Zenés színház

Pillangókisasszony 2, avagy ifjabb Pinkerton a világháborúban

2017.06.24. 13:38
Ajánlom
Shigeaki Saegusa japán zeneszerző Ifjabb Butterfly című operája kisebb, Szabadi Vilmos hegedűművész koncertje az avasi református templomban viszont nagy sikert aratott. A két előadás között pedig egy izgalmas zenei performanszra is betértem.

„Elég fárasztó” – mondta a harmadik felvonás előtt egy mögöttem ülő hölgy az Ifjabb Butterfly magyarországi bemutatóján. Ennél tömörebb és pontosabb ítéletet aligha mondhatunk az előadásról. Éjjel fél egykor kimerülten vonult ki a második felvonás után igencsak megfogyatkozott közönség a Nyári Színházból. Azt hittem, hogy egy érzelmes, mégis könnyed este vár ránk, azonban ez a produkció minden volt, csak az nem.

A zene mézes Puccini-limonádéba áztatott posztmodern piskóta – nemhiába adták elő a Torre del Lago-i Fesztiválon –, azonban dramaturgiailag eléggé vontatott. A szereplők olyan hosszúságban és intenzitással szenvednek a múlt, egy esetleges háború, saját identitásuk, szerelemük és a pusztulás fölött, hogy Walhalla istenei szégyenükben a színfalak mögé bújhatnak. Masahiko Shimada rendezése csupán a cselekményt állította színpadra, egyébként pedig közhelyekkel szolgált.

Madama Butterfly és Pinkerton hadnagy Amerikában felnőtt fiát, Benjamint Japánba vezénylik. Itt megismeri édesanyja történetét, és – mint a Puccini-operában apja – beleszeret egy japán lányba, Naomiba, akitől gyereke is születik. Mivel külföldi állampolgár, Pearl Harbor után fogolytáborba zárják. Az igazi tragédia azonban a háború végén éri: a Nagaszakit ért atomtámadás után Naomi a karjai között hal meg. Ez történik három és fél órában.

A szövegkönyv ráadásul avítt problematikát sulykol – haza, hűség, háború és szerelem konfliktusa –, a szereplők megszólalását pedig erős japán nacionalizmus hatja át: a kettős identitást beteges állapotnak tekintik, a háborúban pedig „sír Ázsia”. Csak arról nem esik szó, hogy ha valaki miatt sírhatott Ázsia, az leginkább az agresszíven hódító Japán volt – gondoljunk Kína megszállására.

Mindezek ellenére Cardia Rossana (Naomi) és Mayuko Sakurai – a Puccini-operából színpadon felejtett Suzuki szerepében – magabiztosan alakította szerepét, és kidolgozottan énekelt. Az Ifjabb Butterfly, Benjamin Pinkerton szerepét pedig mintha Fiore Angelónak írták volna: idősebb, érett tenor hang, tele fényes erővel.

Az ízig-vérig neoromantikus Ifjabb Butterfly előtt egy ízig-vérig experimentális performanszot hallgattam meg, Girolamo Deraco száz gramofonra és ötventagú kórusra írt Phone’ című hanginstallációját. (A szerző egyébként nem először jár a Bartók Plusz Operafesztiválon, 2013-ban Miskolcon mutatták be nyolc másodperces operáját.) Az eseményt beszélgetés előzte meg.

A mesterségesen generált hangsávokat lemezre nyomták, és ezeket gramofonon játszották le: digitális jelből így lett analóg zene. A meditatív kompozícióban azonban a kórus játszott igazán fontos szerepet. Deraco művét neospektrális zenének nevezném: modális harmóniák lebegnek perceken át, mintha egy Kodály-kórusművet lassítanánk le – az alcím nemhiába Hommage à Kodály Zoltán. A monumentális százfős előadó-apparátus hihetetlen koncentrációval szólaltatta meg az avantgárd művet (vezényelt: Cser Ádám).

