Zenés színház

Pinkerton és fia

2010.02.11. 09:31
Ajánlom
Az aligha lehetett meglepetés a pesti közönség számára, hogy Peter Konwitschny Pillangókisasszony-rendezése kerüli a szentimentalizmust. Ám az már alkalmasint igen, hogy a pozsonyiak vendégfelléptének tán legemlékezetesebb pillanatait a beugró tenornak és a gyermekszereplőnek köszönhettük.

Eladó az egész világ, vagy legalábbis eladó az egész japán világ - e felütéssel indult a Szlovák Nemzeti Színház Pillangókisasszonya, midőn Pinkerton sorhajóhadnagy és szigetországi ágense, Goro nyitójelenete alatt a színpad mélyét elfedő kivetítőn megannyi tárgy, ingóság és ingatlan képe jelent meg egy-egy, dollárban kifejezett vételár cédulájának kíséretében. S persze az emberek is eladóak, gésák és teljes rokonságok, ahogy ezt Puccini operájából már eleddig is jól tudtuk. Mindazonáltal az ötlet nem az intellektuális reveláció híján fullad ki egyetlen rövidke perc múltán, sokkal inkább a vizuális közhelyesség és csekély igényűség láttán kezdett apadozni a lelkesedésünk. Aztán Pinkerton és Sharpless konzul közös jelenetében már felsejlett a halvány balsejtelem: Peter Konwitschny mintha nem a legihletettebb pillanatában nyúlt volna Puccini japán tragédiájához (tragedia giapponese). A két amerikai tempós ütemben kiürített egy whiskys üveget, s a mértéktelen alkoholfogyasztásnak már Anyegin-produkciójában (melyet két éve Miskolcon ugyancsak a pozsonyi társulattal láthattunk) is kulcsponti szerepet juttató rendező a második felvonásban immár Cso-cso-szán és Szuzuki szesztestvéri letargiáját mutatta fel nekünk.

E két pont között azért a koncepció jó néhány egyéb elemével is szembesülhettünk - elismerően bólintva és kis csalódást regisztrálva elegyest. Didaktikusságában is tetszett például Pinkerton japáni házának (díszlettervező: Jörg Kossdorff) kibillenése az esküvői jelenetben, majd tartós megroggyanása a második felvonásra. Ugyancsak hatásosnak bizonyult a hitéből kitérő gésalányra átkot mondó Bonzo nagybácsi röptetése - még ha hasonló megoldással találkozhattunk is már az egyik Pillangókisasszony-filmben; s szintén a nagy szerelmi kettőst és egyszersmind az első felvonást beszegő gesztus: Pinkerton és Cso-cso-szán függönyzárása. Nem úgy a kettőst kísérő csillagáradat, s még kevésbé a pár bekötött szemű kínos téblábolása a színpadon.

A második és harmadik felvonás színpadát a Pinkerton távozta óta felgyülemlett papírszemét, valamint egy amerikai zászlóval letakart bőrszófa uralja. Ezen ülve darvadoznak, majd civódnak a valóság ellen napszemüveggel védekező japán hölgyek. Cso-cso-szán nyilvánvalóan, mondhatni veszélyesen alkalmatlan az anyai szerepre, míg kisfia cowboynak öltöztetve próbálja elszívni a békepipát az otthonukba látogató amerikai konzullal.

A vegyes nívójú ötletek közepette az énekesek igen tisztes, néhány ponton egészen kiváló előadást teljesítenek. A Miroslav Dvorsky helyett éneklő Michal Lehotský remek, diadalmas tenorhang birtokosa: a szerelmi kettősben és III. felvonásbéli áriájában egyaránt imponáló módon uralja szólamát, s szolid színészi játéka sem kelt visszatetszést. A címszerepet éneklő Eva Jenisová - a produkció jellegéhez idomulva - a szokottnál kevesebb érzelgéssel, ám a Cso-cso-szán pszichikumán eluralkodó zavar erőteljesebb ábrázolásával dolgozik, s mindemellett rokonszenves vokális teljesítményt nyújt, akárcsak a Szuzukiként fellépő Terézia Kruzliaková és az emberiesség korlátjait érzékeltető konzul megformálója, a szép színű, kiművelt baritonját kamatoztató Pavol Remenár. Oliver Dohnányi erős kézzel, de korántsem teljes sikerrel igyekezett összefogni a sajnos meglehetősen sokat hibázó zenekart.

S ami tán a leginkább meglepő: Konwitschny rendezésében kiemelt szerep jut a kis félvér Pinkertonnak (D. Hurinský), mely gyermekszerep rendszerint a mégoly cukros produkciókban is mindössze egy-két apró gesztusra korlátozódik. Ez a kisfiú olykor egészen átveszi a színpad feletti uralmat, s még a zárópillanat is az övé, amint anyja hisztérikus búcsúját követően, bekötött szemmel kilépdel a távolba. Minőségi zárlat, s meglehet, visszatekintve az előadás több korábbi megoldását is legitimálja.

2010. febrár 9. 19:00 - Magyar Állami Operaház

Puccini: Pillangókisasszony - a pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház vendégjátéka

Karmester: Oliver Dohnányi

Rendezte: Peter Konwitschny

Díszlettervező: Jörg Kossdorff

Jelmeztervező: Hanna Wartenegg

Karigazgató: Kovács Kálmán

Cso-cso-szán: Eva Jenisová

Szuzuki: Terézia Kruzliaková

Kate: Eva Susková

Pinkerton: Michael Lehotsky

Sharpless: Pavol Remenár

Goro: Ivan Ozvát

Yamadori: Frantisek Duriac

Bonzo: Martin Malachovsky

Yakuside: Milan Klucár

Császári biztos: Roman Krsko

Tiszt: Daniel Hlásny

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Úgy fest, megtalálták az egyetlen felvételt Frida Kahlo hangjáról

A mexikói nemzeti hangarchívum, a National Sound Library úgy véli, Frida Kahlo saját, Diego portréja című esszéjét olvassa föl az El Bachiller radio pilotjában, amely hangfelvétel nemrégiben került elő.
Klasszikus

Liszt Ferenc szépunokája ez a csodakamasz zongoraművész

Ahogy a középkorú és idősebb generációk birtokba vették a közösségi médiát, úgy futott fel Michael Andreas Häringer karrierje is. A most tizenhét éves zongoraművész nem csak ragyogó tehetség, de kivételesen népszerű is.
Klasszikus

Zenetörténeti pillanat: Arvo Pärt és Sting találkoztak

Tallinn közelében találkozott az egyik legnépszerűbb kortárs zeneszerző és a brit popcsillag. Szemmel láthatólag élvezték egymás társaságát.
Vizuál

Ilyen volt a nyár 50 éve

Egy fotóriporternő élete a szövegben, az 1960-as, 70-es, 80-as évek hétköznapjai pedig a galériában. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal egy különleges életműből válogattak.
Könyv

„Először életben kell maradnunk” – A Mengele-lány

Stern Rózsa Ibolya nemcsak kibírta a haláltábort és Mengele kísérleteit, de neki köszönhetően fogták el a birkenaui láger egyik felügyelőnőjét is. Az idős asszony Veronika H. Tóth újságírónak mesélte el a második világháború előtt, alatt és után történteket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.
Zenés színház interjú

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.
Zenés színház turandot

Kovalik Balázs elhatárolódik a margitszigeti Turandot-előadástól

A rendező közleményében azt állítja, meg sem keresték azzal kapcsolatban, hogy huszonöt éves Turandot-rendezése színpadra kerül, mégpedig a Budapesti Nyári Fesztiválon.