazdagítja Szeged kulturális arculatát.

Az énektechnikai és színpadi előadói képességeket, rátermettséget egyaránt igénylő versenyen ebben az évben nem öt, hanem tíz produkcióra keresnek jelentkezőket. A hagyomány ugyanakkor csak átmenetileg változik: mivel az egyes tavaszi versenyfordulók, illetve a produkciók őszi színpadra állítása között meglehetősen rövid idő állt a résztvevők rendelkezésére ahhoz, hogy igazán testre szabják, önmagukhoz formálják az egyes szerepeket és operákat (különösen a kortárs kompozíciók esetében jelentett ez problémát), a szervezők az idei évtől kezdve a tavaszi versenyeken mindig a következő naptári év fesztiválprogramjának résztvevőit fogják kiválasztani. Ehhez azonban az szükséges, hogy az április-májusi fordulókon a 2013 őszén színpadra kerülő produkciók mellett a 2014-es darabokra is nevezhessenek a leendő szereplők. (A következő évtől tehát újra a régi rend lép életbe, húsz helyett tíz művészre váró szereppel, éppen csak egy évvel előre tervezve.)

 A verseny első fordulójában ezúttal a Zeneakadémia is részt vesz: a hangi adottságokat, az énektudást próbára tevő megmérettetés magyarországi helyszínét az egyetem biztosítja április 14-én. A párizsi válogatóra ezúttal is a Théâtre du Châtelet-ban kerül sor csaknem tíz nappal később, április 22-24-én. A Zeneakadémián Zalánki Rita, Párizsban Héléne Blanc biztosítja a zongorakísértet, a zsűri tagjai pedig Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, illetve Budapesten Pál Tamás, a francia fővárosban Raymond Duffaut lesznek. (A második forduló döntnökei között a szegedi produkcióban érdekelt, önmagát a rendezvénysorozat "házmestereként" aposztrofáló Gyüdi így természetesen nem szerepel.)

A második fordulóra, amelyre az első rosta hatvan továbbjutójának részvételével kerül sor Szegeden május 25-26-án, összeáll a rendezők névsora is, mivel ők, valamint a fesztiválon részt vevő színházak igazgatói és a leendő karmesterek választják ki a színpadi adottságaik alapján legrátermettebbnek ítélt húsz főszereplőt. Ebben a fordulóban a versenyzőknek éppen ezért a "bemutatkozásként" értékelt ária mellett a rendezőkkel közös munkát igénylő workshopon is részt kell venniük.

Maga a valódi verseny, az egyes operaprodukciók közti megmérettetés október 6-án kezdődik Szegeden (pontosabban a tavalyi kezdeményezést idén is megtartva a budapesti Uránia Filmszínház dísztermében, itt kerül sor ugyanis a fesztivál nyitókoncertjére, amelyen a Szegedi Szimfonikus Zenekar játszik Steven Mercurio vezényletével), és október 19-ig tart. A házigazda Szegedi Nemzeti Színház Verdi Simon Boccanegrájával, az Isztambuli Állami Opera és Balett Britten Henry James-feldolgozásával, A csavar fordul egyet című kísértettörténetből készült operával, a londoni English Touring Opera Russel Hepplewhite különös, a tervek szerint a közönséget is bevonó, Laikáról, az űrkutyáról szóló gyermekoperájával, a Novi Sadból (Újvidékről) érkező Szerb Nemzeti Színház kortárs produkcióval, a teátrum rijekai születésű vendégkarmestere, Zoran Juranić A nyár utolsó virága című darabjával, a Poznańi Opera pedig Stravinsky remekművével, az Oedipus rex-szel vesz részt a versenyben.

A 2014-es szerepek megformálóit az állandóságot jelentő Szegedi Nemzeti Színház mellett a svájci Théâtre Bienne Soleure, pilseni Josef Kajetán Tyl Színház társulata (Csapó Gyula Phaedrájával neveznek, a rendező Alföldi Róbert lesz), a bécsi Neue Oper és a Tbilisziből érkező Grúz Állami Operaház keresi. Csapó Gyula művén kívül egyébként két másik új kompozíciót is készül színre vinni az Armel, Eötvös Péter és Mester Tamás alkotásainak elkészültére azonban még várni kell. A bemutatókat természetesen csak elhalasztják, nem maradnak el.

A fesztivál emellett kísérőprogramokat is kínál: az érdeklődők közönségtalálkozókon tehetnek fel kérdéseket a rendezőknek, karmestereknek, szereplőknek, de részt vehetnek backstage-túrákon is, amelyeken a színpadra állítás folyamatát figyelhetik meg a világosítók munkájától a sminkesek feladatain át a rendezők tevékenységéig. Az egyes előadások és a díjátadó, mint eddig, továbbra is követhető lesz a Mezzo- és Arte-közvetítések segítségével. Az MTVA részvételéről még folynak a tárgyalások.

