Kesselyák Gergely karmester, a Miskolci Operafesztivál művészeti vezetője művészeti kiáltványban fogalmazta meg A jövő kulcsa címet viselő pályázat céljait és követelményeit. Az dokumentum szerint "az opera megújításában és megmentésében most a zeneszerzőkön a sor". Az alkotóktól azt várják, hogy létrehozzanak egy olyan radikálisan új operaműfajt, amely egyesíti a mai musicalek népszerűségét a komolyzene iránt támasztott legmagasabb esztétikai, minőségi elvárásokkal. A kiáltvány szerint a műfaj megújításának igénye nem gyökér nélküli próbálkozás. Az elmúlt száz évben számos hasonló szellemiségű zenés színházi irányzat született, például Honegger, Orff, Korngold, Gershwin, Kurt Weil, Menotti, Bernstein, Sondheim munkásságában, Stravinsky, Prokofjev és Sosztakovics műveiben. Ezenkívül a filmművészet legjobbjai is az új népopera - legmagasabb komolyzenei körökben is elfogadott - csíráinak tekinthetők.
Mint Kesselyák Gergely kiemeli: a nagy elődök mindig bátran nyúltak egy-egy új hangszerhez, a kor "könnyűzenei" vagy népi hangszereihez. "Jól tudjuk: Mozart életművében nyert komolyzenei polgárjogot a klarinét. Kézenfekvő, ha a minél szélsőségesebb drámai kifejezésmódokat kereső operaműfaj használja a ma (tegnap) hangszereit, a különböző elektromos gitárokat és a szintetikus hangeffekteket" - véli a karmester.
A pályázatra 150 eurós díj ellenében lehet nevezni befejezett, zenekarral színpadi előadásként még el nem hangzott művel. A pályamű témája, nyelve és terjedelme kötetlen. Egy szerző több pályaművel is pályázhat, valamint több szerző is pályázhat egy pályaművel. A pályázat nem jeligés. A döntőbe bejutó minden pályamű 1500 euró díjazásban részesül. A nyertes további 4 ezer eurót kap. A döntőbe jutott műveket a 2013-as fesztiválon koncertszerűen, félig szcenírozott előadásban, zongorakísérettel állítják színre. A 4-6 fős szakmai zsűri a döntőbe jutott művek listáját 2013. április 15-én közzéteszi a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál honlapján, ahol a pályázat részletes kiírás is megtalálható.