Zenés színház

Pinkerton és fia

2010.02.11. 09:31
Ajánlom
Az aligha lehetett meglepetés a pesti közönség számára, hogy Peter Konwitschny Pillangókisasszony-rendezése kerüli a szentimentalizmust. Ám az már alkalmasint igen, hogy a pozsonyiak vendégfelléptének tán legemlékezetesebb pillanatait a beugró tenornak és a gyermekszereplőnek köszönhettük.

Eladó az egész világ, vagy legalábbis eladó az egész japán világ - e felütéssel indult a Szlovák Nemzeti Színház Pillangókisasszonya, midőn Pinkerton sorhajóhadnagy és szigetországi ágense, Goro nyitójelenete alatt a színpad mélyét elfedő kivetítőn megannyi tárgy, ingóság és ingatlan képe jelent meg egy-egy, dollárban kifejezett vételár cédulájának kíséretében. S persze az emberek is eladóak, gésák és teljes rokonságok, ahogy ezt Puccini operájából már eleddig is jól tudtuk. Mindazonáltal az ötlet nem az intellektuális reveláció híján fullad ki egyetlen rövidke perc múltán, sokkal inkább a vizuális közhelyesség és csekély igényűség láttán kezdett apadozni a lelkesedésünk. Aztán Pinkerton és Sharpless konzul közös jelenetében már felsejlett a halvány balsejtelem: Peter Konwitschny mintha nem a legihletettebb pillanatában nyúlt volna Puccini japán tragédiájához (tragedia giapponese). A két amerikai tempós ütemben kiürített egy whiskys üveget, s a mértéktelen alkoholfogyasztásnak már Anyegin-produkciójában (melyet két éve Miskolcon ugyancsak a pozsonyi társulattal láthattunk) is kulcsponti szerepet juttató rendező a második felvonásban immár Cso-cso-szán és Szuzuki szesztestvéri letargiáját mutatta fel nekünk.

E két pont között azért a koncepció jó néhány egyéb elemével is szembesülhettünk - elismerően bólintva és kis csalódást regisztrálva elegyest. Didaktikusságában is tetszett például Pinkerton japáni házának (díszlettervező: Jörg Kossdorff) kibillenése az esküvői jelenetben, majd tartós megroggyanása a második felvonásra. Ugyancsak hatásosnak bizonyult a hitéből kitérő gésalányra átkot mondó Bonzo nagybácsi röptetése - még ha hasonló megoldással találkozhattunk is már az egyik Pillangókisasszony-filmben; s szintén a nagy szerelmi kettőst és egyszersmind az első felvonást beszegő gesztus: Pinkerton és Cso-cso-szán függönyzárása. Nem úgy a kettőst kísérő csillagáradat, s még kevésbé a pár bekötött szemű kínos téblábolása a színpadon.

A második és harmadik felvonás színpadát a Pinkerton távozta óta felgyülemlett papírszemét, valamint egy amerikai zászlóval letakart bőrszófa uralja. Ezen ülve darvadoznak, majd civódnak a valóság ellen napszemüveggel védekező japán hölgyek. Cso-cso-szán nyilvánvalóan, mondhatni veszélyesen alkalmatlan az anyai szerepre, míg kisfia cowboynak öltöztetve próbálja elszívni a békepipát az otthonukba látogató amerikai konzullal.

A vegyes nívójú ötletek közepette az énekesek igen tisztes, néhány ponton egészen kiváló előadást teljesítenek. A Miroslav Dvorsky helyett éneklő Michal Lehotský remek, diadalmas tenorhang birtokosa: a szerelmi kettősben és III. felvonásbéli áriájában egyaránt imponáló módon uralja szólamát, s szolid színészi játéka sem kelt visszatetszést. A címszerepet éneklő Eva Jenisová - a produkció jellegéhez idomulva - a szokottnál kevesebb érzelgéssel, ám a Cso-cso-szán pszichikumán eluralkodó zavar erőteljesebb ábrázolásával dolgozik, s mindemellett rokonszenves vokális teljesítményt nyújt, akárcsak a Szuzukiként fellépő Terézia Kruzliaková és az emberiesség korlátjait érzékeltető konzul megformálója, a szép színű, kiművelt baritonját kamatoztató Pavol Remenár. Oliver Dohnányi erős kézzel, de korántsem teljes sikerrel igyekezett összefogni a sajnos meglehetősen sokat hibázó zenekart.

