Zenés színház

Operett-tanulságok

2011.05.07. 08:46
Ajánlom
Május 3-án került sor arra a zenés kerekasztal-beszélgetésre, melyet az ELTE Bölcsész Napok keretében, a Zenei Tanszék közreműködésével szervezett néhány lelkes egyetemi hallgató. A konferencián napjaink operettjátszását vették górcső alá és a szakma jeles képviselőivel keresték a választ többek között arra a kérdésre, hogy napjaink újabb és újabb musicalei mellett van-e még létjogosultsága az operetteknek, illetve miért nem születnek operettek a 21. században, és hogyan lehet a fiatalokkal megszerettetni a műfajt.

A Kodály-teremben összegyűlt érdeklődőket a tanszék kórusa Kálmán Imre A montmartre-i ibolya című operettjéből vett dallal köszöntötte. Majd a kerekasztal-beszélgetés moderátora, Molnár Karesz és Varga Noémi főszervező üdvözölte a jelenlévőket és mutatta be a beszélgetés első "felvonásának" résztvevőit: Sáfár Mónika színésznőt, Kerényi Miklós Gábort, a Budapesti Operettszínház főigazgatóját és Kiss Zoltánt, a Kecskeméti Katona József Színház művészét, akinek nevéhez egy német nyelvű Csárdáskirálynő-rendezés is kötődik.

A konferenciát Bartos Mónika országgyűlési képviselő nyitotta meg, aki az operettet is érintő, a hungarikumokkal foglalkozó törvénytervezetről beszélt. Elmondása szerint semmi akadálya, hogy az operett is hungarikum legyen, de végig kell mennie egy minősítési eljáráson.

Az első részben ezután rendezői szemszögből járták körbe a műfajt. Kerényi igazgató úr a kiosztott szövegkönyvek és érdekes adatok, történek elmondásával szemléltette, hogy igenis szükség van a dalok, szövegek megújításra, újrafordítására, hiszen az első változatok egy körülbelül száz évvel ezelőtti kor politikai, társadalmi rendszerét tükrözik. Mint elmondta: nem kérdés, hogy Arany Jánosé a legszebb Shakespeare-fordítás, ma már mégsem ír vagy beszél senki sem abban a stílusban. "Az operett 21. századi sikerének titka abban rejlik, hogy a koreográfia, a karakterek és az előadásmód is illeszkedjen a kor elvárásaihoz. Háromféle operettjátszást különböztethetünk meg. A hagyományos, múzeumszerű előadásokat, melyek a fiatalokat nem igazán érdeklik, a kísérleti jellegű produkciókat, melyek általában nem mozgatnak meg nagy tömegeket. És van egy harmadik lehetőség, amely az izgalmas, valóságos konfliktusokat a jelenbe helyezi, megtartva a darabok eredeti keretét, de visszanyúlva a gyökerekhez. Ez egy látványos, életszerű megoldás. Az Operettszínház ebben hisz" - emelte ki az igazgató úr.

Sáfár Mónika a színészek egyéniségéről, az alakított figurák eredetiségéről beszélt. Szerinte sokszor jelent problémát, hogy a színészek még mindig például Honthy Hanna játékát tartják követendő példának, mellőzve így saját stílusukat, mellyel maivá, aktuálissá és a jelen kor nézőjének is élvezhetővé tehetnék a produkciót. 

Megtudtuk, abban, hogy egy rendező milyen módon közelít egy-egy darabhoz, fontos szerepe van az emberek színházi szocializációjának: Kaposváron "kaposvári Csárdáskirálynőt" várnak a nézők, Budapesten "budapestit", és bár egy felmérésből (Borbély Krisztina: Tradíció és modernizáció. Szükség van az operett megújítására?) kiderült, sokan lennének kíváncsiak egy merész, modern, kissé alternatív rendezésre a fővárosban, a tapasztalatok azt mutatják, nem lenne sokáig repertoáron egy ilyen jellegű előadás: egyszerűen nem ez a nézői elvárás, amellyel a Nagymező utcai teátrumba mennek.

Kiss Zoltán beszélt a Kecskeméti Katona József Színházban kiírt operettpályázatról, melyre ugyan szép számmal érkeztek pályaművek, mégsem valószínű, hogy teljes egészében bármelyik bemutatásra kerülne. Hogy miért? A konferencián végre elhangzott: ma nem lehet operettet írni! Úgy tűnik, Fényes Szabolccsal véget ért az a korszak, mely még magáénak mondhatta a műfajt. Ahogy ma nem születnek görög drámák és angol szonetteket sem írnak, úgy a színházban is már csak a megújítás eszköze van a kezünkben.

A második blokkban csatlakozott hozzánk Oszvald Marika, Bordás Barbara és Peller Károly; következhetett tehát a színészek véleménye: miért is jó operettet játszani, nézni? "Mert az embereknek szüksége van a jóra, a szépre, illetve arra az illúzióra, hogy valami szép és jó lehet, a nőkért eljöhet a herceg fehér lovon, a férfiak pedig meghódíthatják a leggyönyörűbb nőt. Ezt adja az operett" - mondta az örökifjú szubrett, Oszvald Marika, akivel az újabb lemezén dolgozó Peller Károly is egyetértett. "Annak ellenére, hogy tudjuk, a férfiak nőzni és inni jártak az orfeumban, a néző nem feltétlenül kíváncsi erre."

A kerekasztal-beszélgetés utolsó részében a hallgatók véleményére, kérdéseire voltak kíváncsiak a szervezők. A lemezkiadás problémája mellett szó esett a média szerepéről is. Kerényi igazgató úr elmondta, a magyar színházi kritikában is erőteljesen megmutatkozik a hazánkban oly jellemző pesszimizmus, negatív látásmód: míg külföldön a magyar operettjátszás sikerétől hangos a sajtó, itthon rendre becsmérlő, elmarasztó írásokat olvasni. Hiányzik az objektív, szakértő véleményezés, így torzul az operettek megítélése.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”
Zenés színház vélemény

Miért ijednek meg a rockosított Don Giovannitól az operarajongók?

Kovács János karmester nyílt levelet fogalmazott meg Szüts Apor RockGiovanni című Mozart-átirata ellen, a kérdés felzaklatta az operarajongó facebookozókat, és rámutatott néhány fontos dologra.