Zenés színház

Operától az operettig

2014.04.01. 11:14
Ajánlom
A kortárs magyar opera felé való nyitás jegyében Dubrovay László és Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzők egy-egy kisoperáját tűzi műsorra a Budapesti Operettszínház. A Váltságdíj és a Nárcisz és Echo egy estébe összevont előadása a remények szerint több évadon át színpadon maradhat az április 17-i bemutató után.

Kerényi Miklós Gábor, az Operettszínház főigazgatója egy, a kortárs hazai operáról szóló sajtóbeszélgetésen kifejtette: a legfontosabb az lenne, hogy a fiatalokat meg tudják szólítani, ezért beszélgetésekkel egybekötött ifjúsági előadásokat is terveznek a két darabból.

A főigazgató kiemelte: a kortárs operáknál a rendező személye sokkal fontosabb, mint a klasszikus operák esetében. "Ha Verdi Traviatáját egy tehetségtelen rendező állítja színpadra, az akkor is működik. De egy kortárs opera, ha nincs hangról-hangra gyönyörűen kidolgozva a rendező által, akkor nem tud hatni. Csodálatos rejtvényfejtés ez" - fogalmazott Kerényi Miklós Gábor.

A "férfiak célkeresztben" mottóval előadott két kisopera Nádasdy Kálmán-díjas rendezője, Somogyi Szilárd izgalmas előadást ígér az Operettszínház Raktárszínházában. Mint mondta, a kisebb tér intimitást kölcsönöz az előadásnak, ami a színészektől is "őszintébb" játékot követel. A két mű összekapcsolt előadása kapcsán kitért a változó díszletekre is: a Váltságdíj realisztikusabb környezete után a színpadkép szürreális irányba mozdul Nárcisz és Echo történetével.

"Operettet, operát azért jó rendezni, mert a zeneszerző odaáll a rendező mögé, és zenéjével feltölti a darabot drámai hatással és érzelmekkel. A darab így elkezdi magát is rendezni" - mondta Somogyi Szilárd, hozzátéve: mindent elkövetnek azért, hogy a két mű fogyasztható, élvezetes legyen mindenki számára.

Dubrovay László zeneszerző, az 1992-ben készült Váltságdíj alkotója elmondta: egy fúvószenekari átiratot már írt a kisoperából, de színpadon most játsszák majd először, teljes zenekarral pedig a miskolci operafesztiválon mutatják be június 19-én.

Kifejtette: az opera műfaja az elmúlt 80-90 évben olyan irányban fejlődött, hogy eltűnt a zenéből a dallam, a harmónia, nincsenek már igazán áriák, duettek, kvartettek. Úgy vélte, vissza kell térni a mások mellett Puccini és Verdi képviselte klasszikus vonalhoz, ezzel együtt azonban mindazokat a zenei és hangszertechnikai újításokat is be kell építeni a kortárs operába, amelyeket a 20. század második fele produkált.

Vidovszky László zeneszerző, a Nárcisz és Echo (1980-81) című kisopera alkotója elmondta: a mű Bódy Gábor Nárcisz és Psyché című filmjének általa írt zenéjéhez nyúl vissza, és a mitológiai történet mellett több zenei stílusra is épít. Úgy vélte: az opera és operett a legtöbb, amit Európa a világszínházhoz hozzáadott, rendkívüli értéket képvisel. Kifejtette azt is, hogy egy mű az újabb és újabb rendezéseivel, bemutatóival jelentősen gazdagodik, hiszen ezzel folyamatosan új értelmezési tartományok nyílhatnak meg.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

10+1 kihagyhatatlan program a Múzeumok Éjszakáján

Tárlatvezetések, komoly- és könnyűzenei koncertek, filmvetítések, táncelőadások, kézműves foglalkozások és még táncház is vár minket a 2022-es Múzeumok Éjszakáján. Összegyűjtöttünk 10+1 helyszínt, amelyet semmiképp sem érdemes kihagyni június 25-én. 
Vizuál

Bereményi Géza belemegy a játékba

Élvezetes, szerethető és szívet melengető portréfilm lett a Bereményi kalapja, amelyet elsősorban az irónia hat át, mintsem a túlzott komolyság és drámaiság. Mindazonáltal szép, őszinte pillanatoknak is szemtanúi lehetünk a napjaink egyik legnagyobb alkotójáról szóló filmben.
Klasszikus

Schiff András kapta az idei Bach-medált

A Lipcse városa által 2003-ban alapított díjat Johann Sebastian Bach műveinek kimagasló interpretációjáért ítélték oda Schiff Andrásnak. Korábban többek között Gustav Leonhardt, Sir John Eliot Gardiner, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt vagy Robert Levin munkásságát ismerték el a díjjal.
Klasszikus

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Klasszikus

Baráth Emőke ad barokk koncertet a Müpában

Az évad művésze cím idei birtokosa, a nemzetközi hírű szoprán, Baráth Emőke a historikus zene egyik legkiemelkedőbb formációjával, a Fabio Biondi vezette Europa Galante zenekarral ad koncertet június 28-án.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Julien király színpadra lép a Pesti Magyar Színházban

A Pesti Magyar Színház új évadának első premierjét, a Madagaszkárt Gémes Antos rendezi, zenei vezetője pedig Szemenyei János.
Zenés színház interjú

„Ez lesz a mi Képzelt riportunk” – Csorba Lóránt, a 80 nap alatt a Föld körül zenei munkálatairól

Verne Gyula klasszikusából, a 80 nap alatt a Föld körül című regényből készül a TRIP legújabb koncertszínházi előadása, melynek premierjét a Városmajori Szabadtéri Színpadon augusztus 18-án tartják. Csorba Lóránttal a színházi zeneszerzés kihívásairól és a „Make Love, Not War” eszményéről is beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Mozart, a zseni élete musicalben elmesélve

Mozart, a meg nem értett zseni zeneszerző élete musicalben kel életre a Margitszigeti Színházban. Michael Kunze és Sylvester Levay művében a zeneszerző fenegyerek története pazar dallamokkal és látvánnyal kerül színre június 24-én és 25-én. A produkció két különböző szereposztásban látható a Margitszigeten.
Zenés színház interjú

Fehér köpeny, kék szakáll – Beszélgetés Kovács Istvánnal

Akár Don Giovanni, Golaud vagy Kékszakállú szerepét, esetleg a június 24-ig látható A kairói lúd, avagy a rászedett vőlegény Don Pippóját énekli Kovács István az OPERA színpadán, karakterformálásában mindig érződik egy olyan analitikus elmélyültség, amely operaénekesi jártasságán túl eredeti, orvosi hivatásának látásmódjából is fakad. De mi módon valósul meg a gyógyítás a színpadon?
Zenés színház hír

Idén is élőben közvetíti a Wagner-napokat a Bartók Rádió

Élőben, egyenesen a Müpából követhetjük az egyik legjelentősebb komolyzenei rendezvény, a Budapesti Wagner-napok programját a Bartók Rádióban. Június 16. és 19. között A Nibelung gyűrűje, 22-én pedig a záró előadás, a Rienzi is hallható lesz.