Zenés színház

Összehozzák

2008.03.26. 00:00
Ajánlom
Tibikém, kellene egy sor, í-vel nem tudnak magasságot énekelni! – szól a kérés Miklós Tibor szövegíróhoz, aki körülbelül tíz perc alatt megoldja a problémát. Asz nem lehet benne! – ezt már Silló István mondja a zenekari árokban ülő csellószólamnak. Krumpliba állj össze! – instruál sajátosan a rendező, Somogyi Szilárd, aztán paralelepipedon formát kér. Nyilvánvaló, nem, hogy az Abigél című musical próbáján vagyunk?!

Balikó Tamás, Magócs Ottó, Vágó Bernadett

Az Operettszínház házi színpadáról alig két hetet költözött át a társulat az utca másik oldalára, a Tháliába. Nem csupán tokkal és vonóval, hanem szövegíróstul, zeneszerzőstül, hangszerelőstül, a színpadon éneklők közé beálló karigazgatóstul, első- és második szereposztásostul, akik becsülettel (nyitottan és érdeklődéssel) ülnek végig minden próbát. Tíz nap alatt kell nekik belakni az új teret, beüzemelni a forgószínpadot, kiszámítani a pontos járásokat, beállítani a hangerőt. Ez azonban helyenként a véglegesnek hitt zenei anyag módosításával vagy a jelenet teljes átrendezésével jár. A kottákat és a szöveget átírják ha kell, sőt ha arra van szükség, reggelre új szcéna születik.

Sokan vannak a katonák, Mráz úr menjen át a másik oldalra, a tanárnők a rendezői jobbra álljanak. Somogyi Szilárd ül a nézőtér sötétjében, valahol a nyolcadik sor tájékán. Előtte munkaasztal, kezében mikrofon. Ha a színész elakad a szövegben, legyen az dal vagy próza, azonnal súgja vagy énekli. Hiába, Abigél az ő lánya is: az ötlet az övé, s az Álarcosbál musicalváltozatát látva adta meg neki az engedélyt Szabó Magda, hogy ezt a csöppet sem lányregényt, a történet hátterében zajló háborút sem mellőzve zenés színpadra írja.

Annyira akarja, hogy megszülessenek azok a bizonyos pillanatok, hogy néha felrohan színpadra. Semmi előjátszás, semmi kemény szigor, mindössze egy-két magyarázó és színészt szeretgető, becézgető szó. Nyugi van.


Peller Anna

Amikor élménybeszámolót tartottak az Abigél filmváltozatában játszók, Zsurzs Kati arról beszélt, hogyan vedlettek át a lányok egymás haját húzkodó kamaszokká a forgatási szünetekben, és milyen szoros (osztály)közösséggé váltak. Hogy a regény szelleme teszi-e vagy a női természet, nem tudni, de ugyanez az átalakulás figyelhető meg az Operett-matulásoknál is: csacsognak a takarásban, őszintén kacagnak például Peller Anna balerinákat megszégyenítő kecsességű mozdulatán, amivel darabbeli nagybátyja Torma Gedeon halak iránti szeretetét illusztrálja. Tapsos lesz – jósolja egy hang a sötétből. (Nem lennénk igazságosak azonban, ha a bájjal és kellemmel, valamint improvizációs készséggel más módon megáldott Imre Sebastian amerikaifocistákat megszégyenítő, tojáslabda híján kenyérrel végrehajtott kezdődobását kihagynánk a próbariportból. Ezzel a mosolyra késztető mozdulattal visszazökkent a jelenbe a borzongatóan nyomasztó második világháborús agitációs dal után.)


Pálfalvy Attila, Vágó Zsuzsi

Némi díszletezői segítséggel begördül a nemcsak színében patinás címszereplő, hogy Vitay Gina beledobhassa segélykérő levelét. A korsót feltöltő purhab mennyisége rendben, a papír nem esik ki. Vágó Bernadett jelmezben próbál, Vágó Zsuzsi próbaruhában figyeli. Majd a szőke Vágó lány játssza a menekülési jelenetet, és Bernadett nézi. Ugyanabban az előadásban szerepelnek, mégis egyéniségükből adódóan máshová kerülnek a hangsúlyok.