Délután az avasi református templomban hallgattam meg Szabadi Vilmos hegedű- és Kovács Szilárd orgonaművész koncertjét. Bach d-moll triószonátája, valamint a ráadásként játszott g-moll szólópartita első tétele zenei és előadói igényesség tekintetében is a koncert fénypontja volt. Ezek mellett könnyen érthető, népszerű műveket hallottunk, többek között az orgonista, Kovács Szilárd szerzeményeit is. Vecsey Ferenc némely gyöngyszemét és Sosztakovics túl sokszor játszott második keringőjét hallgatva úgy éreztem, mintha nem egy templomban ülnék, hanem egy igényes, színház melletti kerti kocsmában a harmonikás chansonjaira innám a bort. A miskolci operafesztivál közönségbarát. Anything goes – mi akartuk, nem?

Talán az a legőszintébb zene, amikor az ember ablaka alatti kerthelyiségben éjjel fél kettőkor az egész olasz operatársulat teli torokból énekeli a Nabucco Szabadságkórusát („Va pensiero”), utána pedig a La donna è mobilét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Az évad legjobb művészi produkcióit díjazta a Radnóti Színház

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház, ahol Kováts Adél igazgató összegezte az elmúlt évadot, valamint kihirdette a következő új bemutatóit.
Klasszikus

„Emberi kapcsolat nélkül nem lehet tanítani” – interjú Szecsődi Ferenccel

Kortárs vonóshangszer-kiállítással nyílik meg A magyar hegedű ünnepe június 22-én délelőtt az MMA székházában, a Pesti Vigadóban. A kétnapos összművészeti esemény idén összekapcsolódik Szecsődi Ferenc hetvenedik születésnapi ünneplésével.
Könyv

Tarolt a Semmelweis a Magyar Mozgókép Fesztiválon

Huszonkét kategóriában hirdettek nyertest hazánk legnagyobb filmes szemléjén. Koltai Lajos Semmelweis című történelmi drámája összesen hat – köztük a legjobb film és a legjobb rendező – kategóriában diadalmaskodott.
Vizuál

Zsigmond Gábor lesz a Magyar Nemzeti Múzeum új főigazgatója

A döntést Demeter Szilárd, a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ elnöke Csák János kulturális és innovációs miniszter jóváhagyásával jelentette be.
Színház

Visszatér a színpadra Kulka János – évadot hirdetett a Jurányi Ház

A Nemzet Színésze egy Thomas Mann-adaptációban lesz látható szeptembertől a Jurányi Ház 2024/205-ös évadában. A játszóhely évadzáró ülésén Rozgonyi-Kulcsár Viktória ismertette a következő szezon előadásait. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Bradley Jaden a legismertebb musicalslágerekkel érkezik a Margitszigetre

Izgalmas estére készülhetnek a musical rajongók június 18-án, amikor Bradley Jaden, a West End színpadainak csillaga egyedülálló koncertet ad sztárvendégeivel a Margitszigeti Színházban.
Zenés színház hír

Bukarestben vendégszerepelt az Opera Manon Lescaut-produkciója

Az előadás főbb szerepeit Létay Kiss Gabriella, Pataki Adorján és Szegedi Csaba formálták meg, a Magyar Állami Operaház Zenekarát és a Bukaresti Nemzeti Opera Énekkarát Dénes István vezényelte.
Zenés színház kritika

A klasszikus operarendezés rehabilitálása – Don Giovanni Velencében

Damiano Michieletto csaknem tizenöt évvel ezelőtti produkcióját vette elő a velencei La Fenice színház. Az igen klasszikusnak ható Don Giovanni-színrevitel május 21-i előadásán jártunk.
Zenés színház kritika

Magyar opera világhódító úton – Eötvös Péter Valuskája Regensburgban

A Regensburgi Színház mutatta be először Eötvös Péter utolsó operájának német változatát. Vajon hogyan él meg idegen környezetben egy a magyar világban ilyen mélyen gyökerező darab? A kérdésre a széria utolsó, május 11-i előadásán kerestük a választ.
Zenés színház ajánló

Vajda Gergely és a Savaria Szimfonikus Zenekar indítja a nyarat Kőszegen

A Kőszegi Várszínház Nagy nyári nyitány című, június 1-jei koncertjén népszerű dallamok, opera- és operettrészletek hangoznak el, Miklósa Erika, valamint az énekesnő tehetséggondozó programjában részt vevő fiatal szoprán, Subedi Anna közreműködésével.