Zenés színház

Paul Potts: „Az előadóművészet izgalmas és rémisztő”

2016.04.20. 16:17
Ajánlom
A világhírű énekes lesz a Kormányos a Szabadtéri Játékok 2016-os nyitóprodukciójában, A bolygó hollandiban, ami július 1-jén és 2-án látható Szegeden. A Britain’s Got Talent első győztesével készült interjúból kiderül, miért rajong Wagnerért, és az is, hogy mi volt élete első operaélménye.

- Mit szólt, amikor először meghallotta, hogy Önt szeretnék felkérni a szegedi Wagner-opera egyik szerepére?

- Meglepett az ötlet, de nagyon boldog voltam. Mindig is operát szerettem volna énekelni, és nem tudtam, vajon megadatik-e ez a lehetőség egy profi színpadon, nagyszínpadi keretek között. Boldog vagyok, hogy a bemutatkozásom éppen Szegeden történik majd.

Paul Potts

Paul Potts (Fotó/Forrás: Max Dodson)

Ez azt jelenti, hogy szerepelt már kisebb produkciókban?

-Igen, játszottam már korábban operában, Mozart és Puccini műveiben. Alakítottam Des Grieux lovagot a Manon Lescaut-ban 2003-ban, Radames-t az Aidából szintén abban az évben.

Nagyszerű érzés, hogy újra operaszínpadra léphetek, ráadásul ezúttal egy csodás helyszínen.

Milyen érzések fűzik Wagner zenéjéhez?

- Az első opera, amit életemben láttam, Wagner Tristan és Izoldája volt – szörnyen kényelmetlen székeken. És hát ez egy hét órás darab, úgyhogy első operaélménynek kétségkívül nagy kihívás. Általában, mivel lírai tenor vagyok, a legtöbb Wagner-szerep nem illik rám. A Kormányos A bolygó hollandiban viszont lírai szerep. Ez egyébként szokatlan a Wagner-operákban, a mester ugyanis híres arról, hogy gyilkolja a hangokat, annyira megerőltetőek a szerepek.

- Visszahúzódó személyiségnek tűnik, akinek a zene, az éneklés iránti szeretete egyfajta nagyon intim, belső magánügy, menekvés lehetett a realitás elől. Miért gondolt először arra, hogy mindezt kifelé, a külvilágnak is megmutatná?

-Számomra ez olyan, mint egy kapcsoló. Fellépek a színpadra és átlényegülök azzá, akiről álmodtam. Előadás közben válok teljes emberré, mintha belépnék egy világba, ahova mindig is tartoztam. Az életem során nagyon sokszor éreztem azt, hogy nem tartozom sehová, kivéve akkor, amikor énekeltem. Amikor lelépek a színpadról, a kapcsolót lenyomják. Persze a koncertezés és az, hogy szerepet játszom eléggé különböző dolog. Utóbbi esetében nem magadat adod, hanem Radames leszel, Des Grieux, Rodolfo vagy ebben az esetben a Kormányos. Bizonyos szintig elrejtőzhetsz a szerep mögé. Amikor viszont koncerten állsz ki a színpadra, ott magadat kell adnod. Az előadóművészetet egyszerre találom izgalmasnak és rémisztőnek, de így is kell lennie. Izgatnia kell, ugyanakkor egy kicsit meg is kell ijesztenie.

- Miért pont az opera keltette fel az érdeklődését? Erre a műfajra gyakran mondják, hogy nehezen befogadható, nem túl népszerű a 21. században. Önt mégis kisgyermek korában rabolta el magának.

- Néha túl sok időt töltünk azzal, hogy gondolkodunk, és talán ez az oka annak, hogy némely műfajok nem túl népszerűek, mert az emberek úgy érzik, nem hozzájuk szólnak.

Talán kevesebbet kéne gondolkodnunk, és többet éreznünk.

A zene nagyon alkalmas erre, remekül lép át határokat, mert az érzésekről szól, nem pedig a gondolkodásról, logikáról. Amikor gyerekként klasszikus zenét vagy operát hallgattam, attól jól éreztem magam, megmozgatott bennem valamit és részese akartam lenni. Annyira, hogy felkaptam édesanyám egyik kötőtűjét és úgy tettem, mintha vezényelnék – nyilván nem szabályosan, de benne akartam lenni a zenében. Erre képes a zene!

Paul Potts a Britain's Got Talent c. tehetségkutató műsorban tűnt fel, 2007-ben. Első ránézésre senki sem gondolta volna, hogy ekkora hang rejtőzik a torkában. Bár korábban szerepelt operaprodukciókban kisebb színpadokon, ez volt élete legnagyobb megmérettetése. Puccini Nessun dormáját olyan lehengerlően adta elő a válogatáson, hogy azonnal meghódította a közönséget és a zsűrit, élén

Simon Cowellel, a bemutatkozásáról készült videót pedig mára több mint 141millióan nézték meg a youtube-on. A világon a legtöbben tőle ismerik a gyönyörű áriát, szinte hihetetlen, de több mint kétszer annyi ember nézte meg a videómegosztón az ő verziójában, mint Pavarotti előadásában. Potts megnyerte az azévi Got Talentet. Életéről és a tehetségkutatóban elért sikereiről hollywood-i film készült, melyet One Chance címen vetítettek a mozik világszerte. Az elmúlt években négy stúdióalbumot adott ki, melyek közül az első, szintén One Chance címen 13 országban volt listavezető. Többszörös platinalemezei több mint 5millió példányban keltek el világszerte. Összesen 44 országban fogadta kitörő lelkesedéssel a közönség, több mint 600 koncertet adott, közel 2millió ember előtt.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Klasszikus

Egy este a hangszerek királynőjével: jön az Orgonák Éjszakája

Első alkalommal lesz olyan, hogy Orgonák Éjszakája. Mégpedig július 20-án, országszerte, és a Filharmónia Magyarország szervezésében.
Jazz/World

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Az operettrajongók ünnepe lesz ez a két nap

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 20-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Auksz Évával, Lombos Pállal, Mits Gergellyel és Vadász Dániellel. Utóbbi a Budavári Palotakoncertek producere, amelyet augusztus 2-án és 3-án rendeznek meg.
Zenés színház előzetes

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Zenés színház magazin

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Zenés színház hír

Paul McCartney filmklasszikusból ír musicalt

Az Amerikában kötelező karácsonyi filmnek számító Az élet csodaszép című 1946-os Frank Capra filmklasszikust dolgozza fel - írta meg a BBC News.
Zenés színház videó

Felkapta az internet a dél-afrikai taxist, aki operát énekel az utasainak

Egy virális videóval kezdődött az egész: egy Menzi Mngoma nevű Uber-sofőr a Rigolettóból énekelt egy utasának, majd egyre többekhez jutott el az erről készült videó.