Zenés színház

Pasztircsák Polina: „Közel áll hozzám Daphné naivitása”

2015.09.30. 09:20
Ajánlom
Október 1-jén és 3-án Strauss Daphné, valamint A béke napja című operája egy estén kerül színre a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Kocsis Zoltán nagyszabású vállalkozásában a Müpa színpadán. A Daphné címszereplőjét, Pasztircsák Polinát a szerepről és a felkészülésről kérdeztük. INTERJÚ

- Mit érdemes tudni a Daphné című operáról?

- Ez a gyönyörű mitológiai témájú mű állítólag Richard Strauss egyik kedvenc operája volt. Amikor vendégségben leült a zongorához, akkor mindig a Daphnéból idézett, ebből gondolom, hogy nagyon közel állhatott a szívéhez. 1938-ban fejezte be a szicíliai Taorminában, feltehetően a környezet is nagy ihlető erővel hatott rá, hiszen a természet rendkívül nagy szerepet játszik az operában.

Pasztircsák Polina

Pasztircsák Polina (Fotó/Forrás: Giancarlo Pradelli)

- Mennyire tudsz azonosulni Daphné, a zabolázhatatlan, ugyanakkor naiv nimfa karakterével?

- Nagyon-nagyon közel áll hozzám ez a szerep. Amikor szóba került, hogy ezt az operát színre visszük, nagyon boldog voltam, hogy lehetőségem nyílik ennek a karakternek a megformálására. Számomra is fontos az a fajta tisztaság és naivitás, amit ő képvisel, és hozzá hasonlóan én is hiszek a természet drámai erejében.

- Milyen rendezői elv szerint épül fel ez a darab?

- Némedi Csaba Strauss vágyát szerette volna beteljesíteni, amikor elhatározta, hogy a Friedenstagot és a Daphnét egy estén viszi színre. A zeneszerző ezt a kívánalmát több helyen kifejezte, de eddig kevesen rendezték meg ezeket a műveket ilyen egymásutániságban. Mivel '38-ban íródott a mű, Csabának az az ötlete támadt, hogy valahogyan a háborúval hozza összefüggésbe ezt a mitológiai történetet. A háború tragikus, ugyanakkor humánus oldalának megmutatásához pedig az 1936-os berlini olimpia miliőjét tartotta a legalkalmasabbnak. Úgyhogy mi e szerint a kor szerint leszünk felöltöztetve, illetve a mozgásunk is hasonló lesz a korra rendkívül jellemző, tömegeket mozgató tornagyakorlatokhoz. A birodalmi hangulat statikussága és fegyelme pedig a látványban is visszaköszön majd.

- Ezek szerint Némedi Csaba erősen értelmezi Strauss művét. Mennyire áll hozzád az ilyenfajta modernizáló operarendezés?

- Nekem nagyon tetszik, hogy Némedi Csaba azzal a korral keresi a kapcsolatot, amikor az íródott. Nem ijedtem meg ettől, inkább inspirált ez az elképzelés. A próbaidőszak alatt sok korabeli filmet megnéztünk, köztük Leni Riefenstahl propagandafilmjeit, melyeket Hitler megrendelésére készített. Erősen hatott a rendezésre például Riefnesthal olimpiára készített dokumentumfilmjének stílusa is.

- Kikkel dolgozol együtt ebben a darabban?

- Jött hozzánk egy nagyon kedves amerikai tenor Apollón szerepére: Ric Furmann. Fiatal, de eszméletlen ereje van a hangjának. Tudni kell az operáról, hogy mind Daphné szerepe, mind Apollón szerepe rendkívüli felkészültséget igényel, de egy ilyen hőstenornak van talán a legnehezebb dolga. Rajta kívül Horváth István játssza Leukkipposzt, Cser Krisztián Peneioszt, Ulbrich Andrea pedig az én anyám, Gaia szerepében lesz látható. Remélem, hogy a Müpa után még alkalmunk nyílik előadni a darabot, hiszen ezekre a szerepekre minimum fél évvel a bemutató előtt el kell kezdeni készülni és ilyenkor mindig nagy szívfájdalom, ha csak egy-két alkalommal mutathatjuk meg színpadon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Április 18-án búcsúztatják Eötvös Pétert

A megemlékezésre a Budapest Music Centerben kerül sor, délután négy órai kezdéssel. Az eseményen Kurtág György, Káel Csaba és Kovács Géza mond búcsúbeszédet.
Klasszikus

„A zenét nem interpretálni, hanem megtestesíteni kell” – interjú Barbara Hannigannel

A kanadai születésű szoprán határokat feszegető produkcióval érkezik a Müpába, április 10-én este, a Bartók Tavasz fellépőjeként. A közelgő előadás mellett a magyar kortárs zenéhez fűződő kapcsolatáról is beszélgettünk vele.
Színház

Telex: Szexuális zaklatás ügyében folyik vizsgálat az SZFE-n

A lap értesülései szerint az egyetemen belső vizsgálat indult, mivel egy osztályvezető férfitanár meg nem engedhető kommentárokkal illette a diáklányok külsejét, alakját. Cikkünk frissült az SZFE reakciójával!
Klasszikus

Szimfonikus zsenik koncertje a BFZ-vel és a sztárkarmester Paavo Järvivel

Paavo Järvi édesapja elismert észt karmester volt, egykori szovjet nyaralójukban a kis Paavo időnként összefutott Sosztakoviccsal, Rosztropoviccsal, Arvo Pärttel, Hacsaturjánnal, vagy Emil Gilelsszel.
Színház

Új elnököt választott a Színházi Dolgozók Szakszervezete

A színházi szakmák országosan reprezentatív szakszervezete, az idén 105 éves Színházi Dolgozók Szakszervezete jelentősen megújuláson esett át, miután az április 8-án megtartott tisztújító küldöttgyűlésen megválasztották az új országos ügyvezető elnökséget.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Gálaesttel támogatja az autistákat a Budapesti Operettszínház

Április 23-án Együtt az Autistákért címmel rendeznek jótékonysági estet, amelyen a legnépszerűbb operett-, illetve musicalrészleteket hallhatja a közönség az Operettszínház sztárjainak előadásában. 
Zenés színház interjú

„A klasszikus zenében a sokoldalúság gyanakvást szül” – interjú José Curával

A karmesterként és zeneszerzőként is aktív művésszel a a VeszprémFestre tervezett, argentin dalokra és operaáriákra épülő koncertjének műsoráról, a zenei sokoldalúságról és a társadalmi felelősségvállalásról is beszélgettünk.
Zenés színház elhunyt

Elhunyt Michael Boder karmester

A nemzetközi hírű operadirigenst, aki idén húsvétkor a Magyar Állami Operaház Parsifal-produkcióját vezényelte, hatvanöt éves korában érte a halál – tette közzé az intézmény.
Zenés színház interjú

Nekünk találkozni kellett – interjú Nádasi Veronikával, a Carmen-musical címszereplőjével

Április 19-én, 20-án és 21-én először láthatja Magyarországon a közönség Frank Wildhorn Carmen című musicaljét a Budapesti Operettszínházban. Az első szereposztásban címszerepet alakító Nádasi Veronika számára méltó feladatot jelent ennek a minden porcikájában nagybetűs nőnek a megformálása.
Zenés színház hír

Kálmán Péter a következő évad Kamaraénekese az Operában

A népszerű basszbaritont húsvétvasárnap, a Parsifal-előadását követő tapsrend alatt érte a meglepetésszerű bejelentés, hogy a következő szezonban ő lesz a Magyar Állami Operaház legnagyobb elismerésének egyik kitüntetettje.