S ami tán a leginkább meglepő: Konwitschny rendezésében kiemelt szerep jut a kis félvér Pinkertonnak (D. Hurinský), mely gyermekszerep rendszerint a mégoly cukros produkciókban is mindössze egy-két apró gesztusra korlátozódik. Ez a kisfiú olykor egészen átveszi a színpad feletti uralmat, s még a zárópillanat is az övé, amint anyja hisztérikus búcsúját követően, bekötött szemmel kilépdel a távolba. Minőségi zárlat, s meglehet, visszatekintve az előadás több korábbi megoldását is legitimálja.

2010. febrár 9. 19:00 - Magyar Állami Operaház

Puccini: Pillangókisasszony - a pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház vendégjátéka

Karmester: Oliver Dohnányi

Rendezte: Peter Konwitschny

Díszlettervező: Jörg Kossdorff

Jelmeztervező: Hanna Wartenegg

Karigazgató: Kovács Kálmán

Cso-cso-szán: Eva Jenisová

Szuzuki: Terézia Kruzliaková

Kate: Eva Susková

Pinkerton: Michael Lehotsky

Sharpless: Pavol Remenár

Goro: Ivan Ozvát

Yamadori: Frantisek Duriac

Bonzo: Martin Malachovsky

Yakuside: Milan Klucár

Császári biztos: Roman Krsko

Tiszt: Daniel Hlásny

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Színház

Újra járhatunk szabadtéri előadásokra, de a fesztiválokra még várnunk kell

A Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet többek között színházi előadásra, mozira, cirkuszra, valamint könyvszakmai rendezvényre vonatkozik.
Vizuál

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.
Vizuál

A festő, akinek lakását és öltözködését is utánozták a bécsiek

Tökéletesen megtestesítette a romantikus művész ideálját tehetségével és fényűző életmódjával, pedig állítólag hihetetlenül félénk volt. Hans Makart művészete a szecesszió előfutára lett, Gustav Klimt rajongott a munkáiért.
Klasszikus

A budapestieknek szerenádozik a Fesztiválzenekar

Több mint 200 lakóházba látogatnak el a Budapesti Fesztiválzenekar kamaraformációi júniusban Budapesten. Ingyenes szerenáddal készülnek a fővárosiaknak, mert hisznek benne, hogy a járvány idején is szükség van zenére. Nyissák ki az ajtókat, ablakokat, és engedjék be otthonaikba az élő muzsikát!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Kihirdették az István, a király iskolába megy program győzteseit

A szereposztás kihirdetésével lezárult a Kárpát-medence magyar ajkú általános iskolásai számára elindított István, a király iskolába megy program versenyszakasza. A klasszikussá érett rockoperára épülő össznemzeti identitáserősítő program ezzel újabb állomásához érkezett: a kiválasztott külhoni és anyaországi kisdiákok részvételével hamarosan elkezdődhetnek az előkészületek, hogy nagyszabású premieren mutassák be a közönségnek az István, a király immár harmadik generációs változatát.
Zenés színház ajánló

Online, ingyenesen követhető az idei Wagner-napok

A Budapesti Wagner-napok 2006 óta páratlan nemzetközi sikerrel zajló eseménysorozata 2020-ban újabb jelentős mérföldkövéhez érkezik: a Müpa első alkalommal tesz mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Wagner-napok gazdag archívumából.
Zenés színház hír

Augusztus 20-án mutatja be a Bánk bánt a Coopera

Vidnyánszky Attila rendezésének díszbemutatóját a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tartják.
Zenés színház hír

Elhunyt Gabriel Bacquier francia operaénekes

A 20. század egyik vezető baritonja 96 évesen halt meg szerdán otthonában, a normandiai Lestre-ben.
Zenés színház hír

Elmarad a miskolci operafesztivál

A koronavírus-járvány miatt idén nem tartják meg a Bartók Plusz Operafesztivált.