Zenés színház

Övék itt a tér

2012.03.06. 08:45
Ajánlom
Elismerem: Juronics Tamás meglepett. Szegedi West Side Storyja amellett, hogy professzionális kivitelezésű, nagyszabású show, tud és mer drámai is lenni, amikor kell.

A Szegedi Nemzeti Színház művészeti igazgatójának munkásságát ismerve az előbbit elvárjuk tőle, az utóbbi viszont kellemes csalódást jelent. Pedig a siker receptje ebben az esetben pofonegyszerű: Juronics Tamás a többtagozatú társulat meglévő, a vidéki színházak között lassacskán egyedülálló adottságait felhasználva vitte színre a New Yorkba plántált Rómeó és Júlia-történetet.

Ezért aztán nem kell sokáig töprengeni, mitől működik a dolog már az első pillanattól fogva. Elég figyelni a két bandát, amiben a társulat fiatal prózai színészei, a színházi tánckar tagjai, valamint a Szegedi Kortárs Balett művészei vannak jó érzékkel összeeresztve és vegyítve. A rendező-koreográfus szemmel láthatóan nem kötött kompromisszumokat: míg más hasonló esetekben a néző azzal szembesül, hogy a színészek lebutított, tingli-tangli áltáncokkal bekkelik ki a szünetig hátralévő időt, itt bizony kőkemény, minden résztvevőt megizzasztó, minőségi munka folyik két és fél órán keresztül. Aminek az egyik legfőbb erőssége, hogy ha nem ismerné az ember a játszókat, első ránézésre nem feltétlenül tudná megmondani, közülük kik a profi táncosok és kik nem.

A pontosan kidolgozott, hatásos koreográfia mind összhatását keltve, mind apró részleteiben figyelmet érdemel. Az impozáns, jó ízléssel megálmodott tablók éppúgy működnek, mint az intim hangvételű jelenetek. (Riasztó és érthetetlen kivétel a második felvonás geil álomjelenete a Somewhere című szám alatt: a fehér selyembe öltöztetett táncosok a leeresztett izzófal előtt mintha egy másik korból, de legalább is egy másik előadásból tévedtek volna ide.) Különösen tetszetősek a hétköznapi, banális gesztusokból kiinduló, azokat "táncossá" (f)elemelő mozdulatok, mivel nem idegen testként, hanem a jól működő gépezet részeiként vannak jelen: következetesen és szellemesen épülnek az előadásba.

A díszletet és jelmezeket jegyző Kentaur - lassan a Juronics-előadások állandó társalkotója - ezúttal nem nőtt a rendező-koreográfus fölé. A West Side Story unásig ismert, koszlott New York-i bérházakat hátulról, oldalról és belülről mutató kulisszáit a rá jellemző ötletes apróságokkal tette változatossá. A bőrkabátos-farmeres Jetek és a színesbe öltöztetett Cápák ("mert mi színesek vagyunk" - hangzik is el az egyik Puerto Ricó-i lány szájából) ruhái eleve körvonalazzák a karaktereket - lásd például a menő amerikaiakhoz külsejében is mindenáron asszimilálódni akaró Marilyn-parókás spanyol lányt.

Ez ugyan egyszeri és egyszerű poénnak tűnik, mégis: ebben az előadásban mintha a megszokottnál hangsúlyosabb lenne az idegenekkel, a bevándorlókkal, egyáltalán bármiféle mássággal szembeni intenzív gyűlölet. Persze, erről szól a történet, de azért a gondolatot a sablonos rendezések legtöbbnyire elfedik, itt viszont nincs se elkenve, se megszelídítve. Fontos szerep jut ebben a szegedi színház örök epizodistája, Somló Gábor által abszolvált Schrank felügyelőnek, aki egyszerre hozza a rasszista provokátort és a kiváló pszichológust. A másik meghatározó "apafigura" Király Levente Docja: sopánkodásának alapja nem az üres aggódás, hanem a tapasztalatokon alapuló, bölcs tudás. Nem tehetnek mást: mindketten kétségbeesetten figyelik a New York-i grundon a vásott kölykök véres játékait.

