Zenés színház

Örömet adni, csak ennyi

2008.11.26. 00:00
Ajánlom
Szembedicsérettel kezdem: a Malek Andrea Band új koncertlemeze remek, nem háttérmuzsika, hanem olyan, amire figyelni kell, mellé ülni. A hallottakra Malek Andrea egy másodpercen belül egyszerre meglepődik, meghatódik, örül, tesz egy tétova mozdulatot, hogy leplezze zavarát, ugyanakkor boldogságot és nyugalmat látok az arcán.

(fotó: Klinszky Gábor)

Malek Andrea: Jó, hogy olyan anyagot sikerült összerakni, amit már kipróbáltunk élőben, játszottunk több helyen is. A stúdiófelvételnek megvan az a veszélye, hogy utóbb kiderül, élőben nem lehet eljátszani, mert hiányzik valami, vagy mégsem úgy szól, ahogy szeretnénk.

Fidelio Súgó: Csak hallgatva úgy tűnik, ez valahol a koncert és az önálló est határán mozog. Van benne valami színházszerű.

MA: Igen, ezt én is érzem, bár még nem sikerült igazán jó nevet kitalálnom erre a műfajra. Szeretném minél pontosabban átadni, hogy milyen vagyok. Eddig többnyire musicalhősnőket játszottam, annak alapján ítélt és szeretett a közönség. Most már inkább arról beszélnék a színpadon, hogy Malek Andrea milyen ember. Idáig ez nem volt ilyen nagy téma nálam! Csak jó lenne, ha büszkék lennének rám a gyerekeim, és adhatnék a környezetemnek valamit cserébe azért a szeretetért, amit kapok. Borzasztó volt, amikor néhány éve elment a hangom! Nem nagyon akartam, de muszáj volt elgondolkodnom, hogy miért történt.

FS: Nyilván lelki eredetű oka volt, akkor szokott...

MA: De ezt ki szereti bevallani magának? Én általában addig futok, amíg el nem esek. Fekszem egy darabig, aztán futok tovább. Irányt kellett változtassak, hogy fölépíthessem az egészet újra, alfától... hát, omegánál még nem tartok!

FS: Úgy tíz évvel ezelőtt, miután kikerültél Bécsbe, sokszor jöttél haza fellépni. Azt éreztem, hogy kétségbeesetten kapkodsz, mert ott sem jó igazán, de itthon sem találod magadat. Mi történt akkor?

MA: Nem kétségbeesés volt! Inkább kerestem az utamat. Hat év kihagyás után kerestem a helyem. Azt gondoltam, nem engedhetek meg magamnak ballépéseket: mindig tutira kell mennem, gyönyörűnek és baromi jónak kell lennem, százon kell pörögnöm. Azóta persze rájöttem, hogy az utat csak úgy lehet megtalálni, ha elfogadom magam olyannak, amilyen vagyok. Végül Ausztriában és Németországban is jöttek szép feladatok, ez új hitet adott nekem. Így tulajdonképpen német nyelven tört meg a jég bennem, és a kint tanultakat már gyerekjáték volt átültetni az anyanyelvemre.


A CD

FS: Ez a lemez olyan, amilyen te vagy?

MA: Azt hiszem, igen. Végre el mertem indulni a saját utamon.

FS: Eddig miért nem?

MA: Fogalmam sincs. Féltem, ha változtatok, majd nem fognak szeretni. Ezért valószínűleg nem voltam elég bátor. Sokat dicsértek olyan dolgokért, amiről nem tehetek. A hangom adottság, nem tettem érte semmit. Persze sokat dolgoztam rajta és tanultam, de a hozott anyag nem az én érdemem. Most a fiúkkal együtt végre létrehoztam valami őszinte dolgot, szeretném, ha örülne neki, aki hallgatja. Nincsenek is nagyobb vágyaim.

FS: Nekem máris nagy örömet szereztél azzal, hogy az első lemezeden hallott Sheldon Bloom rákerült erre is. Egészen másról szól, ahogy most énekled.

MA: Látod, neked is tetszik... Eredetileg a Song and Dance című Webber-musicalben egy kis halk szösszenet volt az egész. Amikor az első lemezemet készítettük, apukám azt mondta: "Kislányom, ezt a dalt a kutya sem ismeri!" Azzal érveltem, a többi ismert dal mellett jól elfér majd, erre a papám kötélnek állt, és kitalálta a máig is ismert formáját. A mai "újratöltött" formáját Dajka Krisztiánnal közösen találtuk ki egy zenekari próbán, végre színpadon is énekelhetem, tetszik a témája. Igenis el lehet mondani, hogy egy nő mikre képes a karrier vagy egy pasi miatt! Most már persze jobban is értem, hogy miről szól, mint tizenöt évvel ezelőtt.

FS: Miért került föl bonus trackként Kaszás Attila lemezéről az Elfelejtett bosszanova?

MA: Főiskolás koromban a Vígszínházban voltam gyakorlaton. Már akkor a szívembe zártam Attilát, szerettem a titokzatosságát. Többször játszottunk együtt, de az utóbbi nyolc-tíz évben nemigen találkoztunk, és nem is kerültünk egy színpadra. A lemezét csak a halála után találtam meg. Az autóban Bécs és Budapest között szinte végig csak az Elfelejtett bosszanovát fejtegettem. Amolyan "nem mondhatom el senkinek, elmondom hát mindenkinek" dal. Egyszerűen úgy éreztem, vissza kell énekeljem neki amit írt. Ez az utolsó dal a lemezen, kis ajándék mindenkinek, aki őt szerette és tisztelte.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Tóth Krisztina és Az arany ember: Hogyan jutottunk idáig?

Be akarja tiltani Jókait? Ki a felelős azért, hogy most mindenki irodalom kapcsán „anyázik” az interneten? Megválaszolunk mindent, amit tudni akar, de eddig nem mert megkérdezni Tóth Krisztina és a Jókai-rajongók összecsapásáról.
Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Vizuál

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.
Színház

Az Alkotmánybíróság elé kerül az SZFE modellváltásának ügye

A Fővárosi Törvényszék az SZFE modellváltását előkészítő törvény semmissé tételét indítványozza az Alkotmánybíróság előtt. Erről az SZFE HÖK tájékoztatta a nyilvánosságot péntek este.
Jazz/World

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Az autósmozik mintájára autósszínházat terveznek Manchesterben

Musical koncertekkel indulna a nyári színházi szezon Manchesterben, ahol mindenki élőben, de biztonságban, a saját autójában ülve élvezhetné az előadásokat.
Zenés színház ajánló

Börtöndráma az Operaházban

A megrázó erejű Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című Jake Heggie-operával folytatódik az Opera Otthonra fizetős streamsorozata. Az Almási-Tóth András rendezte produkció szombaton Meláth Andrea és Sólyom-Nagy Máté főszereplésével látható.
Zenés színház magazin

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.
Zenés színház interjú

„Az egyetemes Bóni-életérzést kerestem” – interjú Erdős Attilával

Erdős Attila operaénekesi feladatai mellett a Budapesti Operettszínházban táncoskomikusként is bemutatkozhatott, a Kékszakáll Popolanija után többek között a Vidnyánszky Attila rendezte Csárdáskirálynő Bónijaként láthatta őt a közönség. Az indulásról, zenei kalandozásokról és az operett műfajának sokszínűségéről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.