Zenés színház

Pinkerton és fia

2010.02.11. 09:31
Ajánlom
Az aligha lehetett meglepetés a pesti közönség számára, hogy Peter Konwitschny Pillangókisasszony-rendezése kerüli a szentimentalizmust. Ám az már alkalmasint igen, hogy a pozsonyiak vendégfelléptének tán legemlékezetesebb pillanatait a beugró tenornak és a gyermekszereplőnek köszönhettük.

Eladó az egész világ, vagy legalábbis eladó az egész japán világ - e felütéssel indult a Szlovák Nemzeti Színház Pillangókisasszonya, midőn Pinkerton sorhajóhadnagy és szigetországi ágense, Goro nyitójelenete alatt a színpad mélyét elfedő kivetítőn megannyi tárgy, ingóság és ingatlan képe jelent meg egy-egy, dollárban kifejezett vételár cédulájának kíséretében. S persze az emberek is eladóak, gésák és teljes rokonságok, ahogy ezt Puccini operájából már eleddig is jól tudtuk. Mindazonáltal az ötlet nem az intellektuális reveláció híján fullad ki egyetlen rövidke perc múltán, sokkal inkább a vizuális közhelyesség és csekély igényűség láttán kezdett apadozni a lelkesedésünk. Aztán Pinkerton és Sharpless konzul közös jelenetében már felsejlett a halvány balsejtelem: Peter Konwitschny mintha nem a legihletettebb pillanatában nyúlt volna Puccini japán tragédiájához (tragedia giapponese). A két amerikai tempós ütemben kiürített egy whiskys üveget, s a mértéktelen alkoholfogyasztásnak már Anyegin-produkciójában (melyet két éve Miskolcon ugyancsak a pozsonyi társulattal láthattunk) is kulcsponti szerepet juttató rendező a második felvonásban immár Cso-cso-szán és Szuzuki szesztestvéri letargiáját mutatta fel nekünk.

E két pont között azért a koncepció jó néhány egyéb elemével is szembesülhettünk - elismerően bólintva és kis csalódást regisztrálva elegyest. Didaktikusságában is tetszett például Pinkerton japáni házának (díszlettervező: Jörg Kossdorff) kibillenése az esküvői jelenetben, majd tartós megroggyanása a második felvonásra. Ugyancsak hatásosnak bizonyult a hitéből kitérő gésalányra átkot mondó Bonzo nagybácsi röptetése - még ha hasonló megoldással találkozhattunk is már az egyik Pillangókisasszony-filmben; s szintén a nagy szerelmi kettőst és egyszersmind az első felvonást beszegő gesztus: Pinkerton és Cso-cso-szán függönyzárása. Nem úgy a kettőst kísérő csillagáradat, s még kevésbé a pár bekötött szemű kínos téblábolása a színpadon.

A második és harmadik felvonás színpadát a Pinkerton távozta óta felgyülemlett papírszemét, valamint egy amerikai zászlóval letakart bőrszófa uralja. Ezen ülve darvadoznak, majd civódnak a valóság ellen napszemüveggel védekező japán hölgyek. Cso-cso-szán nyilvánvalóan, mondhatni veszélyesen alkalmatlan az anyai szerepre, míg kisfia cowboynak öltöztetve próbálja elszívni a békepipát az otthonukba látogató amerikai konzullal.

A vegyes nívójú ötletek közepette az énekesek igen tisztes, néhány ponton egészen kiváló előadást teljesítenek. A Miroslav Dvorsky helyett éneklő Michal Lehotský remek, diadalmas tenorhang birtokosa: a szerelmi kettősben és III. felvonásbéli áriájában egyaránt imponáló módon uralja szólamát, s szolid színészi játéka sem kelt visszatetszést. A címszerepet éneklő Eva Jenisová - a produkció jellegéhez idomulva - a szokottnál kevesebb érzelgéssel, ám a Cso-cso-szán pszichikumán eluralkodó zavar erőteljesebb ábrázolásával dolgozik, s mindemellett rokonszenves vokális teljesítményt nyújt, akárcsak a Szuzukiként fellépő Terézia Kruzliaková és az emberiesség korlátjait érzékeltető konzul megformálója, a szép színű, kiművelt baritonját kamatoztató Pavol Remenár. Oliver Dohnányi erős kézzel, de korántsem teljes sikerrel igyekezett összefogni a sajnos meglehetősen sokat hibázó zenekart.

