Zenés színház

Operett musicalfényben

2006.11.08. 00:00
Ajánlom
1930-ban nem kevesebb, mint 12 új operettet mutattak be a fővárosi színházak, közöttük Ábrahám Pál, Földes Imre és Harmath Imre új művét, a Viktóriát. A szerzők a darabba belezsúfoltak mindent, ami csak belefért: szibériai hadifogságban szenvedő magyar katonatisztet és cigányprímást, angol nagykövetet, Kínát, Szentpétervárt, Dorozsmát.

Szurdi Miklós

A sokféleség a melódiáknak nem ártott, ám a cselekményt igencsak erőltetetté, túlbonyolítottá tette. A premiert február 21-én tartották, és a legpesszimistábbak is legalább kétszáz előadást jósoltak. Nem lett igazuk. A gazdasági világválság első jeleinek köszönhetően a Király Színházban ötven este után új bemutatót tartottak. A darab sikere azonban mégsem maradt el. Még abban az évben Viktoria und ihr Hussar címmel Bécsben színpadra került, és 105 előadást ért meg.

Új évadot egy ilyen, nagy apparátust kívánó előadással megnyitni mindenképp dicséretes vállalkozás. Látszik, hogy Székesfehérváron nagy gondot fordítottak a műfajhoz szükséges külsőségekre. A jelentős létszámú kar minden tagjának más-más ruhát tervezett Fekete Monika, nem egyen-méretben, egyen-szabásminta alapján készültek a jelmezek. El lehet időzni a részleteknél. Például a pekingi képben a férfiak magasra tornyozott, tradicionálisnak ható parókáinál. Vagy azon, hogy a nagyköveti rezidencia fogadásán szerencsére nem találni két ugyanúgy öltözött dámát; mi több, a hölgyek kontyait is nagy műgonddal készítették a fodrászok. Ügyeltek arra, hogy bonvivánok és a táncoskomikus lakkcipőt kapjon, a primadonna toalettjei decensen elegánsak legyenek, és nem feledkeztek meg a kalapkölteményről sem. Ahogy mondani szokták: van itt mindenben anyag.

A színorgia a fényekben folytatódik. Igaz, már az némi megütközést kelt, hogy mikroportot kapnak a főbb szereplők, de egy operettet kék, lila, piros fényekben énekelni igencsak bizarr. Mondhatni olyan abszurdum, hogy pláne. (Talán a Bál a Savoyban az egyedüli, amelynél kivétel tehető.) Bár ha egy bonviván kettesével veheti a lépcsőfokokat, és a primadonna melléülhet a lépcsőre, már mindegy, milyenek a fények.

A darabban számos ziccerszerep van. Závodszky Noémi él az alkalommal, hogy vérbő Riquette-et állítson elénk. Mosolyában mindig van valami huncutság. A helyzetet azonnal átlátja. Nem lehet becsapni, mert ő vezet mindenkit az orránál fogva. Ez a nő tudja, hogyan kell bánni a férfiakkal. Brunner Márta a címszerepet és Ach Wongot is játssza, no nem egyszerre. Utóbbi határozottan jobban áll neki, mert a naivákat mindig egyfajta rosszul értelmezett pátosszal ábrázolja. A kínai lányt alakítva tipegve, tágra nyitott szemmel csodálkozva komikai képességről tesz tanúbizonyságot. A kínaiságot azzal is jelzi, hogy magasabb hangon, zártabban, csipogva beszél, ám amikor ez az „otthoni” jelenetek dalaiban is jelentkezik, tökéletesen érthetetlenné teszi azt, amit énekel. Füredi Nikolett szép, komoly, tartásos Viktória. Az előadás legjobbja pontosan kidolgozott, mozdulatról mozdulatra felépített kamaraalakításával Rosenthal temetkezési vállalkozó apró szerepében Kozáry Ferenc.

Szakácsi Sándor meghívottként játssza Webster nagykövetet. Személyében egy megtört öregember látható a színpadon, aki ha énekelni kezd, még inkább sajnálatra méltóvá válik. Ennek, sajnos, nem a dalszövegben rejlik az oka, hanem a fals hangokban. Nem énekel rosszul Gerner Csaba, de már megjelenésének hamis külsőségei, a krémmel barnított arc, a palócos „a” hangok előrevetítik a későbbiekben felvonultatott ripacsériát, amelynek köszönhetően Jancsit kizárólag a Győzike-show és más cigány-sztereotípiák segítségével formálja meg.