Egy a Juronicséhoz hasonló formátumú rendező a költséges masinériával az esetek többségében könnyen elboldogul, itt viszont a finommechanika is működik a nem csupán tánctudásukat prezentáló színészek jóvoltából. A közel félszáz (!) színpadon lévő szereplő közül csak néhányat emelünk ki. Glad Hand alig-szerepét Flórián Antal parádés magánszámmá kerekíti. Riff (Poroszlay Kristóf) úgy tartja biztos kézben a Jeteket, hogy közben nem tolakszik az előtérbe. A nagyszájú Action (Szívós László) és a bátor Diesel (Savanyu Gergely) egyensúlyba hozza a triumvirátust. A bandába mindenáron bekerülni akaró egyetlen lány, Akárkié (Borsos Beáta) a legkisebb, ám messze a legérettebb gondolkodású közöttük. A Puerto Ricó-iak közül Rosalia (Csorba Kata) sértődött honvágya, Chino (Bánvölgyi Tamás) veszélyes hallgatása vagy Bernardo (Rédei Roland) macsó karaktere tűnik ki. Meg persze a tömegből kiragyogó Anitáé: a nagyszerű teljesítményt nyújtó Sári Éva egyszerre tud tüzes, fékezhetetlen szépség és érzékeny, megértő barát lenni.

A két főhős között izgalmas, az egész előadásra kiható dinamika működik. Kádár Szabolcs Tonyjában van valami naiv, törékeny, kisfiús báj: ebben a kapcsolatban eleve nem "vezethet" ő, de a fülig szerelmes kölyök erre jól érzékelhetően nem is tart igényt. Nánási Helga Mariája jóval többet tud az életről - a szűkebb-tágabb családjáról kapott pillanatképek megerősítik ezt a benyomásunkat -: az első pillanattól kezdve felnőttebb és megfontoltabb, mint Tony. (Kádár Szabolcs operetten, Nánási Helga operán edzett hangja újabb árnyalattal színezi a köztük lévő erőviszonyokat.) Szerelmük persze nem emiatt van eleve halálra ítélve, hanem az őket (látszólag?) mély szeretettel körülvevők szemét elhomályosító indulatok miatt: szép, szomorú, meggondolkodtató tanulság.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Színház

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Vizuál

Elsőként Budapesten látható a rasszizmus elleni vándorkiállítás

A rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet egy bécsi vándorkiállítás, amely augusztus 23-tól lesz látható a budapesti Holokauszt Emlékközpontban. Az Osztrák Történelem Háza (hdgö) tárlatát a nagy nemzetközi sikerre való tekintettel világkörüli útra indították. "A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a Soá" című kiállítást elsőként Budapesten mutatják be.
Klasszikus

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Plusz

Udvarlási tánc a Willendorfi Vénusz árnyékában – Programajánló a Sziget 3. napjára

Nem mindennapi udvarlási táncot láthatunk az olasz művész, Alessandro Sciaronni tolmácsolásában, amelyben szinte akrobatikus mozdulatokkal feszülnek egymáshoz a testek. Ha a táncból nem lenne elég, nézzük meg a Willany Leó előadását is, levezetésképpen pedig irány az ArtZone, ahol kollázsolhatunk, festhetünk és zenélhetünk is. Látogassatok el a Fidelio támogatásával megvalósuló színház- és táncplaccra augusztus 12-én is!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház lapszemle

Wagner istenek nélkül – kritikaszemle a bayreuthi Ringről

Bár eredetileg 2020-ra tervezték, a pandémia miatt csak idén találkozhatott a közönség Valentin Schwarz osztrák rendező új Ring-produkciójával. A közönség részéről heves elutasítással fogadott előadásoknak a sajtó erényeit és hibáit is kiemelte.
Zenés színház beszámoló

Jégkristály nyár közepén

Gálakoncerten lépett a közönség elé a 2013-as Operalia-győzelme óta nemzetközi hírnévnek örvendő szoprán, Aida Garifullina. Az énekesnő augusztus 2-án a Margitszigeti Színházban tartott koncertjén népszerű áriákat és kevésbé ismert darabokat is megszólaltatott.
Zenés színház ajánló

Inspiráló és felejthetetlen előadásnak ígérkezik az Attila

Attila legendáját, történelmünk ezen apró, sokszor bizonyára teljesen félreértelmezett darabkáját augusztus 12-én és 14-én a jövő köntösébe csomagolva tárja nézői elé a Margitszigeti Színház. Az alkotói folyamatról a címszerepet alakító Bretz Gábor és az Odabellát megtestesítő Maria Agresta mesélt.
Zenés színház ajánló

A milánói Scala világhírű tenorja is fellép az Operaház ünnepi gáláján

Az olasz operairodalom legszebb részleteiből nyújt válogatás a Tenorissimo operagálája augusztus 19-én, a Magyar Állami Operaházban. Az est sztárvendége, Fabio Sartori, elismert olasz tenor, partnerei az OPERA vezető női szólistái. A dalszínház zenei együtteseit Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényli.
Zenés színház ajánló

Bűnözők lepik el a Dóm teret

Augusztus 12-én Szegedre érkezik Fred Ebb és Bob Fosse világhírű, Tony-díjas musicalje, a Chicago.