Mivel a kezdeményezés, hogy a díjnyertes alkotás színre kerüljön az avignoni fesztiválszínházban, az Opéra-Théâtre d'Avignonban, igen sikeresnek bizonyult, az idén is sor kerül erre: a tavalyi győztest, William Mayer Haláleset a családban című darabját (a New-York-i Center for Contemporary Opera produkciója) június 9-én mutatják be a dél-francia városban. 

Mint Havas Ágnes, a fesztivál igazgatója elmondta, a pénzügyi háttér átalakulóban van. A tapasztalatok szerint az Armel éves költségvetése kétszázmillió forint körül alakul, ebből negyvenmilliót biztosít Szeged városa (ez az összeg az idén is rendelkezésre áll), az állam a korábban megszokott harmincmillió helyett ebben az évben azonban mindössze ötmillió forint támogatást ítélt meg egyelőre, ráadásul az energiaszolgáltatókat sújtó extra financiális terhek miatt a fő szponzor, a DÉMÁSZ részvételére sem lehet a megszokott mértékben számítani. A szervezők ezért külföldi források felé fordulnak.

Az Armel körüli teendőkből a Szegedi Tudományegyetem eddig is aktívan részt vállalt szervezési feladatok intézésével, libretto-fordítások készítésével, 2013-ban azonban külön egyetemi zsűri is jelen lesz a versenyen, akik saját egyetemi díjukat ítélik majd oda az általuk legjobbnak ítélt produkciónak. Dr. Csernus Sándor, a Bölcsészettudományi Kar dékánja beszámolt arról is, hogy az egyetem hallgatói és oktatói számára kedvezményes jegyeket és bérleteket tartanak fenn a versenyelőadásokra. Kérdésre válaszolva biztosította a jelenlévőket, hogy nem csak a frissen indított művészeti mesterképzések (többek között a kurátorképzés) népszerűsége jelzi a kultúra iránti érdeklődést, de a hallgatók körében - ahogyan azt egy pályázat is tükrözte, amelyre az intézmény tizenkét karából nyolcról érkeztek pályamunkák - az opera műfajának léte, kortárs problémái is valódi figyelemre tarthatnak számot.

Ettől, persze, az operahuligánok megjelenésére még várni kell, de a helyzet nem reménytelen.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Emilia Pérez – megnéztük a 13 Oscarra jelölt botrányfilmet

Összességében érthetőnek tűnik, miért jutott el Jacques Audiard új rendezése tizenhárom Oscar-jelölésig, azt azonban már túlzásnak tartanánk, ha a legfontosabb kategóriákban diadalmaskodna is – ezt ugyanis több más produkció is jobban megérdemelné.
Könyv

Közös sorozattal jelentkezik Nyáry Krisztián és Bősze Ádám

A magyar széppróza napján, Jókai Mór születésének kétszázadik évfordulóján mutatják be az Óbudai Társaskör második jubileumi produkcióját Jókai sétány 200 címmel. Nyáry Krisztián irodalomtörténész és Bősze Ádám zenetörténész új sorozata február 18-án debütál.
Plusz

Hegyet hágék, lőtőt lépék – tíz éve hunyt el Erdélyi Zsuzsanna

Erdélyi Zsuzsanna Kossuth-díjas néprajztudós, a nemzet művésze tíz évvel ezelőtt, 2015. február 13-án hunyt el Budapesten. Tanítványai, szellemi örökösei nem felejtik.
Könyv

„Világos volt számomra, hogy haldoklom” – támadója tárgyalásán szólalt fel Salman Rushdie

A hetvenhét éves, világhírű író megrázó vallomást tett annak a férfinak a tárgyalásán, aki 2022-ben egy nyilvános beszélgetésen késsel támadt rá, és tizenöt késszúrással sebesítette meg.
Klasszikus

Bayreuthban is koncertezik a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar

Az együttes ausztriai és bajorországi turnéra indul Mahler 4. szimfóniájával a tél végén, míg júliusban a német zenei központban játsszák a Mendelsshon testvérek műveit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Lelkiismereti kérdések – Matthew Wild rendező a Macbethről

Dél-Afrikából érkezik Budapestre az európai zenés színpadokat sorra hódító rendező, Matthew Wild, hogy Verdi Macbethjét új elképzelés szerint állítsa színre.
Zenés színház ajánló

Peller Anna és Peller Károly lesznek az Operabeavató következő vendégei

Különkiadásokkal búcsúzik a közönségtől az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál előadássorozata. Február 15-én az operett kerül terítékre a népszerű programon, ennek megfelelően a műfaj két meghatározó művésze, Peller Anna és Peller Károly lesznek a vendégek.
Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.