Zenés színház

Palestrina - Zenei legenda három felvonásban

2008.03.22. 00:00
Ajánlom
"Pfitzner Palestrina című műve a maga düreri-fausti jellemvonásaival, metafizikai hangulatával, "Kereszt, halál és sírbolt"-ethoszával, zenének, pesszimizmusnak és humornak ez a keveréke… a schopenhaueri–wagneri, a romantikus szféra valamiféle utolsó, mégpedig tudatosan utolsó megnyilvánulása…

Palestrina a pesszimista ethosz embere. Ha a világ olyan irányban "halad előre", amelyben egyáltalán nem hisz az ember, habár elismeri ennek a haladásnak a szükségszerűségét és elháríthatatlanságát, és természeténél fogva még azt sem tudja megállni, hogy ne támogassa, akkor lehetetlen patetikusnak lenni; a kor értelme személyes-etikai jelleget ölt, a "te földi penzumod" számít; a te formádat kell tökéletessé tenni; ki kell tartani – nem azt mondom, hogy ki kell bírni. Bárminek is kell lennie, Palestrinának van ereje hozzá, hogy az legyen; és azáltal, hogy megteremti a szükséges művet, amelyet csak ő képes természete és időbeli helyzete szerint megteremteni, a misét, amely az újkorian fejlett művészetet "egyházi érzéssel" egyesíti, az a költői szerencse is éri, hogy a figurális zenét megmenti a lángoktól – "a zene megmentőjévé" válik egy megtartó–teremtő cselekedettel. Tudja immár magáról, hogy kicsoda, hová tartozik és hová nem, vagy inkább azt, hogy mennyiben tartozik emide és mennyiben amoda; ismeri a sorsát, tisztességét és a helyét, és "békés és bizakodó akar lenni".

A Palestrina komponistája, aki 1914 nyarának delelőjéig fütyült a politikára, aki romantikus művész volt, azaz nemzeti, de apolitikus, a háború következtében nemzeti érzületének elmaradhatatlan politizálódását élte át. Mind befelé, mind kifelé olyan határozottsággal foglalt állást, hogy az óhatatlanul nem csekély megbotránkozást, nem csekély megvetést váltott ki minden "irodalomból", minden kozmopolita radikalizmusból. Valóban, ez a törékeny, áhítatos és átszellemült férfi állást foglalt a "szellem" ellen… mélységesen ellenséges volt minden művészeti "demokráciával", minden európai intellektualizmussal szemben, és bár éppen ezért a politikumban idegen dolgot kellett látnia, eljött a nap, amikor kiderült, hogy egy bizonyos lelki–szellemi állapotban mégiscsak ott lappang egy bizonyos politikai magatartás… Semmilyen keresztény kozmopolitizmus nem akadályozhatja meg azonban, hogy a romantikában és a nemzetiben ne ugyanazt az eszmei hatalmat pillantsam meg: a tizenkilencedik, az "előző" évszázad uralkodó hatalmát. A háború előtt minden korkritika a romantika végét hirdette; a Palestrina a romantikus opera halotti éneke. És a nemzeti eszme? Ki mondana ellent szilárd hangon annak az állításnak, hogy a nemzeti eszme elhamvad ebben a háborúban – persze olyan tűzvészben, hogy még évtizedek múlva is vörösleni fog tőle az egész égbolt? A tizenkilencedik század nemzeti volt. Az lesz a huszadik is? Vagy Pfitzner nacionalizmusa is "szimpátia a halállal"?"

(Az idézet Thomas Mann: Egy apolitikus ember elmélkedései című írásából való – 1918, Györffy Miklós fordítása)

(2008. március 22. 19:00 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Pfitzner: Palestrina (magyarországi bemutató) - szcenírozott előadás; km.: Francisco Araiza, Peter Weber, Michael Kraus (ének), Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar; rend.: Kovalik Balázs; vez.: Peskó Zoltán)

 
 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Bagossy László: „A rektorválasztás eredményének megkérdőjelezését visszautasítom”

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Színházművészeti Intézetének vezetője közleményben reagált Vidnyánszky Attila az elmúlt időszakban megjelent nyilatkozataira.
Vizuál

Hét film premier előtt a Cirko Film országos fesztiválján

A Vissza a moziba! című, július 17. és 19. között rendezett fesztivállal arra emlékeztetnek, hogy filmet nagy vásznon, közösségi élményként érdemes nézni. A programhoz a főváros hat mozija mellett 16 vidéki város filmszínháza csatlakozik.
Plusz

Vecsei H. Miklós és Szabó Balázs Pilinszky-estje és Budapest Bár koncert is lesz a Balaton-parton

Idén is közel hozza a Balaton-parton nyaraló közönséghez a kultúrát a Kultkikötő.
Vizuál

Újrarendezett emlékszobával tisztelegnek az anyák megmentője előtt

A járványhelyzetet követően a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum június 23-án ismét megnyitotta kapuit, a látogatókat pedig újrarendezett Semmelweis Emlékszobával várja.
Jazz/World

Meghalt Ennio Morricone olasz zeneszerző

Hétfőn, 91 éves korában elhunyt Ennio Morricone olasz zeneszerző - közölte családja az ANSA hírügynökséggel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Világsztárokkal indul a nyár a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

A színház vezetése a már megtervezett programokból, valamint új eseményekből, koncertekből és előadásokból egy újraépített nyári repertoárral kívánja megszólítani és beinvitálni a közönséget.
Zenés színház interjú

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.
Zenés színház hír

Szabadtéri koncertsorozatot indít júliusban az Operettszínház

A musical és az operett szerelmeseinek egyaránt kínálnak könnyed, nyáresti szórakozást egy különleges belvárosi helyszínen, a Pesti Vármegyeháza udvarán.
Zenés színház hír

A jövő héten nyit a milánói Scala

A koronavírus-járvány miatti négy hónapos kényszerszünet után a koncerten a közönség és az énekesek számát is csökkentette az operaház.
Zenés színház koktélparti

Brünnhilde és Wotan pszichológiája – 150 éve mutatták be A walkürt

A főisten leszállt a halandók közé, hogy fiút nemzzen. A fiú és ikerhúga között szerelem gyúlt, amely nyomán felsejlettek a múlt traumái. Brünnhilde pedig integritást nyert azáltal, hogy szembeszállt apjával. Wagner tetralógiája nem csak a zenetudomány, hanem a pszichológia számára is kutatási terület.