Zenés színház

Párbeszéd minden időben

2010.06.14. 13:37
Ajánlom
Az Operaház Nyárköszöntő gáláján Thomas Hampson is fellép. A baritont, aki többek között a Simon Boccanegrából és a Macbethből is énekel majd június végén részleteket, Zürichben értük utol.

- A legutolsó hír a weboldalán az, hogy a Facebook után a Twitteren is megtalálhatják. Miért fontos önnek a jelenlét a közösségi oldalakon?

- Ne keressen mögötte filozófiát, mindössze arról van szó, hogy szeretek kipróbálni új dolgokat. Az élet arról is szól, hogy megismerjük a világot, ismerkedjünk. Szerintem sokkal érdekesebbek azok a Twitter-használók, akiket én követek, mint én magam. Semmi másról nincs szó, mint egy kísérletről: ott vagyok, általam a zene is ott van, és meglátjuk, mi történik.

- Ennyire izgatják az új technológia, az új média lehetőségei?

- Abszolút. Rajongok a technikai újdonságokért, mert érdekesek, sőt hasznosak akár az oktatásban, akár a társadalmi tudatosság növelését illetően. Ha a klasszikus zenéről vagy az operáról beszélünk, akkor pedig szinte megbocsáthatatlan, hogy elmenjünk mellettük, mert nyithatunk, a műfajnak új közönséget nyerhetünk. Az új technológia és az új média számomra a lehetőség erejét jelenti, és ez nem elsősorban a technikáról szól, hanem arról, hogy minden, a múltunk, a jelenünk könnyen, gyorsan, demokratikusan válik elérhetővé.

- Ha már a múltat és a hagyományt említi: hogyan született a Song of America ötlete?

- A gyökereinket ismernünk kell ahhoz, hogy definiáljuk magunkat, kik is vagyunk. Számomra a hagyomány azt jelenti, hogy tudom, honnan jövök, mi történt ott, ahonnan származom, és ezáltal meghatározza pontosan a jövőmet is. Mahler valami olyasmit mondott, hogy a hagyomány nem a hamvak fölötti áldozat bemutatását jelenti, hanem az alkotás lángjának őrzését. Ebben nyújthat segítséget minden új technológia. A koncertteremben csak egy dalt hall a közönség, az A Song of America oldalra kattintva azonban a világ bármely pontjáról bárki hozzáférhet ahhoz a hatalmas anyaghoz, ami a történelmi, irodalmi, zenei kontextus által mélyebben megérthetővé, és talán átélhetővé teszi, miért és hogyan lett az Amerika Egyesült Államok azzá, amivé.

- Mit jelent önnek az amerikai baritontradíció?

- Büszkeséget és felelősséget, hiszen nagyszerű elődök nyomában kell járnom, és az általuk felállított mércének kell megfelelnem.

- Egészen terjedelmes a repertoárja, de várják még új szerepek?

- A következő évadban Zürichben Francescót énekelem Verdi operájában, az I masnadieriben (az előadás karmester Fischer Ádám lesz, Massimiliano szerepében pedig Polgár László lép fel - a szerk.), egy évvel később vár rám ott Jago szerepe, San Franciscóban pedig 2011 szeptemberében pedig következik egy fontos bemutató, Christopher Theofanidis a 9/11-ról szóló, a hősiességet középpontba állító operájának világpremierje.

- Budapesten már járt, a Magyar Állami Operaházban azonban első alkalommal fog énekelni. Számolja, hányadik operaházi debütálása ez?

- Már nem! Egyébként nem technikai, hanem spirituális szempontból van különbség egy operaházi és egy koncerttermi fellépés között, ezért nagyon várom, hogy ismét Budapesten énekelhessek, ám ezúttal az Operaházban. Ez a város megkerülhetetlen, ha a közép-európai zenei hagyományról beszélünk, rajongok a magyar zenei kultúráért, és mindig öröm magyar kollégákkal dolgozni. Remélem, lesz időm ezúttal egy kicsit jobban megismerni, bebarangolni Budapestet, mert igen pozitív benyomásaim vannak a városról.

- Nemrégiben az Egyesült Államok Tudományos Akadémiája a tagjai közé választotta.

- Igen, és ez életem egyik legfontosabb pillanata volt. Ezeket a meghívásokat vagy kitüntetéseket az ember nem várja, nem reméli, nem is álmodik róla. Aztán megtörténik, és hatalmas boldogsággal tölt el. A következő pillanat a büszkeségé, majd hirtelen megérzi az ember a hagyomány súlyát. Szeretnék megtenni minden tőlem telhetőt, hogy amikor színpadra lépek, általam az Egyedült Államok intellektuális ereje is látható-hallható legyen. Nagyszerű lehetőség részt venni egy szellemi és valós dialógusban: felelősségérzettel járó, ugyanakkor hálás feladat.

