Zenés színház

Pavarotti élete olyan volt, akár egy opera

Interjú Ron Howard filmrendezővel
2019.10.07. 07:45
Ajánlom
Sokak számára tette hozzáférhetővé az opera műfaját, művészetét erős karizmája hajtotta, lelkesedése átragadt arra, aki csak hallotta. Ron Howard Oscar-díjas rendező a legendás olasz tenorról, Luciano Pavarottiról készített dokumentumfilmet, amit október 10-én mutatnak be hazánkban.

Pavarotti valódi ikon, akit mindenki ismer, mindenki szeret. Gondolja, hogy pontosításra szorul a róla alkotott képünk?

Természetesen. Felnőtt egy új generáció, amely talán ismeri a nevét, de nem sokat tud Pavarottiról, ahogy az opera műfajáról általában sem.

Az ő élete olyan volt, akár egy opera, mondhatni, megélte azokat a szerepeket, amelyeket a színpadon eljátszott. Nem tudom, hogy vajon melyik volt előbb: a műfaj találta meg az ő életét, vagy fordítva.

Mindenesetre nem csoda, hogy a róla készült dokumentumfilm is egy hasonlóan erős történet, mint amik köré az operák épülnek.

Mi ragadta meg Pavarotti alakjában?

Lenyűgözött a belőle áradó lelkület, amelynek eredetét talán a gyerekkorban, a második világháborúban átélt és látott halálközeli élményekben kell keresnünk. Ezek a tapasztalatok minduntalan arra sarkallták, hogy megbecsülje az életet, örömet leljen benne, és ez a szemlélet ott van a karrierjében és a magánéletében egyaránt.

GettyImages-11448923891-115033.jpg

Ron Howard rendező (Fotó/Forrás: Rachel Murray/Getty Images for CBS Films)

Ön Pavarotti-rajongó?

Nem vagyok kőkemény Pavarotti-fan, és nem is voltam soha koncertjén, bár egyszer röviden találkoztunk, talán egy Golden Globe-átadón – pontosan nem is emlékszem. Ő volt az eseményen „a nagy szám”. De szerettem volna, hogy a vérbeli operarajongók számára ajándék legyen ez az alkotás. Mindig is tiszteltem, és ez elég volt ahhoz, hogy tudjam: sokat tanulhatok abból, hogy elkészítem ezt a filmet. Filmrendezőként mindig is ez mozgatott, amikor Hajszát, a Géniuszt vagy az Egy csodálatos elmét csináltam. Hogy tanuljak azokból az életekből, amiket filmre viszek.

3991_105_Foto20861-104915.jpg

Pavarotti és felesége, Nicoletta Mantovani (Fotó/Forrás: Big Bang Media)

És mit tanult ebből a munkából?

Azt, hogy naggyá válni valamiben nem pusztán genetika kérdése. Pavarottinak hat-nyolc év kemény munkája feküdt abban, hogy kitanulja az énekesi mesterséget.

Mindig azt gondoltam, hogy az operaéneklés emberrel született tehetség, vagy van, vagy nincs. De ez még Pavarotti esetében sem lett volna nem elég. Operaénekesnek lenni szinte atlétikai teljesítményt kíván.

Mennyire vett részt a Pavarotti család a dokumentumfilm elkészítésében? Barátságosan álltak a projekthez?

Határozottan. Szerették volna, ha egy olyan film készül, amely azt a célt szolgálja, amit Pavarotti is a küldetésének tekintett: az operaműfaj közelítését az emberekhez, a közönsége kiszélesítését. A család számára persze gyakran nehéz volt felidézni a szerettük alakját, máig hiányzik nekik. Az ő segítségük, az interjúk és a hihetetlenül értékes, korábban nem látott archív felvételek nélkül ez a film nem lenne ugyanolyan.

A dokumentumfilmet látva az volt az érzésem, hogy ez egy nagyon kerek történet. Vajon a rendező formálta így, vagy valóban az élet alakított ilyen dramaturgiát? Mennyire kell objektívnek lennie egy dokumentumfilmnek?

Amennyire csak lehet, de csaknem lehetetlen teljességgel annak lenni. Akármit csinálok, az már egy interpretáció. Hogy mit oszt meg a tárgyáról egy dokumentumfilmes, már rögtön a készítőről árulkodik. Csak remélni tudom, hogy aki megnézi a filmet, kedvet kap, hogy többet tudjon meg Pavarottiról. Hiszen olyan kevés fért bele ebbe a két órába!

Legutóbb a Beatlesről készített dokumentumfilmet, ez az itthon is bemutatott Eight Days A Week. Vonzzák Önt a zenei témák?

