Zenés színház

Operától az operettig

2014.04.01. 11:14
Ajánlom
A kortárs magyar opera felé való nyitás jegyében Dubrovay László és Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzők egy-egy kisoperáját tűzi műsorra a Budapesti Operettszínház. A Váltságdíj és a Nárcisz és Echo egy estébe összevont előadása a remények szerint több évadon át színpadon maradhat az április 17-i bemutató után.

Kerényi Miklós Gábor, az Operettszínház főigazgatója egy, a kortárs hazai operáról szóló sajtóbeszélgetésen kifejtette: a legfontosabb az lenne, hogy a fiatalokat meg tudják szólítani, ezért beszélgetésekkel egybekötött ifjúsági előadásokat is terveznek a két darabból.

A főigazgató kiemelte: a kortárs operáknál a rendező személye sokkal fontosabb, mint a klasszikus operák esetében. "Ha Verdi Traviatáját egy tehetségtelen rendező állítja színpadra, az akkor is működik. De egy kortárs opera, ha nincs hangról-hangra gyönyörűen kidolgozva a rendező által, akkor nem tud hatni. Csodálatos rejtvényfejtés ez" - fogalmazott Kerényi Miklós Gábor.

A "férfiak célkeresztben" mottóval előadott két kisopera Nádasdy Kálmán-díjas rendezője, Somogyi Szilárd izgalmas előadást ígér az Operettszínház Raktárszínházában. Mint mondta, a kisebb tér intimitást kölcsönöz az előadásnak, ami a színészektől is "őszintébb" játékot követel. A két mű összekapcsolt előadása kapcsán kitért a változó díszletekre is: a Váltságdíj realisztikusabb környezete után a színpadkép szürreális irányba mozdul Nárcisz és Echo történetével.

"Operettet, operát azért jó rendezni, mert a zeneszerző odaáll a rendező mögé, és zenéjével feltölti a darabot drámai hatással és érzelmekkel. A darab így elkezdi magát is rendezni" - mondta Somogyi Szilárd, hozzátéve: mindent elkövetnek azért, hogy a két mű fogyasztható, élvezetes legyen mindenki számára.

Dubrovay László zeneszerző, az 1992-ben készült Váltságdíj alkotója elmondta: egy fúvószenekari átiratot már írt a kisoperából, de színpadon most játsszák majd először, teljes zenekarral pedig a miskolci operafesztiválon mutatják be június 19-én.

Kifejtette: az opera műfaja az elmúlt 80-90 évben olyan irányban fejlődött, hogy eltűnt a zenéből a dallam, a harmónia, nincsenek már igazán áriák, duettek, kvartettek. Úgy vélte, vissza kell térni a mások mellett Puccini és Verdi képviselte klasszikus vonalhoz, ezzel együtt azonban mindazokat a zenei és hangszertechnikai újításokat is be kell építeni a kortárs operába, amelyeket a 20. század második fele produkált.

Vidovszky László zeneszerző, a Nárcisz és Echo (1980-81) című kisopera alkotója elmondta: a mű Bódy Gábor Nárcisz és Psyché című filmjének általa írt zenéjéhez nyúl vissza, és a mitológiai történet mellett több zenei stílusra is épít. Úgy vélte: az opera és operett a legtöbb, amit Európa a világszínházhoz hozzáadott, rendkívüli értéket képvisel. Kifejtette azt is, hogy egy mű az újabb és újabb rendezéseivel, bemutatóival jelentősen gazdagodik, hiszen ezzel folyamatosan új értelmezési tartományok nyílhatnak meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Zenés színház veszprémfest

José Cura: „A művészetben nincs helye a skatulyáknak”

José Cura az olasz operairodalom slágereivel és a West Side Story fináléjával tér vissza a VeszprémFestre. Ebből az alkalomból adott interjút a Fideliónak a sokoldalú művész, aki éppen Nabuccót rendez Prágában.
Zenés színház csillagóra

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház Swingoperett

Swingoperett – Egy este az operett sztárjaival a Benczúr Palota platánfái között

A Benczúr Kerti Esték részeként június 27-re meghirdetett, különleges előadáson fellép Felföldi Anikó, Fischl Mónika, Simon Panna, Bálint Ádám és Homonnay Zsolt, a zenei aláfestést Bársony Bálint és zenekara szolgáltatja.