Zenés színház

Operát csak jól és mutatósan

2017.10.03. 13:46
Ajánlom
Zenedrámát vezényelni a karmesteri munka csúcsa, vallotta Solti György, így magától értetődő, hogy a róla elnevezett nemzetközi karmesterverseny egyik helyszíne a Magyar Állami Operaház Erkel Színháza legyen. Ha végigtekintünk a zsűri névsorán, érdekes, de talán nem meglepő összefüggésre bukkanhatunk: szinte mind megfordultak már az Opera pulpitusán vagy erős szálakkal kötődnek az intézményhez.

Még mielőtt fény derülne a részletekre, érdemes feleleveníteni a legendás maestro operaházi kötődéseit is. A huszonöt éves Soltinak, miután Arturo Toscanini felfedezte és lakonikusan értékelte őt („Bene!” – mondta az olasz dirigens), hét év korrepetitori munka után végre alkalma nyílt vezényelni. A Figaro házasságát dirigálta, amelyet annyira szeretett. Az már a sors gonosz fintora, hogy

a debütáló este – 1938. március 11. – csak egy nappal előzte meg az Anschlusst.

A baljós hírek már az előadás közben megérkeztek, Lendvai Andor, aki a szünetben szerzett róluk tudomást, teljesen belezavarodott Almaviva gróf szólamába. A karmester, aki zsidó származású volt, néhány nap múlva külföldre menekült, először Londonba, majd Svájcba utazott, és meghódította a világot Georg Soltiként.

Pályája tündökléséből kimaradtunk ugyan (kerek negyven év múlva zenélt újra itthon), de bánkódni nem érdemes. Utolsó éveiben úgy jött vissza hozzánk – és az Operaházba –, mint sajátjai közé. 1985-ben Mihály András, az intézmény igazgatója a legjobb zenészeit és énekeseit válogatta össze, hogy Solti koncertet adjon velük az Ybl-palotában, ő pedig lelkiismerettel figyelt a magyar művészekre: Kováts Kolosra, Daróczi Tamásra. „Nagyon jól énekelsz, ez egyszerűen zseniális!” – mondta Marton Évának egy zenei tárgyú veszekedés kellős közepén, és ezzel ki is békültek.

Solti György a Magyar Állami Operaház hangversenyének próbáján, 1985. november

Solti György a Magyar Állami Operaház hangversenyének próbáján, 1985. november (Fotó/Forrás: Opera Magazin / Magyar Állami Operaház)

Solti György operakarmesterként legendás volt. Ez egyben arra is figyelmeztette a közönséget, hogy akármilyen fantasztikus énekes áll a színpadon, és bármennyire is csodálatosak a díszletek, perdöntő, ami a zenekari árokban zajlik. Az idei nemzetközi karmesterverseny célja megtalálni a legtehetségesebbeket. A kérdés az: milyen tulajdonságok válhatnak előnyére az egész zenekart irányító muzsikusnak?

Solti például nagy, eszelős mozdulatokkal vezényelt,

a világhírű Reiner Frigyes azonban híresen komótos volt, míg Otto Klemperer kifejezetten mogorva. Érdemes eljátszani a gondolattal, hogy az utóbbiak vajon ma is belopnák magukat a nézők szívébe?

A Magyar Állami Operaház hangversenye, 1985. november 3.

A Magyar Állami Operaház hangversenye, 1985. november 3. (Fotó/Forrás: Opera Magazin / Magyar Állami Operaház)

Visszakanyarodva a versenyhez, az előválogató bírái között a jelenlegi főzeneigazgató, Kocsár Balázs és az Opera örökös tagja, Medveczky Ádám is helyet foglal, az első és második forduló munkájába pedig Ókovács Szilveszter főigazgató is bekapcsolódik. Ezen a ponton csatlakozik Kobayashi Ken-Ichiro is, aki a Magyar Televízió első, 1974-es karmesterversenyének győztese és különdíjasa is volt. Soltihoz hasonlóan ő is nagy gesztusokat használ, amelyeket jól megfigyelhettek azok, akik ott voltak az Operaházban az általa vezényelt Tosca előadásain, a szimfonikus hangversenyeken vagy 2006-ban, amikor fellépett az intézmény megsegítéséért. Berkes Kálmán Liszt-díjas muzsikus is részt vesz majd a véleményezésben, aki 1972–1993 között első klarinétosként dolgozott a Házban.

Bogányi Tibor 2014-ben debütált az Andrássy úti Ybl-palotában, a Mefistofele és a Tosca előadásainak zenei irányítójaként. Fontos bemutatói közé tartozik a tavaly októberi két egyfelvonásos, Varga Judit Szerelem és Einojuhani Rautavaara A bánya című zenedráma. Alpaslan Ertüngealp szintén a Magyar Televízió Karmesterversenyén tűnt fel 1998-ban, négy évvel később pedig a Dimitri Mitropoulosról elnevezett megmérettetés első díját is elnyerte. „A dirigensi képesség egy adottság, bizonyos mértékig az emberrel született tehetség” – vallja ő, aki három évig Claudio Abbado asszisztense is volt.