S ami tán a leginkább meglepő: Konwitschny rendezésében kiemelt szerep jut a kis félvér Pinkertonnak (D. Hurinský), mely gyermekszerep rendszerint a mégoly cukros produkciókban is mindössze egy-két apró gesztusra korlátozódik. Ez a kisfiú olykor egészen átveszi a színpad feletti uralmat, s még a zárópillanat is az övé, amint anyja hisztérikus búcsúját követően, bekötött szemmel kilépdel a távolba. Minőségi zárlat, s meglehet, visszatekintve az előadás több korábbi megoldását is legitimálja.

2010. febrár 9. 19:00 - Magyar Állami Operaház

Puccini: Pillangókisasszony - a pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház vendégjátéka

Karmester: Oliver Dohnányi

Rendezte: Peter Konwitschny

Díszlettervező: Jörg Kossdorff

Jelmeztervező: Hanna Wartenegg

Karigazgató: Kovács Kálmán

Cso-cso-szán: Eva Jenisová

Szuzuki: Terézia Kruzliaková

Kate: Eva Susková

Pinkerton: Michael Lehotsky

Sharpless: Pavol Remenár

Goro: Ivan Ozvát

Yamadori: Frantisek Duriac

Bonzo: Martin Malachovsky

Yakuside: Milan Klucár

Császári biztos: Roman Krsko

Tiszt: Daniel Hlásny

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Zenés színház

„A csodát vissza a közönségnek” – Kesselyák Gergely is pályázik az Opera élére

A karmester közösségi oldalán jelentette be, hogy beadta pályázatát az intézmény főigazgatói posztjára, és közzétette pályázatának legfontosabb pontjait.
Könyv

23 kortárs író dolgozik Budapest nagyregényén

A projektben részt vevő művészek már kiválasztották a lakosság által beküldött történeteket legjobbjait, és hozzá is láttak a fejezetek megírásához. A könyvet novemberben vehetjük kézbe.
Vizuál

Ingyenesen nézhető filmekkel tiszteleg Ragályi Elemér emléke előtt a FILMIO

Április 2-a estig ingyenesen nézhetünk meg a Nemzeti Filmintézet (NFI) streaming platformján három filmet, amelyet a március 30-án elhunyt operatőr fényképezett.
Klasszikus

„Ha nem áldozunk az oktatásra, ne várjuk, hogy a fiatalok értelmiségi felnőtté váljanak” – Interjú Farkas Gáborral

Farkas Gábor zongoraművész életében egyaránt fontos szerep jut a tanításnak és az előadó- művészetnek. A Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetőjével áprilisi koncertje kapcsán beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Szonda Éva

A többszörösen kitüntetett mezzoszopránt, a Szegedi Nemzeti Színház Örökös Tagját március 31-én, hatvanöt éves korában érte a halál.
Zenés színház hír

„A csodát vissza a közönségnek” – Kesselyák Gergely is pályázik az Opera élére

A karmester közösségi oldalán jelentette be, hogy beadta pályázatát az intézmény főigazgatói posztjára, és közzétette pályázatának legfontosabb pontjait.
Zenés színház hír

Berlinben is Krasznahorkai-regényen alapuló operát mutatnak be

Meghirdette 2023/24-es évadát a Berlini Állami Opera, az intézmény öt bemutatója között egy magyar vonatkozású kortárs különlegességet is találhatunk.
Zenés színház hír

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Zenés színház hír

„El kell kezdeni az Operaház értékének visszaállítását” – Miklósa Erika is beadta pályázatát az Opera élére

Március 28-án van a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségére kiírt pályázat beadási határideje. Miklósa Erika opera-énekesnő a közösségi médiában tette közzé, hogy indul a pályázaton.