Zenés színház

Ördögök és tündérek az Operettben

2013.03.30. 14:24
Ajánlom
Tamási Áron Ördögölő Józsiás című tündérmeséje húsvéttól rockoperett formájában elevenedik meg március 30-án a színpadon, mellyel a Budapesti Operettszínház új műfajt teremt.

Az Ördögölő Józsiás tündéreinek és ördögeinek varázslatos világa, jó és rossz harca Tolcsvay László zenéjével a "finisbe" érkezett. Az alkotógárda lelkesedése a főpróbahéten csak fokozódott, szerzők és színészek határtalan jókedvvel várták a bemutatót. Egy olyan összetett darab, mint az Ördögölő Józsiás színpadra állítását mindig hosszú próbaidőszak előzi meg, mely a főpróbahéten, a premiert megelőző napokban ér el csúcspontjára. A több héten át keményen dolgozó csapat alig várta, hogy munkájuk gyümölcsét végre kihozzák a próbateremből és díszletek között, jelmezekben próbáljanak.

"Teljesen természetes dolog, hogy a próbafolyamatok alatt mindenkinek mindenféle baja van. Konfliktusok, harcok, elégedetlenkedés, közben nagy békülések. Így haladunk előre. Mire színpadra kerül egy előadás, az érzelmek legszélesebb skáláját járják be a színészek. Az Ördögölőnél ez most nincs. Mindenki elégedett az első perctől fogva és mindenki szereti, amit csinál. Kivétel nélkül boldogok vagyunk és jól érezzük magunkat, még a feszültségekkel teli "finisben" is. Ez egy egészen furcsa érzés, amivel eddig talán nem is találkoztam" - mondta el Bori Tamás, a darab dalszövegírója, aki 22 évvel ezelőtt játszott először Tamási Áron darabban és azóta is többször, többféleképpen találkozott már az erdélyi szerző alkotásaival. Tolcsvay Lászlóval azonban először dolgozik együtt. "Kerényi Miklós Gábor direktor úr javaslatára két és fél évvel ezelőtt került először szóba, hogy szülessen zenés mű az Ördögölő Józsiásból. Én már akkor nagyon örültem az ötletnek, hát még mikor kiderült, hogy Tolcsvay László lesz a zeneszerző. Hihetetlen megtiszteltetés számomra, hogy vele dolgozhatok és az ő zenéjét segíthetem. Hónapokkal ezelőtt semmi mást nem csináltunk, mint ötleteltünk és agyaltunk, hol kettesben, hol hármasban Somogyi Szilárd rendezővel. Az elején nem volt könnyű, de nagyon termékeny időszaka volt az életemnek. Az elmúlt másfél hónapban pedig a sok tervezés után a darab színpadi megvalósíthatóságát kellett megteremteni és ehhez, számomra szinte észrevétlenül, egyre több ember csatlakozott. Pár hónappal ezelőtt még ültünk egy asztalnál és akkordokon meg szavakon agyaltunk, most meg több mint 80 ember játssza, amit megírtunk. Ez egy libabőrös érzés. Mindjárt bemutató... Készen van, amit kitaláltunk."

Tündérmusical. Így nevezte el Tolcsvay László zeneszerző a darabot. Ehhez pedig kortalan zenét álmodott meg, és most azt élvezi a legjobban, hogy végre nagyzenekartól hallhatja megkomponált dallamait. "Ez egy hatalmas mese. Tamási Áron is tündérmesének írta, én pedig, miután Somogyi Szilárd rendező egy félig operett-, félig mesedarabot tervezett, azt mondtam akkor legyen rockoperett. A partitúrámra azonban első nap azt írtam fel: tündérmusical. Tudtam, hogy ez a mű alkalmas arra, hogy egy csomó karaktert megformáljak és rengeteg érzelmet kifejezzek a zenével. Az Ördögölő Józsiás szól a bennünk lévő jó és rossz küzdelméről és a külvilági küzdelmekről. Mindegyikünk egy kicsit tündér és egy kicsit ördög. Örültem, amikor meghallottam a próbán a zenét. Boldogan konstatáltam, hogy a mese és a játék szó külön-külön és együtt is szerepel a muzsikában. Ez az egész folyamat visszahozta a gyerekkoromat és már tudom, hogy az ember kortalan. Ahogyan a zene is az. Nem akartam a mai kort tükrözni a zenében de nem is akartam megtagadni a 21. századot. Ugyanakkor Tamási karakteres erdélyi műve rányomja a bélyegét műfajilag a dologra. Magyar zenét írtam, kárpát-medenceit, de léteznek benne azok az elemek is, amik a mai zenét inspirálják. Nézem a próbákat a nagyszínpadon és közben én is folyton visszaváltozom gyerekké, tündérré vagy ördöggé. Mindig roppant izgalmas dolog egy ilyen színházi folyamat részévé válni. Szinte kár, hogy a végén vagyunk. Most kezdődhet az izgulás..." - mondja Tolcsvay László.