Ketten, Moravetz Levente és Szurdi Miklós jegyzik az előadást. A műsorfüzet szerint közösen gondolták ki a produkciót, és hol közösen, hol a rendezői székben egymást váltva valósították azt meg. Elképzelhető, hogy a kevesebb rendező több eredménnyel járt volna.

(2006. október 26. 19:00 Székesfehérvári Vörösmarty Színház: Ábrahám Pál – Földes Imre – Harmath Imre: Viktória; km.: Webster: Szakácsi Sándor, Viktória: Füredi Nikolett, Miki gróf: Keller János, Ach Wong: Brunner Márta, Koltay László: Buch Tibor, Jancsi: Gerner Csaba, Riquette: Závodszky Noémi, Kínai, Rosenthal: Kozáry Ferenc, Alba Regia Szimfonikus Zenekar, Alba Regia Vegyeskar, a színház tánckara és stúdiósai; díszlet: Libor Katalin; jelmez: Fekete Monika; koreográfus: Halmi Zoltán; zenei vezető: Döme Zsolt; karmester: Drahos Béla; dramaturg: Moravetz Levente; rendező: Moravetz Levente és Szurdi Miklós)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

10+1 kihagyhatatlan program a Múzeumok Éjszakáján

Tárlatvezetések, komoly- és könnyűzenei koncertek, filmvetítések, táncelőadások, kézműves foglalkozások és még táncház is vár minket a 2022-es Múzeumok Éjszakáján. Összegyűjtöttünk 10+1 helyszínt, amelyet semmiképp sem érdemes kihagyni június 25-én. 
Klasszikus

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Vizuál

Nyári hangulat a Virág Judit Galériában

Egry József, Csók István, Vaszary János, Szőnyi István egy-egy műve is megidézi a kánikulát a Virág Judit Galéria legújabb kiállításán. Az idén huszonöt éves galéria új, ingyenesen megtekinthető kamaratárlatán minden egyes alkotás megvásárolható.
Klasszikus

Schiff András kapta az idei Bach-medált

A Lipcse városa által 2003-ban alapított díjat Johann Sebastian Bach műveinek kimagasló interpretációjáért ítélték oda Schiff Andrásnak. Korábban többek között Gustav Leonhardt, Sir John Eliot Gardiner, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt vagy Robert Levin munkásságát ismerték el a díjjal.
Klasszikus

Baráth Emőke ad barokk koncertet a Müpában

Az évad művésze cím idei birtokosa, a nemzetközi hírű szoprán, Baráth Emőke a historikus zene egyik legkiemelkedőbb formációjával, a Fabio Biondi vezette Europa Galante zenekarral ad koncertet június 28-án.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Julien király színpadra lép a Pesti Magyar Színházban

A Pesti Magyar Színház új évadának első premierjét, a Madagaszkárt Gémes Antos rendezi, zenei vezetője pedig Szemenyei János.
Zenés színház interjú

„Ez lesz a mi Képzelt riportunk” – Csorba Lóránt, a 80 nap alatt a Föld körül zenei munkálatairól

Verne Gyula klasszikusából, a 80 nap alatt a Föld körül című regényből készül a TRIP legújabb koncertszínházi előadása, melynek premierjét a Városmajori Szabadtéri Színpadon augusztus 18-án tartják. Csorba Lóránttal a színházi zeneszerzés kihívásairól és a „Make Love, Not War” eszményéről is beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Mozart, a zseni élete musicalben elmesélve

Mozart, a meg nem értett zseni zeneszerző élete musicalben kel életre a Margitszigeti Színházban. Michael Kunze és Sylvester Levay művében a zeneszerző fenegyerek története pazar dallamokkal és látvánnyal kerül színre június 24-én és 25-én. A produkció két különböző szereposztásban látható a Margitszigeten.
Zenés színház interjú

Fehér köpeny, kék szakáll – Beszélgetés Kovács Istvánnal

Akár Don Giovanni, Golaud vagy Kékszakállú szerepét, esetleg a június 24-ig látható A kairói lúd, avagy a rászedett vőlegény Don Pippóját énekli Kovács István az OPERA színpadán, karakterformálásában mindig érződik egy olyan analitikus elmélyültség, amely operaénekesi jártasságán túl eredeti, orvosi hivatásának látásmódjából is fakad. De mi módon valósul meg a gyógyítás a színpadon?
Zenés színház hír

Idén is élőben közvetíti a Wagner-napokat a Bartók Rádió

Élőben, egyenesen a Müpából követhetjük az egyik legjelentősebb komolyzenei rendezvény, a Budapesti Wagner-napok programját a Bartók Rádióban. Június 16. és 19. között A Nibelung gyűrűje, 22-én pedig a záró előadás, a Rienzi is hallható lesz.