Kapcsolódó

"A vezénylés egy egész életet kíván"

A karmesterségre születni kell, a szakma legfőbb része nem tanítható, legfeljebb eltanulható. Alpaslan Ertüngealp vezetésével karmesterkurzust tartanak Szolnokon június 6. és 18. között. A Szolnok Masterclass a nagyközönség számára is érdekes: a Tisza-tavi templomokban, a megyeszékhelyen és a fővárosban is lesznek koncertek. Ertüngealpot arról is kérdeztük, milyen tapasztalatokat gyűjtött Claudio Abbado mellett.

Hallgassa meg Solti özvegyének videóüzenetét a karmesterverseny nézőihez!

Eötvös Pétert, a döntő egyik zsürorját nem kell bemutatni: a kortárs operaszerzők legjobbika, akinek a műveit Glyndebourne-ban, Münchenben, Frankfurtban, New Yorkban egyaránt ünneplik. Olyan világokról ír, amelyek az idő és a tér viszonylatában talán távolinak tűnnek, mégis érvényesek lehetnek a ma embere számára is. Ilyen a Gabriel García Márquez-regényből készült A szerelemről és más démonokról című opera, amelynek magyarországi bemutatóját a szerző vezényelte január végén a Magyar Állami Operaházban. Zenéje démoni, szuggesztív erejű, színes és a szó legnemesebb értelmében kortárs.

Mágikus kromatizmus

Kapcsolódó

Mágikus kromatizmus

Eötvös Péter operáját az évad legizgalmasabb bemutatójának ígérték, és nem is okozott csalódást a García Marquez-regényből készült adaptáció, csupa jóérzéssel távoztam a magyarországi premierről.

Kesselyák Gergely szintén a verseny mindent eldöntő fellépéseit fogja értékelni, továbbá az első és második forduló munkájából is kiveszi a részét. Lukács Ervin osztályában annak idején még le sem diplomázott, de már bemutatkozott az Operaházban mint vendégkarmester. (Igaz, ekkor már bezsebelt egy harmadik díjat a pármai Toscanini-versenyen.) Természetesen ő is kipróbálta tehetségét és erejét tévékamerák előtt, és „bronzérmes” lett, majd rövidesen fejest ugrott az opera világába: a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál alapítói közé tartozik, 1999-től pedig rendez is. 2004-ben az Andrássy úti Ybl-palotában vitte színre a Don Giovannit – az értelmiségi operák numero unóját –, és haladó, de Mozarthoz szervesen kapcsolódó értelmezésével elkápráztatta a közönséget: sosem árt ugyanis, ha a rendező oda-vissza ismeri a zenét is.

Kesselyák Gergely: „A műfaj határait feszegetjük”

Kapcsolódó

Kesselyák Gergely: „A műfaj határait feszegetjük”

Június 16. és 25. között rendezik meg a Miskolci Bartók Plusz Operafesztivált, amely idén talán még nagyobb hangsúlyt fektet a kortárs bemutatókra, mint eddig. Kesselyák Gergellyel, a fesztivál igazgatójával az idei koncepción kívül a rendezői színházról és a kortárs népopera hiányáról beszélgettünk.

A cikk eredeti változata az Opera Magazin 2017. szeptember-októberi számában jelent meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.
Klasszikus

Komolyzene szól a budapesti szórakozóhelyeken

A zene éjszakáján, november 16-án este hat órától éjfélig nyolc frekventált szórakozóhelyen hallhatunk ingyenes komolyzenei koncerteket. A fellépők között találjuk a Budapesti Fesztiválzenekar zenészeit és Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusokat is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Késelés a színpadon, három művész megsérült

Előadás közben késeltek meg három művészt Szaúd-Arábiában – számolt be róla az Index.
Zenés színház hír

Francia állami kitüntetést kapott az Armel Opera Festival igazgatója

Franciaország kulturális minisztere, Franck Riester a francia állam Művészeti és Irodalmi Rend lovagi fokozatát ítélte meg Havas Ágnesnek. 
Zenés színház hír

A láthatatlan háttérmunkát végzőket díjazták az Erkel Színházban

A Magyar Táncművészeti Egyetem és a Magyar Állami Operaház együttműködési megállapodásának aláírása mellett új örökös tagokat köszöntöttek, házi díjakat, valamint miniszteri elismerő oklevelet adtak át a magyar opera napja alkalmából csütörtökön Budapesten az Erkel Színházban.
Zenés színház Film

8 musical az eső ellen

Neked is nyomott hangulatod van a hirtelen lecsapó ősz és az eső miatt? Mutatunk nyolc filmet, amikkel kihasználhatod a pocsék időt, ha már a szobából nem nagyon jutsz ki.
Zenés színház ajánló

A Turandot lesz Szentmargitbánya jövő évi szuperprodukciója

Puccini Turandot című operáját mutatják be Martina Serafin címszereplésével 2020. július 8-án a Fertő-tó melletti Szentmargitbánya Kőfejtőjének szabadtéri színpadán.