Zenés színház

Ostrom után

2014.09.08. 10:48
Ajánlom
Ritka alkalom, amikor egy rendezvényt úgy mos el az eső, hogy a közönség hálás érte – amint az is, hogy a szervezők eredeti elképzelése úgy vall kudarcot, hogy az eredeti üzenet végül még erőteljesebben érvényesül.

Nincs mit szépíteni: az Operaház épülete a kezdetektől fogva vonzotta a valaha volt összes hazai rezsim politikailag árnyaltan, vagy éppen a konfrontációt is vállaló provokatív nyíltsággal megfogalmazott üzeneteit. Nem csoda, hiszen elhelyezkedésében, esztétikájában és kivitelezésében egyaránt kivételes épületről van szó, amely ráadásul az ország és a főváros utolsó valódi fénykorának, a kiegyezés korának gyermeke. Az épület tehát önmagában is olyan üzenetet hordoz, amelyhez érdemes kapcsolni egy másikat, így szegény Andrássy úti múzsáknak általában nem adatott meg az elegáns távolmaradás lehetősége a gyakran inadekvát politikai üzenetektől, amelyet ráadásul sokszor a színpadon történtek sem tudtak felemelni a hely szelleméhez.

Azt hiszem, hogy a szombat esti Szabadság Operagála a fenti szabály alóli nagy kivételként fog megmaradni mindazok emlékezetében, akik a kitartóan szemerkélő eső ellenére elsétáltak szeptember 6-án az Operaház elé, a forgalommentesített Andrássy útra. Ez a fajta csapadék amúgy különleges helyet foglal el minden szabadtéri rendezvényt szervező szívében: a közönséget nem nagyon zavarja, a közel ezer ember békésen üldögélt a kényelmes székeken és várta a kezdést, de a vetítés miatt fedés nélkül felépített színpadra kiülő muzsikus nyilván nem fogja elővenni az esetleg sokmilliós hangszerét azért, hogy utána leginkább csak kulacsként használhassa.

Az Operaház főigazgatója gyorsan döntött: a színpadra kiállva meghívta az egybegyűlteket a házba, az előadást a színpadon tartják meg. Ami ezután történt, emlékezetes marad a jelenlévők számára: az egybegyűlt tömeg szabályosan megostromolta Andrássy úti palotát - a ház mintegy fél óra alatt zsúfolásig megtelt -, de úgy, hogy az ilyenkor szokásos hangos méltatlankodások és tömegjelenetek elmaradtak. Épp mire a műszak és a tévéstáb átpakolt, megtelt a nézőtér is, és láthatóan nagyon sok olyan látogató vette birtokba az Operaház tereit, akik még soha nem jártak odabent. Persze voltak, akik kívül rekedtek - talán az Erkel tudta volna elnyelni az egész tömeget -, ők lemez- és kiadvány-ajándékokkal vigasztalódhattak. És ha egy óra csúszással is, de elkezdődhetett a gála, benne szinte az összes hazai és számos külföldi kiválósággal - értelemszerűen senkinek sem okozott gondot, hogy a szabadtéri előadással szemben itt hangosítás nélkül kell énekelnie, az operaszínpad amúgy sem tátikaversenyeken edződött hangokra van kitalálva.

És az üzenet: mit keres a német újraegyesítés, a szabadság ünnepe az Operában? Nincs ennél alkalmasabb hely rá: a művészet a szabadság gyermeke. Minden fizikai vagy szellemi vasfüggöny csupán mohó percemberkék ideiglenes tákolmánya - legfőbb céljuk, szerepük pont az, hogy e mulandóságukat megpróbálják eltagadtatni, elfeledtetni a szabadságuktól megfosztottakkal. Az Operaház a budapesti utcáról spontán, ám fegyelmezetten megtelt széksorait és a soknemzetiségű közönség lelkesedését látva, ezt nem lehetett elfelejteni. A közhely életre kelt: közönség a „lábával szavazott". Megostromolták az Operaházat, mert az övék - de éppen ezért vigyáztak is rá és egymásra. Éppen úgy, mint 130 évvel ezelőtt, a megnyitón tették. Vagy 25 évvel ezelőtt egy hazug és zárt rendszer szögesdrótjaival, a szabadságukért, az országukért. Magától értetődően, határozottan, méltósággal.