Olyan legyen, mint egy „csetamás” – ennyi mindössze a hangszerelésre vonatkozó rendezői kérés, már ami az egyszerűséget és a visszafogottságot illeti. Ritkán hallani ilyet musicalszínpadon.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Rudolf Péter értetlenül áll Wunderlich József támadása előtt

November 25-én a Vígszínház művésze a közösségi médiában súlyos vádakat fogalmazott meg a színház vezetőségével kapcsolatban: első posztjában a járványügyi intézkedéseket kifogásolta, később pedig a főigazgató nyilatkozatára reagálva egy közelgő bemutató próbaidőszakában történt esettel állt elő. A leírtakra Rudolf Péter közleményben reagált.
Klasszikus

„Az együttjáték olyan, mint egy megújuló energiaforrás” – Beszélgetés Fejérvári Zoltánnal

Fejérvári Zoltánt az utóbbi években a legváltozatosabb koncerteken hallhatta a közönség, emellett rendszeresen tanít is, idén kezdte meg oktatói tevékenységét Bázelben. A zongoraművésszel az egyedüllét fontosságáról, a kortárs zenéről és a zenetanítás feladatairól is beszélgettünk.
Zenés színház

Vörös Szilvia Kékszakállú-felvételét Grammy-díjra jelölték

Az énekesnő két évvel ezelőtt Helsinkiben vette lemezre Bartók operáját, a produkciót most az öt legjobb operafelvétel közé választotta a neves zenei díj bírálóbizottsága.
Vizuál

Mikortól színész a színész? - Megjelent Trokán Nóra fotóalbuma

Trokán Nóra egész életét áthatja a színházi közeg varázslatos világa, amelyre gyermekkora óta második otthonként tekint. Színésztársairól készült portrésorozata, a színpadi fellépés előtti átváltozás varázslatos és a néző számára elképzelhetetlen pillanatait rögzíti.
Könyv

„Ne hagyd a sorsod csillagokra” – 100 éve született Pilinszky János

November 27-én ünnepeljük a 20. századi magyar költészet egyik legtitokzatosabb alakja, Pilinszky János születésének 100. évfordulóját, akinek irodalmi hatása máig elevenen él. Szikár sorai számos művészt megérintettek és megihlettek, megemlékező cikkünkben olyan alkotók méltatják a költőt, akik saját munkásságukkal is szorosan kapcsolódnak Pilinszky János költészetéhez.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Ragyogjon az Operaház aranyfényeitől a karácsony!

A Magyar Állami Operaház megkezdte a 2022. január 1. és július 31. közötti előadások jegyeinek értékesítését, így az Erkel Színház és az Eiffel Műhelyház mellett, az Operaház épületébe is újra válthatnak jegyeket az opera és a balett szerelmesei.
Zenés színház ajánló

Jótékonysági gálaelőadás idős artistaművészek megsegítésére – A Fővárosi Nagycirkusz adventi ajánlata

A Fővárosi Nagycirkusz az Artistaművészek és Cirkuszi Dolgozók Szakszervezetével együttműködve Elkaplak! címmel jótékonysági gálaelőadást szervez az idős artistaművészek megsegítésére. A Csillagtánc című klasszikus cirkuszi előadás teljes bevételét az idős artistaművészeink támogatására fordítják.
Zenés színház színházkoncert

Oláh Ibolya központi szív-panaszirodája nyitva áll mindenki előtt

Oláh Ibolya Női posta című előadása dallevelek formájában félig színházi, félig koncertélményt ígér. Az énekesnő legutóbbi, Voltam Ibojka albumának dalait, és az arra épülő színházkoncert zenéjét Presser Gábor írta, az előadás rendezője Bíró Kriszta, a zenészek Födő Sándor és Furák Péter.
Zenés színház hír

Vörös Szilvia Kékszakállú-felvételét Grammy-díjra jelölték

Az énekesnő két évvel ezelőtt Helsinkiben vette lemezre Bartók operáját, a produkciót most az öt legjobb operafelvétel közé választotta a neves zenei díj bírálóbizottsága.
Zenés színház kritika

Hazárdjáték emberi lelkekkel

November 13-án mutatták be Philip Glass Les Enfants Terribles (Veszedelmes éden) című kamaraoperáját az Eiffel Műhelyházban. A tavalyról elhalasztott előadásban énekeseknek és táncosoknak egyaránt fontos szerep jutott.