És nem csak a zeneszerző izgul, hanem a színészek, táncosok és az énekkar is. Az Ördögölő Józsiás ugyanis nem mindennapi látványvilággal kerül a színpadra, melynek szerves része a néptánc -elemeken alapuló koreográfia is, ami néha nehézséget okozott a szereplőknek. "Ennek a darabnak minden részlete fontos. Ezek kidolgozása pedig a színpadon indult el, hiszen más egy próbaterem... Izgalmas és sokrétű koreográfiát igyekeztem ebbe a komplex előadásba beépíteni. A néptánctól a hip-hopig minden lesz benne. Bár néha sokat küzdöttünk, hiszen ez a színészeknek nehéz munka, de mára mindenki tud mindent. Jó látni, ahogyan már jelmezekben, díszletek között lubickolnak a szerepeikben" - meséli Vári Bertalan koreográfus, aki már a nézőtérről figyeli munkája gyümölcsét.

Ebben az előadásban mindenki táncol és mindenki énekel. Talán ettől olyan jó hangulatú még egy főpróbaidőszak is, mondja Somogyi Szilárd, a darab rendezője. "Mindenkit rávettünk, hogy táncoljon és mindenki élvezi. Fantasztikus látni, ahogyan ropja az énekkar... Az előadás még így, a próbafolyamat vége felé is folyamatosan változik. Furcsa fejlődéseken megyünk keresztül. Mindenki teszi a dolgát és a hangulat elképesztő - véli Somogyi Szilárd, aki különösen fontosnak tartja, hogy a darab nem csak gyerekeknek szól. - "Ez egy érdekes mese felnőtteknek és gyerekeknek is. Nekünk az a feladatunk, hogy jó és rossz harcát úgy mutassuk be, hogy azt minden korosztály élvezze. Számomra ez a darab az erkölcsi tartásról szól. Márpedig, ha ez valakiben megvan, akkor bármit túl lehet élni a világban. Még egy ördögtámadást is." Ördögtámadás pedig lesz. Méghozzá nem is akármilyen ördögökkel. A csodálatos jelmezeknek köszönhetően a héten már meg sem lehetett ismerni az Operettszínház táncosait.

A történet Tündérországban játszódik, ahol az öreg király, Lámsza lovagi tornát hirdet. A győztes nemcsak a trónt és a koronát nyeri el, hanem Jázmina hercegnő kezét is. A kérők közül a legjobb jelölt, Józsiás nyer. A népmesék hagyományai alapján a hősök boldogan élnének, ha a második helyezett, Bakszén, az ördögkirály fia nem indítana harcot a hatalomért. Kerényi Miklós Gábor, a Budapesti Operettszínház főigazgatója a darab műsorra tűzéséről szólva korábban elmondta: állandó igény mutatkozik kortárs magyar zenés színházi alkotások bemutatására. Felidézte, hogy régóta tervezi az Ördögölő Józsiás zenés színpadi verziójának színre vitelét, először 1978-an Kecskeméten, majd 2000-ben Budapesten szerette volna bemutatni, mivel Tamási Áron tündérjátékában meglátta a zenés műfaji megfogalmazás lehetőségét.

"Igazi híd-darab az Ördögölő Józsiás, mert mesevilága kapcsolatot teremt Erdély és Magyarország között, összeköti a nagy operettszerzőket, Kálmán Imrét, Lehár Ferencet és kortársaikat a jelen sikeres komponistáival, és hídként működik a különböző műfajok között, mint az operett és a rockzene" - vélte a főigazgató. Izgatott tündérek és ördögök, rengeteg zene és tánc - premier húsvétkor, olyan szereplőkkel, mint Józsiásként Kerényi Miklós Máté és Szerényi László, Jázmina hercegnőként Dancs Annamari és Vágó Zsuzsi, Bakszénként pedig Mészáros Árpád Zsolt, Kocsis Dénes és Kádár Szabolcs. A produkció további szereplője Nádasi Veronika, Siménfalvy Ágota, Bálint Ádám, Brasch Bence, Kékkovács Mara, Lukács Anita, Peller Anna, Vörös Edit, Földes Tamás, Csuha Lajos, Peller Károly és Vizi Dávid. Az előadás díszlete Bátonyi György munkája, a jelmeztervező Túri Erzsébet, a karmesterek: Makláry László, aki egyben zenei vezető is és Bolba Tamás.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Tánc

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Zenés színház interjú

Megtalálni az emberit – három fiatal karmester a Magyar Állami Operaházban

Három olyan fiatal karmestert szólítunk meg, akikben egy dolog biztosan közös, az OPERA művészeti vezetése látja bennük a tehetséget, a lehetőséget, ezért kellően komoly feladatokat is rájuk bíz.
Zenés színház ajánló

Egy disztópikus Skóciába utazhatunk Verdi Macbethjének operaházi előadásán

A New York-i Metropolitan sztárja, George Gagnidze és Kálmándy Mihály címszereplésével, Boross Csilla és Rálik Szilvia női főszereplésével mutatja be Verdi Macbethjét február 22-én a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház ajánló

Újra az Operaházban látható Anna Netrebko és Yusif Eyvazov

A Bohémélet, a Manon Lescaut, a Pillangókisasszony, a Tosca és a Turandot közkedvelt részletei is elhangoznak Anna Netrebko és Yusif Eyvazov áriaestjén március 23-án az Operaházban.