Zenés színház

Placcs

2007.12.19. 00:00
Ajánlom
Néhány év szünet és számos dramaturgiai módosítás után új rendezővel, MEGLEPETÉS SZTÁR (sic!)-ral és kutyával, a beharangozók szerint némi aktualizálással ismét a Budapesti Operettszínház repertoárjára került A víg özvegy. A ráncfelvarrás eredményeképp szerencsére Lehár darabjából nem lett az operett Michael Jacksonja, de a beavatkozások szépészetinek semmiképp nem mondhatók.

Kalocsai Zsuzsa

Bár az előadás úgy aránylik az érzékeny operettrendezéshez, mint a medence széléről a vízbe ugráló srácok versenyei az olimpiai műugródöntőhöz, mégis egy minden ízében hagyományos Víg özvegyet látunk, amely semmiféle áthallással nem bír a mai viszonyokra, hiába hangsúlyozzák a Pontevedro politikai visszásságaira utaló mondatokat, és annak sincs különösebb jelentősége, hogy a darab keletkezéséhez képest körülbelül harminc évvel későbbre helyezték a cselekményt. Válsághangulat ebből aztán egyáltalán nem adódik.

Abból annál inkább, hogy a rendező, Béres Attila annyira kifelé játszat, hogy nagyobb a hangsúly a slágerszámok újrázásán, a gondosan kiválasztott Lehár-vendégmelódiákon, sőt még azon is, hogy a fenéken röhejesen feszülő nadrágot hordó matrózok kötélen ereszkedjenek le a zsinórpadlásról és karjukra vasmacskát rajzoljanak, mint a viszonyok kibontásán, mi több, néhány szereplőről még azt sem tudjuk, kicsoda. Papadimitriu Athináról például könnyedén azt hihetnénk, úrinőruhába bújtatott követségi telefonközpontos vénkisasszony, nem pedig Pritschitsch katonai attasé Praskovia névre hallgató felesége. Az oldalra épített telefonközpontról meg jól elfeledkeznek a második-harmadik felvonásra. Tökéletes hát a felvonásnyitó, kirakatba állított próbababákat idéző póz, hogy abba aztán jól belerondítsanak például a táviratok pénztárgépszalagjai és az összetapodott művirágok.

Míg a főszereplőkben szenvedélynek kéne égni, a színpadon rendezői utasításra inkább a hormonok tombolnak, s ez heves fogdosásokban, valamint a nemi vágy perfektuálódásának megmutatásában nyilvánul meg. Utóbbi természetesen állig felöltözve, nagyestélyiben, szmokingban történik, de a lovaglópozitúrát színpadra koreografálni, legyenek bármilyen vérmesek a karakterek, meglehetősen stílustalan és röhejesen ízléstelen. És az sem vall különös finomságra, hogy az erényről szóló dal alatt Valencienne-t, grisette-múlt ide vagy oda, hevesen taperolja (falun úgy mondják, csöcsörészi) Rosillon.

A primadonnát megkímélik ettől a blaszfémiának is mondható, méltatlan helyzettől, mert Kalocsai Zsuzsa aranyflitteres felső részű ruhájában, tollas fejdíszében maga Pallasz Athéné, és ahogy klasszikus eleganciával levonul a lépcsőn, mintha leereszkedne mindenkin felül álló és átlátó, okos asszony, a tartásos Glavári Hanna, a libidóvezérelt Párizsba. Tudja, mit akar, nem mentes a finoman szellemes cinizmustól, az öniróniától, és női praktikákkal is jól fel van fegyverkezve.

De hogy mi vonzza ahhoz a macsó és a metroszexuális között ingadozó alkoholista Danilovics Danilóhoz, akit Dániel Gábor alakít, rejtély marad. Mivel a Vadász Zsolt alakította Rosillon talán kevesebbet iszik, de jellemében hasonló, tehát valószínűsíthető a rendezői koncepció, mely szerint kerülendő, hogy a bonvivánokba beleszeressen az egyszeri néző. Az sem vall különösebben eleresztett fantáziára, hogy a latin lover (csak azért, mert hosszú a haja?) Kerényi Miklós Mátét folyton felkapják. Elsőre még szellemes, hogy az ifjú színészt partnere, a komikumra való képességét ismét bebizonyító Peller Anna ölbe veszi, de még három-négy poént erre kihegyezni teljesen felesleges és unalmas. Arra pedig magyarázatot találni, miért tűnik a Párizs-szerte elismert nőcsábász, Saint Brioche (Peller Károly) a Maxim helyett a La Cage aux Folles törzsvendégének, körülbelül annyira nehéz, mint a Riemann-sejtés bebizonyítása. Szabó P. Szilveszter Nyegusa pöttyös nyakkendőjében, kinőtt kockás öltönyében, egy számmal hosszabb ingében maga a jobb sorsa, de leginkább jobb előadásra érdemes tragikomikus kisember. A többi úr, inkluzíve az énekkar, tartás nélküli vén szeniliseket mutat, akik abszolút töketlenek, és megértjük az ifjú feleségeket (Lukács Anita, Kékkovács Mara, Peller Anna), akiknek viszont nimfománián kívül nincs mit eljátszani.

