Zenés színház

Pályázat: Mindenkinek jár egy próbaév

2015.01.19. 17:02
Ajánlom
2014. utolsó Erkel Színházi premierje a Zsótér Sándor által rendezett Bűvös vadász volt. Carl Maria von Weber művét 1944-ben játszotta utoljára az Operaház, azóta pedig csak párszor került megrendezésre – többnyire vidéken. KRITIKAPÁLYÁZAT

Zsótér elsősorban prózai rendezőként ismert, holott már rendezett operát. Előadásaiban védjegynek számít az erős vizualitás, a nyelvi játékok használata, a szöveg mélységeibe hatoló értelmezés, mely gyakran a korábbi, klasszikusnak nevezhető szövegváltozatok revízióját, újrafordítását jelenti. Ez most sincs másként. Állandó dramaturgjával, Ungár Júliával alaposan átdolgozta a szöveg prózai részeit, melyek pátosz nélkül, korunk szlengjének felhasználásával, magyarul hangzanak el, míg az áriák németül. Az Erkel közönségét meglehetősen váratlanul érte ez a fordulat, és hirtelen nem is tudtak reagálni rá. Ahogy arra sem, hogy az előadásba, Zsótértól már megszokott módon, bekerült a színházi szituációra való reflektálás, a díszlet műviségére való utalás, a színészi test medializálása, és a nézők elvárásaival való játék is.

A Zsótér-rendezések sokszor emlegetett, kiemelt eleme a talált tér használata. Díszlettervezőjével, Ambrus Máriával, jelen esetben a bolgár kommunista párt futurisztikus, ma már azonban elhagyatott, teljesen lerobbant buzludjai székházát választották színhelyül. Innen származik a háttérben látható mozaik, a színpadot acélpókhálóként fedő, időnként leereszkedő, megbillenő tetőszerkezet, a céltáblaként és koszorúként szolgáló sarló-kalapácsos virágkompozíció, illetve a golyóöntéshez rakott tűzet jelképező, a buzludjai komplexum bejáratát őrző, fáklyát tartó szobor. A rendszerváltás előtti hangulatra erősítenek rá Benedek Mari jelmezei is. Talán azért, mert a kommunista elit közismerten szeretett vadászatra járni, talán azért, mert a közelmúltban véget ért szocialista éra ugyanúgy generációkat meghatározó korszak, mint a cselekményt a librettó alapján megelőző harmincéves háború, talán azért, mert az ufó alakú épület léte annyira valószínűtlen a bolgár hegyekben, hogy még ez a cselekmény is megtörténhet benne.

Zsótér nem csak a színpadi látvánnyal lep meg. Samiel, a fekete vadász szerepére Ladányi Andrea táncos-koreográfust kérte fel. Zsótérnál nem szokatlan a nemi szerepek felcserélése, vagy az instrukcióban megadott életkor figyelmen kívül hagyása, az ezekkel való játék, és bár az előbbi az operai konvenciókról is nyugodtan elmondható, Zsótér szinte az abszurdig fokozza ezeket az elemeket. Maxot Kovácsházi István, leendő apósát, Kunót, a pár évvel fiatalabb Gábor Géza játssza. Fiatal vadászlegények helyett pedig a test minden apró redőjét, háját kiemelő, megmutató súlyemelődresszbe öltöztetett középkorú és idős férfiakat vonultat fel.

Ladányi színpadi jelenléte a pár mondatos szerep ellenére is az előadás talán legmeghatározóbb eleme. Fizikai jelenléte, az edzett, táncos test nem csak az előbb említett puhány testek ellenpontja. Abban a világban külön minőséget képvisel - kell képviseljen - mivel transzcendens lényt alakít. Samiel több alakban jelenik meg az előadás folyamán. Láthatjuk Max tükörképeként, sasként, megtestesült túlvilági erőként, végül fehér galambként. Zsótér azt is megkérdőjelezi, hogy Samiel az ördög lenne. A romlott Kasparnak (Palerdi András) eljátssza a rontó szellemet, de Max és Ágota (Szabóki Tünde) számára őrangyalként viselkedik. Mindenkinek olyan formában jelenik meg, mint amire annak szüksége van, mint amiben hisz, vagy hinni tud.

Kovácsházi István szerepének vokális felében brillírozott. Ez egyértelműen kidolgozottabb, mint játéka, mely sokkal visszafogottabb volt. Azonban alakítása kiegyensúlyozatlansága ellenére is összetett tudott maradni hála énekesi kvalitásának. A színészi játékot és az éneket Palerdi Andrásnak sikerült leginkább összhangba hoznia. Magabiztosan mozog a mélyebb regiszterekben, miközben a lélek legmélyebb, legsötétebb indulatait hitelesen jeleníti meg. Szabóki Tünde Ágota szerepében egyaránt kerül komikus és drámai helyzetekbe. Technikailag kiváló, azonban a drámai részeknél távolságtartóbban kezeli szerepét.

