Zenés színház

Pavarotti élete olyan volt, akár egy opera

Interjú Ron Howard filmrendezővel
2019.10.07. 07:45
Ajánlom
Sokak számára tette hozzáférhetővé az opera műfaját, művészetét erős karizmája hajtotta, lelkesedése átragadt arra, aki csak hallotta. Ron Howard Oscar-díjas rendező a legendás olasz tenorról, Luciano Pavarottiról készített dokumentumfilmet, amit október 10-én mutatnak be hazánkban.

Pavarotti valódi ikon, akit mindenki ismer, mindenki szeret. Gondolja, hogy pontosításra szorul a róla alkotott képünk?

Természetesen. Felnőtt egy új generáció, amely talán ismeri a nevét, de nem sokat tud Pavarottiról, ahogy az opera műfajáról általában sem.

Az ő élete olyan volt, akár egy opera, mondhatni, megélte azokat a szerepeket, amelyeket a színpadon eljátszott. Nem tudom, hogy vajon melyik volt előbb: a műfaj találta meg az ő életét, vagy fordítva.

Mindenesetre nem csoda, hogy a róla készült dokumentumfilm is egy hasonlóan erős történet, mint amik köré az operák épülnek.

Mi ragadta meg Pavarotti alakjában?

Lenyűgözött a belőle áradó lelkület, amelynek eredetét talán a gyerekkorban, a második világháborúban átélt és látott halálközeli élményekben kell keresnünk. Ezek a tapasztalatok minduntalan arra sarkallták, hogy megbecsülje az életet, örömet leljen benne, és ez a szemlélet ott van a karrierjében és a magánéletében egyaránt.

GettyImages-11448923891-115033.jpg

Ron Howard rendező (Fotó/Forrás: Rachel Murray/Getty Images for CBS Films)

Ön Pavarotti-rajongó?

Nem vagyok kőkemény Pavarotti-fan, és nem is voltam soha koncertjén, bár egyszer röviden találkoztunk, talán egy Golden Globe-átadón – pontosan nem is emlékszem. Ő volt az eseményen „a nagy szám”. De szerettem volna, hogy a vérbeli operarajongók számára ajándék legyen ez az alkotás. Mindig is tiszteltem, és ez elég volt ahhoz, hogy tudjam: sokat tanulhatok abból, hogy elkészítem ezt a filmet. Filmrendezőként mindig is ez mozgatott, amikor Hajszát, a Géniuszt vagy az Egy csodálatos elmét csináltam. Hogy tanuljak azokból az életekből, amiket filmre viszek.

3991_105_Foto20861-104915.jpg

Pavarotti és felesége, Nicoletta Mantovani (Fotó/Forrás: Big Bang Media)

És mit tanult ebből a munkából?

Azt, hogy naggyá válni valamiben nem pusztán genetika kérdése. Pavarottinak hat-nyolc év kemény munkája feküdt abban, hogy kitanulja az énekesi mesterséget.

Mindig azt gondoltam, hogy az operaéneklés emberrel született tehetség, vagy van, vagy nincs. De ez még Pavarotti esetében sem lett volna nem elég. Operaénekesnek lenni szinte atlétikai teljesítményt kíván.

Mennyire vett részt a Pavarotti család a dokumentumfilm elkészítésében? Barátságosan álltak a projekthez?

Határozottan. Szerették volna, ha egy olyan film készül, amely azt a célt szolgálja, amit Pavarotti is a küldetésének tekintett: az operaműfaj közelítését az emberekhez, a közönsége kiszélesítését. A család számára persze gyakran nehéz volt felidézni a szerettük alakját, máig hiányzik nekik. Az ő segítségük, az interjúk és a hihetetlenül értékes, korábban nem látott archív felvételek nélkül ez a film nem lenne ugyanolyan.

A dokumentumfilmet látva az volt az érzésem, hogy ez egy nagyon kerek történet. Vajon a rendező formálta így, vagy valóban az élet alakított ilyen dramaturgiát? Mennyire kell objektívnek lennie egy dokumentumfilmnek?

Amennyire csak lehet, de csaknem lehetetlen teljességgel annak lenni. Akármit csinálok, az már egy interpretáció. Hogy mit oszt meg a tárgyáról egy dokumentumfilmes, már rögtön a készítőről árulkodik. Csak remélni tudom, hogy aki megnézi a filmet, kedvet kap, hogy többet tudjon meg Pavarottiról. Hiszen olyan kevés fért bele ebbe a két órába!

Legutóbb a Beatlesről készített dokumentumfilmet, ez az itthon is bemutatott Eight Days A Week. Vonzzák Önt a zenei témák?

Először is, egy filmkészítő csak álmodik arról, hogy ennyi varázslatos zene szóljon a filmjében, és ez a műfaj megenged ilyesmit.

Ha Beatles vagy Pavarotti-számok követik egymást, az már félsiker. (nevet) Ezek a zenészek olyan személyek, akikhez kötődünk, de ha közelebb megyünk hozzájuk, tele vannak meglepetéssel, és olyan sorstörténetekkel, amelyek végtelenül emberiek. A dokumentumfilm hihetetlenül közvetlen műfaj. Úgy érzem, olyan történeteket mesélhetek el ezekről a zenészekről, amik egyszerre tanulságosak, szórakoztatóak és megindítóak.