Ne essék most szó részletesen a dramaturgiai módosításokról (és annak következményéről, a teret eluraló díszletről), egy azonban oly mértékű, hogy nem kerülhetjük meg. A harmadik felvonásban begördül a színpadra MEGLEPETÉS SZTÁR (a színlapon így áll, kövessük hát ezt az írásmódot), aki nem más, mint Glavári mama. Valaha intim viszonyt ápolt báró Mirkó Zéta nagykövettel (Haumann Péter bohózatokból ismerős karakterét hozza, miközben helyenként felidézi évtizedekkel ezelőtti Spittigue-jét), s egy baleset következtében tolószékbe kényszerült. Megkapják a Dummer, dummer Reitersmann (új fordításban: Bamba, bamba gyászvitéz) duettet, slusszpoénként pedig az egykor grisette (igen, ő is az volt) a Ritantouri tantirette alatt felugrik, s kánkánozni kezd. A szerepet Lehoczky Zsuzsa (a másik szereposztásban Oszvald Marika) játssza. Szép, nemes és fontos, hogy az Operettszínház múltja és jelene összekapcsolódjék az előadásban. Tisztában vagyunk azzal, hogy mindkét színésznő bír annyi rutinnal, hogy egy pillanat alatt leveszi a közönséget a lábáról. De nem túl kényelmes és kiszámítható megoldás ez?

(Lehár Ferenc: A víg özvegy - Budapesti Operettszínház; szöveg: Viktor Léon és Leon Stein; versek: Baranyi Ferenc, Eörsi István, Ari-Nagy Barbara; mai színpadra alkalmazta: Ari-Nagy Barbara; Glavari Hanna: Kalocsai Zsuzsa, gr. Danilovics Danilo: Dániel Gábor, báró Zéta Mirkó: Haumann Péter, Valencienne, a felesége: Lukács Anita, Camille de Rosillon: Vadász Zsolt, Nyegus, írnok: Szabó P. Szilveszter, Cascade vicomte: Kerényi Miklós Máté, Raoul Saint Binoche: Peller Károly, Kromov: Jantyik Csaba, Olga, a felesége: Kékkovács Mara, Bogdanovics, a konzul: Marik Péter,Sylviane, a felesége: Peller Anna, Pritschitsch, katonai attasé: Oláh Tibor, Praskovia, a felesége: Papadimitriu Athina, MEGLEPETÉS SZTÁR: Lehoczky Zsuzsa; km.: a Budapesti Operettszínház Ének-, Zene- és Balettkara; szólót táncol Ottlik Laura és Lendvai Zsolt; vez.: Makláry László; díszlet: Daróczy Sándor; jelmez: Füzér Anni, zenei vezető: Makláry László; karigazgató: Kéringer László; koreográfus: Bodor Johanna; koreográfusasszisztens: Szabó Erika; rendezőasszisztens: Lázár Katalin, Nagy Bea; játékmester: Aczél András; rendező: Béres Attila)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Színház

Kulka, Bodrogi és Jakab Tamás a felújított Újszegedi Szabadtéri nyitóelőadásában

Molière Don Juanját láthatják a nézők július 19-21. között három alkalommal az új technikával újranyitó Újszegedi Szabadtéri Színpadon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A „Hazám, hazám”-áriát is elénekli Ninh Long a Palotakoncerteken

Alig pár hét, és ismét operettslágerektől lesz hangos az Oroszlános udvar, ahol a hagyományokhoz híven idén is megrendezik a műfaj szerelmeseinek nyári ünnepét, a Budavári Palotakoncerteket. A Budapesti Operettszínház jól ismert sztárjai mellett új tehetségek is színpadra állnak, aki óriási lelkesedéssel vetették bele magukat a munkába.
Zenés színház ajánló

Az operettrajongók ünnepe lesz ez a két nap

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 20-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Auksz Évával, Lombos Pállal, Mits Gergellyel és Vadász Dániellel. Utóbbi a Budavári Palotakoncertek producere, amelyet augusztus 2-án és 3-án rendeznek meg.
Zenés színház előzetes

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Zenés színház magazin

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Zenés színház hír

Paul McCartney filmklasszikusból ír musicalt

Az Amerikában kötelező karácsonyi filmnek számító Az élet csodaszép című 1946-os Frank Capra filmklasszikust dolgozza fel - írta meg a BBC News.