Zenés színház

Pillangókisasszony 2, avagy ifjabb Pinkerton a világháborúban

2017.06.24. 13:38
Ajánlom
Shigeaki Saegusa japán zeneszerző Ifjabb Butterfly című operája kisebb, Szabadi Vilmos hegedűművész koncertje az avasi református templomban viszont nagy sikert aratott. A két előadás között pedig egy izgalmas zenei performanszra is betértem.

„Elég fárasztó” – mondta a harmadik felvonás előtt egy mögöttem ülő hölgy az Ifjabb Butterfly magyarországi bemutatóján. Ennél tömörebb és pontosabb ítéletet aligha mondhatunk az előadásról. Éjjel fél egykor kimerülten vonult ki a második felvonás után igencsak megfogyatkozott közönség a Nyári Színházból. Azt hittem, hogy egy érzelmes, mégis könnyed este vár ránk, azonban ez a produkció minden volt, csak az nem.

A zene mézes Puccini-limonádéba áztatott posztmodern piskóta – nemhiába adták elő a Torre del Lago-i Fesztiválon –, azonban dramaturgiailag eléggé vontatott. A szereplők olyan hosszúságban és intenzitással szenvednek a múlt, egy esetleges háború, saját identitásuk, szerelemük és a pusztulás fölött, hogy Walhalla istenei szégyenükben a színfalak mögé bújhatnak. Masahiko Shimada rendezése csupán a cselekményt állította színpadra, egyébként pedig közhelyekkel szolgált.

Madama Butterfly és Pinkerton hadnagy Amerikában felnőtt fiát, Benjamint Japánba vezénylik. Itt megismeri édesanyja történetét, és – mint a Puccini-operában apja – beleszeret egy japán lányba, Naomiba, akitől gyereke is születik. Mivel külföldi állampolgár, Pearl Harbor után fogolytáborba zárják. Az igazi tragédia azonban a háború végén éri: a Nagaszakit ért atomtámadás után Naomi a karjai között hal meg. Ez történik három és fél órában.

A szövegkönyv ráadásul avítt problematikát sulykol – haza, hűség, háború és szerelem konfliktusa –, a szereplők megszólalását pedig erős japán nacionalizmus hatja át: a kettős identitást beteges állapotnak tekintik, a háborúban pedig „sír Ázsia”. Csak arról nem esik szó, hogy ha valaki miatt sírhatott Ázsia, az leginkább az agresszíven hódító Japán volt – gondoljunk Kína megszállására.

Mindezek ellenére Cardia Rossana (Naomi) és Mayuko Sakurai – a Puccini-operából színpadon felejtett Suzuki szerepében – magabiztosan alakította szerepét, és kidolgozottan énekelt. Az Ifjabb Butterfly, Benjamin Pinkerton szerepét pedig mintha Fiore Angelónak írták volna: idősebb, érett tenor hang, tele fényes erővel.

Az ízig-vérig neoromantikus Ifjabb Butterfly előtt egy ízig-vérig experimentális performanszot hallgattam meg, Girolamo Deraco száz gramofonra és ötventagú kórusra írt Phone’ című hanginstallációját. (A szerző egyébként nem először jár a Bartók Plusz Operafesztiválon, 2013-ban Miskolcon mutatták be nyolc másodperces operáját.) Az eseményt beszélgetés előzte meg.

A mesterségesen generált hangsávokat lemezre nyomták, és ezeket gramofonon játszották le: digitális jelből így lett analóg zene. A meditatív kompozícióban azonban a kórus játszott igazán fontos szerepet. Deraco művét neospektrális zenének nevezném: modális harmóniák lebegnek perceken át, mintha egy Kodály-kórusművet lassítanánk le – az alcím nemhiába Hommage à Kodály Zoltán. A monumentális százfős előadó-apparátus hihetetlen koncentrációval szólaltatta meg az avantgárd művet (vezényelt: Cser Ádám).

Délután az avasi református templomban hallgattam meg Szabadi Vilmos hegedű- és Kovács Szilárd orgonaművész koncertjét. Bach d-moll triószonátája, valamint a ráadásként játszott g-moll szólópartita első tétele zenei és előadói igényesség tekintetében is a koncert fénypontja volt. Ezek mellett könnyen érthető, népszerű műveket hallottunk, többek között az orgonista, Kovács Szilárd szerzeményeit is. Vecsey Ferenc némely gyöngyszemét és Sosztakovics túl sokszor játszott második keringőjét hallgatva úgy éreztem, mintha nem egy templomban ülnék, hanem egy igényes, színház melletti kerti kocsmában a harmonikás chansonjaira innám a bort. A miskolci operafesztivál közönségbarát. Anything goes – mi akartuk, nem?

Talán az a legőszintébb zene, amikor az ember ablaka alatti kerthelyiségben éjjel fél kettőkor az egész olasz operatársulat teli torokból énekeli a Nabucco Szabadságkórusát („Va pensiero”), utána pedig a La donna è mobilét.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Tragikusan fiatalon elhunyt Mokány Csaba színművész

Negyvenhárom éves korában elhunyt Mokány Csaba füleki származású színész, rendező adta hírül a Komáromi Jókai Színház facebook oldala. "Isten veled, Csabi! Emléked megőrizzük!" - búcsúznak tőle kollégái.
Klasszikus

A megérinthető zene - Megnyílt a Magyar Zene Háza

Tíz éves tartalmi és műszaki tervezés, majd építkezés után nyílt meg szombaton a Magyar Zene Háza. A zenei beavató intézmény koncertekkel, interaktív kiállítással, zenei kreatív térrel és zenepedagógiai foglakozásokkal várja a nagyközönséget. 
Klasszikus

Főszerepben a Barenboim-család

A világhírű zongoraművész-karmester, Daniel Barenboim és hegedűművész fia, Michael ad koncertet január 26-án a Müpában. A műsoron Mozart-szonáták szerepelnek.
Klasszikus

„Minden művészet a káoszból épül fel” – Beszélgetés a Chaos String Quartet tagjaival

Második helyezést ért el a tavaly ősszel tartott Bartók Világversenyen, és a Fidelio különdíjával is gazdagodott a bécsi központú, de különböző nemzetiségű fiatalokból álló Chaos String Quartet. A vonósnégyes két hegedűse, Susanne Schäffer és Kruchió Eszter mesélt együttesükről, a versenyen szerzett élményekről és arról, hogy milyen különleges helyszíneken léptek már fel.
Klasszikus

A kóruséneklés legnagyobbjait díjazta a KÓTA a magyar kultúra napján

A Magyar Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetsége tizennégy kategóriában díjazta azokat a karnagyokat, tanárokat és zongorakísérőket, akik munkájukkal segítik a hazai kóruséletet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Teljes gőzzel – Beszélgetések és könnyed programok az Eiffel Műhelyházban

Az Eiffel Műhelyház sebességet vált: az új évadban öt vadonatúj programsorozat indul itt, melyek a lehető legtágabb értelemben véve kölcsönzik témáikat az opera társművészetei köréből. Közélet, humor, irodalom, és persze zene, zene, zene.
Zenés színház hír

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.
Zenés színház gyász

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.
Zenés színház ajánló

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Zenés színház interjú

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.