A zenekarral kapcsolatban úgy tűnt, mintha a rendező és a karmester között valami kommunikációs hiba lépett volna fel. Míg a rendezés felkínálta, sőt megteremtette a lehetőségét annak, és számított is azzal, hogy időnként a zene akadályok nélkül betöltse a teret, és átvegye a vezető szerepet, addig a karmester a rendezői víziót próbálta támogatni azzal, hogy a háttérben marad. Talán ebből következik, hogy ezen az estén a Halász Péter által vezényelt zenekar majdhogynem elveszett a látvány és a kiváló énekesek mellett. A többszöri bakizások sem segítettek a helyzeten, bár ezeket többnyire jótékonyan elnyomta a közönség folyamatos köhécselése. Idővel remélhetőleg sikerül megtalálni az összhangot.

Kifelé jövet a közönség mégis inkább a rendezést kritizálta. És bár Zsótér prózai rendezéseiről művészi értékeik ellenére sem mondható el, hogy hosszú életűek lennének, azért reménykedjünk benne, hogy ez az előadás a „próbaév" után még sokáig lesz műsoron.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Ők az idei Junior Prima Díjasok színház- és filmművészet kategóriában

„Senki sem születik egyedülálló művésznek, hanem a családjának, környezetének és nem utolsósorban persze önmaga kitartó, kemény munkájának köszönhetően válhat azzá” – vallja Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, aki a szeptember 14-i díjátadó ünnepségen hat fiatal művésznek adta át a színház- és filmművészet kategória pénzjutalommal is járó Junior Prima Díját.
Színház

A sudár mosonmagyaróvári naiva – Rujder Vivien portréja

A budapesti Katona József Színház fiatal művésze Junior Prima Díjat vehetett át szeptember 14-én. A Takarékbank Zrt. támogatásával megvalósuló díjátadón Rudolf Péter, a Vígszínház igazgatója méltatta Rujder Vivien tehetségét.
Színház

Ragyogó és huncut angyal – Mentes Júlia Virginia portréja

Zenésszínész-osztályában végzett, de nem zenés színészként gondol magára. Alakításai a szakma nagyjait is meggyőzik, tehetségét szeptember 14-én a Takarékbank Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal ismerték el.
Színház

Szívesen látják el szerepekkel – Gyöngyösi Zoltán portréja

A Vígszínház művészének szakmai szempontból igazán jól indult az évad: másfél hete komoly színészi helyzetben bizonyíthatott, amikor a Szerelmek városa főszerepében lépett színpadra, kiváló teljesítménnyel, szeptember 14-én pedig Junior Prima Díjat vehetett át a Takarékbank Zrt. jóvoltából. Az elismerést Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója adta át.
Színház

Kíváncsian villanó, világos szempár – Rózsa Krisztián portréja

Mohácsi János nem visz színre olyan darabot a Miskolci Nemzeti Színházban, amelyben Rózsa Krisztián ne kapna szerepet – nem véletlenül. A fiatal színművész tehetségét a Takarékbank Zrt. támogatásával Junior Prima Díjjal ismerték el szeptember 14-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Ki lesz a vadak ura? – Új családi musical a láthatáron!

A TBG Production és a Soproni Petőfi Színház a Tesla musical alkotóinak közreműködésével bemutatja: a Vadak Ura – The Covenant musical show-t.
Zenés színház hír

Musical az ártatlanság koráról – a Nine premierjével indul az Operettszínház új évada

Közönségtalálkozóval egybekötött sajtótájékoztatón mutatkoztak be a Budapesti Operettszínház új bemutatójának szereplői. A Nine-Kilenc Federico Fellini Oscar-díjas 8 és ½ című filmje alapján készül Balázs Zoltán rendezésében.
Zenés színház kritika

Sanzon-szerelmek Pokorny Liával

Hányféle szerelem létezik? És melyik az igazi? Ismerős helyzetek, valódi drámák és félve elsuttogott vallomások váltják egymást a Centrál Színházban, Pokorny Lia zenés estjén, amely több, mint sanzonokká formált érzelmek kavalkádja: önmagunkkal való szembenézés.
Zenés színház ajánló

Mitől működik egy házasság? – II. János Pál pápa darabja az Opera Eiffel Műhelyházában sejteti a választ

Karol Józef Wojtyła, a későbbi II. János Pál pápa Az aranyműves boltja című darabját Krzysztof Penderecki zenéjével és székesfehérvári Vörösmarty Színházzal együttműködésben mutatja be 2021. szeptember 8-án a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház hír

Sonja Šarić szerb szoprán nyerte a IV. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt

A pandémia miatt tavalyról 2021-re halasztott énekverseny minden korábbinál több, 66 versenyző részvételével zajlott. A Fidelio különdíját az egyetlen magyar döntős, Fürjes Anna Csenge nyerte el.