Zenés színház

Osztrák zeneszerző nyerte a Bartók Plusz operaíró versenyét

2018.12.18. 13:20
Ajánlom
Teljes egészében a miskolci nyári fesztiválon ismerheti meg a nagyközönség Albin Fries osztrák zeneszerző díjnyertes, Nora című operáját.

Kesselyák Gergely kezdeményezésére, öt éve jött létre az évente megrendezett „A jövő kulcsa” Operaíró Verseny, amelynek célja, hogy olyan új művek szülessenek meg és kerüljenek a figyelem középpontjába, amelyekkel a közönséget újra meg lehet nyerni az opera műfajának. A Bartók Plusz Operafesztivál célkitűzéséről a karmester, a fesztivál igazgatója így nyilatkozott:

a mi küldetésünk (…) az opera műfaja, aminek a dallamait valaha a péklegény is fütyülte az utcán.

Az első kiírás óta évről évre megrendezett versenyen először 2016-ban hirdettek győztest: Mátyássy Szabolcs Scævola című operáját, amelyről a Fidelio kritikát is közölt. A darab miskolci ősbemutatóján, 2017-ben osztatlan sikert aratott.

Az operaíró versenyre 2018-ban 19 pályaművet − 6440 partitúraoldalt és mintegy 30 órányi zenei anyagot – nyújtottak be kortárs szerzők a világ számos országából, adta hírül a fesztivál honlapja. A fődíjra és az ezzel együtt járó színpadi bemutatkozás lehetőségére a magyarok mellett osztrák, brit, spanyol, amerikai/francia, izraeli, cseh, guatemalai, brazil/portugál, lengyel, olasz és orosz zeneszerzők pályáztak.

operaverseny2018_eredmenyhirdetes-132142.gif

A zsűri az eredményhirdetésen: Kesselyák Gergely, Eötvös Péter, Fekete Gyula, Vaszilij Barkhatov, a háttérben Marco Taralli (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

A beérkezett művek közül az előzsűri négyet juttatott tovább a döntőbe, amit december 14-én tartottak a budapesti Zeneakadémia Solti termében. Az operák legjellemzőbb részleteit az est rendezője és karmestere, Cser Ádám jóvoltából félszcenírozott formában, zongorakísérettel ismerhette meg a hallgatóság.

A döntős művek elhangzásuk sorrendjében a következők voltak: Juraj Filas: Jane Eyre, Andorka Péter: Boszorkányvér, Valentin Dubovszkoj: Kőangyal és Albin Fries: Nora.

A zsűri elnöke Eötvös Péter Kossuth-díjas zeneszerző volt, tagjai Fekete Gyula zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettese; Kesselyák Gergely, a Bartók Plusz Operafesztivál művészeti igazgatója, Liszt-díjas karmester, Érdemes Művész; Marco Taralli zeneszerző és Vaszilij Barkhatov rendező.

Döntésük alapján „A jövő kulcsa” 2018 Operaíró Versenyt Albin Fries osztrák zeneszerző nyerte meg Nora című operájával.

A szerző nyilatkozatából kiderül, hogy a későromantika zenéjéhez és témaköréhez nyúlt vissza az alkotásnál. Fries így beszélt a komponálásról:

„Az volt a tervem, hogy operámmal ellenpontozzam napjaink intellektuális zenedrámáit, és újra a szerelemről írjak egy operát. A szerelem, úgy tűnik, már nem mutatható be az atonális kortárs zenei eszközökkel. Korunk intellektuális, vagy más szóval apokaliptikus operái szintén kevés affinitást mutatnak az iránt a téma iránt, amely gyakorlatilag a múlt teljes operairodalmában domináns szerepet játszott. Szándékosan választottam érzelmes/szentimentális librettót. Tekintve, hogy az én zenei stílusom a tonális késői romantika, ez a történet is 1890 és 1910 között játszódik. Hogy mi az opera üzenete? Talán az, hogy Arthur, a főszereplő csak akkor értheti meg a szerelem tisztaságának fogalmát, amikor a saját gyermekét szereti.”

Névjegy

albin_fries-125734.jpg

Albin Fries

Albin Fries Felső-Ausztriában, Stájerországban született. Zenei karrierjét koncertzongoristaként kezdte, de a zongoraművészi pálya mellett vonzotta a zeneszerzés is. Műveivel elismerést aratott: 1977-ben elnyerte az osztrák „Ifjú Zeneszerző Díjat” (Österreichischen Jugend-Kompositionswettbewerb), 1981-ben pedig a Felső-Ausztriai Tehetség-díjat (Talentförderungspreis des Landes Oberösterreich).

Fries zeneszerzői tanulmányait a világhírű karmester és zeneszerző, Leonard Bernstein támogatásával New Yorkban folytatta, majd Ausztriába visszatérve a Bécsi Állami Operaházban korrepetítor és tanulmányi vezető lett. Tanított emellett a Bécsi Zeneművészeti és Előadóművészeti Egyetemen.

A komponáláshoz 20 év kihagyással, 2005-ben tért vissza. Több dalciklust, kamara- és zongoradarabokat, valamint operákat is írt a hozzá közel álló későromantikus stílusban. Legutóbb a Bécsi Állami Operaház kérte fel a Persinette című romantikus meseopera megírására, aminek bemutatóját a 2019/20-as évadra tervezik.

(forrás: operafesztival.hu)

Hallgassa meg Fries Schneetreiben c. kompozícióját!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.
Plusz

A magyar feltaláló, akit Amerikában sztárként ünnepelnek

Galériánkban megmutatjuk, hogy készült a nyolcvanas években az eredetileg a tanítványainak szánt, de végül játékká vált Rubik-kocka. Július 13-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Rubik Ernő Kossuth- és állami díjas építészmérnök, tárgytervező. 
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

A dél-afrikai taxist, aki operát énekel az utasainak, felkapta az internet

Egy virális videóval kezdődött az egész: egy Menzi Mngoma nevű Uber-sofőr a Rigolettóból énekelt egy utasának, majd egyre többekhez jutott el az erről készült videó.
Zenés színház interjú

Felmutatni a világ tetejét - Interjú Szemző Tiborral

Óbudán, az Esernyős belső udvarán új szabadtéri kamaraszínházi sorozat indul, amelyben (újra) debütál Szemző Tibor Kőrösi Csoma Sándorról készített opera cinematique műfajú előadása, a Csoma.   
Zenés színház ajánló

Operett show a Vajdahunyadvárban

Július 18-án Magyarország leglátványosabb operett produkcióját tekinthetjük meg a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon. A Monarchia Operett gálaműsora fantasztikus szólistákkal és ruhakölteményekkel varázsolja el a nagyérdeműt.
Zenés színház hír

Koncertfilmmel ünnepelték Jonas Kaufmann 50. születésnapját

Németország, Ausztria és Svájc több mint 200 filmszínházában mutatták be július 10-én, Jonas Kaufmann 50. születésnapján a sztártenor egyik berlini (Waldbühne) koncertjéről készült filmet.
Zenés színház armel

Hogy milyen volt Alföldi Don Giovannija? Profi.

Ha sztárrendező operafavoritot állít színpadra, abból könnyen siker lehet, de nálam Tihanyi Ildi díszletei ágyaztak meg annak, hogy szeressem ezt a Don Giovannit.