Zenés színház

Pekingben az Operalia

2011.12.30. 15:41
Ajánlom
A Plácido Domingo alapította nemzetközi énekverseny 2012-es döntőjét Pekingben rendezik június 4. és 10. között a Madárfészeknek is nevezett Nemzeti Előadó-művészeti Központban.

Az Operaliát 1993 óta minden évben más városban rendezik. Két évvel ezelőtt Pécs és Budapest adtak otthont az elődöntőknek és a döntőnek, de járt már a verseny már Párizsban, Tokióban, Puerto Ricóban, Washingtonban, Mexikóvárosban és Bordeaux-ban is. A verseny zsűrijében neves énekesek, karmesterek, impresszáriók, castingigazgatók és a világ nagy operaházainak igazgatói foglalnak helyet, továbbá Plácido Domingo, aki nem szavaz. A zsűritagok az Operalián díjazottakat vagy az ott feltűnt tehetségeket rendszerint meghívják saját színpadaikra, és maga Plácido Domingo sem téveszti szem elől később a felfedezetteket, sem énekesi, sem karmesteri, sem operaház-igazgatói minőségében.

Évente általában 800-1000, 18 és 32 év közötti jelentkező küldi el a verseny párizsi központjába hangfelvételeit, közülük a négytagú előválogató zsűri negyven előadót juttat tovább. A negyeddöntőkben és az elődöntőkben zongorakísérettel adnak elő egy operaáriát, és amennyiben abban a kategóriában is versenyeznek, egy zarzuela áriát, a tíz énekes részvételével zajló döntőben pedig a Domingo vezényelte szimfonikus zenekar kíséretével lépnek fel. A versenyre nevezési díj nincs, az utazás és a szállás költségeit is a rendező alapítvány, valamint a nemzetközi szponzorok állják. Idén, a moszkvai döntőben minden díjból kettőt adtak ki: az első díj 30 ezer, a második 20, a harmadik 10 ezer dollárral járt. Emellett odaítélik a Plácido Domingo szüleinek emléket állító díjakat a zarzuela legjobb férfi és női előadóinak, 2010 óta pedig átadják a Birgit Nilssonról elnevezett díjat Wagner és Strauss operaáriáinak legkiválóbb tolmácsolásáért.

Az Operalián indult el José Cura (1994), Joyce DiDonato (1998), Maja Kovalevszka (2006), Rafael Rojas (1996), Erwin Schrott (1998), Rolando Villazón (1999) karrierje is. 2008-ban, a Québecben rendezett döntőn a Madridban tanuló magyar bariton, Szemerédy Károly harmadik helyezést ért el, 2009-ben Kun Ágnes Anna jutott be a negyven legjobb közé.

A szervezők szerint az Operalia történetében jelentős állomás lesz a huszadik, 2012-es pekingi verseny. A Madárfészket, a 2007-ben megnyílt modern épületet Paul Andreu francia építész tervezte, három nagytermében opera-előadások, klasszikus koncertek és színházi előadások láthatók, a centrumban művészeti oktatás is zajlik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.