A színház már csak ilyen: van, amikor az üzenete úgy érvényesül a legjobban, ahogyan az élet rendezi.

(A szerző a Fidelio.hu alapítója, az Operaház külsős tanácsadója.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A főváros értéket lát a Budapesti Tavaszi Fesztiválban, és meg fogja menteni

Miután kiderült, a kormány nem segíti a fővárost a Budapesti Tavaszi Fesztivál finanszírozásában, megkérdeztük a feleket, mi lesz a fesztiválok sorsa: azoké, amelyek most bukkanóra hajtanak, és azoké, amelyek most alakulnak. Úgy tűnik, az elválás inkább békés.
Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.
Klasszikus

Ők részesülnek állami zenei ösztöndíjban

Idén 23 fiatal részesül állami zenei ösztöndíjba: Fischer Annie zenei előadóművészeti ösztöndíjban tizenhárman, Kodály Zoltán zenei alkotói ösztöndíjban heten, Lakatos Ablakos Dezső dzsessz-előadóművészeti ösztöndíjban hárman.
Színház

Ingyenes stream-előadásként láthatók a Magyar Színház jelenetíró pályázatának döntősei

A Pesti Magyar Színház 2020 novemberében jelenetíró pályázatot hirdetett, melynek témája a karantén utáni élet volt. A beérkezett 193 pályamű közül a legjobb 7 bemutatkozási lehetőséget is kap, melyet az érdeklődők a színház Facebook-oldalán és honlapján ingyenesen megtekinthetnek.
Könyv

Nem véleményezheti az új érettségi vizsgamodellt a Magyartanárok Egyesülete

Növekszik a magolandó anyag mennyisége az új érettségi vizsgamodellben, az olvasás öröme helyett a „műcímek bemagolása” lesz a cél a Magyartanárok Egyesülete szerint. Hiába mondanák el a véleményüket, nem kaptak erre lehetőséget.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Az egyetemes Bóni-életérzést kerestem” – interjú Erdős Attilával

Erdős Attila operaénekesi feladatai mellett a Budapesti Operettszínházban táncoskomikusként is bemutatkozhatott, a Kékszakáll Popolanija után többek között a Vidnyánszky Attila rendezte Csárdáskirálynő Bónijaként láthatta őt a közönség. Az indulásról, zenei kalandozásokról és az operett műfajának sokszínűségéről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Zenés színház hír

Whoopi Goldberg nélkül mutatják be az Apáca Show-t a West Enden

Nagy dobásra készült tavaly a West End: az 1992-es Apáca Show musical-változatának főszerepére a nagysikerű film Delorisát, Whoopi Goldberget kérték fel, aki örömmel vállalta, hogy ismét magára ölti az apácaruhát. Az előadásra a borsos jegyárak ellenére gyorsan fogytak a jegyek, a bemutató azonban a koronavírus miatt elmaradt, az új változatban pedig úgy tűnik, hogy hiába is keresnénk az Oscar-díjas színésznőt.
Zenés színház ajánló

Online vetítik Plácido Domingo évfordulós gálaelőadását

A klasszikus zene rajongói számára különleges programot kínál Plácido Domingo gálaelőadásának otthonról nézhető, online vetítése február 20-21-én, amelyet a festői szépségű Veronai Arénában rögzítettek.
Zenés színház premier

A Don Carlos premierje látható az Operaház színpadán

Frank Hilbrich rendezésében, Gaston Rivero címszereplésével, az ötfelvonásos, olasz nyelvű modenai változatban mutatja be Verdi Don Carlos című operáját a Magyar Állami Operaház. A jegy.hu Opera Otthonra fizetős közvetítései között 2021. február 20-án 20:00 órától, az évadban egyszeri alkalommal látható előadás karmestere Kocsár Balázs.