Először is, egy filmkészítő csak álmodik arról, hogy ennyi varázslatos zene szóljon a filmjében, és ez a műfaj megenged ilyesmit.

Ha Beatles vagy Pavarotti-számok követik egymást, az már félsiker. (nevet) Ezek a zenészek olyan személyek, akikhez kötődünk, de ha közelebb megyünk hozzájuk, tele vannak meglepetéssel, és olyan sorstörténetekkel, amelyek végtelenül emberiek. A dokumentumfilm hihetetlenül közvetlen műfaj. Úgy érzem, olyan történeteket mesélhetek el ezekről a zenészekről, amik egyszerre tanulságosak, szórakoztatóak és megindítóak.

3991_753_Foto3519-121310.jpg

Luciano Pavarotti (Fotó/Forrás: Robert Cahen/San Francisco Opera Archives)

Dolgozik most dokumentumfilmen?

Igen, de ezúttal a téma nem zenei. A Kalifornia állambeli Paradise városában 2018-ban hatalmas tűzvész pusztított. A települést újjáépítik, és mi végigkövetjük, hogyan zajlik a „gyógyulása” mind az egyének, mind a közösség szintjén.

Pavarotti

angol-amerikai zenés film, életrajzi film, dokumentumfilm, 114 perc, 2019
Rendező: Ron Howard
Bemutató dátuma: 2019. október 10.
Forgalmazó: Big Bang Media

„Isten megcsókolta a hangszálait” – In memoriam Luciano Pavarotti

Kapcsolódó

„Isten megcsókolta a hangszálait” – In memoriam Luciano Pavarotti

Tíz éve, 2007. szeptember 6-án hunyt el minden idők egyik legnépszerűbb és legsikeresebb operaénekese, a világhírű "Három Tenor" egyik tagja.

Családi történetek Pavarottiról - Interjú a tenor özvegyével

Családi történetek Pavarottiról - Interjú a tenor özvegyével

A Luciano Pavarotti életéről szóló filmben kollégáin, énekes- és zenésztársain kívül családtagjai is megszólalnak. Első felesége, Adua Veroni mellett először mesélnek apjukról közös lányaik, Lorenza, Giuliana és Cristina. Második felesége, Nicoletta Mantovani a 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválra is elkísérte az alkotást.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Fidelio Tours

Művészcsaládok évszázados búvóhelye – Partitúra az Áprily-völgyben

„Megérkezik a busz Visegrádra, néhány jellemző, az autóból is értelmezhető tájkép, plusz drónfelvétel, utána átérünk Tahiba, a Péreli-Tolcsvay művészpár házához…” – így kezdődik a Partitúra Visegrád-környéki kalandozásának forgatási terve. Most szombaton, szeptember 19-én pedig már láthatjuk is a Duna tévén – a szokásos időben, 14.30-kor –, hogyan vendégeskedett Miklósa Erika operaénekes és Batta András zenetudós műsorvezető páros először Péreli Zsuzsa textilművész és Tolcsvay László zeneszerző otthonában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Zenés színház hír

Október közepéig elmaradnak az Opera előadásai

A koronavírus járvány növekvő esetszámaira tekintettel a Magyar Állami Operaház vezetősége úgy döntött, felfüggeszti előadásainak próbáit, ennek eredményeképp pedig a meghirdetett előadások döntő többsége október 17-ig elmarad.
Zenés színház interjú

Létkérdés az opera – Interjú Almási-Tóth Andrással

A kortárs amerikai darab, Jake Heggie Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című alkotásának magyarországi bemutatójára szeptemberben kerül sor. A színpadra állítás koncepciójáról Almási-Tóth András rendezőt kérdeztük.
Zenés színház interjú

István király új arca – Interjú Szinetár Miklóssal

Operaváltozat születik az István, a királyból, a Szörényi–Bródy szerzőpáros nagy sikerű művéből. Bródy János szövege változatlan formában hangzik el, Szörényi Levente rockzenéjét operai verzióban hallhatjuk, Gyöngyösi Levente hangszerelésében. Az izgalmas, műfaji korlátokat átlépő vállalkozás hátteréről a legendás rockopera zeneszerzőjét, Szörényi Leventét és a készülő opera színpadi változatának rendezőjét, Szinetár Miklóst kérdeztük.
Zenés színház ajánló

Rock, lázadás, emlék a múltból - Ricse, Ricse, Beatrice!

A Ricse, Ricse, Beatrice című darab Nagy Feró szemszögéből mutatja be a zenekar történetét, természetesen élőben játszott Beatrice nótákkal és Feróval.