Zenés színház

Orfeum újratöltve

2011.06.29. 11:05
Ajánlom
A Múzeumok Éjszakáján benéztünk az Orfeumba. Videónkban beszámolunk egy színháztörténeti tárlatról, valamint ízelítőt adunk Kulka János és Csákányi Eszter műsorából.

Az orfeum meghatározása: olyan mulatóhely, ahol a közönség asztalok mellett fogyaszthatott, míg a színpadon vagy a parketten artistaszámok, énekes színművek, kuplék váltakoztak. A fővárosban még a Budapestté válás előtt, 1861-ben nyílt meg az első ilyen intézmény, a Neue Welt a Vígszínház helyén, vendégei és rendezvényei azonban korántsem kifinomultságukról voltak híresek. Az első "igazi" orfeumnak a Király utcai Blaue Katze (Kék macska) tekinthető, amely fénykorát az 1880-as években élte. Majd elkezdődött egy hosszú korszak Budapest éjszakai életében, amelyet zenés kávéházak, tánclokálok, bárok, varieték, music hallok, orfeumok, irodalmi kabarék történeteként is megírható. Ennek az időszaknak a fénykorát idézte fel a Múzeumok Éjszakáján az Orfeum.

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet (OSZMI) minikiállításán fotókon találkozhattak az érdeklődők a korszak jeles művészeivel: azokkal, akiket leginkább színházi és filmszerepeikből ismerünk - a Latabárok, Feleki Kamill - és azokkal is, akik az éjszaka királyai és királynői voltak. Így Carola Cecíliával, akinek legnagyobb alakítása a Bogár Imre című darab betyárruhába öltözött fehércselédje volt, s lovon vágtatott be a színpadra, majd lövöldözni kezdett a magasból ledobált vadkacsákra. A két műfaj, a "magas művészet" és a "tinglitangli" egymás mellett élt, föntről időnként leruccantak, s a viszonyt mi sem mutatja jobban, mint az a tisztelet, amelynek hangján Csortos Gyula szólt Rott Sándorról, a szerinte legnagyobb kabaréábrózolóról.

Az évszázaddal ezelőtti programlapokról kiderült, milyen műsor várta a vendégeket: 1923. április 21-én a Fővárosi Orfeumban nyitány, reklamograf, trapézművésznők, magyar szubrett, szubrettutánzó, műkerékpárosok, A századvégi órás című mozgófénykép, búvármutatványok és a Wynne Brothers művésznevű két közönyös szórakoztatta a nagyérdeműt.

S hogy ne csupán két dimenzióban vigyük haza emlékeinkben az orfeumot és egykori művészeit, az ő személyes tárgyaikat, Király Ernő cilinderét, Fedák Sári koktélruháját, Pálmay Ilka bőrkesztyűjét, Tábori Nóra ruháját, Medgyaszay Vilma fűzőjét, Honthy Hanna kézitáskáját, Kiss Manyi hamutartóját, Rátkai Márton székeit, Gobbi Hilda zsúrkocsiját, Latabár Kálmán szerepbabáját mind megtekinthettük, és természetesen dalok is felidézték az orfeumi világot.

Farkas Gábor "Gábriel" konferálása a régi időket idézte, hiszen ezeket a lokálokat és az itt előadott számokat nem hagyták érintetlenül a napi események, azonnal reagáltak a jelenetek, bon mot-k, kuplék arra, ami nappal a közéletben zajlott. Ezért volt tehát abszolút autentikus és frappáns "a rózsaszín inges fiatalembert vezessék ki" megjegyzés Kulka Jánost fellépésre invitálva. A zsebkendőnyi színpadon két klasszikust énekelt a színész, a Cápa-dalt és az Egy szerelem három éjszakája betétdalát (Isten veled, Budapest, te édes), és ugyanígy két számot adott elő Csákányi Eszter, akinek Hajtűk című estje szeptembertől lesz az Orfeum repertoárján. Peller Károly a régi Budapestet operettmelódiákkal idézte meg, sőt, ahogyan a videón látható-hallható, Piaf-dalokat is elővezetett, majd a konferansziéből énekessé átváltozó Farkas Gábor "Gábriel" folytatta a nosztalgiát. S míg Falusi Mariann, Posta Irénke és Rácz Kati énekelt, a pincérek sürögtek-forogtak, a népes vendégsereglet egyszerre részesült a kulináris és a kulturális élvezetekből. Épp úgy, ahogy az egy könnyed nyári estéhez illik, és ahogy az a régi időkben volt szokás.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Generációk csellista példaképe: 75 éves lenne Jacqueline du Pré

Tragikusan fiatalon hunyt el, de egyetlen évtized alatt beírta nevét a legfontosabb modern előadóművészek közé. Jacqueline du Pré inspiráció sokak számára ma is, egykori hangszerén pedig magyar művész játszik.
Vizuál

Az első önarckép, amely tükrözte Van Gogh elmeállapotát

Vincent Van Gogh munkásságának vezető szakértői igazolták, hogy az oslói Nemzeti Múzeum gyűjteményében található önarcképet valóban a holland mester festette. A különleges alkotás 1889-ben készült, mikor a művész pszichózisa miatt többször is kezelésre szorult.
Klasszikus

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a nők legalább annyira értenek a zenéhez, mint a férfiak. De milyenek a lehetőségeik, és mennyi terük van alkotni? Erről kérdeztük Barna Emília szociológust.
Könyv

A Tüskevár írója volt gazdatiszt, de uszálykísérő, patkányirtó és napszámos is

Bár elsősorban ifjúsági és "állatregényíróként" emlegetik, még utóbbi köteteiben is - csak úgy mellékes könnyedséggel - zseniális emberábrázoló. 1900. január 25-én született Fekete István író.
Jazz/World

Visszakapta az ellopott hegedűjét Lajkó Félix

Sajtónyilvánosság előtt kapta vissza ellopott hegedűjét Lajkó Félix január 23-án, csütörtökön, Újvidéken.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház bűnügy

Ennyibe kerül valakit ököllel megütni az operaházban

Fizetnie kell a nézőnek, aki megütötte a közönség egy másik tagját a brit Királyi Operaházban.
Zenés színház opera

Világhírű baritonunk – 80 éves Miller Lajos

A hetvenes években aratta első komoly sikereit az Operaház színpadán, és baritonszerepekben sokak szívébe belopta magát. Európa és Amerika legrangosabb operaházaiban énekelt, az utóbbi években pedig a magyar vidéken szervezett koncerteket. Miller Lajost köszöntjük.
Zenés színház hír

Gyönyörű színházban kap helyet Bayreuth második operafesztiválja

Újabb operafesztivál kezdődik Bayreuthban 2020-ban. A Bayreuthi Ünnepi Játékok mellett ősztől a Bayreuth Barokk is várja a komolyzene kedvelőit.
Zenés színház alan gilbert

A Svéd Királyi Operaház zeneigazgatója lett Alan Gilbert

A svédek első számú operaháza bejelentette, hogy 2021 tavaszától Alan Gilbert veszi át a zeneigazgatói posztot az intézményben.
Zenés színház aj vej-vej

Aj Vej-vej Rómában rendezi első operáját

Puccini Turandot című operáját rendezi meg Rómában Aj Vej-vej kínai művész, aki ezzel az előadással debütál operarendezőként.