- És a tanítás mennyire hálás feladat?

- Egy művész pályáján nincs ennél hálásabb feladat. A tanítás jelenti a közönség tanítását egy-egy előadás közben, és jelenti a következő énekesgeneráció oktatását, ám mindkét esetben párbeszédről van szó, arról, hogy a két fél megosztja egymással a tapasztalatait. Ezek adott esetben különböző szintűek lehetnek, ugyanakkor a szempontok eltérése új eredményeket hozhat. Az énektechnika elsajátítható, a tanítás viszont nem az abszolút igazság kinyilatkoztatását, hanem az útkeresést jelenti mesternek és tanítványnak egyaránt. Élvezem, ha fiatal kollégákkal dolgozhatok. Vannak, akikkel tíz-tizenöt évvel ezelőtt mesterkurzusokon cseréltünk tapasztalatot, ma pedig nemzetközi karriert tudnak maguk mögött. A német Bildung szó tökéletesen kifejezi azt, hogy megélt élményekből táplálkozik a folyamat, hogy gondolkodásról, tapasztalatcseréről van szó, aminek köszönhetően gazdagodunk. Sokan vannak, akik a művészeteket és a bölcsésztudományokat nem tartják hasznosnak. A világot le lehet írni megkérdőjelezhetetlen képletekkel, ami nagyszerű, de önmagunkkal, a gyökereinkkel még nem ismertet meg.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A magyar származású festő, akinek a képe a francia elnök dolgozószobájában lóg – Kamaratárlat nyílt Hantai Simon munkáiból

A Hantai, Klee és más absztrakciók című kiállítás a világhírű, magyar származású festő munkái mellett az őt inspiráló alkotók műveit is bemutatja a Szépművészeti Múzeum.
Vizuál

Elhunyt Jan Nowicki, A temetetlen halott című Nagy Imre-film főszereplője

A nyolcvanhárom éves korában elhunyt lengyel színész több évtizeden keresztül Mészáros Márta magyar rendező élettársa volt.
Színház

Bosch világát idézi a Vígszínház új bemutatója – jön a Szeget szeggel Rudolf Péter rendezésében

Shakespeare utolsó, cseppet sem felhőtlen vígjátékát tűzi műsorra a Vígszínház Rudolf Péter rendezésében. A főbb szerepekben Kőszegi Ákos, Stohl András, Seress Zoltán, Balázsovits Edit, Wunderlich József és Márkus Luca lép színpadra.
Színház

Újramesélt Találkozás – Fullajtár Andreával a főszerepben érkezik Nádas darabja az eSzínházra

December 8-ától láthatjuk az eSzínház felületén a Katona új előadását, amely Nádas Péter és Vidovszky László Találkozás című darabjából született. A készítők a film nyelvén mutatják be az ötvenes évek diktatúrájában játszódó történetet, amelyben a zene és a dráma elválaszthatatlan egységet alkot.
Tánc

Lábujjhegyen – az ország három pontján is látható lesz Megyeri Léna és Bősze Ádám zene- és tánctörténeti sorozata

Az idei évadban a Nemzeti Táncszínház ad otthont Megyeri Léna tánckritikus és Bősze Ádám zenetörténész, műsorvezető közös előadás-sorozatának, amely most vidékre is ellátogat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Monumentális regényből grandiózus opera – Háború és béke az Operaházban

A világhírű operarendező, Calixto Bieito sodró lendületű színrevitelében, a Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban először mutatja be Magyarországon Prokofjev Háború és béke című operáját 2023. január 28-án a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház hír

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.
Zenés színház hír

Új pályázatot írnak ki az Operaház főigazgatói tisztségére

A Kulturális és Innovációs Minisztérium csütörtökön tette közzé, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségére kiírt előző pályázat érvénytelenül zárult, ezért új pályázatot írnak ki.
Zenés színház kritika

Történelmi naivitás

Schubert, az operakomponista, alighanem azok számára is kevésbé ismerős, akik egyébként otthon vannak a zeneszerző életművében, pedig a szerző színpadi művei a dalaihoz hasonlóan lebilincselő zenével rendelkeznek. A Helsinki Barokk Zenekar előadásában az Alfonso és Estrella szólalt meg a Müpában, november 17-én.
Zenés színház lapszemle

Mikor derül ki a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatának eredménye?

Augusztus 8-án írta ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Magyar Állami Operaház 2023. február 15-étől kezdődő ciklusára vonatkozó főigazgatói pályázatot, ám annak eredményét még mindig nem hozták nyilvánosságra.