3991_753_Foto3519-121310.jpg

Luciano Pavarotti (Fotó/Forrás: Robert Cahen/San Francisco Opera Archives)

Dolgozik most dokumentumfilmen?

Igen, de ezúttal a téma nem zenei. A Kalifornia állambeli Paradise városában 2018-ban hatalmas tűzvész pusztított. A települést újjáépítik, és mi végigkövetjük, hogyan zajlik a „gyógyulása” mind az egyének, mind a közösség szintjén.

Pavarotti

angol-amerikai zenés film, életrajzi film, dokumentumfilm, 114 perc, 2019
Rendező: Ron Howard
Bemutató dátuma: 2019. október 10.
Forgalmazó: Big Bang Media

„Isten megcsókolta a hangszálait” – In memoriam Luciano Pavarotti

Kapcsolódó

„Isten megcsókolta a hangszálait” – In memoriam Luciano Pavarotti

Tíz éve, 2007. szeptember 6-án hunyt el minden idők egyik legnépszerűbb és legsikeresebb operaénekese, a világhírű "Három Tenor" egyik tagja.

Családi történetek Pavarottiról - Interjú a tenor özvegyével

Családi történetek Pavarottiról - Interjú a tenor özvegyével

A Luciano Pavarotti életéről szóló filmben kollégáin, énekes- és zenésztársain kívül családtagjai is megszólalnak. Első felesége, Adua Veroni mellett először mesélnek apjukról közös lányaik, Lorenza, Giuliana és Cristina. Második felesége, Nicoletta Mantovani a 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválra is elkísérte az alkotást.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

KVÍZ: Felismered a musicaleket az első mondatuk alapján?

Talán nem is gondolnánk, hogy az első jelenet mennyire meghatározhatja egy darab egészét: megadja a hangulatát, előrevetíti a cselekményt, még talán a végkifejletre is utal.
Zenés színház

Új Örökös Tagokat avattak a Budapesti Operettszínházban

Négy új tagot választott Örökös Tagjai közé a Budapesti Operettszínház január 22-én, a Magyar Kultúra Napján. Az ünnepségen, amely ezúttal a járványügyi szabályok betartásával, szűk körben zajlott, Kiss-B. Atilla, a színház főigazgatója méltatta a kitüntetetteket.
Színház

Balázs Péter 14 év után távozik a Szolnoki Szigligeti Színház éléről

Nem pályázott újra Balázs Péter, a Szolnoki Szigligeti Színház jelenlegi igazgatója, így 14 év után új vezetője lesz az intézménynek. A Kossuth-díjas színész-rendező 2019-ben egyedüli indulóként kapott bizalmat a közgyűléstől, megbízatása 2021 júniusáig szól.
Klasszikus

Sosem hallott Mozart-mű csendül fel a zeneszerző születésének évfordulóján

A salzburgi mester születése után 265 évvel nem mindennapi alkalom egy ősbemutató. Egy újonnan előkerült zenemű csendül fel Mozart születésnapján.
Vizuál

Politikailag független társaságot alapított 42 magyar operatőr

Megalakult a Magyar Filmoperatőrök Egyesülete, amely a a magyar filmművészet legkiemelkedőbb operatőreit hivatott magába tömöríteni. Tiszteletbeli elnöke Ragályi Elemér, elnöke Szabó Gábor lett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Botrányos siker a drezdai Operaházban – 110 éves Strauss vígoperája, A rózsalovag

Közel két év tervezés után, 1911. január 26-án bemutatták a drezdai Operaházban A rózsalovagot, Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal később nagy vitákat kiváltó háromfelvonásos zenés játékát.
Zenés színház hír

Új Örökös Tagokat avattak a Budapesti Operettszínházban

Négy új tagot választott Örökös Tagjai közé a Budapesti Operettszínház január 22-én, a Magyar Kultúra Napján. Az ünnepségen, amely ezúttal a járványügyi szabályok betartásával, szűk körben zajlott, Kiss-B. Atilla, a színház főigazgatója méltatta a kitüntetetteket.
Zenés színház kvíz

KVÍZ: Felismered a musicaleket az első mondatuk alapján?

Talán nem is gondolnánk, hogy az első jelenet mennyire meghatározhatja egy darab egészét: megadja a hangulatát, előrevetíti a cselekményt, még talán a végkifejletre is utal.
Zenés színház ajánló

„Mindannyian vágyunk erre az idilli szerelemre” – János vitéz az Operett Online-on

Kacsóh Pongrác gyönyörű daljátékával folytatódik a Budapesti Operettszínház közvetítés-sorozata január 22-én. A Petőfi Sándor elbeszéléséből írt János vitéz Bozsik Yvette rendezésében újfajta értelmezést kap, eggyé olvad benne a túlvilági és a földi lét.
Zenés színház hír

Cseh Tamásra emlékezik a Vígszínház a Magyar Kultúra Napján

Koncertszínházi előadással idézi meg Cseh Tamás alakját január 22-én a Vígszínház. A zeneszerző, énekes éppen a Magyar Kultúra Napján lenne 78 éves, a Kelet-nyugati pályaudvar című est két nagy sikerű lemezének – a Fontátvonulás és a Nyugati pályaudvar – dalait dolgozza fel.