Zenés színház

Petibon nagy hangja

2014.12.26. 06:58
Ajánlom
Pár éve még a régi zenés mozgalom – tehát aránylag kevesek – sztárja volt. Ma Cecilia Bartoli egyik vetélytársa. Patricia Petibon olyasvalaki, aki miatt el lehet hinni, hogy az elavultnak tűnő műfaj túl fog élni. MAGAZIN

A neve az operabarát számára is csak akkor ismert, ha az operabarát szerette vagy rendszeresen hallgatta a Verdi előtti operákat is. Hiszen Patricia Petibon nagyon sokáig még a XIX. század szélére sem merészkedett. Otthonosabban érezte magát a XVII. és XVIII. században, különösen William Christie vagy Rousset zenekaraival. Lulli, Campra, Rameau operákban. Bohókás lányka volt, hatalmas, vörös hajkoronával. Érezte a francia stílt.

Úgy nézett ki, hogy megmarad kevesek kedvencének, ám az egyik legnagyobb lemezkiadó meglátta benne Cecilia Bartoli, Magdalena Kozena méltó vetélytársát. Igaz ő egy kicsit más facht: lírai szoprán, nem mezzo. Mégis, az említett két nagyság repertoárjával a repertoárja olykor összeér. Ő is énekli az Lascia chi pianga-t Handeltől, ő is énekel eladdig lemezre fel nem vett operákból.

Egyik legjobb lemezének címe ékességére, különleges ismertetőjelére utal: Rosso. Vagyis vörös. Ezen például az egyik legjobb dal Sartori operájából való. A Quando voglio Giulio Cesare-ból egy üde, friss, rendkívül vidám zarzuella. Abszolút illik Petibonhoz.

Hogy Petibon ma már nem csak ezekben a nagyszerű, életörömtől kicsattanó dalokban jó, arról a magyar közönség is meggyőződhetett. Első magyarországi fellépésén Benjamin Britten - Rimbaud prózaverseire komponált - Les illuminations című ciklusáról mutatta meg, hogy mily nagyszerű, milyen drámai, milyen sokrétű zene. Ráadásul egyszemélyes színházzá tette a mű előadását: pantomimes elemekkel gazdagítva a hangi mutatványt.

Magam háromszor hallottam operaszínpadon - egyszer Gildaként a Rigolettoban, Poulenc operájában, majd láttam egyik legfontosabb alakítását: Berg Luluját adta úgy, hogy nem csupán elementáris erejű színészi játéka, erotikus kisugárzása is megdöbbentő volt. Nem szánalmas és kiégett Lulu volt, hanem öntudatos, esendő. Megejtően gazdag alakításáról sokan írtak, ahogy arról is, hogy milyen hihetetlenül pontosan énekelt - láthatóan meggyötörte, kifacsarta a mű minden előadása. Csak miatta, csak neki, érdemes lenne operát írni. Jóval több már egy nagyon jó énekesnőnél, akit vörös hajzuhatagáról ismerhetni. A kortárs, a nekünk - itt és most - szóló opera egyik legnagyobb sztárja. Továbbmegyek. Olyasvalaki, aki miatt el lehet hinni, hogy az elavultnak tűnő műfaj túl fogja élni jelen renyhe korunkat is.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.
Klasszikus

Herboly Domonkos: „Még jobban megbecsüljük a közönséget”

Megpróbáltatásokkal teli koncertévad van mögöttünk, ami az ország első számú együtteseit is próbára tette, szakmailag és lelkileg egyaránt. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, Herboly Domonkossal beszélgettünk a tapasztalatokról és a következő évadra vonatkozó terveikről.
Zenés színház

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.
Vizuál

Tablókon Mészöly Miklós élete

A 100 éve született Mészöly Miklós halálának 20. évfordulója alkalmából, az író életművéhez kapcsolódó szabadtéri kiállítás nyílt Budapesten.
Könyv

71 éves korában elhunyt Kántor Péter

A József Attila- és Magyarország Babérkoszorúja-díjjal kitüntetett költő, műfordító halálhírét a Magvető kiadó közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Remélem, a nézők is velünk énekelnek” – interjú Dolhai Attilával a Palotakoncertek kapcsán

Július 23-án és 24-én ismét megrendezik a Budavári Palotakoncert az Oroszlános Udvarban, amely idén Operettünnep címmel várja a zenés színház kedvelőit. A koncertről, a visszatérésről és a jövőbeli tervekről az est egyik szólistájával, Dolhai Attilával beszélgettünk.
Zenés színház interjú

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.
Zenés színház interjú

Minden este egy robbanás – Interjú Alföldi Róberttel

A legendás West Side Story bemutatójával zárja idei évadát a Szegedi Szabadtéri Játékok. A mű, musicaltől szokatlan módon, olyan kérdéseket is feszeget, mint a bevándorlás, társadalmi különbségek, faji előítéletek és az erőszak. A most készülő produkcióról a rendezővel, Alföldi Róberttel beszélgettünk.
Zenés színház magazin

Turandot a Kőfejtőben – Ázsiai környezetet varázsoltak Szentmargitbányára (GALÉRIA)

Július 14-én tartották Puccini operájának premierjét különleges környezetben, a Szentmargitbányai Kőfejtőben.
Zenés színház interjú

"Kellő hittel, elszántsággal és felkészültséggel" - Beszélgetés Homonnay Zsolttal

Harminc éve van a pályán, és nemrég nagy szakmai elismerésben részesült. Befejezte rendezői tanulmányait, és szeptembertől már az SZFE-n tanít, ráadásul nyáron sem pihen, és lassan az újabb évadra is megkezdődik a felkészülés. Homonnay Zsolttal, a Budapesti Operettszínház művészével beszélgettünk. (X)